2015-07-16, 22:07
Medlem
Ninjor1987s avatar
Just det.

Just nu genomgår jag utsättningsbesvären från en självpåtvingad semester från Concerta+Ritalin, och som ni förstår så är det inte en helt trevlig tid.

Så, till saken - HUR står man ut med avtändningsperioden?? Den otroliga tröttheten och passiviteten från mina nedreglerade dopaminreceptorer är rent ut sagt deprimerande - livet känns hopplöst och meningslöst, även fast jag tar Sertralin som vanligt.

Vad finns det för knep? Några bra örter, naturpreparat, eller kanske träningsmetod?

Dock anser jag själv att träning enbart förmodligen är meningslöst, eftersom jag inte kan motivera mig att ta mig ur sängen ens, än mindre att utföra ett ursinneshårt cardio-pass.
Citera
2015-07-16, 23:11
Medlem
Rikliga volymer energidryck? Ut i solen och lapa.

Varför gör du uppehåll? Knaprat svart eller nekad recept? Avsiktlig paus, som en del i den årliga rutinen?
Citera
2015-07-17, 01:01
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Rikliga volymer energidryck? Ut i solen och lapa.
Energidryck eller rikliga mängder kaffe tror jag inte hjälper i det här fallet. Jag brukar lustigt nog faktiskt inte bli särskilt mentalt "piggare" av kaffe heller, förutom vid mycket höga doser, men då blir jag extremt skakis också, så är inget fan av kaffe p ga detta.

Jag noterade också nyligen en artikel om att koffein höjer nivåerna av ett ämne som kallas cAMP i hjärnan - det är såvitt jag förstått det en aminosyra som är väldigt viktig vid regleringen av nivåerna på signalsubstanser. Dessvärre har det visat sig att vi med uppmärksamhetsstörningar tycks ha förhöjda nivåer av cAMP i hjärnan, mest troligtvis som ett resultat av felaktiga receptorer som inte signalerar korrekt att cAMP ska sänkas - höjda nivåer leder till ökat signalbrus tydligen, vilket sedan leder till problem att sortera information korrekt.

M ao - man ska tydligen GE FAN i koffein om man är ADD-are, den är nämligen lömsk - egentligen gör det bara allt värre.

Citat:
Varför gör du uppehåll? Knaprat svart eller nekad recept? Avsiktlig paus, som en del i den årliga rutinen?

Med tanke på att jag nämnde i trådstarten att det är självpåtvingat så är svaret självfallet att det är avsiktligt.

Att jag skulle knapra svart är inte så troligt med tanke på att jag är totalnykterist i övrigt (dricker inte ens kaffe eller té i vanliga fall), och nekad recept är inte så troligt heller eftersom jag inte har traditionell ADHD, utan har den besläktade sjukdomen SCT, vilket gör att jag varken blir särskilt hjälpt av eller tål dom högre doserna metylfenidat - så oftast blir det över i uttaget per påfyllning faktiskt.
Citera
2015-07-17, 03:41
Medlem
Det gamla vanliga... Försök att röra på dig så mycket som möjligt, drick mycket vatten och se till att få i dig mat. Fokusera mycket på frukt, grönsaker och nötter (ej saltade eller annan behandling)
Citera
2015-07-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Ta koffein och blockera skakningarna med betablockerare?

Byt ut Sertralin mot Cymbalta eller Venlafaxin depot?

Om det inte är några betydande ångestproblem, eller om ångestkomponenten överskuggas av depressiva symptom eller "amotivation", då kanske Voxra kan vara the shit!

Modiodal? Valdoxan? Melatonin?

Några problem med sömnen nattetid eller vakenheten dagtid? Några kroppsliga hälsoproblem?
Citera
2015-07-17, 11:08
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Det gamla vanliga... Försök att röra på dig så mycket som möjligt, drick mycket vatten och se till att få i dig mat. Fokusera mycket på frukt, grönsaker och nötter (ej saltade eller annan behandling)
Det verkar som att rörelse, dock är det enbart måttlig sådan som går att frammana i början av utsättningssymptomen, kopplat med social interaktion är det enda som tycks ge en viss lindring än så länge.

Frukt, grönsaker och nötter hade jag redan hemma och konsumerar vardagligen, dom tycks välan hjälpa med det allmänna måendet, men inte särskilt mycket med sådana här akuta utsättningssymptom.

Tack ändå för förslagen, dom mottages tacksamt. =)

Citat:
Ta koffein och blockera skakningarna med betablockerare?
Är det här verkligen att rekommendera? Jag har för mig att det finns en viss dokumentation som tyder på att kombinerat användande av både kärlvidgande och kärlsammandragande medel kan leda till hjärtflimmer eller andra obehagligheter?

Förvisso skulle det kunna hjälpa mot den akuta tröttheten, så kanske inte en helt dum idé ändå.

Citat:
Byt ut Sertralin mot Cymbalta eller Venlafaxin depot?

Citat:
Ursprungligen postat av kinuski
Om det inte är några betydande ångestproblem, eller om ångestkomponenten överskuggas av depressiva symptom eller "amotivation", då kanske Voxra kan vara the shit!

Voxra är ingen dum idé - Charles Barkley som är den ledande forskaren vad gäller SCT, hypotetiserar om att aktiverande antidepressiva kan vara en valid behandlingsmetod för dom utan hyperaktivitet - vi med SCT lider nämligen mer av internaliserande korsdiagnoser, såsom depression och ångest.

Se hans föreläsning här:
-----------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=XYmPWq8QPQg&feature=youtu.be&t=1h14m39s

Gällande just dom symptom som den här tråden handlar om, där utsättningssymptom måste behandlas, så är amotivation det stora problemet. Vanligtvis skulle jag säga att ångesten är ett något större problem än dom depressiva symptomen dock, vilket mina negativa reaktioner på längre behandling med Metylfenidat kan vara ett bevis på - ångesten tycks då byggas upp, tills den når en kritisk massa.
Jag noterar i regel en nästan omedelbar minskning av dom ångestrelaterade symptomen vid utsättning av Metylfenidatet.

Citat:
Modiodal? Valdoxan? Melatonin?

Några problem med sömnen nattetid eller vakenheten dagtid? Några kroppsliga hälsoproblem?
NU pratar vi!

Modafinil och valdoxan är just två av dom föreningar som jag har kollat på - som ersättare för Metylfenidat, HELT.

Jag har haft problem med vakenheten/hypersomni ända sedan tidiga tonåren - likaså har jag haft insomningsproblem lika länge - det är faktiskt några av dom grundläggande symptomen på SCT.

Valdoxan provade jag för ca 2 år sen och hade goda resultat i början, den positiva rekyleffekten av Valdoxan, då man erhåller kognitiv förstärkning dagen efter var en fantastisk erfarenhet - denna effekt, samt även den hypnotiska/sövande utvecklade jag tolerant mot på bara några dagar dock - så jag slutade med Valdoxan efter några veckor, då effektiviteten var i princip borta. (även efter doshöjning)
Melatonin har jag använt i ca 1 år och den har välan hjälpt till viss del, men även där så är toleransen nu ett faktum - dock så har melatonin inte samma positiva rekyleffekt som valdoxan, utan snarare har jag noterat dagtrötthet som en bieffekt.

Modafinil och Guanfacin XR (Intuniv) är dom två mediciner som jag vill byta till, men den svenska vården slår dövörat till för detta och propsar på traditionella SSRI och Stimulanter - med samma dåliga resultat varje gång, så klart...

Det förefaller inte föreligga några uttalade kroppsliga hälsoproblem, jag genomgick nämligen ett helt batteri av tester under NPF-utredningen (flertalet var sådana jag själv propsade på, eftersom jag ville utesluta mer excentriska orsaker till kognitiv störning), bl a mätning av blodvärden, TSH och mineralnivåer - allt var inom normativa värden.
Jag gjorde till och med temperaturmätningar varje morgon under en veckas tid, och dom visade inte heller på någon avvikning i kroppstemperatur, så där finns det nog inte mycket att hämta.

Jag tackar för övrigt för förslagen - enbart att se folks idéer ger en viss positiv effekt på mitt nuvarande mentala tillstånd.
Citera
2015-07-17, 13:12
Medlem
plasticitets avatar
Är du inte sugen på en låg dos abilify då för att dämpa lite ångest samt få en lite antidepressiv effekt och även en lite jämnare humör samt få en bättre koncentrationsförmåga?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18759644
Senast redigerad av plasticitet 2015-07-17 kl. 14:01.
Citera
2015-07-17, 15:29
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Är du inte sugen på en låg dos abilify då för att dämpa lite ångest samt få en lite antidepressiv effekt och även en lite jämnare humör samt få en bättre koncentrationsförmåga?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18759644

Nej, det verkar inte lämpligt för ADHD.

Dessvärre har Aripiprazole, och dom flesta kända antipsykotiska underkänts som behandling för uppmärksamhetsstörningar i större, mer helgående studier.

Systematic review of clinical trials of aripiprazole for treating attention deficit hyperactivity disorder.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24141455

Faktum är att jag faktiskt jobbar på en egen avhandling som tar sitt avstamp i hypotesen om att vi med ADHD och /eller SCT faktiskt fungerar på en nästan inverterad nivå i jämförelse med dom schizofrena - du kan faktiskt ta en liten titt på utkastet om du vill:

The Role of Kynurenic Acid in Attention Deficit Hyper-activity Disorder

Jag förstår att du vill hjälpa andra människor, kanske på samma sätt som du själv blivit hjälpt? Men dessvärre så fungerar neurologiska förändringar ofta väldigt olika, vissa mediciner hjälper inte alla.

Men jag tackar dig ändå för att du tar dig tid och lyssnar, samt försöker hjälpa andra här på forumet. =) Fundera lite mer dock på det här med skillnaderna i hjärnkemi som vi alla har - det gäller att vara försiktig när man föreslår behandlingar.
Citera
2015-07-17, 15:51
Medlem
Rök tobak? Och inta samtidigt Voxra/Zyban, helt absurt egentligen men...
Tramadol kanske? Det är ju bara en kort period.

Ketamin kunde fungera, men som du själv säger, man får anpassa sig efter svensk modell, skitsamma hur du mår, svenskt ska det vara! Molodial el. dylikt förstår jag intevarför deet inte används mer, det var en studie på BARN som gick åt helvete, inte på vuxna, och metylfendiat har väl inga bra vuxenstudier?

Själv tyckte jag det var sköt att vara utan dem och sa direkt jag fick dessa att på helgerna blir det inget, så jag hade sköna söndagar efter lördags At-n. Det västa var att jag gjorde en massa tester, var lite utvald, och jag var SÄMRE efter allt de gjort...Men de såg ju så ledsna ut så jag smackade på med metylfediat så maxkicken skulle komma under det ca timmeslånga testet, och då blev jag "bättre".
Då blev de glada, och man vill ju göra de som försökt göra ngt gott glada. Läkaren sken som en sol.
Citera
2015-07-17, 16:17
Medlem
Citat:
Det verkar som att rörelse, dock är det enbart måttlig sådan som går att frammana i början av utsättningssymptomen, kopplat med social interaktion är det enda som tycks ge en viss lindring än så länge.

Frukt, grönsaker och nötter hade jag redan hemma och konsumerar vardagligen, dom tycks välan hjälpa med det allmänna måendet, men inte särskilt mycket med sådana här akuta utsättningssymptom.

Tack ändå för förslagen, dom mottages tacksamt. =)
Nej men lite hjälper det. Det finns nog inte många magiska kurer om man inte vill använda andra droger för att dämpa.
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Rök tobak?
Tobak suger, jättekort rus.
Citera
2015-07-17, 20:01
Medlem
Citat:
Vilken dygnsdos metylfenidat tog du innan pausen? Utsättningsbesvär är inte förväntade vid korrekt bruk, men givetvis kan ju det underliggande tillståndets symptom träda fram.

Har du någon långvarig eller intensiv historik av substansmissbruk/-beroende?
Citera
2015-07-17, 20:13
Medlem
Citat:
Vilken dygnsdos metylfenidat tog du innan pausen? Utsättningsbesvär är inte förväntade vid korrekt bruk, men givetvis kan ju det underliggande tillståndets symptom träda fram.

Har du någon långvarig eller intensiv historik av substansmissbruk/-beroende?
Låter underligt, tar du något som ger en "uppåtkick", sen bara slutar så kan man väl förvänta sig iaf några dagar, kanske veckor med upplevd seghet? Det borde ske vem som än tar det, du behöver inte vara sjuk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in