2015-07-17, 23:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja jag såg den artikeln också och det förstärker bara min övertygelse att MGM sitter ordentligt fast. Här kommer det att bli livstid så det sjunger om det även om jag gärna hade sett ett annat straff. Det blev ju bara 16 år i EK-fallet men praxis har skärpts något sen dess så allt annat än livstid ser jag som osannolikt. Foliehattarna kan gapa om vållande hur mycket de vill för det kommer INTE att hända.
Jag förstår inte hur du kan vara så säker när du vet att en person, på sannolika skäl misstänkt, har släppts fri och att det sannolikt räcker med att NFC inte hittar spår i bilen för att samma sak händer den andre.
2015-07-17, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Pressad genom en köttkvarn? Jag tror inte ett dyft på några rykten förrän jag får det på papper.
Exakt, sen förstår jag inte hur en journalist kan ha sett något. Känns inte som journalister hade access att gå in i det utrymme som LH återfanns i medans teknikerna höll på.
2015-07-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det där säger ingenting.

Jag tror det säger så pass mycket att offret inte såg ut att ligga i en törnrosasömn i alla fall...
2015-07-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag förstår inte hur du kan vara så säker när du vet att en person, på sannolika skäl misstänkt, har släppts fri och att det sannolikt räcker med att NFC inte hittar spår i bilen för att samma sak händer den andre.
Vad menar?
Det är ju fortfarande 3 misstänkta, varav en sitter häktad
Bara för man är ute ur häktet betyder det ej att polisen eller rätten anser att man är oskyldig.
Det finns många GM som är släppta ur häktet i avvaktan på rättegång. Dvs man behöver ej sitta inlåst till rättegången startar Om alla misstänkta i vårt avlånga land var tvungna att sitta häktade till rättegången så skulle vi nog behöva hyra hotellrum för att få plats med alla misstänkta då häktescellerna nog inte skulle räcka till
Senast redigerad av ulvan 2015-07-17 kl. 23:45.
2015-07-17, 23:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Vad menar?
Det är ju fortfarande 3 misstänkta, varav en sitter häktad
Bara för man är ute ur häktet betyder det ej att polisen eller rätten anser att man är oskyldig.
Det finns många GM som är släppta ur häktet i avvaktan på rättegång. Dvs man behöver ej sitta inlåst till rättegången startar
Jo, men man är inte på fri fot vid så grovt brott om man är på sannolika skäl misstänkt. Då är häktning obligatoriskt. Man är på sannolika skäl misstänkt innan misstankegraden höjs till att åtal kan väckas.

Det finns inget formellt hinder för att misstankegraden höjs från skäligen misstänkt till att åtal kan väckas i ett snäpp, men om det förekommer är det är sällsynt, och ingen kan vara säker på att det blir åtal när misstankegraden är låg.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-17 kl. 23:47.
2015-07-17, 23:45
Medlem
Citat:
Jo, men man är inte på fri fot vid så grovt brott om man är på sannolika skäl misstänkt. Då är häktning obligatoriskt. Man är på sannolika skäl misstänkt innan misstankegraden höjs till att åtal kan väckas.
Nej det är inte obligatoriskt med häktning!
Senast redigerad av ulvan 2015-07-17 kl. 23:53.
2015-07-17, 23:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonovan
En polis i utredningen skrev på facebook "En vältränad man darra och grät bakom ett ut hus en polis borra ner huvudet i sin hund och en tekniker såg helt lik blek ut och kolla in i tomaintet

Jag är inte så säker på att poliser hör de tuffare personerna i världen bara för att dom är just poliser . Dom påverkas väl precis som alla andra . Har man letat fullt koncentrerad efter en person i fem dagar är det väl mer troligt att det är anspänningen som släpper när man äntligen hittade LH och först då får man utlopp för sina känslor . Och döingar är ju inte farliga , det ju dom som lever som är farligast
2015-07-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Jag tror det säger så pass mycket att offret inte såg ut att ligga i en törnrosasömn i alla fall...

Jag läste detta på Facebook. Det sade ingenting annat än att det var svårt för polisen att bära sorgen och besvikelsen som infann sig då hon efter flera dagars letande var med på att finna den unga kvinnan död.
2015-07-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag läste detta på Facebook. Det sade ingenting annat än att det var svårt för polisen att bära sorgen och besvikelsen som infann sig då hon efter flera dagars letande var med på att finna den unga kvinnan död.

Det kan mycket väl vara så.Jag var inne på det förut också men...är lite mer tveksam nu.Det kommer visa sig så småningom.
2015-07-17, 23:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Nej det är inte obligatoriskt!
http://www.dvhandbok.domstol.se/brottmal/avsnitt%2004.htm
Citat:
Huvudregeln (24:1 RB) är att den misstänkte kan häktas om personen på sannolika skäl är misstänkt för brott, för vilket är föreskrivet minst ett års fängelse. Dessutom krävs att det ska föreligga något av följande alternativ (jfr exempel 4:1):
[...]
för brottet är inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år och det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas (s.k. obligatorisk häktning, exempelvis vad gäller brotten mord, dråp, mordbrand och grovt narkotikabrott)
2015-07-17, 23:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Brorsan och frugan är väl bara misstänkta för skyddande? Vilket inte är lätt att bevisa. Att de har släppts fria är ju inte det minsta förvånande. Finns ju ändå ingen vittnesplikt mot nära anhöriga heller. Men de kan ju tvingas vittna för att rädda sitt eget skinn givetvis. När det gäller bilen så tror jag inte att det är något avgörande bevis överhuvudtaget. Här kommer det att räcka för fällande dom för mord ändå. Alla indicier samt litet bevis på eller i anslutning till kroppen så är det klappat och klart. Allt snack om kaffe- och pizza-alibi tror jag bara är skitsnack. Hade det funnits ett trovärdigt alibi så hade MGM varit släppt på fri fot redan.
2015-07-17, 23:59
Medlem
Citat:
http://www.dvhandbok.domstol.se/brottmal/avsnitt%2004.htm
Du hänvisar till något som du uppenbarligen inte förstår! Man ska kunna tolka lagtexten innan man hänvisar till den. För att man ska få häktas måste häktningsskäl föreligga. Föreligger ej häktningsskäl får man inte vara häktad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in