2015-07-19, 13:51
Medlem
En fundering, kan polisteknikernas intresse för mjölk/slaktrum vara att de hittat djur-DNA (vilddjur ej tamboskap) på BO:s kropp.
2015-07-19, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Då skulle GM vara 8 år.

Dubbelmordet i Linköping är den i svensk media ofta använda benämningen på det dubbelmord som inträffade strax efter 07.50 vid Kanberget i centrala Linköping den 19 oktober 2004, varvid två personer, en 8-årig pojke och en 56-årig kvinna, medelst balisongkniv bragtes om livet. Gärningsmannen är ännu på fri fot.

Men herregud människa. Det var GWP som sa att det kunde vara en jämnårig, inte jag för helvete!
2015-07-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mccharlie
Vi är många som följer LH fallet med stort intresse.
Det som hänt är ytterst sorgligt och väcker många känslor i oss.
Jag är tacksam för att vissa "hobbypoliser" från detta forum
inte är riktiga poliser. Man blir mörkrädd när man läser vissa inlägg.
Det spekuleras alldeles för mycket hit och dit tycker jag och alldeles för
många teorier om vad som hänt utan att skribenterna vet fakta.
Vissa inlägg är riktigt skrämmande där personer misstänkliggörs utan några
som helst "bevis" finns mot dem.
Att polisen har betydligt mera på fötterna än vad "hobbypoliserna"
här från forumet har är väl ganska ändå sannolikt ....eller hur ?!
Egentligen vet vi ganska lite om vad olika personer haft för sig den
aktuella tiden. Polisen vet betydligt mera om sånt än vad vi gör.
Jättebra att det inte läcker info från utredningen.
En stor eloge till polis och åklagare för detta.
Respekt bör visas mot Lisas anhöriga i en svår tid av stor sorg.
Familjen har det säkert jobbigt och bör inte utsättas för onödiga spekulationer
där även anhöriga ...arbetskamrater mfl anklagats för att ligga bakom Lisas död.
Självklart kollar polisen upp detta också i syfte att avskriva dem från alla
misstankar.
Personligen har jag inte några åsikter om MGM är skyldig eller inte.
Sanningen kommer med säkerhet fram om vi har tålamod några månader till.
Många analyser är ju tydligen inte klara ännu.
När dessa är färdiga kommer nog många frågetecken att bli utropstecken.
Att fallet blir uppklarat hoppas vi alla och att rätt GM blir dömd likaså.
Välkommen till flashback!
Jag tror det är särskilt viktigt att hålla på sekretessen i sådant här fall där enskilda saker kan fälla eller vinna en hel utredning mot en MGM. Det är naturligtvis omöjligt att veta hur mycket polisen vet, men det kan ju förhålla sig så att det är relativt lite. Möjligen är de fysiska bevisen rätt tunna, vad vet jag? Jag har fått ifrån en källa som vill vara anonym, med kontakt med personer i utredningen att Lisa Holm var illa åtgången av våld från gärningsman/gärningsmän. Dock var kroppen INTE varken styckad eller utsatt av någon kemikalie. Själv har jag inga teorier om detta, vidarebefodrar bara detta eftersom personen tyckte det vore bra om dessa spekulationer kunde lugna sig lite.
Jag tror själv att dessa uppgifter är trovärdiga.

Jag håller för troligt att MGM har börjat prata nu, och att vi snart kan få lite klarhet i vad som har hänt. Man kanske ska hålla öppet för att det är fel person häktad, det har ju hänt förut.
2015-07-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Det kan vara så att privatpersoner hittat Hjälmen ev i går då , och Polisen räknar med att nu kommer detta ut .
Då vill man föregå genom att själva gå ut med nyheten om fyndet direkt .

Javisst skulle det kunna vara så, för man räknar väl inte in en hjälm i kategorin "klädesplagg"?
(Ref. till fynden som gjordes där man meddelade att det var klädesplagg som hittats). Så visst, du kanske har rätt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971375.ab
2015-07-19, 14:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har inget namn, men jag delar en viss kriminologiprofessors uppfattning.

Citat:
– Jag skulle rota efter en person i ungefär motsvarande ålder som Lisas. Som är kriminellt belastad, som känner henne sedan tidigare.
GW känner sig tämligen säker på en sak:
– Här verkar det finnas någon som har anknytning till området. Det kan vara någon annan på byn.

Han behöver inte vara kriminellt belastad sedan tidigare, och han bör ha anknytning till ladan eller kaféet, eftersom kroppen togs därifrån. Däremot har han ingen eller liten anknytning till Martorp därför att kroppen flyttades dit.
Vad GW, och följaktligen du, bortser från är att Lisa dödades på vad som i hög grad var hennes sociologiska bortaplan. Hon var fem mil hemifrån och ny på sitt sommarjobb. Finns det någon anledning att tro att det öht fanns någon jämnårig jämnårig ung man som kände henne sedan tidigare runt Blomberg vid tiden för mordet - kriminellt belastad eller ej?

Om det inte finns det, är det naturligtvis meningslöst att jiddra om den statistiken. Och om det finns någon borde det inte vara så jävla märkvärdigt att plocka fram vederbörande för forumets alternativgrävare. Men det har de inte gjort, trots den sedvanliga misstron på den kanten mot att farbror Blå har rätt man. Deras favoritgärningsman är ju, om jag har fattat saken rätt, mer än dubbelt så gammal igen som NB, och kände definitivt inte Lisa sedan tidigare.
Senast redigerad av Hamilkar 2015-07-19 kl. 14:11.
2015-07-19, 14:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är för mig helt uppenbart att uppgifter som framkommit vid förhören med övriga misstänkta tillhörde det underlag som presenterades vid häktningsförhandlingen. Vilket tillsammans med advokatens formulering tyder på att det är något som är AKTIVT graverande för den äldre brodern

Senast redigerad av develi 2015-07-19 kl. 14:25.
2015-07-19, 14:19
Medlem
Citat:
Jag har inget namn, men jag delar en viss kriminologiprofessors uppfattning.

Han behöver inte vara kriminellt belastad sedan tidigare, och han bör ha anknytning till ladan eller kaféet, eftersom kroppen togs därifrån. Däremot har han ingen eller liten anknytning till Martorp därför att kroppen flyttades dit.

Vad säger statistiken om dumpningsplatser? Har för mig att förövare väljer en plats de är bekanta med sedan tidigare, men jag kan ha fel.
2015-07-19, 14:24
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
En fundering, kan polisteknikernas intresse för mjölk/slaktrum vara att de hittat djur-DNA (vilddjur ej tamboskap) på BO:s kropp.
Ja, eller funnit annat tidigare analyserat material från det utrymmet på Lisa?
Det är ju möjligt att Lisa våldsamt bragds om livet där också och att de fått en snabbanalys på något enstaka prov som bekräftat att Lisa befunnit sig där, blodspår eller fibrer, men att de inväntar en mängd övriga analyssvar.
Det intressanta bör ju främst vara att hitta spår av GM på Lisa och det omvända t.ex som ovanstående och om möjligt andra samstämmiga analyssvar. Förmodligen är detta utrymme, den bortforslade boden och bilen den största möjligheten att göra en mängd analyser som kan binda saker och personer tillsammans?

Det borde finnas fotavtryck i boden, eller utanför, som överensstämmer med några i ladan vid cafét kan man tycka?
För inte har väl GM sparat sina skor? Hen borde inte sparat byxor eller tröja/skjorta heller.
Senast redigerad av Tomato 2015-07-19 kl. 14:30.
2015-07-19, 14:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Men nu förenklar du väl en hel del. Tror du polisen slutar leta då dom anser sig kunna binda någon till ett brott, så om dom hade hittat ett mordvapen så slutar dom leta efter något annat.

I deras arbete ingår även att ta reda på vad som faktiskt har hänt, då måste man samla in alla bevis som finns att tillgå.
Visst gör den det, men den söker inte en annan GM.
2015-07-19, 14:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ni kan vara tämligen säker på att den var laddad för varför skulle man när färden skall startas börja söka möjlighet att ladda mobilen. Laddningen är inget sekundverk utan tar tid. Då hade det även framgått i sms typ, jag måste ladda mobben så jag blir senare än beräknat till föräldrar.

Hon har helt enkelt blivit berövad på mobilen vid överfallet där MGM tagit kontrollen över henne och bakom cafe't är den mest sannolika platsen.
Jag är inte alls säker på att den var laddad. Att koppla in laddaren, skicka SMS och drar ur laddaren är ett sekundverk (eller två).
2015-07-19, 14:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad GW, och följaktligen du, bortser från är att Lisa dödades på vad som i hög grad var hennes sociologiska bortaplan. Hon var fem mil hemifrån och ny på sitt sommarjobb. Finns det någon anledning att tro att det öht fanns någon jämnårig jämnårig ung man som kände henne sedan tidigare runt Blomberg vid tiden för mordet - kriminellt belastad eller ej?

Om det inte finns det, är det naturligtvis meningslöst att jiddra om den statistiken. Och om det finns någon borde det inte vara så jävla märkvärdigt att plocka fram vederbörande för forumets alternativgrävare. Men det har de inte gjort, trots den sedvanliga misstron på den kanten mot att farbror Blå har rätt man. Deras favoritgärningsman är ju, om jag har fattat saken rätt, mer än dubbelt så gammal igen som NB, och kände definitivt inte Lisa sedan tidigare.
Det är svårt att få fram vederbörande för forumets alternativgrävare då vi inte får veta vilka som jobbade i och kring ladan, mer än AB, NB, AJ och LÅ. Jag tror inte en enda av säteriets övriga anställda har nämnts öht.
2015-07-19, 14:39
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Jag är inte alls säker på att den var laddad. Att koppla in laddaren, skicka SMS och drar ur laddaren är ett sekundverk (eller två).
Om hon inte laddat på cafét är det även en risk att hon inte haft med sig någon laddare över huvud taget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in