Citat:
Ursprungligen postat av
Frekventflygare
Även en del av er som är vettiga nog att inte misstänka fadern ser ändå honom som överbeskyddande. ..
Jo, som många påpekat reagerar fadern helt relevant utifrån omständigheterna. De som hävdar att det skulle vara onormalt, överbeskyddande etc bortser från sammanhanget.
Jag undrar förresten om LeMaitre trollar för i varje led väljer han den mest ologiska tolkningen.
Bortförande och brottsplats?
Jag tycker det mest sannolika är att GM (oavsett vem han är) antingen överfaller eller lurar iväg BO i anslutning till mopeden. Han kan ha lurat iväg henne en bit, t ex till en bil. Han kan ha kommit bakifrån och lagt handen över munnen och burit iväg henne. Eller gjort detsamma när hon just tagit på hjälmen. (Bygger på att mopeden stod kvar med nyckeln i). Om det fanns spår vid moped, på gårdsplanen eller dylikt vet vi ej. Det
kan ha funnits vissa spår av kamp, bilspår el dyl. Men ovanstående är exempel på att GM kan få henne med sig utan spår.
Mest logiskt är att hon relativt snart - levande eller död - förs bort från platsen i bil. Var ev våldtäkt/våldtäktsförsök och mord sker har jag ingen uppfattning om. Kan vara i närheten av Cafeet, men inte på gårdsplanen (det vore i a f mindre sannolikt). Hon kan ha dödats/blivit medvetslös i bilen eller vid senare destination. Om det är Litauern eller en annan vuxen, frisk man i sina bästa år så klarar han att bära henne en bit, t ex till bilen. Att han skulle bära henne ända till Martorp låter extremt osannolikt. Dels vore det väldigt jobbigt, dels skulle han inte vilja exponera sig bärandes på en död människa under så lång tid.
De utspridda grejerna - mobildelar mm.
Om vi tänker oss, hypotetiskt att GM har BO i sin bil (levande, medvetslös eller död). Han inser att hennes telefon är farlig varför han slår sönder den relativt omgående. Dock kan bitarna ligga kvar i bilen - första prio är att göra sig av med kroppen. Han gör sig av med kroppen - antingen där den sedan hittades eller på någon "mellanstation".
De utspridda fynden kan han ha gjort sig av med senare, allt eftersom han har hittat dem/städat upp i bilen. Jag tror inte det hela varit planerat från början till slut. Det kan ev ha varit semiplanerat i vissa delar men "efterarbetet" misstänker jag har varit ganska improviserat efter principen det mest akuta först. Och där spelar nog instinkt och rationellt tänkande ihop. Han vill bli av med alla spår så snart som möjligt på ett någorlunda gömt ställe. (T ex mobildelar i en åker). Även om det finns risk att de hittas, så är den risken mindre allvarlig än om de skulle hittas i hans bil, ifall polisen får för sig att genomsöka den. Kroppens placering var, uppenbarligen, inte optimal. Men just då var det det bästa alternativ han kunde komma på. Den lär ha "bränt" i bakluckan på samma sätt som någon nämnde att mobil e dyl kanske "brände i fickan".
Risk ur GM:s synvinkel
Att lura i väg/bära iväg tjejen vid caféet är inte 100% riskfritt. Någon skulle oväntat ha kunnat dyka upp. Men, det är ett tillfälle där han inte ser eller förväntar störande moment. Att begå ett sådant här brott är förstås alltid en risk. Kanske är det t o m en del av "tjusningen" för GM? När vi resonerar om det är en rimligt att brottet sker på en plats i dagsljus där det finns viss trafik på avstånd ska vi komma ihåg att folk har blivit våldtagna på Centralen i Stockholm, på musikfestivaler och krogtoaletter. Gärningsmän är beredda att ta vissa risker, i varierande grad förstås.