2015-07-17, 16:20
Medlem
Dags för mittenlagen:

11. Kalmar FF 15 4 4 7 15-17 16

Väldigt ojämna, starka matcher mot MFF blandas med svaga matcher som mot IFK Göteborg på hemmaplan. Elm-bröderna har inte visat full potential än, kommer Rasmus tillbaka i år överhuvudtaget i nämnvärd omfattning? Kan avancera om pusselbitarna faller på plats, men känns som om Kalmar nu efter ett antal goda år hamnat som ett typiskt mittenlag. Man är för bra för att hamna i botten tror jag i alla fall. Kommer nog att hamna där man är, men då man har flera lag alldeles ovanför i tabellen som känns relativt likvärdiga kan man givetvis gå om ett par lag. Kommer ligga kvar i mitten. Mitt tips: Plats 9-11

10. Hammarby 15 4 5 6 19-20 17

Har efter en stark inledning och en lång poängsvacka om än med hyfsat spel i flera matcher vunnit igen mot FFF. För mig är en sådan hemmaseger efter en drömstart inte tillräckligt för att hissa Hammarby till skyarna. Tycker man har haft för dåliga forwards och ett skenbart spelövertag i flera matcher, kanske snyggt men inte så effektivt. Kennedy har varit en klasspelare, men var inte bra mot Blåvitt. Bra nyförvärv med mitten/botten i AS som mått. Kan de höja nivån, kanske.

Har behandlat Bajen tidigare idag , men sammanfattningsvis kan det väl sägas att visst har de ett spel där de skapar lägen. Frågan är om de så självklart därmed är ett bättre lag än de andra mittenlagen med avsevärt längre tid i AS. är inte så söker på det men supportrarna ska ha all cred. Kommer de även i slutet när Hammarby ligger på en trygg? mittenplacering runt tia? Kanske bättre publikt att slåss i toppen av SE. Nåväl: tror att Hammarby kommer ungefär där de gör nu kanske någon placering högre i bästa fall, är rätt så jämnt mellan lagen i denna grupp. Mitt tips: Plats 7-11

9. Helsingborgs IF 15 5 3 7 18-19 18

Verkar vara en återuppbyggandets säsong. Släpper till många lägen både mot Häcken och DIF runt 20 avslut per match, fast Häcken matchen skapade man en del. Har en del spelare med kvalité, Matt P är en hygglig ersättare för Pär Hansson ifall denne sticker. Pär Hansson skulle nog må bra av ett miljöombyte även om han gjort några bra matcher i år. Man ligger nog ungefär där man ska. Typiskt mittenlag som inte räckt till mot de bästa lagen. Mitt tips: Plats 9-11

8. Gefle 15 5 4 6 18-24 19

Tycker detta är en av årets överraskningar , med dessutom nya snygga tröjor och en fin arena i perfekt storlek för Gefle. Kommer nog ändå antagligen att tappa någon placering. Gefle unika , finns inget lag med så många säsonger i svit på undre halvan. Med en stark forward som Oremo som producerar så håvas sannolikt poäng in för att klara kontraktet med god marginal. Tycker ändå man har läckt i några matcher ovanligt mycket. Historiskt blir sällan Gefle målmässigt utklassade , men det har man blivit några gånger i år. Jag tycker nog att man har överpresterat och då det är mycket jämnt i mittenlagen tror jag att Gefle mycket väl kan passeras av flera lag, kanske tom. ÖSK kan ta in 7 pinnar på 15 matcher. Tips 9-12

7. Häcken 15 5 4 6 15-16 19

Har set massor av matcher genom åren. De senaste åren har varit frustrerande, då de t.ex. ifjol efter 16 matcher hade 934 efter dubbeln mot DIF men sedan avslutade svagt och slarvade bort tredjeplatsen. Lite mentalt svaga, vänder sällan matcher. Håller dock i bollen bra, när spelet stämmer antagligen bättre än andra AS-lag. Har av någon anledning lätt för MFF, beror på mentalt övertag samt att de spelar riskabelt för att vinna = offensiv uppställning. Det lag som tar ledningen får då ett övertag. Andra halvlek av MFF-Häcken är ren njutning för Häckensupportrar , MFF spelarna totalt desillusionerade och går knappt på när Häcken spelar runt. Tyvärr kombinerar man detta med uselt uppträdande mot Falkenberg och en svag insats hemma mot Norrköping även om den matchen får omvärderas i efterhand, kom dock tidigt i Norrköpings fina svit.
Häcken är ett lag som har lätt för vissa lag HIF hemma, MFF de sista matcherna men absurt svårt mot AIK bara 2 segrar på 27 matcher (2 7 18)och nästan lika svårt mot Elfsborg också bara två segrar fast fler oavgjorda (2 10 13). Rätt lustigt.

Simon G förstås avbräck men ger pengar så Häcken kan ju kompensera detta med ett klassförvärv på anfallssidan. Hoppas Sonny Karlsson gör detta. Häcken har många mittfältare och då Simon trixar snyggt men ibland utan att medspelarna hänger med är kanske tappet mindre än man tror, det var ju helt väntat f.ö.. Får de till en avslutare av klass kan de nog avancera någon plats.
De är ju märkliga i år då de har släppt in lite mål. Ny arena kommer nog att betyda en hel del poäng och bättre hemmaspel. Mot HIF hemma visade de inspiration i alla fall.

Kommer nog sluta ungefär där man ligger, Tips 7-9
Citera
2015-07-17, 17:38
Medlem
Dags för topplagen:

6. Malmö FF 15 7 5 3 29-21 26

Onekligen en negativ överraskning. Framför allt deras 21 insläppta mål en sensation. Lustigt nog har de framåt producerat 29 mål vilket är mest tillsammans med Elfsborg. Framför allt verkar de på papperet fina nyförvärven inte fungera ihop som ett lag , men de är poängplockare. En nackdel är ju Rosenberg som gör lite poäng och att Molins ännu inte är tillbaka på allvar även om han gjort några inhopp. Stor turbulens i truppen som antagligen kommer fortsätta ett tag till under Silly. Då laget har sina pengar och med de kvalitéer som trots allt ligger gömda bland spelarna vågar jag ännu inte räkna bort MFF helt, mer utifrån att kan IFK ta 34 på 15 kan MFF det också.

Tycker att ödmjukheten bland spelare och ledare har saknats ibland, har känt som om vissa matcher nästan setts som förberedelser för CL-kval. supportrarnas hybris har dock inför säsongen varit välmotiverad , men desto tyngre blir fallet. Erkänner att hade Blåvitt smällt in straffen mot IFK Norrköping hade jag nog avskrivit MFF men nu är de inte helt borta, men marginalerna är nästan borta då man dessutom måste passera fyra andra lag, så även om IFK Göteborg skulle hamna i en svag höstform lär ju inte alla lagen framför göra det , speciellt som jag tycker att topplagen i år känns starkare än på länge relativt botten och därmed i flera fall kan ta runt 30 pinnar under hösten utan vidare. MFFs sluttips är rätt svårt då ifall den svaga trenden några matcher till t.ex. mot ÖSK borta inte ens den mest optimistiske kan tro på guld. Kan då bli en svag höst där man möjligen tar någon placering. Klarar laget i så fall att mobilisera för topp tre och säker Europaplats? Blir intressant att följa.

Är mycket förvånad då de hade 8530 att det blivit så svagt sedan dess. Vissa försvarsmisstag är horribla och Yotun har verkligen blandat och gett. Helander mot DIF nästan komiskt (för icke MFFare). Förstår frustrationen på himmelriket fullkomligt. Har i några matcher haft marginalerna mot sig t.ex. straffläget för Tinnerholm mot ÖSK. Inte imponerad av MFFs jakt på kvittering mot ÖSK även om de lyckades till slut.

Tips: 2-6 Kan göra stark höst , har inneboende spelarkvalitéer men tror inte de kan gå om alla lag. Hur är det psyket och motivationen om det blir några matcher till och de inte närmat sig?
Skulle vara imponerande om de lyckas.

5. AIK 15 7 6 2 28-18 27

Har värvat gamla AIKare, i fönstret. Tycker faktiskt AIK ser åldersdigert ut. Giffarna segern och spelet på hemmaplan starkt och har haft topplagen utom Norrköping borta. Talar för tycker AIKarna förstås. Jag tycker dock inte AIK har kvalité nog för att gå om alla lagen framför. Så mycket har de inte imponerat på mig under våren. Stabila för det mesta visst, men tycker inte laget ser bättre ut än konkurrenterna gör i skrivande stund. Visst är det bra att ha ett gynnsamt program , men det är ju långt ifrån säkert att matcherna mot MFF, DIF, IFE och IFK hemma ger högvis med poäng, då i alla fall MFF och IFK ändå vinner/tar poäng ganska ofta i Stockholm. Nu är jag givetvis till viss del enögd då jag sett AIK live mot Häcken och IFK som ju var en svag insats om än bättre i andra halvan och en klar förlust mot IFK. Men jag tycker AIK har gett ett bättre intryck på mig med tyngd etc i de senaste årens motsvarande matcher. man har kvalitéer men kan inte se att just i år skulle man klara sig från att tappa poäng, man ligger så pass långt efter, 7 pinnar så man måste spela nästan rent. Det tror jag inte man klarar. Mitt tips: Plats 4-6

4. Djurgården 15 8 5 2 27-15 29

Man kan nästan skriva samma om Djurgården och Norrköping, båda är lag som nått sin potential. Kul för AS när två klassiska lag som varit utanför toppstriden lång tid, i Norrköpingsfall absurt lång tid är där, bra för intresset.
Förutom ett antal matcher på TV har jag sett DIF i Göteborgsbesöken, Häckenmatchen jämn fast visade inga kvalitéer utom Mush. Medan mot Blåvitt som också var jämn visade ett lag med självförtroende. Imponerande förvandling och starten efter sommaruppehållet strålande, imponerade verkligen mot HIF borta. Haris Rs skada mycket olycklig, intressant nyförvärv från ÖFK kanske kan kompensera till viss del, följer ju superettan väl då jag följer GAIS.

Verkar vara frid och fröjd, kan man hålla formen hela hösten blir intressant. Ifall man inte hade press från början lär man väl få det nu. Spännande höst och har imponerat mer på mig än AIK så långt. Givetvis beroende av att behålla Mush. Mitt tips 3-6

3. IFK Norrköping 15 9 4 2 25-15 31

Har av media behandlats ganska styvmoderligt, har ju gått ännu bättre än Djurgården och förtjänar verkligen mer cred för sin vårsäsong. Har gett ett bra intryck i flera matcher på slutet t.ex. mot MFF och Blåvitt efter omstarten även om man hade marginalerna med sig. IFK Göteborg missade ju en visserligen hårt dömd straff men Vibe hade ju också några lägen, ska dock sägas att Norrköping också hade några vassa lägen i första tex friläge. Blir en spännande retur på söndag som jag ska se på plats. Men i några matcher har man övertygat riktigt mycket t.ex. Kalmar.

Får man behålla sitt anfallspar? Bredden på truppen är kanske en osäkerhetsfaktor. Tycker Mitov Nilsson har gjort en mycket stark säsong.

Mitt tips 2-5

2. IF Elfsborg 15 9 4 2 29-16 31

Ser IFE som förste utmanare till Blåvitt (kommer jag väl få äta upp), Som vanligt övertygar inte laget på riktigt gräs borta 1 oavgjord mot FFF och förlust mot Halmstad och Blåvitt inte bra. Liksom MFF, AIK, IFK Göteborg spelar man Europaspel, vilket kan ge tuff höst, förutom för Norrköping och Djurgården också. Har haft marginaler med sig borta mot Giffarna. kanske seriens bäste målvakt i KSE. Har både MFF och AIK på bortaplan och gräs vilket inte brukar sluta bra även om man tog en seger mot MFF då serien redan var slut i fjol.

Känns dock som ett lag som är kanske lättast att gissa hösten på, man kommer att tugga på och ta ungefär lika många poäng som våren, sedan får vi se om Blåvitt tappat tillräckligt eller inte. Man kan dock se att IFE varit starka borta på konstgräs och det kan behövas då man har Hammarby borta, Häcken borta (vilka man slår om man slåss för guld, för det gör man för det mesta ändå och nu är det konstgräs). Zeneli , Claesson kan ju vara orosmoln att lämna. Tips 1-3

1. IFK Göteborg 15 10 4 1 21-7 34

Några oavgjorda på slutet har gjort att konkurrentlagen närmat sig. hade utan vidare kunnat haft 4 pinnar till och ett stort försprång. Hade dock tur i några matcher innan uppehållet som gav treor.
Framför allt imponerar försvaret. Nyförvärven Alesaani och Rogne riktiga klipp, även Alvbåge bättre än på länge. Innan uppehållet tänkte jag att segermålen mot Hammarby och Halmstad är typiska för ett AS-vinnande lag. Nu med en svag andra halvlek mot Giffarna där Gustav S utgick och Rogne inte var med om jag minns rätt och ett oavgjord match mot Norrköping med en återigen missad straff känns det inte lika säkert längre. Liksom hemma mot Djurgården tog laget inte chansen när den bjöds på straffar, feldömda/hårt dömda spelar ingen roll. De hade gett ett stort försprång som hade varit bra att ha med tanke på att IFK har topplagen borta.

Statistiskt är dock Blåvitt ett rätt bra bortalag, särskilt de år man varit bra. t.ex. MFF-IFK är i jämförelse med andra toppmöten förhållandevis oberoende av hemmaplan (gäller även när MFF spelar i Göteborg).

Laget har gjort 21 mål klart minst av topplagen så det gäller att försvaret fortsätter i samma stil, å andra sidan känns laget på mittfältet defensivt starkt så det är inte konstigt att det blir både mindre mål framåt och bakåt än de andra lagen. Vibe mindre effektiv i år och Engvall är också ett sparkapital. Sköld skrämmer inte men kan säkert vara en Ok inhoppare.

Ska bli intressant att se om Vibe sticker vad som kommer istället eller vågar man hålla på Vibe om buden blir för låga. Ifall jag hade suttit i IFKs ledning är det kanske inte fel att gå all-in för att ta chansen att bryta MFF-sviten och få chansen i ett CL-kval innan det är försent. Att gambla om man ligger efter eller inför serien är en sak, men att inte ta kalkylerade risker med den fina vårsäsongen och MFF långt efter skulle kunna vara ett felbeslut. Mycket intressant. Jag tror att IFK slutar topp två om inget oförutsett händer och skulle jag tippa så blir tipset etta. Tips alltså 1-2

Nåväl det blir mitt tips med mina Göteborgsögon.
Citera
2015-07-17, 18:10
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Kom å tänka på Crespo och hur jävla länge han varit borta..? Hur står det till med honom?

I februari var prognosen att han skulle va borta i 5-8 veckor och vi är i dryga mitten av juli nu. Han om någon kan tänkas va ÖSK´s räddningsplanka men så har man inte hört ett smack. Vad händer?

Han har precis fått tillåtelse att börja löpträna så en comeback är fortfarande långt borta. Det har varit väldigt mycket hysch hysch kring hans skada, vid något tillfälle i våras uttalade han sig själv om att han inte ens visste vad det var för skada han hade. Jag räknar sorgligt nog inte med att han spelar en minut i år utan tar snarare all eventuell speltid han kan få som bonus.

Vi skulle med facit i hand ha sålt honom till Malaga i vintras när vi hade chansen med tanke på att han efter årets säsong bara har ett år kvar på kontraktet.
Citera
2015-07-17, 19:58
Medlem
Chrisess avatar
En ny artikel om DIF's nyförvärv Seon-Min Moon:
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/tokhyllningen-av-djurgardens-nyforvarv-nu-blir-det-aka-av/

Citat:
Han är absolut redo för allsvenskan, det har han varit en längre tid. Huvudtränaren i Nike Academy i England, som Moon spelade i tidigare, sa det till mig: "Moon är den ende spelaren på alla år vi har hållit på som jag utan att skämmas skulle släppa in på Barcelonas träning".
Citat:
"Nu är det bäst att ni håller i er, för nu blir det åka av", avslutar Östersunds ordförande.

Haha jävlar i min låda, antingen är det ännu en mirakelvärvning av Super-Bo eller så är det den mest överdrivna intervjun på länge!
Citera
2015-07-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Bajare, nu får ni fan ta och rannsaka er själva. Ni har inte visat eller presterat någonting imponerande överhuvudtaget i allsvenskan (förutom för era egna skribenter). Framförallt inte efter världens yngsta flintskalle blev skadad. Sjua, topp 5, ni skämmer ut er. Det är jättekul att bajen är uppe i allsvenskan igen, det skriver nog varenda jävla skribent i denna tråd under på. Men det är inte superettan, även fast allsvenskan är en skitserie så finns det nivåer av kvalitet i ligan som inte finns alls i superettan. Det är otroligt svårt att magiskt bara flyga upp genom placeringarna, bara för att ni vill det. Lag som flyger genom placeringarna i allsvenskan har alltid lyckats med någon utomordentligt sommarvärvning.

Vad hände med det där trevliga brögänget från söder som gillade samba, umgänge och sitta och ljuga på risiga pubar på söder med fotbollsfolk oavsett lagtillhörighet? Den nya generationen bajare känns uppväxta på kritaenfemmas blogg snarare än big bens quizkvällar.
Vi ligger två poäng från sjundeplatsen.

HUR vågar vi tro på att vi kan knappa in på det?!

Jisses.
Citera
2015-07-17, 20:12
Medlem
gato12s avatar
Fan vilken bra värvning av DIF, men hur har man råd? Stod väl på ruinens brant för inte så länge sedan...
Citera
2015-07-17, 20:15
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrises
En ny artikel om DIF's nyförvärv Seon-Min Moon:
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/tokhyllningen-av-djurgardens-nyforvarv-nu-blir-det-aka-av/

Haha jävlar i min låda, antingen är det ännu en mirakelvärvning av Super-Bo eller så är det den mest överdrivna intervjun på länge!
Haha, han kallar Djurgården för arbetarklubb också. Okej att det är exakt samma typ av folk som håller på alla Stockholmsklubbar, men det hade jag inte hört förut.

Att döma av det lilla jag har sett honom spela och de jag känner som följer ÖFK säger ser han faktiskt väldigt spännande ut. Sedan är det klart att det är kvalitetsskillnad mellan toppen av Superettan och toppen av Allsvenskan, men gick det för Accam och Barrow så... De har ju onekligen haft sinne för bra spelare förut i ÖFK.
Senast redigerad av hoboken 2015-07-17 kl. 20:18.
Citera
2015-07-17, 20:49
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Fan vilken bra värvning av DIF, men hur har man råd? Stod väl på ruinens brant för inte så länge sedan...

Ett lån från Superettan kostar inte mycket.
Citera
2015-07-17, 20:50
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Ett lån från Superettan kostar inte mycket.
Ah, var det bara ett lån? Det missade jag.
Citera
2015-07-17, 20:55
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ah, var det bara ett lån? Det missade jag.
Hans kontrakt går väl ut vid årsskiftet så det kan kanske bli en fortsättning.
Citera
2015-07-17, 21:10
Medlem
Citat:

Är han bra? Har inte sett han men känns inte som han kommer kunna ersätta Radetinac.
Citera
2015-07-17, 21:14
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Är han bra? Har inte sett han men känns inte som han kommer kunna ersätta Radetinac.
Mjoo, kan bli knivigt att ersätta Radetinac som ju varit en av de bästa mittfältarna i serien. Men läs vad anteri17 skriver, han har bra koll på Superettan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in