2015-07-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag har som du funderat över varför dessa omfattande grävningar i Ladan har gjorts .
Om det kan vara en Polishund som markerat där ? eller nått ....
Tror man började gräva några dagar efter försvinnandet .

Tror det har med arbetet att göra.
2015-07-17, 12:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tror det har med arbetet att göra.

http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/

"Under söndagen grävde man även i den lada där polisen tidigare gjort fynd. Tre tekniker grävde i marken inne i ladan. En plats som har sökts av sedan tidigare."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20964443.ab
(även video)

"Polisens tekniker är inne i ladan och gräver i marken med spadar. De letar helt klart efter någonting och arbetar målmedvetet, säger Aftonbladets utsände Oskar Forsberg, vid 12:30-tiden."

EDIT
Det kan också röra sig om en tidigare påbörjad grävning, avseende den tippgrop med tillhörande spannmåls-transportör som byggs i just den delen av ladan.
Mao, en grop kanske fanns påbörjad innan, därtill en grävmaskin på plats, men polisen har krafsat vidare.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-17 kl. 13:26.
2015-07-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag har som du funderat över varför dessa omfattande grävningar i Ladan har gjorts .
Om det kan vara en Polishund som markerat där ? eller nått ....
Tror man började gräva några dagar efter försvinnandet .

Enligt den här artikeln så började polisens tekniker att gräva i ladan på söndagen, alltså två dagar efter att hon hittats.
Men jag kan inte lista ut vart de gräver mer exakt, jag känner inte igen de gröna, gula och det röda på bilderna. Vart i ladan kan det vara någonstans?

Man ser också på en av bilderna, ett flygfoto över cafeet och husen bakom, jag har svårt att se att de boende i husen ska kunna se en GM på baksidan av cafet från boendehuset..

http://swedennews.se/archives/258
2015-07-17, 13:16
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Eftersom ingen är dömd och inget FUP finns ännu tycker jag att alla teorier bör kunna diskuteras här i stället för i tråden för konspirationsteorier. Jag undrar när fadern egentligen ska ha ringt till sina arbetskollegor. Han tog ju kontakt med LS för att få henne att öppna kaféet klockan efter att han funnit att dotterns moppe stod kvar olåst. I det läge tänkte han säkert att dottern kunde vara inne i kafét. Varför skulle han ha ringt till sina kollegor redan då? Och efter att ha undersökt kafét tillsammans med LS ringde han till polisen. Polisen kom ganska snabbt. Jag ser inget utrymme för att fadern skulle tillsammans med sina kollegor sökt i området innan polisen kom. Iofs vet jag inte när polisen började söka i området. LH:s anhöriga har såvitt jag förstår inte nämnt någonting om att militären, dvs faderns kollegor skulle ha sökt området innan polisen började söka, de har bara sagt att någon av familjen var med och sökte varje dag. Om fadern tillhörde en speciell, nationell grupp inom militären finner jag det omöjligt att hans kollegor skulle ha bott i Skövde eller andra platser nära Blomberg och kunnat ansluta sig till honom på så kort tid. Jag tar dock för givet att polisen undersökt faderns alibi och eventuella motiv. Det är trots allt inte ovanligt att GM, i fall som detta, finns inom familjen. Om det här fallet skulle ha handlat om en utländsk tjej så skulle inläggen på tråden varit mindre respektfulla mot BO och hennes familj. Men här har LH har gjorts till ett helgon och hans pappa till en actionhjälte, men vi vet ingenting om LHs privatliv eller om eventuella konflikter i familjen. En 17-årig tjej har sannolikt pojkvänner och ett sexliv. Ibland kan det bli så att föräldrarna inte kan släppa taget, särskilt om de är stränga. Kanske hade LH "spårat ur" lite för mycket i föräldrarnas tycke. Det gör inte dem till mördare men det kan vara anledningen till LH måste skicka sms när hon lämnade kafét och det även vara anledningen till att fadern började åka mot kafét så pass tidigt.

Återigen, att diskutera olika potentiella GM kan man absolut göra, men att bara utgå från detaljer vi inte känner till för att misstänkliggöra pappan är inte seriöst.

Hade vi exempelvis vetat att pappan åkt hemifrån redan kl halv sex och inte hade något alibi från då och framåt så hade det kunnat vara en liten osäkerhetsfaktor kring honom, vart var han egentligen före, under och efter Lisas försvinnande? Men inte ens det hade varit nog för att på riktigt börja misstänka honom enligt mig men då hade det absolut funnits orsak att ändå börja undra.

Men att som nu misstänkliggöra pappan genom att enbart ta upp detaljer vi inte känner till och låtsas som att dessa skulle vara motiv nog att misstänka honom är inte seriöst.
När ringde pappan sina kollegor? När var de på plats? När kom polisen dit? Och kanske löjligast av allt, varför reagerade han så snabbt? Osv.
Att bara ställa de här frågorna med syfte att misstänkliggöra pappa utan att kunna komma med något konkret som tyder på att han skulle vara inblandad är som sagt oseriöst. Ditt inlägg är inte det värsta, men vissa går extremt hårt åt pappan, utan att ha några som helst belägg för det. Att spekulera kring olika saker utan att ha något konkret som stöder anklagelserna är verkligen inte bra.

Och sedan kan jag säga som så att folk verkligen borde ta en ordentlig funderare på vad det är de skriver innan de postar när det gäller Lisas anhöriga. Pappan är inte en bland många andra personer (galningar, inbrottstjuvar, svartsjuka älskare osv). Hans dotter har blivit attackerad och mördad, och kanske ännu mer än så, och den totala sorg han nu lever i borde göra att folk har lite mera hjärta än att helt utan anledning även börja anklaga honom för att dessutom ha mördat henne. Han är särskilt utsatt, och ska man då drista sig med att göra honom till MGM så bör man ha jävligt bra anledning till detta. Att bara utgå från för oss okända detaljer med syfte att skapa misstankar mot honom (utan att kunna lägga fram rena fakta) är extremt fult, och ärligt talat förstår jag inte vad man är för en jävla människa om man kan hålla på så.

EDIT Vad Lisas familj har sagt och inte sagt till allmänheten är helt oväsentligt då de har gjort extremt få offentliga uttalanden, som varit väldigt fattiga på detaljer kring det som hänt.

Återigen, att säga att många sådana här mord begås av anhöriga är också oväsentligt i det här fallet. Polisen har inte riktat några misstankar mot pappan över huvud taget, och hur vanligt tror du det är att någon som mördar en anhörig inte ens blir misstänkt av polis? Inte särskilt vanligt, nej.

Vad gäller bemötandet mot familjen beroende på om Lisa hade haft utländskt påbrå eller inte så kan jag ju inte minnas att Therese Johansson Rojos pappa fick utstå en massa "främlingsfientligt" hat.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2015-07-17 kl. 13:33.
2015-07-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Vad MGM gjorde på baksidan vet jag inte, men jag tror inte detta var planerat, inte att döda Lisa
Han var där av annan anledning, stjäla något? Leta bland sakerna? Mat- Rester? Att ta hem..

Lisa såg honom och det hela gick överstyr
Bara en tanke

Vad ni är fixerade på att gm befann sig på baksidan.

Gm kan lika gärna befunnit sig på andra sidan i byggnaden t.e.x gamla spritfabriken eller slaktrummet om det fanns fönster som vette mot caféet.

Gm kunde då eventuellt se allt som hände vid caféet.

När kollegerna sedan lämnar då går han över vägen eller ropar över Lisa eller viftar till sig henne kanske visslar.

Då det var blåsigt eller om Lisa hade hjälmen på sig så hör hon inte varvid hon kanske gick över för att höra vad gm ville...
2015-07-17, 13:18
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Enligt den här artikeln så började polisens tekniker att gräva i ladan på söndagen, alltså två dagar efter att hon hittats.
Men jag kan inte lista ut vart de gräver mer exakt, jag känner inte igen de gröna, gula och det röda på bilderna. Vart i ladan kan det vara någonstans?

Man ser också på en av bilderna, ett flygfoto över cafeet och husen bakom, jag har svårt att se att de boende i husen ska kunna se en GM på baksidan av cafet från boendehuset..

http://swedennews.se/archives/258
Någon pratade om omfattande grävningar. Det stod en grävmaskin i ladan och marken/golvet var uppgrävt innan Lisa försvann.
2015-07-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Vad ni är fixerade på att gm befann sig på baksidan.

Gm kan lika gärna befunnit sig på andra sidan i byggnaden t.e.x gamla spritfabriken eller slaktrummet om det fanns fönster som vette mot caféet.

Gm kunde då eventuellt se allt som hände vid caféet.

När kollegerna sedan lämnar då går han över vägen eller ropar över Lisa eller viftar till sig henne kanske visslar.

Då det var blåsigt eller om Lisa hade hjälmen på sig så hör hon inte varvid hon kanske gick över för att höra vad gm ville...

Ja det är en möjlighet, men lämnar man nyckeln kvar i låset då? Om man ska gå över vägen.
Det skulle nog inte jag ha gjort,,

Om hon nu går över vägen så har hon alltså,
Hjälmen på sig
Handskar på sig
Och mobiltelefonen i handen? Jackfickan?

Låter för mig mindre troligt
Skulle jag ha gått över vägen skulle jag lämnat hjälmen, handskar kvar
Men tagit med mig mobilen och nycklarna
Kanske var det flera nycklar på nyckelringen? Hemmanycklar?
Dom lämnar man inte, hur som helst
Även fast det är landet
2015-07-17, 13:24
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Någon pratade om omfattande grävningar. Det stod en grävmaskin i ladan och marken/golvet var uppgrävt innan Lisa försvann.

Det pågick tydligen stora grävarbeten i Ladan som stoppades av Polisen , lite senare började Polisens Tekniker att gräva där .
2015-07-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle

Ja, det är nog lätt att misstolka grävandet för att det står en grävmaskin där på bild. Polisen gräver i ladan = polisens tekniker gräver i ladan med spadar. Nämnde jag gräver? :-)
Senast redigerad av helsan 2015-07-17 kl. 13:27.
2015-07-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det två grupper från MP menar du?
En som gör fyndet i ladan och en som konfronterar dem?

Det var inte MP som gjorde fynd i ladan. Som jag tolkade polisens uttalande så var det fyndet som MP gjorde tillsammans med MGMs och hans brors beteende som gjorde att misstankar fattades mot bondgården och så snart dessa misstankar fanns så sökte man där och fann också LH i ett uthus på denna.

Notera att det var detta fynd som var skrämmande för MP, men det skall alltså inte ha varit på bondgården. Här kan man ju fundera en del på vad det kan ha varit. Det kan ha varit allt från ett av LHs klädesplagg, till hjälmen, till delar av en kropp. Det vet vi inte. Det intressanta är dock varför detta ledde till misstankar mot bondgården. Det var ju en polis som drog den slutsatsen, så det kan ju ha räckt att han visste att MGM hade tillgång till densamma och det faktum att MP uppfattade att MGM uppträdde misstänkt mellan bostaden och bondgården...
2015-07-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Japp,hennes mobiltelefon,är övertygad att det finns spår i den som leder till rätt GM.

Där tror jag likadant gm kanske finns med på bild i den eller någon typ av konversation dem emellan. Eller kanske hon höll på med ett sms som aldrig hann skickas...
2015-07-17, 13:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Tittar man på bilderna som finns inuti cafeet så ser det väldigt lågt ut,

Vad kan finnas på ovanvåningen på en gammal lada? Höloft?
Med tanke på brandtrappan på utsidan...av baksidan...

Användes övervåningen?

http://www.cafekartan.se/0480290/images/
Ja, den är inredd och ser ut att användas:
https://minfil.org/D7b4j0b2bb/_verv_ning.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in