2015-07-15, 22:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Ursäkta, jag trodde det var Sverige och svensk politik debatten gällde. Jag vill inte ha partiförbud. Vill du?
Begriper du bättre nu?

Jag har begripit hela tiden. Om du inte förstår parallellerna mellan USA och Sverige och Grekland så kan du vänligen hålla käften och inte tilltala inte mig igen.

Du är så jävla stenlurad. Jag har begripit, men inte du.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Ledsen för OT, men politiska "förbud" av olika slag är inte ovanligt i så kallade demokratier.

"Free speech zones". Yay. "Imigration checkpoints" inne i landet. Mums
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-15 kl. 22:39.
2015-07-15, 22:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Politiska förbud kan ske på många sätt, och återigen finns aktuella internationella exempel. Se hur GG behandlas i Grekland, eller hur Österrike behandlades när Haiders parti blev för stort, eller hur Belgien förbjöd Vlaams Blok.

Ett annat aktuellt exempel är hur krafter nu "plockar ned" sydstatsflaggan.

Ledsen för OT, men politiska "förbud" av olika slag är inte ovanligt i så kallade demokratier.

Förbud mot partier förekommer aldrig i demokratier, för i samma ögonblick som det införs är det ingen demokrati länge.
2015-07-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
En sådan S+M-uppgörelse om invandringen blir sannerligen inte lätt att parera för SD. Särskilt inte om S och M lyckas aktualisera andra lukrativa vallöften.

Som jag skrev förrut: Det skulle aldrig gå!

Även om S+M gjorde en uppgörelse och stoppade invandringen imorgon bitti, kommer SD bli störst 2018. S+M har en alldeles för lång "svans" att stå till svars för. Och hur sannolikt är det att S+M stoppar invandringen helt?

Om S+M började repatriera folk enligt en sist in först ut princip "tills vi stabiliserat ekonomin", DÅ skulle det troligen växa om och återta sina tidigare storlekar, men hur sannolikt är det? Ungefär lika sannolikt som att Sverige skulle åta sig att "innan decenniet är slut skicka en människa till mars" eller något tidåt.

Du kan alltså glömma dina tankar helt: SD kommer bli jättestora och S + M får vara glada om de når upp till 20% respektive 15% år 2018
2015-07-15, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu verkar det som Socialdemokraterna har presenterat någon sorts "manifest" där man säger att MENA-invandringstakten ska vara fortsatt hög under de närmaste 5 åren.

Gissningsvis är detta ganska kraftig signalpolitik till Syrien, Afghanistan, Somalia. De följer svenska utspel av denna typ, och redan för många år sedan så vet vi att det fanns flygblad och anslag i dessa länder "Flytta till Sverige och få ett rikt, arbetsfritt liv".

Om takten nu ligger på närmare 100.000 MENA per år, så tror jag att det kan öka till 200.000 mot slutet av 5-årsperioden, med denna typ av utspel.

Absolut inget kan hota SD's tillväxt således. Invandringspolitiken blir allt galnare, och SD blir allt mer rumsrena i folkdjupen. Jag tror på en exponentiell tillväxt, och gränsen är iallafall inte före 40% så länge som något annat parti helt ignorerar frågan.

Visst finns det små utspel från exempelvis KD, men de är myggor i sammanhanget.

Ja, S bekände nu till slut färg. Man blir riktigt, riktigt glad, när man ser kommentarerna på partiets facebooksida. https://www.facebook.com/socialdemokraterna.

Kommentarerna är uteslutande negativa, ja mycket negativa. Jag har väl bara ögnat igenom de första 50, men det räcker.
Jag tror socialdemokrater inte är så inmurade som man vanligtvis tror (här på FB). Snarare kan det vara så att de agerar "gruppvis", till skillnad mot borgliga väljare som individuellt väljer M eller Fp eller vad som helst.

Om nu, som det ser ut i kommentatorsfältet, bollen har börjat rulla, kan det mycket snabbt bli ett massivt flöde från S till SD.
Förvånande att man inte hunnit täppa till folkets röst, genom att stänga av kommentarer och radera, men det lär väl ske under kvällen eller natten.

edit: Man ser också i kommentatorsfältet att några av dem är invandrare och S-väljare. Även dessa har genomskådat vansinnet!
Senast redigerad av LBeria 2015-07-15 kl. 23:27.
2015-07-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
I alla dina inlägg så är det här är det enda du bidragit med av substans. Enough already!

Jag har däremot alltid beundrat substansen i dina. Fortsätt så. Du är en ovärderlig tillgång i kampen. Frågan är förstås för vilken sida.
Senast redigerad av menelik 2015-07-16 kl. 00:28.
2015-07-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Ja, S bekände nu till slut färg. Man blir riktigt, riktigt glad, när man ser kommentarerna på partiets facebooksida. https://www.facebook.com/socialdemokraterna.

Kommentarerna är uteslutande negativa, ja mycket negativa. Jag har väl bara ögnat igenom de första 50, men det räcker.
Jag tror socialdemokrater inte är så inmurade som man vanligtvis tror (här på FB). Snarare kan det vara så att de agerar "gruppvis", till skillnad mot borgliga väljare som individuellt väljer M eller Fp eller vad som helst.

Om nu, som det ser ut i kommentatorsfältet, bollen har börjat rulla, kan det mycket snabbt bli ett massivt flöde från S till SD.
Förvånande att man inte hunnit täppa till folkets röst, genom att stänga av kommentarer och radera, men det lär väl ske under kvällen eller natten.

edit: Man ser också i kommentatorsfältet att några av dem är invandrare och S-väljare. Även dessa har genomskådat vansinnet!
De är ovanligt frispråkiga, kan bli en uppvaknad socialdemokrati i paritet med den förvånade Ceaușescu..
2015-07-16, 01:16
Medlem
Citat:

Det är klart att det finns gott om sossar av den gamla skolan. Det är ju bara att se på SD:s stöd bland LO-medlemmar. De har förstått nu, efter att ha varit felinformerade i decennier, att massinvandring faktiskt påverkar välfärden negativt.

De här väljarna levde under illusionen att när sossarna kommer tillbaka, då kommer de minsann att hugga i och rusta upp den där välfärden som de under två valrörelser har hävdat att den raserats av borgarna. Nu blir det ordning på torpet igen i gammal S-stil från 90-talet.

Och så får man en en handfallen samling mähän som inte har någonting att komma med, bara ännu mer Ullenhag-snömos. Socialdemokraterna är inte längre välfärdens väktare och bryr sig inte om svenskarnas väl. Förvaltaren har blivit en i raden av förstörare. Klart att väljarna är besvikna.
2015-07-16, 02:02
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Besökte min vårdcentral i morse. Två gubbar satt i väntrummet och de samtalade om inbrott i sommarstugor i det område de hade sina stugor. Det framgick tydligt att de visste att det rör sig om utländska ligor och att det tyckte Sverige behöver gränskontroller igen.

Gick ner till ICA direkt efteråt. Träffade på en bekant jag inte sett på några månader. Han berättade spontant att han tycker det är för jävligt att det ska sitta tiggare utanför varenda butik i stadskärnan och att ingen vågar avhysa dem.

Tog en promenad ner till hamnen och handlade en glass. Satte mig ner. Vid bordet bredvid diskuterades invandringen i allmänhet.

Det jäser lite här och var nu, tydligen. Även fast det är mer eller mindre stiltje nu i media. Kanske nästa OU kommer att överraska igen? :>

Bra! Det har varit lite för lite verklighetsbeskrivningar direkt från vardagen på sistone. Tråden ska ha det bästa opinionsfingret i luften i Sverige och då behövs sådana.

För min del är jag öppen SD-are inför de flesta nu. Argumenten saknas ju inte direkt, så det är bara att trycka på fem favoriter så är man i hamn och vips så har en ny djupare gemenskap och samsyn skapats i sällskapet. Det finns rabiata personer här och där men de blir nu överkörda av majoriteten i nära nog alla situationer.

Min senaste episod från verklighetens trottoar är när jag stötte ihop med Gerd 85 år (hon heter något annat.). Hon brukar bjuda mig på sin årliga födelsedagsfest som de flesta nära grannar brukar komma på. Gerd är en skön punkig söderböna med en hyfsad svada, hennes besked inför festen var detta:

-Nu är det såhär, alla är välkomna självklart, förutom de som inte röstar på SD. (Med glimten i ögat)

Haha!

Att vara öppen SDare börjar nu bli norm i detta radhusområde strax norr om Stockholm. Det är game over för Romson, Löfvén, AKB och company, tvärstopp.

Sentio, hur spännande kan det bli.. Håller tummarna och sitter som på nålar..
Fatta rubrikerna i Norska tidningar när den ultimata milstolpen klipps, samtidigt som det berörda folket avskärmas - vilket ju inte kommer gå..
Senast redigerad av RingRing2014 2015-07-16 kl. 02:14.
2015-07-16, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förbud mot partier förekommer aldrig i demokratier, för i samma ögonblick som det införs är det ingen demokrati länge.

Vlaams Bloc förbjöds när de närmade sig 30 %, Österrike blev i det närmaste internationellt isolerat när FPÖ (typ som SD) trädde in i regeringen och i Tyskland har partier som ligger allt för nära NSDAP eller idealiserar Tredje riket varit förbjudna sedan krigsslutet. Spanien förbjöd nyligen vissa sorters demonstrationer.

Belgien, Österrike, Spanien och Tyskland är alla länder som betraktas som fungerande demokratier av omvärlden och alla seriösa bedömare.

Kritik mot "demokratin" stämplas som "extremism" (dvs. dåligt), den bekämpas med offentliga medel och får inte utrymme i statlig eller statligt sanktionerad massmedia. I en enpartistat så är det också omöjligt att föra fram kritik mot den rådande ideologin. Repressionen är så klart mer påtaglig och brutal i en diktatur än i en demokrati, men där slutar skillnaderna. Faktum är att den typ av repression som förekommer i vad vi kallar för demokratier är långt mycket mer sofistikerad och modern än offentlig halshuggning, pompösa mlitärparader och annan skit som vi förknippar med primitiva diktaturer. Demokrati är idag ett så ideologiskt laddat begrepp att man till och med kan förbjuda partier och åsikter i dess namn.

Kontentan är att man måste vara kritiskt mot vad som läggs i begreppet demokrati. Den typen av " idealdemokrati" som du verkar syfta på existerar inte i verkligheten.
Senast redigerad av R3tribution 2015-07-16 kl. 03:11.
2015-07-16, 07:23
Medlem
Citat:

Saxat från sossarnas kommentarsfält:
"Anna Svensson Varför har alla kommuner ett ansvar för utlänningar som kommer hit men inte något ansvar för den egna befolkningen? Inte någon kommun har tvingats till att ha tillräckligt många platser på äldreboenden. Varför?"

Underbar kommentar! Klargörande, och det finns inget att tillägga. Kanske är detta början till ett uppror mot betonghäckarna inom s?
Senast redigerad av allagustav 2015-07-16 kl. 07:31.
2015-07-16, 08:12
Medlem
Gullegubbens avatar
Urusel debattartikel från regeringspartiet. Nio månader från maktövertagandet är svaret på frågan "hur ska ni se till att det blir bättre?" att "det måste bli bättre" och "vi önskar att det ska bli bättre", vilket är samma svar som den tidigare regeringen gav. Meet the new boss, same as the old one.
2015-07-16, 08:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R3tribution
Vlaams Bloc förbjöds när de närmade sig 30 %, Österrike blev i det närmaste internationellt isolerat när FPÖ (typ som SD) trädde in i regeringen och i Tyskland har partier som ligger allt för nära NSDAP eller idealiserar Tredje riket varit förbjudna sedan krigsslutet. Spanien förbjöd nyligen vissa sorters demonstrationer.

Belgien, Österrike, Spanien och Tyskland är alla länder som betraktas som fungerande demokratier av omvärlden och alla seriösa bedömare.

Kritik mot "demokratin" stämplas som "extremism" (dvs. dåligt), den bekämpas med offentliga medel och får inte utrymme i statlig eller statligt sanktionerad massmedia. I en enpartistat så är det också omöjligt att föra fram kritik mot den rådande ideologin. Repressionen är så klart mer påtaglig och brutal i en diktatur än i en demokrati, men där slutar skillnaderna. Faktum är att den typ av repression som förekommer i vad vi kallar för demokratier är långt mycket mer sofistikerad och modern än offentlig halshuggning, pompösa mlitärparader och annan skit som vi förknippar med primitiva diktaturer. Demokrati är idag ett så ideologiskt laddat begrepp att man till och med kan förbjuda partier och åsikter i dess namn.

Kontentan är att man måste vara kritiskt mot vad som läggs i begreppet demokrati. Den typen av " idealdemokrati" som du verkar syfta på existerar inte i verkligheten.

Det emotsäger inte det jag skrev.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in