Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-07-16, 16:36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Donald Trump har ju mötts av en storm av kritik och bojkotter för att han vågat ta upp problemet med kriminella illegala invandrare. Visst han generaliserade lite väl mycket gällande deras brottslighet men överlag skulle han nog mötts av en liknande kritik ändå just för att han vill bygga en mur och hindra de illegala från att komma in.

Nej, för att han påstod att majoriteten av dem var yrkeskriminella, knarkare och annat liknande, han använde helt fel termer och han grovt generaliserade dem vilket även har bevisats genom att han har ändrat sitt egna tonläge i efterhand.
2015-07-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag ställer samma krav på dig som jag ställer på Experten10, jag vill se uppbackning för erat påstående om att det är tabu eller rent av förbjudet att prata om illegal invadnring eller liknande när det rör Mexiko.

För mig veterligen så är det vare sig förbjudet eller tabubellagt, det enda kravet som finns är att man inte ska använda ord som "Wheatback" eller något annat liknande men det handlar inte om att det är förbjudet utan om att man skall hålla en viss nivå på samtalet.

Ordet är wetback.

En nivå på samtalet... herregud. Samma skit som liberaler kom med när Reagan sade Evil empire om Sovjet och när han sa tear down this wall.

Detta visar på att Trump gör helt rätt som sätter tonen på samtalet.

Spela efter liberala regler och liberaler vinner. Undra på att de gillar Jeb Bush.
2015-07-16, 17:01
Medlem
freeriderXIIs avatar
Som jag sagt långt tidigare i tråden så borde han sagt att most of them are good people inte bara some.

Han gav där onödig ammunition till sina politiska motståndare.

De flesta är laglydiga utöver då att de tog sig illegalt in i USA.
2015-07-16, 17:04
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Som jag sagt långt tidigare i tråden så borde han sagt att most of them are good people inte bara some.

Han gav där onödig ammunition till sina politiska motståndare.

De flesta är laglydiga utöver då att de tog sig illegalt in i USA.

Exakt och det håller alla med om, men vart någonstans backar detta upp ditt och Experten10s påståenden om att man inte får prata om illegalinvandring eller ens något annat som rör gränsen mellan Mexiko och USA?

För det är inte för att han tog upp den illegala invandringen från Mexiko som han fick skit utan det var för att han påstod att majoriteten av dem var yrkeskriminella osv och det är något som alla är eniga om, ja nästan alla det finns alltid någon som anser att oavsett hur eller vad man säger så är det inte tillräckligt eller så är det för mycket men det hör inte hit, utan vart någonstans har ni två hämtat påståendet om att man inte får vara kritisk mot den illegala invandringen?
Senast redigerad av Ondahamstern 2015-07-16 kl. 17:11.
2015-07-16, 17:11
Medlem
freeriderXIIs avatar
Man får prata om det (jag har inte påstått något annat, USA har yttrandfrihet) men du riskerar att bli anklagad för att vara en bigot om du gör det och vill ha en mur. Det är alltså fortfarande lite kontroversiellt om än mindre än tidigare. Beroende också i vilket sammanhang och vilket nyhetsbolag. Det är skillnad på CNN och FOX.

Jeb och Hillary vill i alla fall inte ha någon mur.

Dessutom om du scrollar tillbaka i denna tråd så hittar du inte mycket från mig om att det skulle vara kontroversiellt. Bara som svar på Urbanart då jag nämnde sanctuary cities.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-07-16 kl. 17:14.
2015-07-16, 17:16
Medlem
freeriderXIIs avatar
Många av Trumps kritiker väljer att kritisera färgen på hans hår och sedan kritiserar de honom för att vara rasist.

Här en opinionsundersökning där flera mätningar aggregeras
Senast redigerad av freeriderXII 2015-07-16 kl. 17:23.
2015-07-16, 17:20
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Man får prata om det (jag har inte påstått något annat, USA har yttrandfrihet) men du riskerar att bli anklagad för att vara en bigot om du gör det och vill ha en mur. Det är alltså fortfarande lite kontroversiellt om än mindre än tidigare. Beroende också i vilket sammanhang och vilket nyhetsbolag. Det är skillnad på CNN och FOX.

Jeb och Hillary vill i alla fall inte ha någon mur.

Ja men det beror på hur du pratar om det.

Pratar du om den illegala invandring likt hur Donald Trump gjorde så kommer du att få vara förberd på att folk kommer att börja behandla dig på ett speciellt sätt då det var/är ett direkt felaktigt utryck.

Så återigen, det är hur man yttrar sig och detta skall man veta om som vuxen.

Exempelvis om Kalle och Kjerstin är emot den illegala invandringen från Finland så får de vara det och de får även vilja sätta upp en mur mot det landet om de så vill det, det kommer dock alltid att finnas de som ifrågasätter dem.

Men om Kjerstin helt plötsligt börjar säga att majoriteten av de finska medborgarna är knarkare, våldtäktsmän och yrkeskriminella med få undantag och samtidigt säger att de vill sätta upp en stur mur längs med hela den finska gränsen så kommer hon att bli behandlad som just en idiot och en rasist då hon påstår att det finska folket är kriminella och pundare.

Det är just Donald Trumps påstående om att det är mer regel än undantag att det mexikanska folket är knarkare och kriminella som har lett till att han har fått problem med bland annat Nascar och andra organisationer, att han vill sätta upp en mur är det nästan ingen som bryr sig om då det finns gott om republikaner och troligen en del demokrater som är inne på samma spår som inte hamnar i bråk för att de vill sätta upp någon mur mot Mexiko.

Rörande Fox så har det dykt upp ytterligare bevis som talar för att de inte skall ha rätten att få kalla sig själva för en nyhetskanal då över 50% av deras reportage är påhittade eller vinklade så att de blir falska till det republikanska partiet och dess politikers fördel.

Så jo, man får vara kritisk mot den illegala invandringen och man får vara kritsik mot hur gränsen mellan USA och Mexiko hanteras men man får precis som i alla andra situationer tänka på att om man ljuger eller kommer med falska påståenden så kommer man att få mothugg och eventuellt problem med företag eller individer som inte håller med en.
2015-07-16, 17:21
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Många av Trumps kritiker väljer att kritisera färgen på hans hår och sedan kritiserar de honom för att vara rasist.

Nja, jag skulle snarare säga att de kritiserar att han fortfarande kör med en combover eller peruk trots att det är så otroligt tydligt att han är flintskallig.

Han skulle nog få cirka 5% mer respekt av omvärlden om han valde att visa upp sin flint istället för att tro att han kan dölja den.
2015-07-16, 17:26
Medlem
freeriderXIIs avatar
Fast den finska staten skickade över många av sina missbrukare och pundare på 1970-talet till Sverige.

Fortfarande är det inte en liten andel som talar finska på våra parkbänkar.
2015-07-16, 17:29
Medlem
Citat:

Det är inte rasism att påpeka att Trumpf har en frisyr som är lika ful och orange som John Boehners hud. Om Obama hade färgat bort det gråa i sitt hår skulle Fox knappast välja "the high road" heller.
Senast redigerad av Tjaeng 2015-07-16 kl. 17:32.
2015-07-16, 17:31
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag har inte sagt att det är rasism, och jag är för yttrandefrihet och roliga attacker men det är hyckleri.
2015-07-16, 17:33
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att det är rasism, och jag är för yttrandefrihet och roliga attacker men det är hyckleri.

Hyckleri? Ingen har förespråkat att gaphalsar med löjliga frisyrer ska behandlas annorlunda i offentliga och juridiska sammanhang baserat på yttre attribut. Det är alltså hyckleri att vara emot institutionaliserad rasism men samtidigt kunna skratta åt politiska karikatyrer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in