2015-07-16, 17:46
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosihuset
Vet med säkerhet att en av de anställda, den som lämnade caféet lite före de andra tre, lämnat vittnesmål att hon sett en silvrig bil med minst två personer i, väldigt nära och lite underligt parkerad, när hon lämnade arbetet i söndags.

Citat:
Ursprungligen postat av therese87
Vart står det om detta? I fredags samma vecka som Lisa försvann stannade en bil utanför det hus där en bekant till mig bor (cirka 13km från Blomberg). Ut sprang en kvinna och fotade hennes hus och även hennes grannens hus. Sedan sprang kvinnan tillbaka in i bilen och den som körde åkte därifrån med en rivstart.

Söndag, samma kväll som Lisa försvann var samma bil tillbaka. När min bekant sprang fram till fönstret för att fota bilen igen så såg de nog henne då de åkte iväg igen jättesnabbt.

Detta är rapporterat till polisen såklart.

Här är en bild på bilen: bild

Vad som är konstigt är att registreringsskylten säger att det är en hyresbil från Hertz (de ger inte ut uppgifter) men det finns inga loggor på "hyresbilen" och den har tonade rutor. Jag har iallafall inte sett en hyresbil som har tonade rutor och utan loggor från företaget som hyr ut den vilket talar för att nummerplåten är stulen vilket gör denna bil lite mystisk. Kvinnan hade mörkt svart hår och var svartklädd.

Stället där din kompis såg den bilen (en silverfärgad Volvo V70 (2014) Regnr. DUD692) cirka 13km från Blomberg, var det norr eller syd om Cafeet?
Och kan du berätta vilken by/samhälle det rör sig om?

Tycker att din info är intressant för det låter ju som om den bilen skulle kunna vara den samma bilen som ett vittne blivit omkörd av vid 19 tiden søndag den 7 Juni "i hög fart" vid Järneklev och också den bil som cafeägar Lena'd dotter MS såg konstigt parkerat i närheten av cafeet när hon lämnade cafeet på sin mopen søndag den 7 Juli kl ca 17:50 .
Här är info jag postat om de två andra iagtagleser av silverfärgade bilar sønda den 7 Juli:

EN TEORI, blandad med lite fakta.

17:50- GM sitter i sin silverfärgade bil, lite konstigt parkerat vid cafeet (vittne har sagt så), väntar på att LH ska komma ut från cafeet.
18:23- LH har kommit ut från cafeet och sms'ar sin pappa
18:25- GM överfaller LH vid mopeden och tvingar henne över i ladan ... 5 min
18:30- GM våldför sig på LH i ladan så att hon svimmar, LHs mobil förstörs & handsken tappas ...5 min
18:35- GM bär avsvimmade LH till mjölkrummet som är mere ljudtät än ladan där porten är av ...5 min
18:40- GM våldtar och dödar LH i mjölkrummet ... 20min
19:00- GM spolar rent mjölkrummet (försöker få bort evt dna spår)...5 min
19:05- GM går till sin bil och kör den till baksidan av mjölkrummet....5 min
19:10- GM bär ut LH till bilen och lägger henne i backluckan... 5 min
19:15- GM åker iväg från stället, mot syd/ riktning mot Järneklev/källby i hög fart
19:??- vittne blev omkörd av en grå eller silverfärgad kombi bil i mycket hög fart vid Järneklev
19:??- GM anländer vid något isolerad/öde egendom han är känd med, där styckar han kroppen
20:??- GM kör, med kvarlevorna i backluckan, tilbaka mot Blomberg och svänger av vid den vägen där LHs mobilfodral etc senare hittas, han slänger ut/planterar dessa saker på väg till Martorp.
20/21:??- GM på Martorp Gård placerar/gömmer GM LHs kvarlevor på 2-3 olika platser; i stora ladan med 3-dör, i vita arbetsboden, och i gula fika-byggnaden.
Mellan kl 20 och 21 anländer LHs pappa vid cafeet dvs ca 45 min-1 timma och 45 minuter EFTER GM lämnade Mjölkrummet/cafe området.

GM är känd i och kopplad till området
GM känner, eller känner till, Litauen bröderna och vet var dom arbetar/färdas
GM planterar LHs föremål och kvarlevor i ett Hans&Greta spår för att sätta dit bröderna
GM kan evt. vara TVÅ personer som utfört dådet tillsammans.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Info om den grå/silvriga kombi bilen som ca vid 19 tiden omkörde vittne i hög fart nära jirneklev 2.7 km syd om cafeet (fel stavat i den originala post) = rätt stavning: Järneklev 531 95 Källby
+ info om vittnesmål att vittne sett en silvrig bil med minst två personer i, väldigt nära och lite underligt parkerad, när hon lämnade arbetet i cafeet i söndags dvs ca kl 17:50.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Originala inlägget (dok som "quote") av "engnu" som postade inlägget om att vittne blivit omkörd i hög fart nära Järneklev 531 95 Källby av en grå/silvriga kombi bil ca vid 19 tiden.
2015-07-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gaveln/utbyggnaden i norr verkar vara låst och bommad oavsett caféets öppettider. Möjligtvis hör inte den delen till caféet i denna mån?

Jag känner mig ganska säker i att påstå att entrén förmodligen är det det sista som bommas, därefter har personal sina bilar parkerade på den södra parkeringen = närmast att gå, även om man måste ta några steg på landsvägen.
Parkeringen i norr verkar uteslutande användas av café-gäster (?) och därmed blir således "mopedtjejen" allt som oftast ensam efter att alla skiljs åt vid caféets entré.

Vidare verkar det inte finnas någon vettig möjlighet att ta sig fram på caféets baksida = tät vegetation.

Ja precis så som du, har jag också tolkat det hela tiden tills nu när jag läste om att de kanske gått ut på gaveln mot norr istället. Inte omöjligt men jag har inte noterat att det varit öppet tidigare men jag är heller ingen allvetare.

Btw, korgen är full.
2015-07-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Per -Olof E har sagt att det var de två bröderna som var inne i affären och handlade pizzor 19,30 den kvällen Lisa försvann.
Per Olov E kommer från Källby där butiken fanns, om butiken nu har fått yppandeförbud fanns det personer innan som kände till vad som fanns på videofilmen.
Jag kan inte se någon orsak att Per - Olov E skulle komma med en lögn, därför finns det på videofilm är det ett bra bevis att så var fallet.
Eftersom jag anser att gästarbetarna är helt oskyldiga till Lisas död, kan man säga att bitarna faller på plats med pizza köpet.
Pizzaköpet var ca 1 timme efter Lisas försvinnande som gör det till en omöjlighet att de är några gärningsmän.

Vem är denna lokala förmåga som är så förtroendeingivande? Ar det den lokale handlaren eller är det någon som varit inne och stulit filmen?
2015-07-16, 17:48
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185525

Här kan man se baksidan och underlaget på baksidan
Bra bild!
Där skulle man snabbt och diskret kunna uträtta naturbehov, och behöver således inte gå till ladan för att ta skydd, så jag tror jag backar angående den hypotesen.
Jag lutar åt att hon surfat på mobilen vid byggnadens nordsida, eftersom baksidan låg i skuggan. GM kom från ladan där han haft ett tillfälligt ärende.
Någon form av försök till kontakt, kom att spåra ur rejält.
2015-07-16, 17:50
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gaveln/utbyggnaden i norr verkar vara låst och bommad oavsett caféets öppettider. Möjligtvis hör inte den delen till caféet i denna mån?

Jag känner mig ganska säker i att påstå att entrén förmodligen är det det sista som bommas, därefter har personal sina bilar parkerade på den södra parkeringen = närmast att gå, även om man måste ta några steg på landsvägen.
Parkeringen i norr verkar uteslutande användas av café-gäster (?) och därmed blir således "mopedtjejen" allt som oftast ensam efter att alla skiljs åt vid caféets entré.

Vidare verkar det inte finnas någon vettig möjlighet att ta sig fram på caféets baksida = tät vegetation.

Samtliga intervju-klipp med kollegor faller faktiskt ihop mycket väl med ovanstående, såvitt jag kan förstå.

Det går inte skicka PM till dig. Brevlåda full står det.

Men du måste hålla med om att Rebeccas kommentar i så fall är högst märklig?

Reporter: Det var ungefär här hon stod med mopeden?
R: Eh, ja....det var ju här. Eh..ja, det är lite svårt och se ifrån det jag står med min bil.

Så säger man inte om man står på den parkeringen du föreslår.

Och varför ska någon ta sig genom caféets baksida?
Senast redigerad av katw 2015-07-16 kl. 17:56.
2015-07-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Om det skulle finnas någon bärighet i det här pizza inköpet så har polisen naturligtvis redan kollat upp den saken. Polisen arbetar och har arbetat brett redan från början med det här fallet. Skulle det finnas någon kamerabild som styrker att de båda bröderna varit tillsammans och inhandlat pizzor vid den kritiska tidpunkten så skulle inte MGM sitta häktad på den högre misstankegraden.

Skulle det finnas någon kamerabild som styrker att de båda bröderna varit tillsammans och inhandlat pizzor vid den kritiska tidpunkten så skulle inte MGM sitta häktad på den högre misstankegraden.

Tror inte det heller.
2015-07-16, 17:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Här ser man trafiken framför kaféet, det kommer bilar hela tiden. Det är troligen inte samma klockslag som vid Lisas försvinnande, men det skulle ändå vara riskfyllt att bära eller släpa en tjej över vägen.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kollegan-var-den-som-senast-sag-flickan
Jag vidhåller att Lisa måste ha gått frivilligt till ladan och tappat handsken där.
Biltrafiken vid 18.30-tiden på söndagen bör ha varit gles. - Ser du inga andra alternativ än "bära" eller "släpa"?

Det här med att du "vidhåller"; är detta ett självändamål, eller anser du dig ha belägg för att LH frivilligt gått över till ladan mitt emot? - Har hon gjort det efter sitt 18.23-sms, och i så fall: Varför då inte vänta med att avsända sms:et? - Vad kan hon ha haft för ärende i ladan (bortser här från de mer långsökta/stolliga alternativen toalettbesök, nyckelskåp och gulliga igelkottar)?
2015-07-16, 17:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Biltrafiken vid 18.30-tiden på söndagen bör ha varit gles. - Ser du inga andra alternativ än "bära" eller "släpa"?

Det här med att du "vidhåller"; är detta ett självändamål, eller anser du dig ha belägg för att LH frivilligt gått över till ladan mitt emot? - Har hon gjort det efter sitt 18.23-sms, och i så fall: Varför då inte vänta med att avsända sms:et? - Vad kan hon ha haft för ärende i ladan (bortser här från de mer långsökta/stolliga alternativen toalettbesök, nyckelskåp och gulliga igelkottar)?
Ja, jag ser annat alternativ än att bära eller släpa, nämligen att Lisa gick själv, ensam eller med en bekant baneman, och jag anser varken toabesök eller nyckelskåp vara långsökta eller stolliga alternativ.
2015-07-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Promenad, kattletande, allmän söndagstur med bilen. Finns många anledningar.

Jag tror inte heller anledningen till att NB gav sig av från sin bostad den där söndagen var för att döda och våldta en av tjejerna från kaféet. Frågan är när dök dessa tankar upp hos NB och var befann han sig då?
2015-07-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Bra bild!
Där skulle man snabbt och diskret kunna uträtta naturbehov, och behöver således inte gå till ladan för att ta skydd, så jag tror jag backar angående den hypotesen.
Jag lutar åt att hon surfat på mobilen vid byggnadens nordsida, eftersom baksidan låg i skuggan. GM kom från ladan där han haft ett tillfälligt ärende.
Någon form av försök till kontakt, kom att spåra ur rejält.

Är väl vanligare att man surfar på mobil i skuggan? I alla fall för min egen del. Men det spelade kanske inte så stor roll just den här kväll när vädret ändå inte var på topp.

Det är lite svårt att övertyga somliga här, hur perfekt utrymmet bakom faktiskt är (dessutom i lä för vinden som var påtaglig) för att diskret uträtta sina behov vare sig man är man eller kvinna. Nu tror jag inte på ngn wc-teori alls iofs, det skötte hon nog om innan hon steg ut över tröskeln.
Senast redigerad av Xbaser 2015-07-16 kl. 18:03. Anledning: tillägg i parentes
2015-07-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, jag ser annat alternativ än att bära eller släpa, nämligen att Lisa gick själv, ensam eller med en bekant baneman, och jag anser varken toabesök eller nyckelskåp vara långsökta eller stolliga alternativ.

Eller kördes i den kärra eller vagn som polisen undersökte senare.
2015-07-16, 18:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Eller kördes i den kärra eller vagn som polisen undersökte senare.
Över vägen till ladan? Och sedan gick GM med kärran till bostaden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in