Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Det är oartigt att kalla någon stollig.
Kan du redogöra för bevisningen och hur den ska kunna bemötas på ett seriöst sätt?
Har du någon annan lämplig etikett för att beskriva hur skribenterna theForeigner och Lagro resonerade, agerade och argumenterade i VB-tråden? Jag är långt ifrån ensam om att hysa den åsikten, vilket du också mycket väl vet. Det är också oartigt att kalla folk för "jävla pokerfjant" och liknande i PM, särskilt då mottagaren av sagda PM inte på något vis använt sig av invektiv eller annan anal argumentation i det som föregick utfallet.
Bevisningen - ja vi vet ju inte så mycket mer än att det finns någon form av teknisk bevisning som på något vis knyter den häktade till mordet. Dessutom finns vittnesmål och iakttagelser som på något vis är besvärande för honom. Bland annat från hans egna släktingar. Inget av detta utesluter naturligtvis helt annan GM i det här läget. Men om man som theForeigner på fullt allvar anser litauern sannolikt är oskyldig och att någon helt annan person är GM så kan man inte i inlägg efter inlägg ignorera dessa saker. Man måste ha åtminstone någon slags idé om hur denna situation kan ha uppstått och formulera den. Man måste också kunna förklara på vilken grund man anser sig kunna hysa en mot åklagaren motsatt hypotes när man själv inte har tillgång till (troligen) ens en tiondel av de fakta som förundersökningen har.
Kan man inte det är det bara stolleri och dumheter att sitta och hävda på fullt allvar att den häktade antagligen är oskyldig.
Att vilja hålla öppet för alternativ är förstås något helt annat. Jag har fortfarande själv inte sagt något annat än att statistiken talar för den häktade är skyldig. Mer än så tänker jag inte påstå förrän jag läst förundersökningen. Jag ser det som fullt tänkbart att jag kan landa i vilken som helst av de tre alternativen:
1) Det går inte på föreliggande bevisning att ens säga att den åtalade sannolikt är den skyldige till gärningen.
2) Jag ser ingen annan trolig förklaring än att den åtalade är inblandad i mordet, men anser inte att bevisningen är tillräcklig för att bortom rimligt tvivel fälla honom (F.ö. den uppfattning jag länge hyste i daCosta-målet, men där anser jag numer att ingenting med styrka talar för att någon av läkarna är skyldiga till det)
3) Den åtalade är skyldig till mordet och bevisningen är tillräcklig för fällande dom.