2015-07-18, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så du tror alltså inte att polisen upptäcker om bilen dränkts i klorin och dammsugits tusen gånger. Du smet förbi min kommentar om advokaten. Jag tycker det är trist att skuld avgörs av befattningshavares kompetens istället för sanningen, tycker inte du?
Jo men om polisen upptäcker det kommer kanske advokaten säga:

- Det betyder inget att min klient har städat sin bil. Man ska inte behöva bli misstänkt bara för man städat en bil :P
2015-07-18, 01:03
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somenboll
De kan undra hur mycket de vill, de måste ändå hitta klara bevis. Det är inte olagligt att tvätta bilen i 100 liter klorid...
Nej vem har sagt att det är olagligt ? men om MSG bil skulle som du uttrycker dig bli tvättad i 100 L klorin så skulle det säker väckts extra misstanke !
2015-07-18, 01:06
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamya
reg Ety 232.

Vilken bil är det?
2015-07-18, 01:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Vilken bil är det?
Lowas bil, en ljusgrå Ford Fiesta 1999.
2015-07-18, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Jag tror det säger så pass mycket att offret inte såg ut att ligga i en törnrosasömn i alla fall...

Inte min tolkning - men det har redan avhandlats (dvs beteendet = brist på professionalitet).
2015-07-18, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Kan instämma. Det verkar lite lite men de kanske har så pass mycket material så det inte behövs fler i nuläget.

Hoppas det är så! Men kan det vara möjligt att det hänt fler mord eller grova brott så att poliserna måste byta fokus från LH-fallet och hoppa in i nya fall och undersöka och utreda andra brottsoffer osv, så de inte riktigt hinner lägga ned så mycket tid de vill på LH-fallet?
2015-07-18, 01:15
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det har inte meddelats vad jag vet att misstankarna om mord för lillebroderns del är tillbakadragna. Tills åklagaren säger annat får man nog utgå från att det är den ursprungliga brottsrubriceringen han häktades på som fortfarande gäller. Vilket förstås inte hindrar att det kan ändras senare.

Blir det åtal mot den äldre brodern tror jag det är tämligen troligt att minst en och troligen båda kommer att kallas för att avge vittnesmål i rättegången. Deras berättelser ingår ju i det underlag som har använts av åklagaren för att få till sin misstanke på sannolika skäl och kan därmed också antas ha betydelse för ev. åtal om det inte kommer in bevis som är så starka att de blir uppenbart obehövliga. Men jag misstänker att den här åklagaren inte kommer att lämna något åt slumpen. De kommer nog att vittna också skulle jag tro - ska man vara lite konspiratorisk är det nog inte orimligt att anta att åklagaren har tummen i ögat på dem genom att inte dra tillbaka misstankarna.

Spelet kan ju ändras också om den äldre brodern erkänner och samtidigt pekar ut de andra två på ett trovärdigt vis som på något vis inblandade. Då kanske åklagaren får ihop till nån sorts åtal mot dem med.
Ja nu blandar du om korten lite och som jag sa innan så kan frugan och lillbrorsan bli tvingade att vittna för att rädda sitt eget skinn. Men även om de två inte skulle bli åtalade eller vittna så finns ju deras förhör i fuppen som räcker fint som bevis också. Något som talar negativt för MGM har de ju sagt iaf. Kan ju vara allt från ett uteblivit alibi till ett direkt utpekande som mördaren.
2015-07-18, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behövs inte fler, eftersom någon är på sannolika skäl misstänkt för mord. Enda uppgiften nu är att leta efter bevis mot honom. Man behöver inte söka efter eller utreda någon annan.

Det kanske är så du verkar väl insatt i hur en mordutredning funkar.
2015-07-18, 01:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
Nej vem har sagt att det är olagligt ? men om MSG bil skulle som du uttrycker dig bli tvättad i 100 L klorin så skulle det säker väckts extra misstanke !
Ja det är förstås sant. Då blir det ett sk indirekt bevis som är svagare än ett direkt men ändå bättre än inget.
2015-07-18, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64

Men om den ej stinker badhus men ser nystädad ut då? Är det misstänkt också?

Om MGM är GM så är han kanske halvsmart om han/frun städade bilen noga efter transport med LH men sedan efter skitade ner MGM snabbt ner bilen igen för att mörka att han har städat den
2015-07-18, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Okej Fattar tror jag Men är inte 100% med på hur du tänker. Tror du att polisen har sökt varje dag i deras bil? Kan du skriva hur du tänker, dvs utveckla lite DVS vad är skillnaden mellan olika undersökningar av bilarna?

PS. Bilen är kanske "beslagtagen" för han är MGM? Det har väl gjorts husrannsakan i MGMs hem också men inte husrannsakan hos så många andra. Men det verkar som polisen tror att MGM inte har lånat någons annan bil för att transportera LH i dagsläget iaf. Frågan blir då om det kan varit en annan GM med en annan bil, men just nu är väl MGM huvudmisstänkt.

Gällande polisen intresse för bilen. Kan det finnas hjulspår av MGMs bil i närheten av moppen? Kan hundar känt någon doft från bilen? Kan någon ha sett bilen den aktuella tidpunkten?

Poängen är att polisen tycks lägga olika mycket tid på olika bilar vilket inte är ett förutsättningslöst sätt att arbeta. Polisen ska inte bestämma sig för att någon är skyldig utan jobba framåt utan att tro något (dvs skattebetalarna ska behöva betala till oskyldigt misstänkta som har suttit häktade onödigt länge gång på gång för att polisen är inkompetent).
2015-07-18, 01:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Men om den ej stinker badhus men ser nystädad ut då? Är det misstänkt också?

Om MGM är GM så är han kanske halvsmart om han/frun städade bilen noga efter transport med LH men sedan efter skitade ner MGM snabbt ner bilen igen för att mörka att han har städat den
Polisen ser skillnad på gammal och ny smuts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in