2015-07-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har alltid sedan jag varit liten fått lära mig att spara. OCh har man lärt sig att spara och vara företagsam så har man råd att äga sitt boende. Ytterst få kan inte göra det, men de flesta kan om de vill.

Du är så duktig så, käre Kurtan. Och eftersom nu du är så duktig borde alla andra
också kunna vara det och om de inte kan det så måste det vara något fel på dem
och då har de inget ekonomiskt värde i alla fall ...
Citera
2015-07-14, 11:14
Medlem
Citat:
Alla kan spara är min övertygelse. Vad det handlar om är att avstå konsumtion. Och det var precis det jaggjorde som ung då jag jobbade extra varje helg, medan kompisarna var lediga och ute och söp.

Visst gick jag ut ibland men drack ytterst lite alkohol, vilket gjorde att jag orkade jobba dagen efter, medan kompisarna låg hemma utslagna med baksmälla.

Den som har ett sparsinne och är lite driftig kommer utan problem att kunna spara ihop till en kontantinsats.

SUCK ! Ibland är nog inte Kurtan riktigt medveten om sitt stora underhållningsvärde.
Eller så är han bara en installation som rapar upp floskler.

Har du hört det gamla talesättet "Ta en sup och var som en människa!" Om du hade
gjort det hade du kanske kunnat uppvisa vissa mänskliga drag. Gick du flera mil utan
skor och strumpor till skolan varje dag i oväder också ?

Vem har du tänkt skall spela rollen som dig i filmen om ditt liv, om mannen som med
2 tomma händer byggde ett mindre imperium ? Kurt Olsson kanske ...
Citera
2015-07-14, 13:03
Medlem
Klopeks avatar
Jag välkomnar debatten om högre hyror på hyresrätter i attraktiva områden medans hyrorna blir lägre på mindre attraktiva områden som det varit uppe i tråden om förut. Till saken, på vilket sätt byggs det fler hyresrätter om det är på det viset? Mindre attraktiva nybyggda hyresrätter när det snackas så friskt om att hyrorna är för låga? Förstår inte hur det går ihop.
Citera
2015-07-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Jag välkomnar debatten om högre hyror på hyresrätter i attraktiva områden medans hyrorna blir lägre på mindre attraktiva områden som det varit uppe i tråden om förut. Till saken, på vilket sätt byggs det fler hyresrätter om det är på det viset? Mindre attraktiva nybyggda hyresrätter när det snackas så friskt om att hyrorna är för låga? Förstår inte hur det går ihop.
För att något skall ske krävs att någon tar initiativet.
Så låt oss nu säga att du och några likasinnade tar initiativet att bygga en hyresfastighet.
Dvs ni avstår egen konsumtion och stoppar in pengarna i ett fastighetsbolag ni skapar. Och så uppdrar ni åt ett byggföretag att bygga en hyresfastighet. Ni lånar till en del av kostnaderna.

Nu märker ni dock att de reglerade hyror ni tillåts ta ut inte räcker för att betala drift, underhåll, räntor. Istället så åker ni på att avstå egen konsumtion och varje år stoppa in i ert bolag för att täcka förlusterna.
Hur intresserad är du nu av att ta initiativ och bekosta en hyresfastighet?

Förstår du nu varför det skulle byggas hyresfastigheter om man tog bort hyresregleringen? Dvs det skulle byggas där det fanns folk som vill betala vad det kostar.
Citera
2015-07-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
SUCK ! Ibland är nog inte Kurtan riktigt medveten om sitt stora underhållningsvärde.
Eller så är han bara en installation som rapar upp floskler.

Har du hört det gamla talesättet "Ta en sup och var som en människa!" Om du hade
gjort det hade du kanske kunnat uppvisa vissa mänskliga drag. Gick du flera mil utan
skor och strumpor till skolan varje dag i oväder också ?

Vem har du tänkt skall spela rollen som dig i filmen om ditt liv, om mannen som med
2 tomma händer byggde ett mindre imperium ? Kurt Olsson kanske ...
Är det här ditt sätt att hålla med om att det går bra att spara ihop till kontantinsatsen.
Jag ser ingen saklig invändning.
Citera
2015-07-18, 12:58
Medlem
utan.att.stannas avatar
Mitt förslag är gratis hyra och först i kön för nyanlända ensamkommande män, åteminstone i storstadsregionerna. Finansiering via höjd hyra för övrig beståndet.
Citera
2015-07-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek

Men det är ju billigare att bygga i mindre attraktiva områden, enligt dessa jeppar är det enbart marken som kostar och inte arbetstimmar, material, logistik osv osv. Enbart mark kostar resten är gratis så är marken dyr är byggkostnaden dyr därför är det lönsamt att bygga billigare (än idag) hyresrätter 1 mil från stan än mitt inne i stan. Att dom hävdar att priserna idag inte håller upp någonting är en bisak man inte ska snöa in på för det avväpnar hela deras argumentation.
Citera
2015-07-18, 15:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Men det är ju billigare att bygga i mindre attraktiva områden, enligt dessa jeppar är det enbart marken som kostar och inte arbetstimmar, material, logistik osv osv. Enbart mark kostar resten är gratis så är marken dyr är byggkostnaden dyr därför är det lönsamt att bygga billigare (än idag) hyresrätter 1 mil från stan än mitt inne i stan. Att dom hävdar att priserna idag inte håller upp någonting är en bisak man inte ska snöa in på för det avväpnar hela deras argumentation.

Problemet är bara att nya hyresrätter aldrig går att göra billiga. Och de som har råd med nya hyresrätter väljer hellre bostadsrätter, eftersom det är billigare.
Citera
2015-07-19, 11:23
Medlem
I veckans lokaltidning från Sundbyberg påstår en ideologiskt renlärig meningsfrände
att problemet med Hallonbergen (känt bl a från en TVdokumentär om en ung lärare)
är att det finns för få bostadsrätter där.

Hur var det nu med politiker som helst vill bestämma hur folk skall bo ?
Citera
2015-07-19, 11:27
Medlem
Citat:
Problemet är bara att nya hyresrätter aldrig går att göra billiga. Och de som har råd med nya hyresrätter väljer hellre bostadsrätter, eftersom det är billigare.

Sådan tur då att de gamla billiga hyresrätterna i så många fall skänkts bort till
de som redan bor i dem.

Det är ingen/väldigt få som egentligen väljer bostadsrätter men om alternativet
är att stå i kö när de lägenheter man köar för säljs ut/skänks bort kommer alla
med någorlunda goda ekonomiska förutsättningar att känna sig lockade. Men
det handlar också att skapa en ny sorts människa, en som sätter egennyttan
framför allt annat. Och där har ju Kurtans kompisar varit framgångsrika.

Öppna era hjärtan ! Ha ha ha !!!
Citera
2015-07-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Är det här ditt sätt att hålla med om att det går bra att spara ihop till kontantinsatsen.
Jag ser ingen saklig invändning.

Eftersom Kurtan säkert sparat ihop till sin kontantinsats en gång i tiden så borde alla
andra också kunna göra det, eller hur ?
Citera
2015-07-19, 12:08
Medlem
Citat:
Nyproducerade HR har vanligen lägre produktionskostnad per kvm än BR. Så i så motto är de billiga.
Skälet till detta skulle jag säga är att BR-köpare gärna betalar mer för att få det mer lyxigt. Iom att boendekostnaden blir så pass låg så vill dom betala mer och få det lyxigare. (Blir så när priserna är så låga på BR ).

Medan HGF är ovilliga att öka på presumtionshyran, och därmed måste fastighetsbolaget lägga sig på en mer primitiv nivå.

----------------------------------------------------
Fö så har HR en fördel i att för Fastighetsbolaget är räntan avdragsgill till 100%. Det är sällan man hör att ränteavdraget skall tas bort för HR, så att hyrorna ska gå upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in