2015-07-09, 21:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jo, man undrar ju lite hur Kurtan har blivit som han blivit. Skryt och självgodhet
och total oförståelse för mindre lyckligt lottade. Man kan gissa att han aldrig direkt
har behövt göra någon klassresa (de kan tydligen bara gå uppåt).

Jag har alltid sedan jag varit liten fått lära mig att spara. OCh har man lärt sig att spara och vara företagsam så har man råd att äga sitt boende. Ytterst få kan inte göra det, men de flesta kan om de vill.

Sen finns det vissa vänstertomtar som tycker att andra ska finansiera deras leverne. Själv är jag inte intresserad av att sponsra dessa tomtar.
Citera
2015-07-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Du skiter i i att folk som jag inte skulle ha råd att bo kvar om man skulle avreglera.
Så vad du säger är att du gör inte rätt för dig och betalar marknadspris.

Om inte du vill betala marknadspris så kan du väl flytta till en billigare bostad? Varför skulle inte du behöva anpassa dig?
Citera
2015-07-10, 00:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Så vad du säger är att du gör inte rätt för dig och betalar marknadspris.

Om inte du vill betala marknadspris så kan du väl flytta till en billigare bostad? Varför skulle inte du behöva anpassa dig?

Felet är att de låga hyrorna fått vara så låga på attraktiva adresser under en så pass lång period att folk vant sig vid det.

Det är precis samma situation i Grekland nu när offentligt anställda sopgubbar inte längre kan plocka ut 50 kakor i månaden. Klart det blir grinigt: "Hur ska vi nu klara oss?"

Samtidigt är hyrorna åt helvete för höga på inte lika attraktiva adresser i exempelvis landsorten.

Med marknadshyror finns det alltid en bostad för varje plånbok och har man inte råd så har man nog tagit på sig en för stor kostym egentligen.

Marknadshyror är långt ifrån en bekväm lösning för alla, men det är ett nödvändigt ont om vi ska få ordning på de skenande bostadspriserna och bristen på hyresrätter överlag.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-07-10 kl. 00:29.
Citera
2015-07-10, 12:09
Medlem
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/hyresgaster-i-hela-regionen-kan-paverkas/dbbogg!Fkn85zhMgrXwab3RgcEbcQ/

De utsatta människorna tar strid för sina rättigheter ...
Citera
2015-07-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har alltid sedan jag varit liten fått lära mig att spara. OCh har man lärt sig att spara och vara företagsam så har man råd att äga sitt boende. Ytterst få kan inte göra det, men de flesta kan om de vill.

Jo, och dina uppväxtförhållanden var väl så goda att det var möjligt att spara.
Tänk att det kan vara så svårt att ha minsta lilla gnutta av förståelse för mindre
lyckligt lottade.

För det är just det livet handlar om för det mesta : att vinna i det stora lotteriet ...
Citera
2015-07-10, 12:16
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte sagt. Jag är emot alla former av reor oavsett om det rör sig om ombildningar eller kraftiga hyresrabatter.

Jag ser ingen skillnad på en ombildning och få en kraftigt reglerad hyra. Det är samma skit.

Ombildning i sig är en konsekvens av de reglerade hyrorna, så vänstertomtarna får äta sin egen skit helt enkelt. Tyvärr har inte poletten trillat ner ännu, då vissa fortfarande inte förstår varför ombildningar egentligen sker.

Var utförsäljningarna verkligen en följd av en medveten politik som syftade till ökad
gentrifiering ? Det brukar du väl inte tycka, Kurtan lille.

Blir hur som helst spännande att se hur alliansen skall få igång ombildningarna i de
områden där hyresgästerna varit så fattiga och bidragsberoende att de inte ens orkat
tänka på att äga utan mest varit nöjda om de lyckats få mat för dagen.
Citera
2015-07-10, 12:20
Medlem
Citat:
Nej såklart är det ju någon annan som ska stå för fiolerna. Det är det all vänsterpolitik går ut på..

Andra ska arbeta och betala, medan vänstertomtarna ska glassa på andras bekostnad likt brats med pappas kreditkort.

Och så har man mage att kalla borgarna för egoister? det är humor det.

Hade inte din pappa några kreditkort när du växte upp ? Eller har du skapat dig den
ställning du har idag med dina två tomma händer och ett hjärta som också verkar
vara tomt eller saknas helt ?

Det är rätt ofrånkomligt att folk börjar analysera ditt psyke när de dag ut och dag in
matas med dina uppblåsta självgodheter, bäste Kurtan. Och någon bostadsbrist lär
du inte lösa. Men omflyttning, t ex till utomhusboende, kan du nog få till !
Citera
2015-07-10, 12:23
Medlem
http://www.dn.se/nyheter/fp-vill-se-fler-agarlagenheter/

http://www.svd.se/sa-blev-ombildningarna-en-fest-for-ett-fatal/om/ombildningarna

Rekommenderar analysen av ombildningarna/utförsäljningarna samt folkpartiförslaget
på hur invandrare som har råd med bostadsrätter i bättre bemedlade områden ändå
helst skall stanna kvar där de redan bor, så att den vita välmående medelklassen inte
blir oroad.

Äg eller bli ägd, alltså ! Vad är väl människovärde mot ekonomiskt värde ?
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2015-07-10 kl. 12:30.
Citera
2015-07-10, 13:01
Medlem
http://www.svd.se/stoppa-fusket-vid-ombildning

"Den 26 januari kommer styrelsen för Stockholms Stadshus AB att anta direktiv för hur bostadsbolagen ska sköta ombildning från hyresrätt till bostadsrätt denna mandatperiod. Vi anser att det förslag till beslut som ligger inte tar hänsyn till den långa rad av allvarliga övertramp, rent fusk och stora konflikter som har präglat många av de senaste årens ombildningsprocesser. Detta trots att sådana problem gång på gång påtalats av hyresgäster. Dagsaktuellt exempel på detta är vad som nu händer i kvarteret Vråken i Aspudden. Bostadsrättsföreningen har i flygblad utlovat varje hushåll en vinst på ca en miljon kronor vid en ombildning. Även konsulten har starka ekonomiska intressen. Vid ett ja till ombildning, men bara vid ett ja, får han ut ett arvode på drygt en halv miljon kronor. I detta läge har man tagit till ytterst tveksamma metoder."

Ombildningarna, avsedda att minska bostadsbristen, gick sällan särskilt snyggt till.
Citera
2015-07-10, 13:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/hyresgaster-i-hela-regionen-kan-paverkas/dbbogg!Fkn85zhMgrXwab3RgcEbcQ/

De utsatta människorna tar strid för sina rättigheter ...

Rättighet att bo billigare än alla andra?! Vad är det för "rättighet"?

Det är ju vänstertomtar som är de största egoisterna. Att andra är bostadslösa ger man blanka fan i.
Citera
2015-07-10, 13:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Var utförsäljningarna verkligen en följd av en medveten politik som syftade till ökad
gentrifiering ? Det brukar du väl inte tycka, Kurtan lille.

Blir hur som helst spännande att se hur alliansen skall få igång ombildningarna i de
områden där hyresgästerna varit så fattiga och bidragsberoende att de inte ens orkat
tänka på att äga utan mest varit nöjda om de lyckats få mat för dagen.

Varför skyller du ombildningarna på alliansen?! De är inte skyldiga till några ombildningar.

Sossarna har sålt ut allmännyttan både i Luleå och i Botkyrka. Och det är av den anledningen att det inte finns något annat alternativ att välja på.

Hyrorna är för låga för att kunna finansiera upprustning och nyproduktion av nya hyresrätter. Det har inte med ideologi att göra. Snarare om ekonomi.

Men förstår sig vänstertomtar på ekonomi? Knappast...
Citera
2015-07-10, 16:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo, och dina uppväxtförhållanden var väl så goda att det var möjligt att spara.
Tänk att det kan vara så svårt att ha minsta lilla gnutta av förståelse för mindre
lyckligt lottade.

För det är just det livet handlar om för det mesta : att vinna i det stora lotteriet ...

Alla kan spara är min övertygelse. Vad det handlar om är att avstå konsumtion. Och det var precis det jaggjorde som ung då jag jobbade extra varje helg, medan kompisarna var lediga och ute och söp.

Visst gick jag ut ibland men drack ytterst lite alkohol, vilket gjorde att jag orkade jobba dagen efter, medan kompisarna låg hemma utslagna med baksmälla.

Den som har ett sparsinne och är lite driftig kommer utan problem att kunna spara ihop till en kontantinsats.

Men väljer man att bränna varje krona man får in så får man skylla sig själv.

Bil ska vi inte ens snacka om att man kan ha om man vill spara på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in