Från 2010, men fortfarande aktuell.
"Ensamkommande flyktingbarn är inte alltid barn, utan i själva verket äldre. Det uppger personer som har sökt och fått uppehållstillstånd, och personal och enhetschefer för flera boenden. En av dem är ungdomscoachen Sara Darabi.
– Jag måste vara uppriktig och säga att det är ett stort antal av de personer, klienter jag möter, som varit över 18, säger hon. Det kan skilja på tio år.
/.../
Det är Migrationsverkets handläggare som fastställer åldern, men de träffar bara barnen en kort stund och utgår ofta från den ålder som barnen själva uppger, säger Rickard Appelgren på Migrationsverket:
– Det är en okulär kontroll, egentligen, vi träffar barnet under några timmar och i vanliga fall går vi ofta på den ålder som barnet uppger."
/.../
Asha från Somalia, som egentligen heter något annat, sade hon att hon var 19, när i själva verket var hon 30 år och för henne har det inneburit ett annat, livshotande problem. Hon har högt blodtryck, men felmedicineras på grund av sin felaktiga åldern.
– Läkaren byter medicin hela tiden, men den hjälper inte, men jag kan inte säga något till doktorn om att jag är äldre, jag måste vara tyst."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=3491113