2015-07-17, 12:12
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Ursäkta om detta redan framgått i tråden - men det jag undrar är om Lisa på morgonen skickade sms hem och berättade att resan till jobbet gått bra? Om hon gjorde det, så är det ju inget konstigt i att hon även meddelade att hon var på väg hem.

Att meddela att man är på G, har många människor vanan att göra, antingen de är 17 eller 45 år. Inga konstigheter med det.

Håller helt med. Kanske inte något som görs när det väl blivit en vana med jobbpendlingen, men nu första dagen med eget fordon så känns det självklart.
2015-07-17, 12:14
Bannlyst
Vet vi om Lisa blev våldtagen innan hon dödades? Eller om hon strypts. Borde ju finnas bra bevis i DNA isåfall ?
2015-07-17, 12:14
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag tror inte att någon sett dom i en verkstadslokal, utan att MPS träffat på dom mellan hemmet och Martorp. Eller i annan riktning från Martorp.
Verkstaden kommer väl in i bilden därför att de uppgett att de varit där. Åtminstone till mamman.
Att konfrontationen skett på Martorp är helt uteslutet när man läser polisens utsagor.
Det närmaste jag kan connecta dom till Martorp efter dessa utsagor och kommentarer om MPS fynd, avspärrningar samt Lisas fyndplats är 300-400 meter, beroende på väderstrecket de påträffades.

Från presskonferensen finns i stora drag det mesta med med reservation för att avståndsuppgifter kan skifta med 100-200m mot andra utsagor. Däremot finns inte uppgiften med att Lisa hittades 100m från verkstaden på Martorp.
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/misstankta-mannens-upptradande-satte-polisen-pa-sparet/

OK , det kan vara som du skriver .
Det vore intressant att veta exakt vad det var som fick Polisverksamheten att plötsligt inriktas så kraftigt på Martorp , Polisen har pratat om magkänsla m m men jag tror det var något mycket mera konkret som dom inte går ut med .
Martorp verkar ju ha betraktats som nästa ointressant tills det bara exploderar med aktivitet där .
2015-07-17, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Jag kan inte släppa funderingarna jag har på varför man gräver i ladan, vad tror man ska finnas där? Vad har indikerats på att det ens ska finnas något i ladan?

Det kan ju inte vara handsken?

När började man gräva? Någon som minns?

Bakom cafèt där moppen verkar ha stått finns 2 hus. Det verkar väl som ett av husen är bebodda. Verkar som de har full synfält till baksidan av cafèt. Att det skulle uppstått en konfrontation mellan GM/BO bakom cafét känns inte som logiskt utifrån att man lätt skulle bli uppmärksammad. Utifrån detta scenariot har BO av någon anledning gått till ladan.
Anledning? Att hon missat att lägga nyckeln i ladan ( om nu anställda lade den där)
Att det fanns dålig täckning bakom cafèt för att skicka sms..gick då ut mot gatan.

Ett alternativ kan vara att GM visste att de som bodde i huset bakom cafèt inte var hemma vid aktuella tidpunkten..och då kunde GM operera bakom cafèt. GM borde haft koll på att de andra 2 anställda åkte i bil och att de åkt iväg. Då det skett flera inbrott i cafèt sedan den nya ägaren kom dit ( 2014) samt att det skett flera andra stölder i området så kan det varit något sådant på G.

Min tro är att polisen nu har slagit ihop 2 utredningar och kollar om det finns ett samband. Det troliga är ju att de tidigare inbrotten på cafèt skett genom att man tagit sig in på baksidan. GM hörde att de 2 anställda hade åkt iväg med bilen och trodde han var själv. GM hade kanske också uppmärksammat att Lisa tidigare åkt iväg med sina föräldrar och trodde att hon nu också gjort det denna dag. Han trodde att han var själv. Då han är samme man som begått de tidigare inbrotten ..så har han gjort exakt likadant innan. Väntat ut att personalen åkt hem efter kl 18.Sedan har han slagit till.
Då litauern har koll på de som bor bakom cafèt så hade han koll på att de kanske inte var hemma just denna kväll..och då slog han till. Är det så att de som bor i huset bakom cafèt även varit bortresta vid tidigare inbrott i ladan?

Mvh
2015-07-17, 12:18
Bannlyst
När kommer Fup:en vara klar och kommer den gå att köpa för allmänheten eller är det sekretessbelagt?
2015-07-17, 12:18
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tror att han varit dåligt underrättad och formulerat sig slarvigt och syftat på konfrontationen vid deras hem som ligger en dryg km därifrån. (Exakt hur pass dryg, kan vi ju lämna därhän... )
Tidsrymden är för liten för att två konfrontationer skulle ha hunnits med. Bl.a. skulle den yngre brodern ha gått ut och fiskat däremellan.

Angående fyndet.
Det finns flera bilder på polisen när de står och petar på ett ställe på marken, ca fem meter från arbetsboden.

Angående det viktiga fyndet : Exakt , jag tror det görs nära BOs fyndplats .
2015-07-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
Håller helt med. Kanske inte något som görs när det väl blivit en vana med jobbpendlingen, men nu första dagen med eget fordon så känns det självklart.
Ponera då , att Lisa gett faen i/ ej kunnat sms.a före hemfärden.
Hur hade förloppet sett ut då - inkl. fb.detektivernas envetna kämpande för att lösa mordgåtan?
2015-07-17, 12:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Bakom cafèt där moppen verkar ha stått finns 2 hus. Det verkar väl som ett av husen är bebodda. Verkar som de har full synfält till baksidan av cafèt. Att det skulle uppstått en konfrontation mellan GM/BO bakom cafét känns inte som logiskt utifrån att man lätt skulle bli uppmärksammad. Utifrån detta scenariot har BO av någon anledning gått till ladan.
Anledning? Att hon missat att lägga nyckeln i ladan ( om nu anställda lade den där)
Att det fanns dålig täckning bakom cafèt för att skicka sms..gick då ut mot gatan.

Ett alternativ kan vara att GM visste att de som bodde i huset bakom cafèt inte var hemma vid aktuella tidpunkten..och då kunde GM operera bakom cafèt. GM borde haft koll på att de andra 2 anställda åkte i bil och att de åkt iväg. Då det skett flera inbrott i cafèt sedan den nya ägaren kom dit ( 2014) samt att det skett flera andra stölder i området så kan det varit något sådant på G.

Min tro är att polisen nu har slagit ihop 2 utredningar och kollar om det finns ett samband. Det troliga är ju att de tidigare inbrotten på cafèt skett genom att man tagit sig in på baksidan. GM hörde att de 2 anställda hade åkt iväg med bilen och trodde han var själv. GM hade kanske också uppmärksammat att Lisa tidigare åkt iväg med sina föräldrar och trodde att hon nu också gjort det denna dag. Han trodde att han var själv. Då han är samme man som begått de tidigare inbrotten ..så har han gjort exakt likadant innan. Väntat ut att personalen åkt hem efter kl 18.Sedan har han slagit till.
Då litauern har koll på de som bor bakom cafèt så hade han koll på att de kanske inte var hemma just denna kväll..och då slog han till. Är det så att de som bor i huset bakom cafèt även varit bortresta vid tidigare inbrott i ladan?

Mvh

Det fetade:
Sommartid är det så gott som obefintlig insyn mot plats där moped stod. (grönska/vegetation)

Vidare är det väl mycket svårt att motivera ett inbrottsförsök om det står en moped kvar på platsen, dessutom inom tidsram för stängning, samt i dagsljus.
2015-07-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
När kommer Fup:en vara klar och kommer den gå att köpa för allmänheten eller är det sekretessbelagt?

Tror inte man får hemlighetshålla en hel FUP: därimot delar av den så som bilder och kanske extremt känslig information.

Men av alla dom FUP jag har läst så kan man nästan alltid utläsa i stora delar vad som har hänt, ofta väldigt ingångende om hur brottet har gått till och våldet har gått till osv...så långt polisen vet såklart.
Senast redigerad av Rumpppspark 2015-07-17 kl. 12:30.
2015-07-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns, till att börja med, ingen anledning att utgå från vapen och våld i detta. Det räcker att be om hjälp att kolla något eller fråga om Lisa kan vara snäll och visa på kartan i bilen hur man skall köra. Vill man någon något illa kan man ändå uppträda "slugt" innan det handlar om våld. För allt vi vet kan ju Lisa lämnat platsen frivilligt och ensam, och mött sin baneman litet senare och på någon annan plats. Varför hon lämnade mopeden behöver man inte veta, men man måste veta OM hon gjorde det.

Handlar brottet (vilket man kan gissa) om en impulsiv illgärning, kanske eskalerad från ett trivialt övergrepp till värre saker spelar slumpen, tillfälligheter och händelseutvecklingen en stor roll. Planering och genomtänkta tilltag behöver det inte vara fråga om.

Mopeden startar inte (fråga mig inte varför), telefonen fungerar inte (dålig förbindelse), Lisa börjar gå i riktning mot där hon väntar sig att bli mött, MGM kommer med bilen, Lisa får erbjudande "Du kan åka med och så kan du få ringa hemma hos oss" - problemet på väg mot en lösning och sedan händer tråkiga grejor, för oss, just nu, oklart hur och var.

Jag menar inte att det gått till just så, utan att det i många fall aldrig handlar om sofistikerade planer och välplanerade scenarios, utan om slumpen, tillfälle, opportunistiska beslut och i sällsynta fall (som detta) eländes elände.
Exakt

Läser man om hur mordet på psykologen (initialer HB) år 2004 hotades med kniv efter en fråga hon får angående vägbeskrivning och sedan tog de två sig in i hennes bil. Hennes mobil ringer flera gånger under färden norrut men hon får inte svara. Hon vädjar till kidnapparna och försöker tala sig ur händelsen under bilfärden men lyckas inte. Gärningsmannen i detta mordfall behöll mobilen och sålde den i sitt hemland och på så sätt kunde polisen bl a lösa fallet.
Kan vara så i detta fall också. Den som gjort gärningen kan begärt hjälp av L H med att få något flyttat från ladan till sin bil. I samband med den händelsen kan handsken fallit av inne i ladan utan våld sedan vid bilen har LH blivit knivhotad.
http://www.svd.se/litauer-atalade-for-psykologmord
2015-07-17, 12:35
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Förmodligen matrester,vem skulle inte mörda för en halv kanelbulle

Som tidigare nämnts; det här är inte ett vanligt simpelt café.

http://paklostret.se/
2015-07-17, 12:35
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Jag kan inte släppa funderingarna jag har på varför man gräver i ladan, vad tror man ska finnas där? Vad har indikerats på att det ens ska finnas något i ladan?

Det kan ju inte vara handsken?

När började man gräva? Någon som minns?

Jag har som du funderat över varför dessa omfattande grävningar i Ladan har gjorts .
Om det kan vara en Polishund som markerat där ? eller nått ....
Tror man började gräva några dagar efter försvinnandet .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in