Citat:
Ursprungligen postat av
darthvader
Jag försöker använda ordet neger så mycket jag kan i mitt vardagliga liv (i städade sammanhang) på ett icke nedsättande vis för att avdramatisera det. Jag blir bara mer taggad att fortsätta av detta.
R-ordet undviker jag däremot - det ordet har devalverats till ett stigmatiserande och förlamande invektiv för att tysta meningsmotståndare som en billig ersättning för tanke och reflektion.
Det är lika viktigt att lyssna som att prata nu har jag läst inlägg i den här tråden i en timme. Jag skulle kunna skriva en uppsatts om hur det var förr när jag var 30år 1992. Om att vanligt folk hade aldrig hund i en lägenhet eller att gadda sig var något som tjyvar och sjömän gjorde men jag nöjer mig med att berätta hur ovanligt det var med Svarta i Sverige.
Jag hade en arbetskamrat som redan 1988 sparade pengar för att åka till London flera gånger om året. Den självklara frågan som vi alla ställde oss var varför? Hon gillade Negrer och på den tiden för nästan 30 år sedan fram tills för 20 år sedan var Negrer något ovanligt i vårt land.
Så det är inte konstigt att äldre personer speciellt män känner ingen relation till personer som sådana som typ Adam Tensta.
För mig är det inte konstigt att kalla Svarta för negrer för det är det ordet som vi fick lära oss att kalla dom för när vi växte upp även i skolan.
Jag har aldrig bott i ett område där det bott svarta och när man gick ut förr så fanns det inga svarta på krogen. Jag växte upp i en stad med 100 000 inv och den enda gruppen med invandrare var såna som man jobbade ihop med som gjorde allt för att passa in i vårt land.. Absolut lekte dom inte
gangsta eller körde - Jag bryter på svengelska och är fräck..
När jag slutade att gå på krogen 95-97 så började utlänningar försöka att komma in på krogen och ställen som dom gick på blev snabbt
ökända och inget ställe som vanligt folk gick på.
Så försök att förstå att allt detta med Negrer är relativt nytt för många som är i 50 plus i dag.