Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jo jag känner till att många fört fram pappan som möjlig GM. En person byggde vidare på det och tog in detta med PTS. Min invändning var då att det inte på något sätt är styrkt att pappan jobbar inom SOG, det är bara en trådsanning utifrån en tveksam uppgift i tidningen GP. Tidningen angav bara att "en källa" sagt att en av de saker polisen kollat var om försvinnandet skulle kunna ha med pappans arbete att göra.
Jag menar att om man ska bygga någorlunda rimliga hypoteser bör grundmaterialet stå på hyfsat säker grund. Att pappan mördat dottern pga PTS han drabbats av i strid i främmande land är inte en hypotes som kan anses vila på säker grund. Den svagaste länken i kedjan etc...

Jag har hört, från källor inom försvarsmakten, att pappan är/var officer inom SOG. hur detta har någon koppling till fallet vet jag inte... det känns iallafall väldigt osannolikt.
2015-07-15, 12:02
Medlem
T34Panzers avatar
Apropå sidan "SkytteVärn: Lisa Holms försvinnande, pressens etik och försvarsmaktens hemligheter" (http://skyttevarn.blogspot.se/2015/06/lisa-holms-forsvinnande-pressens-etik.html) som det refereras till här i tråden.

Bland kommentererna står det (det fetade i texten avses):

"Vad gäller fallet Lisa så verkar det funnits en hotbild, där Lisa kan ha blivit förväxlad, där just publiceringen av GT kan ha medfört hennes död, då kroppens temp påvisade att hon varit död i c:a 1 1/2 dygn efter det att hon påträffats avliden. Ni får mer utförligt den 28 Juli i detta ärende."
Senast redigerad av T34Panzer 2015-07-15 kl. 12:45.
2015-07-15, 12:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Överfaller Lisa vid cafét och för iväg henne i bil - och jag tror hon levde relaterat till alla fynd efter grusvägen.
Fast skulle hon haft chansen att slänga ut "ca 10 fynd" eller åtminstone flera av dessa? Det känns inte sannolikt. Dessutom var nog mobilen bland det första som GM tog kontroll över vid attacken.

Jag tror själv att en stressad, naiv och kanske något berusad GM själv slängt ut föremålen efter att brottet begåtts.
2015-07-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Börjar nu tänka tillbaka på den besvärliga kunden som enligt Expressen ( tror jag det var) som Lisa enligt artikeln berättade om för sin mamma efter jobbet på lördagen. Detta dementerades och sades ha hänt helgen före. Men kan reportern verkligen ha fått det så fel, han pratar ju med hennes arbetskamrater om något som hände i förrgår?

Kan denna dementi vara önskad av polis? Kan den störiga kunden vara GM, litauer eller inte. Spekulation i brist på annat kanske men detta har stört mig.

Tror inte man skall stänga den dörren helt, har det hänt så är personen identifierad och antingen avförd eller kan ha koppling till överfallet och då vill definitivt inte länsman att det figurerar i pressen för det kan påverka senare vittnen när de backar filmen.

Att man borrat djupt i alla som möjligen besökt fiket är helt säkert, man börjar ju någonstans och det är arbetsplatsen där hon gick upp i rök. Alla som på något sätt har korsat hennes väg kollas ordentligt och avförs eftersom, får man träff på något sätt följs det upp.
2015-07-15, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok. Jag citerades dock ihop med nåt om inbrott nyss och fattade nada.
Ja, mobilen var nog viktig att få tag på och förstöra... Speciellt om hon försökt sända sms.

Du skrev om inbrott eller nuddade ämnet därför hakade jag på. Så ingen kritik riktad gentemot dig personligen då jag avfärdade inbrottsteorin. Men du var ju på samma linje själv såg jag...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-15 kl. 12:11.
2015-07-15, 12:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast skulle hon haft chansen att slänga ut "ca 10 fynd" eller åtminstone flera av dessa? Det känns inte sannolikt. Dessutom var nog mobilen bland det första som GM tog kontroll över vid attacken.

Jag tror själv att en stressad, naiv och kanske något berusad GM själv slängt ut föremålen efter att brottet begåtts.

Hon "slänger" inte ut dem - jag menar att det handlar om en kamp. En flykt.
Två kan nog tas bort direkt (handske, troligen kvittot) - sen mobil samt display. Nu är vi nere i 6 fynd.
En ring har omtalats. 5 kvar.
Sen var det ett mkt signifikant fynd som " med stor säkerhet" och " utan tvekan" kunde härröras till henne. Vad kan mer man tappa?
Id-kort? Kreditkort?
Scarf? Halsband? Örhänge? Speciellt hårspänne/snodd? Sko/stövel?
Tror faktiskt inte det är så förfärligt svårt att komma upp i detta antal.
2015-07-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Då vi inte vet vilka fynd det handlar om så är det ju svårt att säga hur det ligger till. Men om Lisa flydde från fordonet så kan ju gm fått tag i det efter hand som hon sprang och eventuellt att hon slet sig under pågående våldtäktsförsök. Min andra teori. Är i annat fall att gm planterat sakerna för att Litauerna skulle hamna i fokus istället för gm själv. Som för övrigt själv allra troligtvis hör till platsen eller omgivningen...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-15 kl. 12:20.
2015-07-15, 12:18
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Även en del av er som är vettiga nog att inte misstänka fadern ser ändå honom som överbeskyddande. ..
Jo, som många påpekat reagerar fadern helt relevant utifrån omständigheterna. De som hävdar att det skulle vara onormalt, överbeskyddande etc bortser från sammanhanget.

Jag undrar förresten om LeMaitre trollar för i varje led väljer han den mest ologiska tolkningen.

Bortförande och brottsplats?
Jag tycker det mest sannolika är att GM (oavsett vem han är) antingen överfaller eller lurar iväg BO i anslutning till mopeden. Han kan ha lurat iväg henne en bit, t ex till en bil. Han kan ha kommit bakifrån och lagt handen över munnen och burit iväg henne. Eller gjort detsamma när hon just tagit på hjälmen. (Bygger på att mopeden stod kvar med nyckeln i). Om det fanns spår vid moped, på gårdsplanen eller dylikt vet vi ej. Det kan ha funnits vissa spår av kamp, bilspår el dyl. Men ovanstående är exempel på att GM kan få henne med sig utan spår.

Mest logiskt är att hon relativt snart - levande eller död - förs bort från platsen i bil. Var ev våldtäkt/våldtäktsförsök och mord sker har jag ingen uppfattning om. Kan vara i närheten av Cafeet, men inte på gårdsplanen (det vore i a f mindre sannolikt). Hon kan ha dödats/blivit medvetslös i bilen eller vid senare destination. Om det är Litauern eller en annan vuxen, frisk man i sina bästa år så klarar han att bära henne en bit, t ex till bilen. Att han skulle bära henne ända till Martorp låter extremt osannolikt. Dels vore det väldigt jobbigt, dels skulle han inte vilja exponera sig bärandes på en död människa under så lång tid.

De utspridda grejerna - mobildelar mm.

Om vi tänker oss, hypotetiskt att GM har BO i sin bil (levande, medvetslös eller död). Han inser att hennes telefon är farlig varför han slår sönder den relativt omgående. Dock kan bitarna ligga kvar i bilen - första prio är att göra sig av med kroppen. Han gör sig av med kroppen - antingen där den sedan hittades eller på någon "mellanstation".

De utspridda fynden kan han ha gjort sig av med senare, allt eftersom han har hittat dem/städat upp i bilen. Jag tror inte det hela varit planerat från början till slut. Det kan ev ha varit semiplanerat i vissa delar men "efterarbetet" misstänker jag har varit ganska improviserat efter principen det mest akuta först. Och där spelar nog instinkt och rationellt tänkande ihop. Han vill bli av med alla spår så snart som möjligt på ett någorlunda gömt ställe. (T ex mobildelar i en åker). Även om det finns risk att de hittas, så är den risken mindre allvarlig än om de skulle hittas i hans bil, ifall polisen får för sig att genomsöka den. Kroppens placering var, uppenbarligen, inte optimal. Men just då var det det bästa alternativ han kunde komma på. Den lär ha "bränt" i bakluckan på samma sätt som någon nämnde att mobil e dyl kanske "brände i fickan".

Risk ur GM:s synvinkel
Att lura i väg/bära iväg tjejen vid caféet är inte 100% riskfritt. Någon skulle oväntat ha kunnat dyka upp. Men, det är ett tillfälle där han inte ser eller förväntar störande moment. Att begå ett sådant här brott är förstås alltid en risk. Kanske är det t o m en del av "tjusningen" för GM? När vi resonerar om det är en rimligt att brottet sker på en plats i dagsljus där det finns viss trafik på avstånd ska vi komma ihåg att folk har blivit våldtagna på Centralen i Stockholm, på musikfestivaler och krogtoaletter. Gärningsmän är beredda att ta vissa risker, i varierande grad förstås.
Senast redigerad av TigerKid 2015-07-15 kl. 12:21.
2015-07-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jo, som många påpekat reagerar fadern helt relevant utifrån omständigheterna. De som hävdar att det skulle vara onormalt, överbeskyddande etc bortser från sammanhanget.

Jag undrar förresten om LeMaitre trollar för i varje led väljer han den mest ologiska tolkningen.

Bortförande och brottsplats?
Jag tycker det mest sannolika är att GM (oavsett vem han är) antingen överfaller eller lurar iväg BO i anslutning till mopeden. Han kan ha lurat iväg henne en bit, t ex till en bil. Han kan ha kommit bakifrån och lagt handen över munnen och burit iväg henne. Eller gjort detsamma när hon just tagit på hjälmen. (Bygger på att mopeden stod kvar med nyckeln i). Om det fanns spår vid moped, på gårdsplanen eller dylikt vet vi ej. Det kan ha funnits vissa spår av kamp, bilspår el dyl. Men ovanstående är exempel på att GM kan få henne med sig utan spår.

Mest logiskt är att hon relativt snart - levande eller död - förs bort från platsen i bil. Var ev våldtäkt/våldtäktsförsök och mord sker har jag ingen uppfattning om. Kan vara i närheten av Cafeet, men inte på gårdsplanen (det vore i a f mindre sannolikt). Hon kan ha dödats/blivit medvetslös i bilen eller vid senare destination. Om det är Litauern eller en annan vuxen, frisk man i sina bästa år så klarar han att bära henne en bit, t ex till bilen. Att han skulle bära henne ända till Martorp låter extremt osannolikt. Dels vore det väldigt jobbigt, dels skulle han inte vilja exponera sig bärandes på en död människa under så lång tid.

Om vi tänker oss, hypotetiskt att GM har BO i sin bil (levande, medvetslös eller död). Han inser att hennes telefon är farlig varför han slår sönder den relativt omgående. Dock kan bitarna ligga kvar i bilen - första prio är att göra sig av med kroppen. Han gör sig av med kroppen - antingen där den sedan hittades eller på någon "mellanstation".

De utspridda fynden kan han ha gjort sig av med senare, allt eftersom han har hittat dem/städat upp i bilen. Jag tror inte det hela varit planerat från början till slut. Det kan ev ha varit semiplanerat i vissa delar men "efterarbetet" misstänker jag har varit ganska improviserat efter principen det mest akuta först. Och där spelar nog instinkt och rationellt tänkande ihop. Han vill bli av med alla spår så snart som möjligt på ett någorlunda gömt ställe. (T ex mobildelar i en åker). Även om det finns risk att de hittas, så är den risken mindre allvarlig än om de skulle hittas i hans bil, ifall polisen får för sig att genomsöka den. Kroppens placering var, uppenbarligen, inte optimal. Men just då var det det bästa alternativ han kunde komma på. Den lär ha "bränt" i bakluckan på samma sätt som någon nämnde att mobil e dyl kanske "brände i fickan".

Risk ur GM:s synvinkel
Att lura i väg/bära iväg tjejen vid caféet är inte 100% riskfritt. Någon skulle oväntat ha kunnat dyka upp. Men, det är ett tillfälle där han inte ser eller förväntar störande moment. Att begå ett sådant här brott är förstås alltid en risk. Kanske är det t o m en del av "tjusningen" för GM? När vi resonerar om det är en rimligt att brottet sker på en plats i dagsljus där det finns viss trafik på avstånd ska vi komma ihåg att folk har blivit våldtagna på Centralen i Stockholm, på musikfestivaler och krogtoaletter. Gärningsmän är beredda att ta vissa risker, i varierande grad förstås.

På baksidan utav caféet kanske gm visste att det var en någorlunda säker plats om gm nu helt eller delvis planerat det eller att gm visste det då den tillhör området på något vis. Största risktagandet är väl i sådana fall om gm har ett fordon som körs till och från baksidan. Har fordonet nu stått parkerad vid ladan på andra sidan vägen så är ju risken lika hög att fordonet syns utav någon förbipasserande...
2015-07-15, 12:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

De utspridda fynden kan han ha gjort sig av med senare, allt eftersom han har hittat dem/städat upp i bilen. Jag tror inte det hela varit planerat från början till slut. Det kan ev ha varit semiplanerat i vissa delar men "efterarbetet" misstänker jag har varit ganska improviserat efter principen det mest akuta först. Och där spelar nog instinkt och rationellt tänkande ihop. Han vill bli av med alla spår så snart som möjligt på ett någorlunda gömt ställe. (T ex mobildelar i en åker). Även om det finns risk att de hittas, så är den risken mindre allvarlig än om de skulle hittas i hans bil, ifall polisen får för sig att genomsöka den.

Krossat glas/display på marken 500 m från skalet. Bilden sägs visa platsen:
http://sverigesradio.se/sida/images/97/3535160.jpg?preset=article-slider

GM förstört mobilen tidigare - hur kan splitter från displayen hamna på grusvägen? Han sprang väl ändå inte och kastade ut glasbitar ur bilen som han städade?
Eller hur menar du?

Om GM lämnar en massa fynd efter grusvägen i sin improvisation - vart gjorde han av mobilen då?
2015-07-15, 12:36
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
På baksidan utav caféet kanske gm visste att det var en någorlunda säker plats om gm nu helt eller delvis planerat det eller att gm visste det då den tillhör området på något vis. Största risktagandet är väl i sådana fall om gm har ett fordon som körs till och från baksidan. Har fordonet nu stått parkerad vid ladan på andra sidan vägen så är ju risken lika hög att fordonet syns utav någon förbipasserande...
Som sagt, risken finns, men de har sannolikt ingen anledning att uppmärksamma bilen eller lägga den på minnet. Men man kan i det scenariet ändå misstänka att han inte uppehöll sig där (med bilen) längre än "nödvändigt".
2015-07-15, 12:42
Medlem
Bananaman55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Även en del av er som är vettiga nog att inte misstänka fadern ser ändå honom som överbeskyddande. Jag förstår ärligt talat inte varför. Jo, för att han reagerade så tidigt. De som misstänker tar det till och med som det främsta argumentet varför han är misstänkt för att han reagerade så tidigt för en normal förälder hade bara tänkt att hon hade åkt hem till någon kompis och lämnat moppen om de hittat hennes moppe med nycklar i.

Är det bara jag som ser att fadern agerade helt normalt? Visst är det så att tonåringar kan vara oberäkneliga. Om ens 17-åriga dotter är på bio med tjejgänget och är 1 timme sen mot vad hon sagt är det i de flesta fall inte något att höja ögonbrynen åt, om det inte är väldigt olikt henne att göra så. Men när hon ska åka hem 4 mil ensam för första gången på moped och det är kraftig blåst så hade jag definitivt försökt nå henne på telefon om hon är en halvtimma sen. Är telefonen då död hade jag också börjat tänka att det har hänt något. Antingen något mekaniskt med mopeden, eller ännu värre att hon varit inblandad i en trafikolycka. Jag hade garanterat ganska snart satt mig i bilen och följt den färdväg hon skulle ha tagit och hållt uppsikt och med mobiltelefonen nära till hands. Kommer jag då fram och hittar hennes moped vid arbetsplatsen med nycklarna i... ja, det hade resulterat i panik. Jag vet att någon skrev att en vanlig förälder hade antagit att hon åkt hem med någon kompis bara. Jo, tjena. Jag hade förmodligen efter en kort genomsökning i närområdet kontaktat polisen omgående.

Dessutom vet vi inte vilken personlighet Lisa var. Hon kanske var den som alltid var i tid och alltid kontaktade föräldrarna vid minsta försening och absolut om hennes planer ändrades. Det kanske finns de som säger till sina föräldrar att de kör hem nu men sen plötsligt ändrar sig och åker med några kompisar, som hon förmodligen inte har några av i närheten av Blomberg för den delen, hem och är glömska nog att lämna kvar nyckeln i tändningslåset och också inte kommer på tanken att kontakta föräldrarna med kompisens telefon när ens egna har ett dött batteri, men särskilt många är det nog inte.

Faderns reaktion var helt normal och i högsta grad långt ifrån extrem eller överbeskyddande som en del vill få det till.

Så sant som det är sagt! Fadern har absolut inget med detta att göra! Klart man reagerar om ens barn inte kommer som de sagt! Bra skrivet!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in