Citat:
Ursprungligen postat av
affalterbach
I så fall, var ser jag beloppet?
I kuvertet finns ett papper som heter "information om förenklad delgivning". Vad betyder det?
Var är strafföreläggandet?
Sedan står det något om tingsrätten och att jag blir kallad till huvudförhandling. Innebär det rättegång?
Jag har sagt att jag vill ha strafföreläggande och att jag har erkänt brott. Jag ser att i papperet står det att jag inte erkänner brott. Jag erkände brottet under förhör men sa över telefon att jag vill ha strafföreläggande men att jag inte erkänner brott.
Jag har sagt att jag har gjort det men att jag inte ser det som ett brott. Detta har han tydligen tolkat som att jag förnekar brott.
Men jösses...Läser du inte vad folk skriver till dig?
Du erkänner inte brott och verkar oförstående att ditt handlande är brottsligt, åklagaren kommer då ta det till åtal.
Strafföreläggande kan inte utfärdas när någon förnekar brott eller motsätter sig att handlingen är brottslig. Ett belopp kommer ju givetvis inte heller finnas än eftersom strafföreläggande ej utfärdats.
I informationen om förenklad delgivning så står det precis vad just förenklad delgivning är. Det förklarades dessutom bedömt för dig vid förhörstillfället.
Huvudförhandling är det som i folkmun kallas för "rättegång", ja.
Det kan även vara så att ersättning/skadeståndsanspråk inkommit och även om det är civilrättsligt så tar åklagaren upp det vid huvudförhandlingen.
Du verkar nästan ovillig att förstå, så ta rådet du redan fått och skaffa en försvarare, om du inte redan tilldelats en.