2015-07-18, 00:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Brorsan och frugan är väl bara misstänkta för skyddande? Vilket inte är lätt att bevisa. Att de har släppts fria är ju inte det minsta förvånande. Finns ju ändå ingen vittnesplikt mot nära anhöriga heller. Men de kan ju tvingas vittna för att rädda sitt eget skinn givetvis. När det gäller bilen så tror jag inte att det är något avgörande bevis överhuvudtaget. Här kommer det att räcka för fällande dom för mord ändå. Alla indicier samt litet bevis på eller i anslutning till kroppen så är det klappat och klart. Allt snack om kaffe- och pizza-alibi tror jag bara är skitsnack. Hade det funnits ett trovärdigt alibi så hade MGM varit släppt på fri fot redan.
Brorsan satt häktad, på sannolika skäl misstänkt för mord. Har du missat det?
2015-07-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, men man är inte på fri fot vid så grovt brott om man är på sannolika skäl misstänkt. Då är häktning obligatoriskt. Man är på sannolika skäl misstänkt innan misstankegraden höjs till att åtal kan väckas.

Det finns inget formellt hinder för att misstankegraden höjs från skäligen misstänkt till att åtal kan väckas i ett snäpp, men om det förekommer är det är sällsynt, och ingen kan vara säker på att det blir åtal när misstankegraden är låg.

Råd:
Läs på om häktningsskäl. Om du tror att brodern och kvinnan inte är misstänkta längre, så är det din förlust! De kommer kallas till rättegång om det blir någon mot MGM1. Du verkar tror att man inte kan fällas eller att man inte kan vara misstänkt eller skyldig bara för man inte är sannolikt misstänkt för tillfället. Dessutom kan de mycket väl vara sannolikt misstänka för andra brott kopplade till mordet som vi inte ens vet om...
2015-07-18, 00:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Du hänvisar till något som du uppenbarligen inte förstår! Man ska kunna tolka lagtexten innan man hänvisar till den. För att man ska få häktas måste häktningsskäl föreligga. Föreligger ej häktningsskäl får man inte vara häktad.
Häktningsskäl behövs inte när häktning är obligatorisk. Läs lagtexten: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.htm#K24P1
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
En journalist har sagt ordagrant till mig "man kan vara styckad, men det här är värre!" Hur man ska tolka det vet inte jag.

Att journalisten behöver läggas in för avgiftning.
Bannlyst
Undrar hur många totalt som sett liket (Alt likdelar) eller som vet exakt skicket hon hittades i.

På plats borde åtminstone ca 4-6 poliser gjort det & sedan ev några till när hon obducerades (Obduktionspersonal). Vi höftar på ca 4-6 till plus ev någon transportgubbe & säkert har några ytterligare nyfikna råkat slänga en blick på henne.

Någonstans 10-20 personer alltså. Hur många ytterligare är inblandade i utredningen och vet i vilket skick hon hittades? Ca 5-10 kanske.

Ok jag höftar fritt här och gissar på att ca 20 pers har sett liket eller åtminstone vet hur hon har hittats.

Alla dessa har åtminstone några vänner alt familj som de har berättat sanningen för & någon av dessa har i sin tur berättat det vidare osv.

Varför skriver inte Aftonbladet eller Expressen om rykten (Sanningen). De är väl aldrig någonsin såhär finkänsliga om något & de har med all säkerhet köpt infon för länge sedan.

Är det till och med för makabert för de?
Senast redigerad av Quishlish 2015-07-18 kl. 00:09.
2015-07-18, 00:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ja vadå? Han är väl inte misstänkt för mord längre? Eller har jag missat nåt? Han kan kanske vara skäligen misstänkt för mord fortfarande men då måste man ju ändå släppas. Men min gissning är att lillbrorsan har ett hyfsat alibi, möjligen frugan. Nära anhöriga är inga klockrena alibi iofs men bättre än inget. Och frugan och brorsan ger alltså då inte MGM alibi och därför sitter han och skakar galler.
2015-07-18, 00:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Råd:
Läs på om häktningsskäl. Om du tror att brodern och kvinnan inte är misstänkta längre, så är det din förlust! De kommer kallas till rättegång om det blir någon mot MGM1. Du verkar tror att man inte kan fällas eller att man inte kan vara misstänkt eller skyldig bara för man inte är sannolikt misstänkt för tillfället. Dessutom kan de mycket väl vara sannolikt misstänka för andra brott kopplade till mordet som vi inte ens vet om...
Jag tror de är misstänkta, och jag tror de kan dömas för brott. Men ingen kan vara övertygad om att NB döms till livstid om nuvarande misstankegrad sänks.
2015-07-18, 00:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Brorsan och frugan är väl bara misstänkta för skyddande? Vilket inte är lätt att bevisa. Att de har släppts fria är ju inte det minsta förvånande. Finns ju ändå ingen vittnesplikt mot nära anhöriga heller. Men de kan ju tvingas vittna för att rädda sitt eget skinn givetvis. När det gäller bilen så tror jag inte att det är något avgörande bevis överhuvudtaget. Här kommer det att räcka för fällande dom för mord ändå. Alla indicier samt litet bevis på eller i anslutning till kroppen så är det klappat och klart. Allt snack om kaffe- och pizza-alibi tror jag bara är skitsnack. Hade det funnits ett trovärdigt alibi så hade MGM varit släppt på fri fot redan.

Det har inte meddelats vad jag vet att misstankarna om mord för lillebroderns del är tillbakadragna. Tills åklagaren säger annat får man nog utgå från att det är den ursprungliga brottsrubriceringen han häktades på som fortfarande gäller. Vilket förstås inte hindrar att det kan ändras senare.

Blir det åtal mot den äldre brodern tror jag det är tämligen troligt att minst en och troligen båda kommer att kallas för att avge vittnesmål i rättegången. Deras berättelser ingår ju i det underlag som har använts av åklagaren för att få till sin misstanke på sannolika skäl och kan därmed också antas ha betydelse för ev. åtal om det inte kommer in bevis som är så starka att de blir uppenbart obehövliga. Men jag misstänker att den här åklagaren inte kommer att lämna något åt slumpen. De kommer nog att vittna också skulle jag tro - ska man vara lite konspiratorisk är det nog inte orimligt att anta att åklagaren har tummen i ögat på dem genom att inte dra tillbaka misstankarna.

Spelet kan ju ändras också om den äldre brodern erkänner och samtidigt pekar ut de andra två på ett trovärdigt vis som på något vis inblandade. Då kanske åklagaren får ihop till nån sorts åtal mot dem med.
2015-07-18, 00:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja vadå? Han är väl inte misstänkt för mord längre? Eller har jag missat nåt? Han kan kanske vara skäligen misstänkt för mord fortfarande men då måste man ju ändå släppas. Men min gissning är att lillbrorsan har ett hyfsat alibi, möjligen frugan. Nära anhöriga är inga klockrena alibi iofs men bättre än inget. Och frugan och brorsan ger alltså då inte MGM alibi och därför sitter han och skakar galler.
Det enda som har sagts är att han fortfarande är misstänkt. Att han skulle vara misstänkt för något annat brott än mord har inte sagts.

Men, frågan är hur du kan vara övertygad om NB:s skuld när det räcker med att polisen inte hittar spår i bilen för att misstankegraden sannolikt ska sänkas?
2015-07-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Jag tror det säger så pass mycket att offret inte såg ut att ligga i en törnrosasömn i alla fall...
Det säger ingenting mer än att dom hade hittat ett dött barn som dom letat efter hela veckan och det som skulle kunna göra det värre är att hon precis dött och att dom kom försent med en liten marginal
2015-07-18, 00:17
Medlem
Citat:
Jo, men vi vet ej vad han är misstänkt för i dagsläget. Åklagaren har väl inte uttalat sig ordagrant om han fortfarande är misstänkt för samma sak eller om "rubriceringen" har ändrats. Eller har det skrivits något om det i media? Jag har i sådant fall missat det. Känns som Åklagaren bara sagt att han är fortfarande misstänkt men inget om rubriceringen har ändrats..
2015-07-18, 00:19
Medlem
Citat:
Vad menar?
Det är ju fortfarande 3 misstänkta, varav en sitter häktad
Bara för man är ute ur häktet betyder det ej att polisen eller rätten anser att man är oskyldig.
Det finns många GM som är släppta ur häktet i avvaktan på rättegång. Dvs man behöver ej sitta inlåst till rättegången startar Om alla misstänkta i vårt avlånga land var tvungna att sitta häktade till rättegången så skulle vi nog behöva hyra hotellrum för att få plats med alla misstänkta då häktescellerna nog inte skulle räcka till

Om de inte anses kunna försvåra utredning eller återgå till brottslig verksamhet finns det ingen anledning till att de ska vara häktade. Utan då får de betala sitt uppehälle själva i avvaktan på ev. rättegång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in