2015-07-17, 11:27
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad har det med saken att göra? Det har inte framgått att konfrontationen med MPS skedde på Martorp.
Inte vid bostaden heller och jag skrev inte Martorp heller
2015-07-17, 11:28
Medlem
Jag kan inte släppa funderingarna jag har på varför man gräver i ladan, vad tror man ska finnas där? Vad har indikerats på att det ens ska finnas något i ladan?

Det kan ju inte vara handsken?

När började man gräva? Någon som minns?
2015-07-17, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Ursäkta om detta redan framgått i tråden - men det jag undrar är om Lisa på morgonen skickade sms hem och berättade att resan till jobbet gått bra? Om hon gjorde det, så är det ju inget konstigt i att hon även meddelade att hon var på väg hem.

Att meddela att man är på G, har många människor vanan att göra, antingen de är 17 eller 45 år. Inga konstigheter med det.

Absolut, så är det. Men om man ska hem direkt efter stängning som sker kl 18 så bör man vara därifrån senast 18:30 om det ska plockas och räknas kassa etc. Precis som varje dag. Då är man på gång hem innan kl 18:30. Om smset skickats 18:40 tex- är det för att man blivit fördröjd. LH var en väldigt vacker tjej och många dömer detta fall utefter det. Att hon ska ha haft en överbeskyddande pappa etc. Hon var, som många andra också flertalet gånger påpekat- 17 år. Inte 14 år. Vore det en 17 årig kille så skulle samtligas reaktioner på FB varit annorlunda tror jag.

Det många inte förstår som bor i städer är att det på landsbygden inte är ovanligt alls att åka moppe flera mil. Brottsligheten/överfallen ute i dessa hålor är inte särskilt hög. Jag är från bygden själv och har många moppemil bakom mig.
2015-07-17, 11:30
Medlem
Kan det vara så att resterande ägodelar faktiskt fanns på Lisa när hon hittades?
2015-07-17, 11:33
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
"Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.

- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman."

500 m från Martorp alltså !
Man ska nog ta avstånden med en nypa salt, men han menar nog i alla fall 500m från MPS fynd som i sin tur är x antal 100m från den plats Lisa hittades. De hittades ju vid hemmet.
2015-07-17, 11:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
"Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.

- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman."

Nej, fyndplatsen är den plats MPS gjorde ett fynd.
Citat:
- Det var under gårdagskvällen (läs: fredag) som polispatrullen kallas av Missing people. De har gjort ett fynd och gör precis som de ska göra, de gör en halt, backar undan och kontaktar föredömligt polisen, säger Martin Fredman.

Polisen kom enligt Martin Fredman till fyndplatsen och hittade någonting som möjligtvis kunde kopplas till Lisa.
2015-07-17, 11:41
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Man ska nog ta avstånden med en nypa salt, men han menar nog i alla fall 500m från MPS fynd som i sin tur är x antal 100m från den plats Lisa hittades. De hittades ju vid hemmet.

Jag uppfattar det som att : viktigt fynd , nån ser Litauerna i en verkstadslokal , mötet med MP , Polis kör ifatt dom .
Allt detta sker i området runt Martorp .
2015-07-17, 11:49
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, fyndplatsen är den plats MPS gjorde ett fynd.

Och du menar att platsen för det viktiga fyndet är nära Litauernas bostad .
2015-07-17, 11:58
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men här har LH har gjorts till ett helgon och hans pappa till en actionhjälte
Vilken överdrift... Nästan ingen diskuterar utifrån något dylikt, utan endast utifrån vad som just är känt - att Lisa är ett brottsoffer och pappan en anhörig, som reagerat snabbt.
Du är absolut tillåten att lägga fram alternativa hypoteser om t.ex. expojkvänner som GM. Men de flesta av oss inser hur liten denna möjlighet är, med tanke på vad som kommit fram hittills.

Men som tomten Le grand maitre ha pappans snabba reaktion som huvudargument för tesen om pappan som GM, är direkt pinsamt. Han kan ju knappast veta vilka förhållanden som rått i familjen. Motargumentet om en befarad trafikolycka, väger klart tyngre. (Vilket majoriteten här fattar.)

Den som inte tror på NB som GM, måste ju även ta alla de besvärande omständigheterna för honom i beräkning, men jag noterar att detta bekvämt undviks. Alltså, skulle en GM ha försökt lägga skulden på litauerna? Detta är inte speciellt sannolikt.

Men som sagt, ta upp vilka hypoteser du vill.
2015-07-17, 11:58
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Jag uppfattar det som att : viktigt fynd , nån ser Litauerna i en verkstadslokal , mötet med MP , Polis kör ifatt dom .
Allt detta sker i området runt Martorp .
Jag tror inte att någon sett dom i en verkstadslokal, utan att MPS träffat på dom mellan hemmet och Martorp. Eller i annan riktning från Martorp.
Verkstaden kommer väl in i bilden därför att de uppgett att de varit där. Åtminstone till mamman.
Att konfrontationen skett på Martorp är helt uteslutet när man läser polisens utsagor.
Det närmaste jag kan connecta dom till Martorp efter dessa utsagor och kommentarer om MPS fynd, avspärrningar samt Lisas fyndplats är 300-400 meter, beroende på väderstrecket de påträffades.

Från presskonferensen finns i stora drag det mesta med med reservation för att avståndsuppgifter kan skifta med 100-200m mot andra utsagor. Däremot finns inte uppgiften med att Lisa hittades 100m från verkstaden på Martorp.
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/misstankta-mannens-upptradande-satte-polisen-pa-sparet/
2015-07-17, 12:07
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:

Jag tror att han varit dåligt underrättad och formulerat sig slarvigt och syftat på konfrontationen vid deras hem som ligger en dryg km därifrån. (Exakt hur pass dryg, kan vi ju lämna därhän... )
Tidsrymden är för liten för att två konfrontationer skulle ha hunnits med. Bl.a. skulle den yngre brodern ha gått ut och fiskat däremellan.

Angående fyndet.
Det finns flera bilder på polisen när de står och petar på ett ställe på marken, ca fem meter från arbetsboden.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-07-17 kl. 12:14.
2015-07-17, 12:11
Medlem
playmates avatar
Har kanske skrivits någonstans och jag kanske är helt fel ute med tider nu men har en tanke.

Om AJ hittade handsken i ladan på måndagen och LHs pappa sagt att den inte låg där under söndagen, kan det ha varit så att AJ "hittade" handsken (egentligen hade han den på sig) för att dra uppmärksamhet till ladan under måndagssökandet, för att strax därefter ba "tjarrå, nu drar jag till Stockholm!" fast egentligen åkte han först:
1. förbi litauernas hus där Lisa fanns, för att förflytta hennes kropp till Martorp utan att riskera att bli sedd (då all uppmärksamhet var riktad mot ladan efter den uppfunna handsken)
2. någon annanstans där Lisa fanns för att förflytta hennes kropp till Martorp

Sedan var planen att hon skulle flyttas därifrån men det tillfället gavs aldrig då sökandet eskalerade och sedmera blev MP inblandade. Dock borde han kanske ha tagit med Lisas kropp när han åkte till Stockholm för att dumpa henne på vägen? Jag har ändå en känsla av att om litauerna är inblandade, då är AJ det också.

Vad tror ni, är detta en omöjlighet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in