2015-07-19, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Hur vet du att det var en hammare? Det var blod överallt, trots det att hon inte lämnat en ledtråd efter sig. Hur trovärdigt är det?

I detta fall finns det information om att poliser gråtit samt att en journalist sagt att det var värre än en styckning. Det bör med andra ord vara rejält blodigt men trots det har Litauern inte lämnat ett spår efter sig. Märkvärdigt!

En fundering är vad som händer med FUP:en om Litauern hittas död i sin cell genom självmord. Kommer FUP:en publiceras då?

Nej, då stängs den och man anser det som polisiärt uppklarat. Det var iaf så i Eva Magnusson-fallet. Dock gick man ut med ett händelseförlopp.
2015-07-19, 13:25
Medlem
Vi är många som följer LH fallet med stort intresse.
Det som hänt är ytterst sorgligt och väcker många känslor i oss.
Jag är tacksam för att vissa "hobbypoliser" från detta forum
inte är riktiga poliser. Man blir mörkrädd när man läser vissa inlägg.
Det spekuleras alldeles för mycket hit och dit tycker jag och alldeles för
många teorier om vad som hänt utan att skribenterna vet fakta.
Vissa inlägg är riktigt skrämmande där personer misstänkliggörs utan några
som helst "bevis" finns mot dem.
Att polisen har betydligt mera på fötterna än vad "hobbypoliserna"
här från forumet har är väl ganska ändå sannolikt ....eller hur ?!
Egentligen vet vi ganska lite om vad olika personer haft för sig den
aktuella tiden. Polisen vet betydligt mera om sånt än vad vi gör.
Jättebra att det inte läcker info från utredningen.
En stor eloge till polis och åklagare för detta.
Respekt bör visas mot Lisas anhöriga i en svår tid av stor sorg.
Familjen har det säkert jobbigt och bör inte utsättas för onödiga spekulationer
där även anhöriga ...arbetskamrater mfl anklagats för att ligga bakom Lisas död.
Självklart kollar polisen upp detta också i syfte att avskriva dem från alla
misstankar.
Personligen har jag inte några åsikter om MGM är skyldig eller inte.
Sanningen kommer med säkerhet fram om vi har tålamod några månader till.
Många analyser är ju tydligen inte klara ännu.
När dessa är färdiga kommer nog många frågetecken att bli utropstecken.
Att fallet blir uppklarat hoppas vi alla och att rätt GM blir dömd likaså.
2015-07-19, 13:28
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Ok, enligt tidigare framställande här skulle det finnas Myrsyra i bod 4 eller dess närhet
Någon som kan bekräfta

Om man tar högsta % av ättikssprit ggr 3 så kommer man i närheten av myrsyra.Ättikssprit används i bilar för att bl.a. eliminera röklukt.Det är kanske lite långsökt att GM skulle placera BO i boden och hällt ut myrsyra,men om brottet skulle vara planerat så går det inte att utesluta.....
2015-07-19, 13:29
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
GW är en skärpt person men man får inte snöa in sig på statistik för då är risken att man missar GM.
I Arboga-fallet var det 98 % chans att det var någon annan än den som dömdes. Detta enligt Leif GW Persson som skrev ett blogginlägg 1 vecka efter händelsen. Läs detta och ni förstår att GW statistik kan vara missvisande..

http://christinesc.blogspot.se/2009/02/knappt-en-vecka-efter-tragedin-i-arboga.html

Ja ingenting är säkert förrän "papperen ligger på bordet" i det här fallet.
2015-07-19, 13:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
som du säger, det tyder mer på ett nattligt krogbeteende.
Nästa sak är isåfall om GM varit så full att hen fått för sig något och börjat kladda. Vilket även det talar emot allt eftersom GM körde och handlade pizza en timme senare.

Tror att teorierna kring en påtänd GM är nog ett sätt för spekulanter att få svar på frågan "hur i helvete gick detta till?"

Körde vet vi ju inte med säkerhet om han gjorde, det kan ju lika väl ha varit den ynge brodern som körde och GM satt i passagerarsätet ...
2015-07-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkidelisa
Nej, då stängs den och man anser det som polisiärt uppklarat. Det var iaf så i Eva Magnusson-fallet. Dock gick man ut med ett händelseförlopp.

Edit
Naturligtvis under förutsättning att ingen annan mgm dyker upp. Men ett självmord i ett sådant här fall ger ju en hyfsad fingervisning att länsman hade rätt person.
2015-07-19, 13:38
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Oj då, då vet du inte hur genomträngande lik luktar, har du känt lukten av liksvamp, ta det 10 ggr
Så förstår du, kreatur kan inte dölja denna dölja denna äckliga lukt
Jag utgick från hur GM kan ha resonerat.
2015-07-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med handen på hjärtat så tror jag inte att du är en tonårsbrud, snarare en gammal kärring, och sådana brukar glömma saker och ting, tonårsbrudar glömmer knappast att säkerställa åtkomst till sociala medier 24/7.

Hur som helst, Lisa fick iväg ett sms till sin pappa, det fanns ingen känd eller uppenbar anledning att lägga tid på att ladda mobiltelefonen som hon ändå inte kunde använda under färden.

Ni kan vara tämligen säker på att den var laddad för varför skulle man när färden skall startas börja söka möjlighet att ladda mobilen. Laddningen är inget sekundverk utan tar tid. Då hade det även framgått i sms typ, jag måste ladda mobben så jag blir senare än beräknat till föräldrar.

Hon har helt enkelt blivit berövad på mobilen vid överfallet där MGM tagit kontrollen över henne och bakom cafe't är den mest sannolika platsen.
2015-07-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om polisen håller på att samla bevis har de inte tillräckligt med bevis. Och i så fall kan han vara oskyldig. Fler än NB har suttit länge häktade utan att det ens har gått till åtal, ännu mindre till fällande dom.

Men nu förenklar du väl en hel del. Tror du polisen slutar leta då dom anser sig kunna binda någon till ett brott, så om dom hade hittat ett mordvapen så slutar dom leta efter något annat.

I deras arbete ingår även att ta reda på vad som faktiskt har hänt, då måste man samla in alla bevis som finns att tillgå.
2015-07-19, 13:46
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Undrar vad anledningen egentligen är till att polisen tycks ha släppt lite info i fallet nu, sista dagarna?
Knapphändig info, dock ändå lite nytt. Och att "hjälmen hittats" ( inte när eller var) men nämns i "samma veva" som man tar upp den noggranna undersökningen av bilen. Och, dessutom pizzainköpet.
Må vara hänt att hjälmfyndet tagits upp för att undvika att folk fortfarande letat efter den i området? Men, känns som att det är något mer....
Kan hjälmen ha hittats i bilen, för länge sen, men att man först nu har tekniska bevis för att häktad ev GM har tagit i hjälmen? Och, tekniska bevis på att Lisa/Lisas kropp varit i bilen?
Yppandeförbudet som gjort att "locket är på" genom utredningen, gör såklart att folk funderar, vill veta mer, har alla möjliga och omöjliga teorier om hur och varför det hemska hände.
Hoppas det kommer till en lösning. Än så länge tycker jag det inte känns helt säkert att den häktade är GM, men återstår att se.

Det kan vara så att privatpersoner hittat Hjälmen ev i går då , och Polisen räknar med att nu kommer detta ut .
Då vill man föregå genom att själva gå ut med nyheten om fyndet direkt .
2015-07-19, 13:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
GW har med sin lite "halvfulla" frasmtoning och uttalanden retat många som tycker att han är lite "bakom",men han är jäkligt skärpt och insatt i vad just statistik säjer.Han har följt en jäkla massa brottsutredningar av skilda slag och är bra insatt i vad det kan handla om.Statistiken har inte tillkommit genom att snurra fram ord på ett lyckohjul.När det görs en gärningsmannaprofil så görs den utifrån statistik och till 99% åker rätt GM dit - förr eller senare - på gärningsmannaprofilen som är gjord på statistik. Han är inte ensam om att "inte känna sig bekväm" med sakernas gång.

Källa på att den verklige mördaren skulle stämma överens till "99%" med gjorda gärningsmannaprofiler?

Det förekommer - som vanligt - många felaktiga antaganden och resonemang runt sannolikhet och statistik i tråden. Även sådana som bygger på verkliga siffror till skillnad från (är jag ganska säker på) ditt påstående.

Ett av det vanligaste är att man - på båda sidor - överskattar värdet av de sannolikheter man har eller tror sig ha på sin sida.

- Att 75% av alla häktade på sannolika skäl döms för brottet är ingen kassaskåpssäker garanti. 25% är inte lite. Var och en som t ex spelar poker vet att man plågsamt ofta förlorar händer där man är favorit till de oddsen

- Samma sak förstås med resonemanget om att de flesta grova våldsbrott begås av närstående eller bekanta till offret. Det är sannerligen på ren statistik inte ett dugg osannolikt att Lisas mördare inte kände henne.

Sen glömmer folk att man ska försöka justera oddsen utifrån övrig information man har. Sitter man med en häktad GM som nekar är oddsen sämre för att få honom dömd i slutändan. Har man å andra sidan ett brottsoffer som inte bland sina närstående eller i sitt umgänge har några personer som är våldsamma, kriminella eller lider av annat avvikande beteende så ökar naturligtvis sannolikheten att det faktiskt var en för offret okänd GM som begick brottet. Om t ex jag försvann på väg från jobbet och sen hittades död i skogen så skulle polisen efter några dagars utredning med stor säkerhet kunna säga att GM inte finns att söka i kretsen runt mig. Jag har helt enkelt inte såna personer i min familj, bekantskapskrets och arbetskamrater. När man sen kartlagt mitt liv via mobil och dator skulle man kunna fastslå att jag inte varit inblandad i nån form av kriminalitet eller sysslat med droger. Då har plötsligt sannolikheten för att jag råkade ut för en galning eller en påtänd rånare ökat till nånstans 90-95% eller mer.

Såvitt vi vet var Lisa en typisk medelklassflicka från en städad och skötsam familj som inte umgicks i några kriminella kretsar eller hade missbruksproblem. Någon nuvarande eller fd pojkvän som visat otrevliga tendenser verkar heller inte finnas såvitt känt. Det är bara att konstatera att siffran 70% inte gäller längre på de premisserna, även om det är svårt att ange någon exakt sannolikhet.

Vill man ändå göra en sån beräkning får man inte glömma bort att räkna in en till känd faktor: Det finns någon form av teknisk bevisning som utgör en länk mellan den häktade litauern och offret. Samt annan bevisning i form av vittnesutsagor m.m. Hur ofta kan det tänkas vara så att under de förhållandena det ändå är en annan och till den häktade helt orelaterad GM som begått brottet? Jag tror man ganska lugnt kan säga att det i vart fall inte rör sig om mer än ett ensiffrigt procenttal.
2015-07-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Om man tar högsta % av ättikssprit ggr 3 så kommer man i närheten av myrsyra.Ättikssprit används i bilar för att bl.a. eliminera röklukt.Det är kanske lite långsökt att GM skulle placera BO i boden och hällt ut myrsyra,men om brottet skulle vara planerat så går det inte att utesluta.....
Japp har använt ättika i bilen mot röklukt mm själv,
Beträffande GM: man tager vad man haver....sa ju Kasja..när hon lagade mat

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in