Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-16, 13:56
Medlem
Jag tror att Kontakt och överfall skett vid mopeden,, vad kan då finnas för spår?

Fotavtryck? Tecken på aktivitet? Fibrer? Hårstrån?
Men även om nu inte överfallet skett vid moppen så kan det ha naturliga förklaringar till dessa spår...Lisa hår eftersom hon tar av och på hjälmen vid platsen, skoavtryck m.m.
Kan förklaras med att MGM jobbar där

Blir inte klok på detta fall....

Om inte överfallet skett vid moppen så hade Lisa påbörjat sin färd hem och något skulle då ske på vägen, det betyder i sin tur att GM kört mopeden tillbaka,, kan man finna spår på moppen? Efter GM? Eller utesluta att GM kört den?

Om man misstänkte att GM kört moppen,
Då borde polisen gått ut med bild på mopeden och efterlysa vittnen, om de sett någon köra mopeden, tider m.m.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro,,,man har många tankar och funderingar och teorier...
2015-07-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Promenad, kattletande, allmän söndagstur med bilen. Finns många anledningar.

Extraknäcka med att städa parkering och tömma papperskorgar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vid stängningen såg ingen annan än MS mopeden, de andra såg Lisa gå runt hörnet.

MS är det moppetjejen? Vem är Rebecka?
Jag har nog blandat ihop det lite nu
Medlem
anneyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ijahman
Förvisso.
Men om det fanns ett direkt hot så kan jag lova att Madeleine inte hade cyklat....

Det finns (och fanns) i princip alltid en möjlig hotbild mot kungabarnen. Även på den tiden. Det är sällan så att gärningsmän förvarnar. Det är en kalkylerad risk, kan man säga, balansen mellan att ge barnen möjlighet att leva ett så fritt och normalt liv som möjligt och att ta hänsyn till en uttalad eller outtalad hotbild.

Jag vet inte hur mycket som har kommit fram om Lisas pappa och hans bakgrund, men om det överhuvudtaget fanns en, så att säga, känslig bakgrund och en oro för eventuella problem som skulle kunna jaga ikapp honom eller hans familj så tror jag ändå att han värderade sina barns möjlighet till ett fritt liv över risken.
Nu var det inte hans eventuella bakgrund som kom ikapp hans dotter, utan mest troligt en man som fick en spontan ingivelse som råkade drabba den flicka som fanns närmast till hands.
Jävligt tragiskt.
2015-07-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför är Rebecka en viktig pusselbit? Hon körde sin bil.

Oj, trodde Rebecka var den andra moppetjejen

Mitt fel,,,
2015-07-16, 13:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Kollegorna, du menar den andra moppetjejen, för de andra bilburna kollegorna såg väl aldrig mopeden? Eller gjorde de det kanske? Gick de ut på gaveln? För då kan de ju ha sett moppen.
Och då stämmer de, med tidigare uppgifter, att kollegorna sett Lisa gå åt höger och de åt vänster....
En tanke...

Som sagt - Det är en uteplats/rastplats för dom anställda. En plats att gå ute och ta frisk luft, ett telefonsamtal, en cigg, eller äta ute vid bra väder.
Vilken som helst av kollegorna kan därmed under dagen uppfattat exakt var Lisa´s moped stod, vilket också känns rimligt att anta.

Gaveln intill mopedplatsen kan du glömma, den är inte aktuell.
Caféets huvudentré ligger i andra ändan på kåken, och är förmodligen den sista dörren som stängs & låses.
Vidare vid stängning är med största säkerhet kollegornas bil parkerad på den större grusplanen, som ligger intill infarten till säteriet, dvs i riktning Källby från caféet.
Så ja, kollegorna lär ha gått i helt motsatt riktning mot vad Lisa gjorde.
2015-07-16, 14:00
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Så här säger tjejen, Rebecka i en intervju:

"– Jag såg ingenting konstigt där och la inte märke till något, säger en av tjejerna som hade sin moped parkerad bredvid 17-åringens."

Det var Madeleine, inte Rebecka, som hade sin moppe parkerad bredvid Lisas. Hon är naturligtvis ett intressant vittne.
2015-07-16, 14:07
Medlem
Om GM mixtrat med mopeden eller uppehållet sig bakom caféet i väntan på Lisa, då borde han ju ha funnits bakom caféet när MS tog sin moped? Gömde han sig kanske bakom containern? Vill minnas att polisen intresserade sig för den tidigt...

Borde inte någon då ha sett honom? Det finns väl fönster åt baksidan?

Om de hade lite folk denna söndag kanske någon tog en extra cigg på fram eller baksida?

Är cafeets svarta portar öppna hela tiden när caféet håller öppet? Hör man en bil komma då? Bara en tanke...ytterligare

Har någon varit inne i caféet och vet hur det ser ut? Man kanske inte har utsikt till baksidan pga av att det är förråd inne med torrvaror och dylikt och annat som gör att man inte kan se ut...
Finns det inga foton från insida av caféet?
2015-07-16, 14:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Som sagt - Det är en uteplats/rastplats för dom anställda. En plats att gå ute och ta frisk luft, ett telefonsamtal, en cigg, eller äta ute vid bra väder.
Vilken som helst av kollegorna kan därmed under dagen uppfattat exakt var Lisa´s moped stod, vilket också känns rimligt att anta.

Gaveln intill mopedplatsen kan du glömma, den är inte aktuell.
Caféets huvudentré ligger i andra ändan på kåken, och är förmodligen den sista dörren som stängs & låses.
Vidare vid stängning är med största säkerhet kollegornas bil parkerad på den större grusplanen, som ligger intill infarten till säteriet, dvs i riktning Källby från caféet.

Så ja, kollegorna lär ha gått i helt motsatt riktning mot vad Lisa gjorde.

Kan vi verkligen vara säkra på detta? Rebecka säger ju i den här intervjun, vid 00:40:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab

Reporter: Det var ungefär här hon stod med mopeden?
R: Eh, ja....det var ju här. Eh..ja, det är lite svårt och se ifrån det jag står med min bil.

I så fall kan hon inte parkerat i riktning Källby, för då hade hon inte sagt som hon sagt. Därifrån är det ju helt omöjligt att se baksidan på caféet. Jag tror de låser från gaveln och går ut den vägen när dagen är slut. Således hade hon bilen ungefär där en bil är parkerad i filminslaget.
2015-07-16, 14:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Om GM mixtrat med mopeden eller uppehållet sig bakom caféet i väntan på Lisa, då borde han ju ha funnits bakom caféet när MS tog sin moped? Gömde han sig kanske bakom containern? Vill minnas att polisen intresserade sig för den tidigt...

Om de hade lite folk denna söndag kanske någon tog en extra cigg på fram eller baksida?

Är cafeets svarta portar öppna hela tiden när caféet håller öppet? Hör man en bil komma då? Bara en tanke...ytterligare

Har någon varit inne i caféet och vet hur det ser ut? Man kanske inte har utsikt till baksidan pga av att det är förråd inne med torrvaror och dylikt och annat som gör att man inte kan se ut...
Foton:
https://www.facebook.com/pages/Caf%C3%A9-p%C3%A5-Klostret/138910449570492?sk=photos_stream
http://paklostret.se/tagged/bilder
2015-07-16, 14:20
Bannlyst
Citat:

Föga troligt att gm ska ha mixtrat med moppen då den fungerade utmärkt enligt polisen
2015-07-16, 14:21
Medlem
Ni verkar ha väldigt mycket fokus på att det skall finnas ett motiv.

Jag tror personligen inte alls att det finns något motiv egentligen, utan att detta fall helt beror på att något oväntat har hänt. Hade motiv funnits så hade nog polisens arbete varit mycket lättare också.

Det är snarare så att MGM har backat in på gården samtidigt som Lisa stod där och att han då har råkat köra på henne. Eller att Lisa råkat se något som hon inte borde ha sett och att MGM försökte tysta henne rörande detta.

Den enda teori som kommit upp här som jag finner av intresse är att det egentligen inte var Lisa som var målet, utan caféägarens dotter. Då kan det ju finnas en helt annan motivbild än vad som verkar kunna finnas mot Lisa.

Men allt detta är ju också spekulationer.

Att Lisa bragts om livet (eller slagits medvetslös åtminstone) vid caféet är ju det mest sannolika och detta indikerar att polisen nog har bevis för att Lisa transporterats i bil eller med något annat fordon till fyndplatsen. Det är nog detta som gör att MGM sitter i klistret. Att de andra två har släppts beror nog på att de inte entydigt tekniskt kan bindas till transporten.

Det största problemet här verkar ändå vara att polisen inte verkar kunna komma fram till varför detta har skett. Har man inga bevis som ger ett motiv och inte heller något annat bevis, så blir det extremt viktigt att ha vattentäta tekniska bevis i övrigt...

Detta är då baserat på den information som verkligen har kommit fram, sen verkar ju myndigheterna i detta ärende vara extremt duktiga på att hålla tyst. Detta gör ju att man lätt kan misstolka tystnaden som att bevisläget är svårt, men det behöver ju faktiskt inte vara fallet....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in