Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Har för mig jag såg i en deckare att fastställa dödstid från leverns temperatur funkar i upp till sex timmar i rumstemperatur (20c). Men enligt ditt exempel så kan det kanske gå några få timmar till.
Att beräkna avkylningen av en kropp måste vara mycket mera komplext än motsvarande en enkel tumregel om 1,5º per timme. Värmeflödet drivs ju rent fysikaliskt av temperaturskillnaden mellan kropp och omgivning. Om omgivningen har konstant temperatur så går avkylningen långsammare och långsammare. På kvällen faller omgivningstemperaturen och det blir en ännu mera avancerad kalkyl att göra: temperaturfallet kan då vara minskande, konstant eller t o m negativt. Motståndet mot värmeflödet måste beaktas också: kroppsfett, kläder, det omgivande mediets värmeledningsförmåga (fuktig luft leder bättre än torr, vatten leder allra bäst), luftströmmar. När kroppen tömts på sin naturliga energi kommer den väl f ö att följa omgivningens temperaturvariation såväl uppåt som nedåt. Jag har ingen erfarenhet av döda kroppar, men däremot av hus. När jag lämnar fritidshuset med avstängd värme så kan jag följa temperaturfallet och fortsatt över längre tid se hur husets temperatur följer omgivningens uppåt och nedåt med en viss fördröjning. I ett amerikanskt rättsfall med en mycket sofistikerad mördare hade denne programmerat husets termostater så att han efter polisens standardberäkning skulle få alibi.