Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Brorsan och frugan är väl bara misstänkta för skyddande? Vilket inte är lätt att bevisa. Att de har släppts fria är ju inte det minsta förvånande. Finns ju ändå ingen vittnesplikt mot nära anhöriga heller. Men de kan ju tvingas vittna för att rädda sitt eget skinn givetvis. När det gäller bilen så tror jag inte att det är något avgörande bevis överhuvudtaget. Här kommer det att räcka för fällande dom för mord ändå. Alla indicier samt litet bevis på eller i anslutning till kroppen så är det klappat och klart. Allt snack om kaffe- och pizza-alibi tror jag bara är skitsnack. Hade det funnits ett trovärdigt alibi så hade MGM varit släppt på fri fot redan.
Det har inte meddelats vad jag vet att misstankarna om mord för lillebroderns del är tillbakadragna. Tills åklagaren säger annat får man nog utgå från att det är den ursprungliga brottsrubriceringen han häktades på som fortfarande gäller. Vilket förstås inte hindrar att det kan ändras senare.
Blir det åtal mot den äldre brodern tror jag det är tämligen troligt att minst en och troligen båda kommer att kallas för att avge vittnesmål i rättegången. Deras berättelser ingår ju i det underlag som har använts av åklagaren för att få till sin misstanke på sannolika skäl och kan därmed också antas ha betydelse för ev. åtal om det inte kommer in bevis som är så starka att de blir uppenbart obehövliga. Men jag misstänker att den här åklagaren inte kommer att lämna något åt slumpen. De kommer nog att vittna också skulle jag tro - ska man vara lite konspiratorisk är det nog inte orimligt att anta att åklagaren har tummen i ögat på dem genom att inte dra tillbaka misstankarna.
Spelet kan ju ändras också om den äldre brodern erkänner och samtidigt pekar ut de andra två på ett trovärdigt vis som på något vis inblandade. Då kanske åklagaren får ihop till nån sorts åtal mot dem med.