2015-07-19, 11:35
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det verkar ha varit tre fynd totalt på fredag.

Jag räknade inte med det som gjordes på förmiddagen. Rhona har sagt via PM att det gjordes flera fynd nära kroppen i nära anslutning till tidpunkten då den hittade. Det var allt hon ville avslöja pga sekretessen. (Och hon sa aldrig att denna uppgift inte fick spridas.)
2015-07-19, 11:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Indicier. Fynden ligger på en åker, på en grusväg som leder till MGM bostad. Några hundra meter bort på samma grusväg ligger Martorps gård. Kroppen ligger inte i någon gödselbrunn utan inne i en byggnad. Ligger det inne i en byggnad krävs det att personen har grym lokal kännedom. Vem som helst placerar inte en kropp i en byggnad ( som kanske också var låst).
Här skulle jag vilja höra GWP statistik på vilken sannolikhet det är om det är en random person som placerat en kropp där den var:-). Tom GWP inser att det är rätt person som polisen tagit.

Drygt 1,2 km från deras bostad. God lokal kännedom håller jag med dig om däremot.
Helt random vet jag inte om han tänkt sig, tveksam till den häktade är han. Kanske främst fundersam kring bevisningen:

" – Jag skulle rota efter en person i ungefär motsvarande ålder som Lisas. Som är kriminellt belastad, som känner henne sedan tidigare.
GW känner sig tämligen säker på en sak:
– Här verkar det finnas någon som har anknytning till området. Det kan vara någon annan på byn."

"Sannolika skäl i samband med en häktning är ju obetydligt mer än 50 procent. Och hittar man inget som binder dem till brottet, och det fortfarande är samma knackiga gärningsbeskrivning och förnekanden – då tror jag du kan glömma ett framgångsrikt åtal."
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/
2015-07-19, 11:38
Bannlyst
Hur kan det komma sig att hjälmen hittas först nu? Va fan trodde polisen hade finkammat området
2015-07-19, 11:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Hur kan det komma sig att hjälmen hittas först nu? Va fan trodde polisen hade finkammat området
Varför tror du att polisen inte har hittat hjälmen tidigare, och inte går ut med nyheten förrän nu, och då i avsikt att slippa fler tips om den?
2015-07-19, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vi tar en omständighet i taget, innan vi tittar på helheten. Du sa att en random person skulle ha dumpat kroppen i skogen. Varför gjorde NB annorlunda?

Det kan mycket väl handla om en person som tyckte om Lisa och dödade henne genom vållande eller hastigt infall. Han ville därför att kroppen skulle skyddas mot djur och hittas. Finns det något i det som passar in på NB, och som skiljer honom från random person?

Du tar inte in helheten.. 1.handske i ladan ( vem jobbade i den byggnaden?) 2. Vem kör bilen på en grusväg som inte är till för allmänheten? Någon som bor där? 3. Fynd hittas runt denna grusväg ( där allmänheten inte kör) 4. Denna grusväg leder till MGM bostad ( där allmänheten inte kör) 4. Grusvägen går sedan till Martorps gård ( där allmänheten inte kör). 5. På Martorps gård har MGM tillträde och där jobbar han. Där hittas kroppen. Teknisk bevisning finns.

Samtidigt som MP hittar ett fynd, MGM beter sig konstigt,polisen slår till mot MGM INNAN de hittar kroppen. Här finns ett mycket starkt samband där bara polisen har detaljerna kring detta.

Detta är en helhetsbild som gör att misstankarna är extremt starka mot MGM.
2015-07-19, 11:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag räknade inte med det som gjordes på förmiddagen. Rhona har sagt via PM att det gjordes flera fynd nära kroppen i nära anslutning till tidpunkten då den hittade. Det var allt hon ville avslöja pga sekretessen. (Och hon sa aldrig att denna uppgift inte fick spridas.)

De kan väl ha hittat massor med fynd. Enligt twitter satt det flaggor lite överallt.
Två fynd uppger Söderlund på kvällen som sagt och det lär väl vara de signifikanta.

Edit: Förtydligande. Att det fanns fler fynd nära kroppen betvivlar jag inte. Jag skriver om de fynd som ledde polisen till att hon hittades på Martorp.
Senast redigerad av develi 2015-07-19 kl. 11:59.
2015-07-19, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Drygt 1,2 km från deras bostad. God lokal kännedom håller jag med dig om däremot.
Helt random vet jag inte om han tänkt sig, tveksam till den häktade är han. Kanske främst fundersam kring bevisningen:

" – Jag skulle rota efter en person i ungefär motsvarande ålder som Lisas. Som är kriminellt belastad, som känner henne sedan tidigare.
GW känner sig tämligen säker på en sak:
– Här verkar det finnas någon som har anknytning till området. Det kan vara någon annan på byn."

"Sannolika skäl i samband med en häktning är ju obetydligt mer än 50 procent. Och hittar man inget som binder dem till brottet, och det fortfarande är samma knackiga gärningsbeskrivning och förnekanden – då tror jag du kan glömma ett framgångsrikt åtal."
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/

GWP har en förmåga att älta samma sak att många GM är i samma ålder som BO. Ta bara dubbelmordet i Lindköping.. Samma sak där. Tror i det här fallet att det är den häktade. Antagligen blev LH våldtagen med hjälmen på. Sen togs den bort vid själva mordet. Kanske hjälmen är mordvapnet för att få tyst på flickan?
2015-07-19, 11:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Lisas pappa har sagt i intervju att han fick identifiera henne.

Vore intressant att läsa!
Länka, för jag har än inte sett en enda intervju med pappan.
2015-07-19, 11:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Du tar inte in helheten.. 1.handske i ladan ( vem jobbade i den byggnaden?) 2. Vem kör bilen på en grusväg som inte är till för allmänheten? Någon som bor där? 3. Fynd hittas runt denna grusväg ( där allmänheten inte kör) 4. Denna grusväg leder till MGM bostad ( där allmänheten inte kör) 4. Grusvägen går sedan till Martorps gård ( där allmänheten inte kör). 5. På Martorps gård har MGM tillträde och där jobbar han. Där hittas kroppen. Teknisk bevisning finns.

Samtidigt som MP hittar ett fynd, MGM beter sig konstigt,polisen slår till mot MGM INNAN de hittar kroppen. Här finns ett mycket starkt samband där bara polisen har detaljerna kring detta.

Detta är en helhetsbild som gör att misstankarna är extremt starka mot MGM.
Om man granskar detaljerna först kanske det inte finns någon helhet. Du använde det faktum att en random person hade dumpat kroppen i skogen som indicium på skuld. Så, nu synar jag den detaljen, varför dumpade inte NB kroppen i skogen?
2015-07-19, 11:44
Bannlyst
hittades även Lisas huvud i hjälmen tro?
2015-07-19, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om man granskar detaljerna först kanske det inte finns någon helhet. Du använde det faktum att en random person hade dumpat kroppen i skogen som indicium på skuld. Så, nu synar jag den detaljen, varför dumpade inte NB kroppen i skogen?

Eller i nån sjö för den delen. Allt känns så planerat och skumt.
2015-07-19, 11:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
GWP har en förmåga att älta samma sak att många GM är i samma ålder som BO. Ta bara dubbelmordet i Lindköping.. Samma sak där. Tror i det här fallet att det är den häktade. Antagligen blev LH våldtagen med hjälmen på. Sen togs den bort vid själva mordet. Kanske hjälmen är mordvapnet för att få tyst på flickan?

Jo då, jag håller med. GW har sin statistik, vrång är han - men trots allt har han erfarenhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in