2015-07-07, 23:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hittade en bra länk "Blötmatsguiden" med massor av information.

http://www.kattstatus.se/sida108.html

Först har vi en genomgång av vad som inte bör ingå i våtfoder, lite långt så det blir spoiler:

Därefter kommer det bästa:

"KATTBLÖTMATSMÄRKEN I MATVARUHANDELN

Nedan följer lista på blötmatssorter du lär finna i din lokala matvaruhandel i alfabetisk ordning.

Ekologisk - Fodret är ekologiskt
Rättvist fiske - Fodret innehåller fisk som är rättvist fiskat"

och sen radar man upp i stort sett alla märken med de flesta av varianterna som jag sett.

Kan se att Mjau håller stilen, man har dock inte fått med smaken Kyckling som innehåller fisk.

Ica Färs har ansetts vara bra, men nu har man börjat tillsätta vegetabiliska biprodukter, så de går bort för min del.

Man kan också utläsa att de dyrare sorterna absolut inte är bättre än de billigare. Tvärtom är de dyra oftast utdrygade med diverse junk och man fuskar med proteinhalten genom att tillsätta vegetabiliskt proteinextrakt som inte katter kan tillgodogöra sig.

Hoppas att alla här på forumet som är intresserade av att ge era katter bra mat, läser igenom listan och kollar upp de sorter ni brukar köpa!
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-07-07 kl. 23:56. Anledning: Edit: Glömde länken... hehe....
Citera
2015-07-10, 01:12
Avslutad
Tydligen ska Mjau och Bozita säljas utomlands. Kommer fortsätta med Bozita till min kräsna hane om innehållet inte förändras, annars får jag försöka tvinga honom att äta rått.
Citera
2015-07-10, 01:33
Medlem
Yoshi.crews avatar
Vet någon om det går bra att ge mjölk som har blivit för gammal/sur till katter?
Citera
2015-07-10, 04:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Vet någon om det går bra att ge mjölk som har blivit för gammal/sur till katter?
Nej, katter ska inte ha mjölkprodukter alls.
Citera
2015-07-11, 01:22
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Nej, katter ska inte ha mjölkprodukter alls.

Va?! Jag trodde de älskade det. Brukar ge de röd mjölk... Herregud en av min katt verkar ju älska mjölk. Nu blev jag förvånad men varför ska de inte ha mjölkprodukter?
Citera
2015-07-11, 03:55
Medlem
Citat:
Va?! Jag trodde de älskade det. Brukar ge de röd mjölk... Herregud en av min katt verkar ju älska mjölk. Nu blev jag förvånad men varför ska de inte ha mjölkprodukter?
Väldigt många katter blir laktosintoleranta i vuxen ålder så att ge de mejeriprodukter är oftast inte en höjdare, dock finns det väl många katter som inte är det och ett flertal av de gillar säkert mejeriprodukter.
edit: Angående surmjölk så tvivlar jag på att katten kommer att dricka mjölken om den inte luktar/smakar okej.
Senast redigerad av tureturetap 2015-07-11 kl. 04:04.
Citera
2015-07-11, 09:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Det stämmer att en del katter blir laktosintoleranta. Det måste inte bli så men kan vara onödigt att riskera. Ge bara vatten. Om kissen tycker mycket om mjölk, köp laktosfri mjölk och ge den. Du kan dricka den själv också, så klart. Eller grädde blandat med vatten eller creme fraiche i stället. Det finns även laktosfri grädde och creme fraiche men halten är naturligt låg ändå så det kan vara lite onödigt.

Speciellt viktigt är att katten dricker om den äter torrfoder, som man hör av namnet är det torrt. Inte många av oss här på sidan gillar torrfoder eftersom det är fel sammansatt och många katter går bl a omkring kroniskt uttorkade, får urinvägssjukdomar mm. Om man absolut vill ge det ändå, blir det något lite bättre om man kan se till de får i sig minst ett par deciliter vätska per dag.

Edit angående sur mjölk: Förr, innan jag blivit utbildad i kattskötsel av vänliga själar på internet, gav jag alltid mina kissar mjölk. En av dem drack den icke förrän den stått och surnat.

Om man låter mjölk stå framme i värmen blir det norrländsk filbunke av den, som jag själv åt som barn fast med gårdsmjölk direkt från kon. Mjölken ska dock vara nysurnad, härsknar snabbt. Mjölk som stått i kylen och blivit sur ska man inte äta.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-07-11 kl. 09:49.
Citera
2015-07-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tureturetap
Väldigt många katter blir laktosintoleranta i vuxen ålder så att ge de mejeriprodukter är oftast inte en höjdare, dock finns det väl många katter som inte är det och ett flertal av de gillar säkert mejeriprodukter.
edit: Angående surmjölk så tvivlar jag på att katten kommer att dricka mjölken om den inte luktar/smakar okej.

Brukar ge katten lite matlagningsgrädde när sambon inte ser. Katten gnäller annars. Lite kan ju inte vara så farligt.
Citera
2015-07-13, 23:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vadimi
Brukar ge katten lite matlagningsgrädde när sambon inte ser. Katten gnäller annars. Lite kan ju inte vara så farligt.
Nej, lite då och dö dör de knappast av. Men inte varje dag. Mina fick nyss en matsked vispad grädde som vi hade till jordgubbarna.

Alltså det är helt sjukt vad lite de skiter på BARF! Tror varje gång att sambon har smygstädat lådan.
Citera
2015-07-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Nej, lite då och dö dör de knappast av. Men inte varje dag. Mina fick nyss en matsked vispad grädde som vi hade till jordgubbarna.

Alltså det är helt sjukt vad lite de skiter på BARF! Tror varje gång att sambon har smygstädat lådan.

Ja katten blir så glad för lite grädde, åker ner direkt . Jag tömmer ytterst sällan lådan, tar alltid ut katten när den käkat (om jag är ensam) för jag vet att det är skitdags. Måste vara mer naturligt utomhus än i en låda kan man tycka. Än så länge funkar det.
Citera
2015-07-15, 22:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det stämmer att en del katter blir laktosintoleranta. Det måste inte bli så men kan vara onödigt att riskera. Ge bara vatten. Om kissen tycker mycket om mjölk, köp laktosfri mjölk och ge den. Du kan dricka den själv också, så klart. Eller grädde blandat med vatten eller creme fraiche i stället. Det finns även laktosfri grädde och creme fraiche men halten är naturligt låg ändå så det kan vara lite onödigt.

Speciellt viktigt är att katten dricker om den äter torrfoder, som man hör av namnet är det torrt. Inte många av oss här på sidan gillar torrfoder eftersom det är fel sammansatt och många katter går bl a omkring kroniskt uttorkade, får urinvägssjukdomar mm. Om man absolut vill ge det ändå, blir det något lite bättre om man kan se till de får i sig minst ett par deciliter vätska per dag.

Edit angående sur mjölk: Förr, innan jag blivit utbildad i kattskötsel av vänliga själar på internet, gav jag alltid mina kissar mjölk. En av dem drack den icke förrän den stått och surnat.

Om man låter mjölk stå framme i värmen blir det norrländsk filbunke av den, som jag själv åt som barn fast med gårdsmjölk direkt från kon. Mjölken ska dock vara nysurnad, härsknar snabbt. Mjölk som stått i kylen och blivit sur ska man inte äta.

Men... hur funkade det med ladugårdskatter som fick mjölk, när det mjölkades? Det var ju ganska vanligt.
Citera
2015-07-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Men... hur funkade det med ladugårdskatter som fick mjölk, när det mjölkades? Det var ju ganska vanligt.

Ladugårdskatter var ute och gjorde sina behov ute, ingen som märker ändrade avföringsvanor på en sådan katt i första taget. Kattungar liksom alla diande friska däggdjursungar tål laktos när de är små och diar, det försvinner sen oftast med åldern.

Edit. Färsk mjölk med hög procent fett innehåller mindre mängd laktos än skummjölk och andra sorters mjölk där fettet reducerats.
Senast redigerad av lacrima 2015-07-15 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in