Citat:
Ursprungligen postat av
Solares
Det gamla vanliga... Försök att röra på dig så mycket som möjligt, drick mycket vatten och se till att få i dig mat. Fokusera mycket på frukt, grönsaker och nötter (ej saltade eller annan behandling)
Det verkar som att rörelse, dock är det enbart måttlig sådan som går att frammana i början av utsättningssymptomen, kopplat med social interaktion är det enda som tycks ge en viss lindring än så länge.
Frukt, grönsaker och nötter hade jag redan hemma och konsumerar vardagligen, dom tycks välan hjälpa med det allmänna måendet, men inte särskilt mycket med sådana här akuta utsättningssymptom.
Tack ändå för förslagen, dom mottages tacksamt. =)
Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Ta koffein och blockera skakningarna med betablockerare?
Är det här verkligen att rekommendera? Jag har för mig att det finns en viss dokumentation som tyder på att kombinerat användande av både kärlvidgande och kärlsammandragande medel kan leda till hjärtflimmer eller andra obehagligheter?
Förvisso skulle det kunna hjälpa mot den akuta tröttheten, så kanske inte en helt dum idé ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Byt ut Sertralin mot Cymbalta eller Venlafaxin depot?
Citat:
Ursprungligen postat av kinuski
Om det inte är några betydande ångestproblem, eller om ångestkomponenten överskuggas av depressiva symptom eller "amotivation", då kanske Voxra kan vara the shit!
Voxra är ingen dum idé - Charles Barkley som är den ledande forskaren vad gäller SCT, hypotetiserar om att aktiverande antidepressiva kan vara en valid behandlingsmetod för dom utan hyperaktivitet - vi med SCT lider nämligen mer av internaliserande korsdiagnoser, såsom depression och ångest.
Se hans föreläsning här:
-----------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=XYmPWq8QPQg&feature=youtu.be&t=1h14m39s
Gällande just dom symptom som den här tråden handlar om, där utsättningssymptom måste behandlas, så är amotivation det stora problemet. Vanligtvis skulle jag säga att ångesten är ett något större problem än dom depressiva symptomen dock, vilket mina negativa reaktioner på längre behandling med Metylfenidat kan vara ett bevis på - ångesten tycks då byggas upp, tills den når en kritisk massa.
Jag noterar i regel en nästan omedelbar minskning av dom ångestrelaterade symptomen vid utsättning av Metylfenidatet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Modiodal? Valdoxan? Melatonin?
Några problem med sömnen nattetid eller vakenheten dagtid? Några kroppsliga hälsoproblem?
NU pratar vi!
Modafinil och valdoxan är just två av dom föreningar som jag har kollat på - som ersättare för Metylfenidat, HELT.
Jag har haft problem med vakenheten/hypersomni ända sedan tidiga tonåren - likaså har jag haft insomningsproblem lika länge - det är faktiskt några av dom grundläggande symptomen på SCT.
Valdoxan provade jag för ca 2 år sen och hade goda resultat i början, den positiva rekyleffekten av Valdoxan, då man erhåller kognitiv förstärkning dagen efter var en fantastisk erfarenhet - denna effekt, samt även den hypnotiska/sövande utvecklade jag tolerant mot på bara några dagar dock - så jag slutade med Valdoxan efter några veckor, då effektiviteten var i princip borta. (även efter doshöjning)
Melatonin har jag använt i ca 1 år och den har välan hjälpt till viss del, men även där så är toleransen nu ett faktum - dock så har melatonin inte samma positiva rekyleffekt som valdoxan, utan snarare har jag noterat dagtrötthet som en bieffekt.
Modafinil och Guanfacin XR (Intuniv) är dom två mediciner som jag vill byta till, men den svenska vården slår dövörat till för detta och propsar på traditionella SSRI och Stimulanter - med samma dåliga resultat varje gång, så klart...
Det förefaller inte föreligga några uttalade kroppsliga hälsoproblem, jag genomgick nämligen ett helt batteri av tester under NPF-utredningen (flertalet var sådana jag själv propsade på, eftersom jag ville utesluta mer excentriska orsaker till kognitiv störning), bl a mätning av blodvärden, TSH och mineralnivåer - allt var inom normativa värden.
Jag gjorde till och med temperaturmätningar varje morgon under en veckas tid, och dom visade inte heller på någon avvikning i kroppstemperatur, så där finns det nog inte mycket att hämta.
Jag tackar för övrigt för förslagen - enbart att se folks idéer ger en viss positiv effekt på mitt nuvarande mentala tillstånd.