2015-07-16, 16:46
Medlem
Epimaness avatar
Om SD får makt men sviker sina väljare så finner vi oss i en post-DÖ, post-SD fas.
I det läget kan bara folkligt inflytande stilla vreden.
2015-07-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Inte bara en prestigeförlust utan en existensiell kris. De konservativa i England lägger nu fram förslag om att inskränka strejkrätten, men det verkliga dråpslaget mot Labour är att man vill tvinga facket att hålla en medlemsomröstning varje år för att godkänna fackstödet till Labourpartiet. Blir detta verklighet kan Labour gå i konkurs.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6212899

Om samma lag infördes i Sverige så skulle det vara slut med stödet från LO. SD är snart störst bland LO-medlemmar, och om Sentio har rätt så är de förmodligen redan störst. Det skulle alltså bli garanterat nej i en sådan omröstning.

Om det bildas en alliansregering med stöd av SD under den här mandatperioden som PM Nilsson propagerar för, så skulle SD kunna kräva en sådan lag i förhandlingarna. Det skulle i så fall kunna innebära dödsstöten för S.

Det vore humor redan idag, tror jag, om medlemmarna i LO fick rösta om det partistöd som nu ges till S. Inte helt osannolikt om medlemmarna inte bara nekade S detta stöd utan om stödet istället ges till SD. Det är nog ganska bråttom för S att kovända och skriva in i LO.stadgar att man inte får stödja politiska partier ekonomiskt.
2015-07-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Men SD förefaller numera heller inte benäget att i regeringsställning iscensätta en regelrätt "repatriering". En fungerande metod att hejda SD:s stora framgångar kan vara att S+M gemensamt fryser invandringsfrågan.

SD växer i OU just nu för att de är nämast idén om att "frysa invandringsfrågan".

Som jag sagt två gånger redan så skulle S+M aldrig få trovärdighet under den här mandatperioden ÄVEN om de "frös invandringsfrågan" nu på en gång! SD skulle då framstå som rakryggade landshjältar som haft rätt hela tiden, medans de andra ljugit och burit sig åt i 30 år!

Det var precis därför jag skrev att enda chansen för S+M att återta mark från SD vore att ganska omgående repatriera folk, så att de gjorde något UTÖVER SDs förslag. Endast då skulle de kunna återta mark från SD. Självklart kommer det inte hända och därför är det nästan oundvikligt att SD går mot 30-40% i nästa val som läget ser ut.

EDIT: Skall förtydliga en gång till eftersom det här växlingen är inne på 3:dje generationen:

Om S+M fryser invandringen så har det ungefär lika stor trovärdighet som en organisation "mot våld och sexuella övergrepp på barn" med Anders Eklund (Englas mördare) som ordförande. Något makaber jämförelse och det är jag ledsen för, men förtroendet för S+M i den här frågan är ungefär sådär låg.
Senast redigerad av SkepticsLTD 2015-07-16 kl. 17:38.
2015-07-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
M och s står inför ett till synes omöjligt val när sd bara ökar i opinionsundersökningarna. Om man fortsätter på den inslagna vägen med "öppna era hjärtan" kommer sd att bli största parti, förmodligen redan under detta år. Om man istället börjar driva en sd-liknande politik för att försöka vinna tillbaks väljare från sd kommer det att bli uppror i partierna. De invandringsvänliga falangerna kommer, med understöd från msm, att motarbeta alla förändringar åt det hållet. Jag tror att om en ny partiledning för moderaterna (den nuvarande kommer inte att göra några stora förändringar) skulle förespråka ett nytt luciabeslut så kommer det att ske en partisprängning. MUF-falangen skulle bryta sig ut och bilda ett nytt Reinfeldtianskt parti. Samma utveckling skulle också drabba s. Sahlinisterna bildar ett nytt vänsterparti och resterna av s domineras av LO.

Medelvägen är inte heller ett alternativ. Att göra mindre förändringar för att begränsa invandringen tror jag inte hjälper för att hindra sd:s tillväxt och man skulle ändå dra på sig invandringsfalangernas vrede.

Det som oroar mig är om s och m inser att man sitter med en ospelbar hand och bestämmer sig för extraordinära åtgärder. Jag fruktar en intensifierad smutskastningskapanj med inslag av rena lögner och false flags. Om inte det hjälper utesluter jag inte lagstiftning mot sd på värdegrundsmässiga skäl. För inte så länge sen hade jag tyckt att det var foliehattsvarning på dem som på allvar trodde att Sverige skulle förbjuda ett demokratiskt parti. Nu har klimatet blivit så extremt polariserat med alla mot sd att jag inte vågar lita på att rättsstaten är tillräckligt stabil för att hindra en sådan utveckling.

/SP

Det är klart MUF-falangen teoretiskt sett KAN bryta sig ut och starta ett nytt parti. Men detta parti skulle ju inte ha en chans att klara riksdagsspärren så det skulle ju en karriärpolitiker i vardande inte ha mycket för.

Mer sannolikt i det läget är väl att vi får se ett strömhopp av partister till C och/eller FP som kommer radikaliseras i sin kåkstadsliberalism. Som vi vet från C:s månggiftesdebacle så uppskattas denna typ av liberalism mycket litet i Sverige. Visst kan man klara sig kvar men inte mycket mer.

Det vore inte alls dumt.
2015-07-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Det är klart MUF-falangen teoretiskt sett KAN bryta sig ut och starta ett nytt parti. Men detta parti skulle ju inte ha en chans att klara riksdagsspärren så det skulle ju en karriärpolitiker i vardande inte ha mycket för.

Mer sannolikt i det läget är väl att vi får se ett strömhopp av partister till C och/eller FP som kommer radikaliseras i sin kåkstadsliberalism. Som vi vet från C:s månggiftesdebacle så uppskattas denna typ av liberalism mycket litet i Sverige. Visst kan man klara sig kvar men inte mycket mer.

Det vore inte alls dumt.

Ett till borgerligt parti skulle smaka fint.
Idag är det 6 partier (inklusive FI) som slåss om ca 30 % av rösterna.
Ett till parti skulle göra chansen större att flera ej klarar 4 % spärren!
2015-07-16, 19:28
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kan väl inte vara dags än? Det är måndag imorgon (Novus brukar släppa på torsdagar) och den senaste kom torsdag 18 juni. Den 16:e nu på torsdag borde det bli i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av 1126
Det var nog bara ett exempel han gav på när han brukar ställa klockan.

Men någon mätning kan mycket väl komma imorgon, Yougov till exempel.

OU-torsk som man är så hugger man på allt!

Ingen Novus kom idag tyvärr. Hoppas på nånting snart iaf, ingen som hört något via kontakter på Sentio?
2015-07-16, 21:26
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Ett till borgerligt parti skulle smaka fint.
Idag är det 6 partier (inklusive FI) som slåss om ca 30 % av rösterna.
Ett till parti skulle göra chansen större att flera ej klarar 4 % spärren!
Borglig framtid finns http://www.borgerligframtid.se/ är ju dock rätt okända

Ett till miljöparti som är för kärnkraft och strikt reglerad invandring(människor i Sverige har stor negativ miljöpåverkan per capita) skulle inte heller vara fel för att öka sannolikheten att dieselåsa med kompani åker ur riksdagen 2018
2015-07-16, 21:57
Medlem
lyktstolpes avatar
Någon som har koll på när de kommande OU kommer ut? Är de inom de närmsta dagarna? För Juli månad då dvs
2015-07-16, 21:59
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Någon som har koll på när de kommande OU kommer ut? Är de inom de närmsta dagarna? För Juli månad då dvs

Både Sentio och Yougov kom den 18:e juni så dessa lär vara i faggorna.
2015-07-16, 23:17
Medlem
Tompeliciouss avatar
Det är märkligt hur opinionen har vänt det senaste året. Nu läser man dagligen ledare och artiklar i de ledande tidningarna där man ifrågasätter den invandring som Sverige för och att någon måste göras. Jag kan lova att det finns ett antal ledare och andra journalister som sympatiserar med SD i smyg och som hoppas att de andra partierna ska anpassa sin politik efter SD.

Det hade varit kul att se vilka som skulle rösta på SD om det vore val idag. Det är nog mycket vanligare än vi tror att folk som inte öppet sympatiserar med SD, t.ex. i media ändå lägger sin röst på SD när de står där ensamma i röstningsbåset.
Håkan Boström på GP tillhör en av dem som ganska tydligt visar sympatier med SD. Dagens ledare från denne Boström visar detta, samt hans tidigare.

http://m.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2778412--vem-ar-det-som-hycklar-

Anna Dahlberg på Expressen skulle jag nog också hålla som trolig SD-röstare.

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/i-sverige-ar-vi-radda-for-sanningssagare/

Dessa två är ett par exempel på hur ledare idag normaliserar och sprider SD:s budskap trots att de inte öppet sympatiserar med partiet.
2015-07-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalksalpeter
Borglig framtid finns http://www.borgerligframtid.se/ är ju dock rätt okända

Ett till miljöparti som är för kärnkraft och strikt reglerad invandring(människor i Sverige har stor negativ miljöpåverkan per capita) skulle inte heller vara fel för att öka sannolikheten att dieselåsa med kompani åker ur riksdagen 2018

Innan valet 2014 sade jag till flera miljöpartister på torgmöten.

"Somalia och Afghanistan förbrukar ca 1 % så mycket olja som Sverige per person.
Om Romson flyttade till Somalia och Frigolit till Afghanistan, och man tog med sig några hundra tusen sympatisörer skulle man kraftigt spara på jordens resurser."

Man blev oerhört irriterade av detta förslag!
Om SD skulle framhålla dessa idéer tror jag man vinner mer sympatier på alla andras bekostnad!
Senast redigerad av Hultabultan 2015-07-17 kl. 00:00.
2015-07-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Det är märkligt hur opinionen har vänt det senaste året. Nu läser man dagligen ledare och artiklar i de ledande tidningarna där man ifrågasätter den invandring som Sverige för och att någon måste göras. Jag kan lova att det finns ett antal ledare och andra journalister som sympatiserar med SD i smyg och som hoppas att de andra partierna ska anpassa sin politik efter SD.

Det hade varit kul att se vilka som skulle rösta på SD om det vore val idag. Det är nog mycket vanligare än vi tror att folk som inte öppet sympatiserar med SD, t.ex. i media ändå lägger sin röst på SD när de står där ensamma i röstningsbåset.
Håkan Boström på GP tillhör en av dem som ganska tydligt visar sympatier med SD. Dagens ledare från denne Boström visar detta, samt hans tidigare.

http://m.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2778412--vem-ar-det-som-hycklar-

Anna Dahlberg på Expressen skulle jag nog också hålla som trolig SD-röstare.

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/i-sverige-ar-vi-radda-for-sanningssagare/

Dessa två är ett par exempel på hur ledare idag normaliserar och sprider SD:s budskap trots att de inte öppet sympatiserar med partiet.
Nja, Dahlberg avskyr SD och har skrivit många texter om det. Anledningen till att hon har slutat med det och gått över till att kritisera sjuklöverns flathet är inte att hon börjat gilla SD, utan att hon är smart nog att förstå att den taktik som 7K valt hittills bara gör SD ännu större. Hennes inte fullt så smarta branschkolleger på Aftonbladet tror att det fungerar tvärtom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in