Citat:
Ursprungligen postat av
joxarn
GW har med sin lite "halvfulla" frasmtoning och uttalanden retat många som tycker att han är lite "bakom",men han är jäkligt skärpt och insatt i vad just statistik säjer.Han har följt en jäkla massa brottsutredningar av skilda slag och är bra insatt i vad det kan handla om.Statistiken har inte tillkommit genom att snurra fram ord på ett lyckohjul.När det görs en gärningsmannaprofil så görs den utifrån statistik och till 99% åker rätt GM dit - förr eller senare - på gärningsmannaprofilen som är gjord på statistik. Han är inte ensam om att "inte känna sig bekväm" med sakernas gång.
Källa på att den verklige mördaren skulle stämma överens till "99%" med gjorda gärningsmannaprofiler?
Det förekommer - som vanligt - många felaktiga antaganden och resonemang runt sannolikhet och statistik i tråden. Även sådana som bygger på verkliga siffror till skillnad från (är jag ganska säker på) ditt påstående.
Ett av det vanligaste är att man - på båda sidor - överskattar värdet av de sannolikheter man har eller tror sig ha på sin sida.
- Att 75% av alla häktade på sannolika skäl döms för brottet är ingen kassaskåpssäker garanti. 25% är inte lite. Var och en som t ex spelar poker vet att man plågsamt ofta förlorar händer där man är favorit till de oddsen
- Samma sak förstås med resonemanget om att de flesta grova våldsbrott begås av närstående eller bekanta till offret. Det är sannerligen på ren statistik inte ett dugg osannolikt att Lisas mördare inte kände henne.
Sen glömmer folk att man ska försöka justera oddsen utifrån övrig information man har. Sitter man med en häktad GM som nekar är oddsen sämre för att få honom dömd i slutändan. Har man å andra sidan ett brottsoffer som inte bland sina närstående eller i sitt umgänge har några personer som är våldsamma, kriminella eller lider av annat avvikande beteende så ökar naturligtvis sannolikheten att det faktiskt var en för offret okänd GM som begick brottet. Om t ex jag försvann på väg från jobbet och sen hittades död i skogen så skulle polisen efter några dagars utredning med stor säkerhet kunna säga att GM inte finns att söka i kretsen runt mig. Jag har helt enkelt inte såna personer i min familj, bekantskapskrets och arbetskamrater. När man sen kartlagt mitt liv via mobil och dator skulle man kunna fastslå att jag inte varit inblandad i nån form av kriminalitet eller sysslat med droger. Då har plötsligt sannolikheten för att jag råkade ut för en galning eller en påtänd rånare ökat till nånstans 90-95% eller mer.
Såvitt vi vet var Lisa en typisk medelklassflicka från en städad och skötsam familj som inte umgicks i några kriminella kretsar eller hade missbruksproblem. Någon nuvarande eller fd pojkvän som visat otrevliga tendenser verkar heller inte finnas såvitt känt. Det är bara att konstatera att siffran 70% inte gäller längre på de premisserna, även om det är svårt att ange någon exakt sannolikhet.
Vill man ändå göra en sån beräkning får man inte glömma bort att räkna in en till känd faktor: Det finns någon form av teknisk bevisning som utgör en länk mellan den häktade litauern och offret. Samt annan bevisning i form av vittnesutsagor m.m. Hur ofta kan det tänkas vara så att under de förhållandena det ändå är en annan och till den häktade helt orelaterad GM som begått brottet? Jag tror man ganska lugnt kan säga att det i vart fall inte rör sig om mer än ett ensiffrigt procenttal.