2015-07-14, 18:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Jag tror på 23-30%. De andra partierna kommer nämligen anpassa sin politik efter SD innan SD lyckas nå de nivåerna. På så sätt är framgång i opinionen viktigt för SD för att kunna påverka politiken hos de andra partierna.

23% löjligt! 23% där är de redan. En lika stor ökning som sedan förra valet blir 5,7 - 12,9 - 29,15% Men det kan vara så att ökningstakten ökar om nuvarande trend står sig. Och om invällandet fortsätter i samma hejdlösa takt och det blir mer än överfullt på möjliga boenden och därmed desperata utspel från regeringen. +30% absolut!

Största parti hur länge har vi sagt det? Ganska kort tid men det förefaller trotts det som sannolikt för de flesta.
2015-07-14, 22:18
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Vi väntar fortfarande på den stora ketchupeffekten i opinionen.

Det behövs någon slags katalysator. En händelse som slutligen får de moderater som hatar DÖ och de sossar som sedan länge insett att välfärden ska offras för massinvandringen, slutligen slår näven i bordet och tänker att nu får det fanimej vara nog.

Denna händelse*, oavsett vad det kommer att bli, kommer även att vända massor av kappor i media och det hela kommer övergå från ketchupeffekt till ketchuplavin.

Tidigare har jag trott att denna berömda ketchup, som vi Sverigevänner så länge väntat på, skulle röra sig om tre till fem procent. Men nu har det gått så förbaskat långt och godhetsvansinnet har eskalerat så bortom alla jävla mardrömsscenarion att nu kommer SD att hamna runt 35% och sedan fortsätta öka "långsamt" igen. Och det är i detta läge som ett extra val utlöses helt enkelt för att folket kräver det.

*Kan röra sig om ett större terrorattentat eller kanske att en grupp kändisar på ett tydligt sätt tar ställning för SD/den Sverigevänliga rörelsen eller kanske om en riktigt bra dokumentärfilm om vansinnet som textas på engelska, kinesiska och andra stora språk och får en massiv spridning och miljontals ifrågasättande kommentarer.
Jag tror inte på teorin att ett terrorattentat skulle få en stor del av svenska folket att vakna upp i invandringsfrågan.
Det skulle tvärt om kunna bli så att regeringen skulle införa diverse anti-terror åtgärder som vaggar in folk i en falsk trygghet om att någon äntligen gör någonting åt problemen medan det verkliga problemet med massinvandringen skulle kunna fortsätta som förut, fast mer i skymundan.
2015-07-14, 22:43
Medlem
Om vi leker med tanken att det inte alls blir så som många förutspår, att 7k förändrar sin politik, men istället sticker ner huvudet i sanden och kör på att "51% är fortfarande mer än 49%, vi vägrar stänga dörren för folk, massinvandringen ska vara kvar!". Vad tror ni då att SD:s siffror kan bli fram till 2018?
2015-07-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag tror inte på teorin att ett terrorattentat skulle få en stor del av svenska folket att vakna upp i invandringsfrågan.
Det skulle tvärt om kunna bli så att regeringen skulle införa diverse anti-terror åtgärder som vaggar in folk i en falsk trygghet om att någon äntligen gör någonting åt problemen medan det verkliga problemet med massinvandringen skulle kunna fortsätta som förut, fast mer i skymundan.
Terrordådet i Danmark gjorde ingen större skillnad för DF i alla fall.

Aug 2014 21,1
Sep 2014 19,8
Okt 2014 19,6
Nov 2014 19,0
Dec 2014 19,5
Jan 2015 19,4

14 februari: terrordåd, 1 dödad 3 skadade av automatvapeneld

Feb 2015 21,0
Mar 2015 20,9
Apr 2015 18,8
Maj 2015 19,0
Jun 2015 18,5

Val 21,1

DF:s ökning började långt innan det.

2010-2011-2012 låg DF på gamla vanliga mellan 11-14. Som det varit sedan 2001.

Hösten 2012 började en stabil ökning, 14 passerades i november, 15 i mars 2013, 16 i april, 17 i augusti, 18 i oktober, 19 i mars 2014, 20 i april...

SD:s första ketchupeffekt efter två års vattentrampande runt 5-6 kom hösten 2012 precis som för DF.

Vad hände sommaren 2012, jo det hettade till rejält i Syrien och strömmen tilltog. Migrationsverket började komma med ständigt reviderade prognoser och bestämde att automatiskt PUT gäller.

En gårdstomte kan räkna ut att Syrien var startskottet för båda partiernas rusningar i opinionen.
2015-07-14, 23:14
Medlem
Tompeliciouss avatar
Det känns som om SD:s främsta valarbetare i dessa tider är verkligheten. Den arbetar ständigt och påverkar långsamt men säkert allmänheten. Opinionssiffrorna kommer att fortsätta vara bra för SD när allt fler tidningar visar upp problem som tidigare sopats under mattan, som t.ex. följande lilla nyhet i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21118031.ab

När gemene man läser artiklar som denna så påverkas han/hon omedvetet och ridån faller efter hand. För några dagar sedan läste jag helsidor i GP om de omfattande åldringsrånen som enligt GP begicks främst av EU-migranter från Rumänien och Bulgarien, alltså samma människor som Löfven o co så behjärtansvärt gör till offer i olika sammanhang.

Sjuklövern kommer att få oerhört svårt att besegra SD. Jimmie Åkesson och de övriga har blivit som en ihärdig förkylning som man inte blir av med trots att man försöker alla metoder man kan komma på!
2015-07-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Aug 2014 21,1
Sep 2014 19,8
Okt 2014 19,6
Nov 2014 19,0
Dec 2014 19,5
Jan 2015 19,4

14 februari: terrordåd, 1 dödad 3 skadade av automatvapeneld

Feb 2015 21,0
Mar 2015 20,9
Apr 2015 18,8
Maj 2015 19,0
Jun 2015 18,5

Val 21,1

DF:s ökning började långt innan det.

2010-2011-2012 låg DF på gamla vanliga mellan 11-14. Som det varit sedan 2001.

Hösten 2012 började en stabil ökning, 14 passerades i november, 15 i mars 2013, 16 i april, 17 i augusti, 18 i oktober, 19 i mars 2014, 20 i april...

SD:s första ketchupeffekt efter två års vattentrampande runt 5-6 kom hösten 2012 precis som för DF.

Vad hände sommaren 2012, jo det hettade till rejält i Syrien och strömmen tilltog. Migrationsverket började komma med ständigt reviderade prognoser och bestämde att automatiskt PUT gäller.

En gårdstomte kan räkna ut att Syrien var startskottet för båda partiernas rusningar i opinionen.

Du har ju bra ideer och taktik vad gäller statistik så du kan kanske komma med en variant där man räknar "baklänges"; dvs vi utgår ifrån 100 % och drar ifrån alla som tjänar på invandringen såsom uthyrare, advokater, psykologer, migrationsverkets anställda .... i all oändlighet nästan.
Som synes är det ju inte bara invandrarna som blir försörjda av skattebetalarna.
Jag ser fram emot en "redovisning" där du lyckats rota fram statistik som kan hjälpa till för då kan vi också se var gränsen går för SD vad gäller invandringsfrågan. Dock, tycker jag att de har många andra frågor som också är viktiga och som faktiskt var gammal socialdemokratisk politik som många borde gilla.
Hoppas du har tid att fundera på detta någon dag.
2015-07-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Om vi leker med tanken att det inte alls blir så som många förutspår, att 7k förändrar sin politik, men istället sticker ner huvudet i sanden och kör på att "51% är fortfarande mer än 49%, vi vägrar stänga dörren för folk, massinvandringen ska vara kvar!". Vad tror ni då att SD:s siffror kan bli fram till 2018?

Ett antal partiledare och andra höga partifunktionärer har lovat heligt, att aldrig ta åt sig något av SD:s kritik av asylhaveriet!

Har mycket svårt att tro dessa kan sitta kvar, när snart hela asylcirkusen faller samman!
2015-07-14, 23:59
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Oavsett vad Lill-Babs är medveten om, media bedömde att Sundhage och Hamrén var värda att ställa till svars, dom har ju också en officiell roll att stå till svars för. Lill-Babs representerar bara sig själv och framstår som oskuldsfull och älskvärd (dock kanske också naiv), då är hon inte lika lämplig att sätta vid skampålen i avskräckande syfte för andra kändisar. Sympatierna skulle hamna hos henne och därmed indirekt också hos SD.

Kan sätta en miljon på att media sett bilden och ringt Lill-Babs. Det har de alltid gjort förr när kändisar råkat posera på bild med "fel" människor eller råkat retweeta något av fel person.

Sen så kommer alltid en artikel som ska visa att ordningen är återställd. Kändisen visste inte vem det var han skakade hand med. Artisten visste inte vem det var hon retweetade. Osv.

Det bes om ursäkt. Förtydligas från kändisen att han/hon avskyr SD. Och så får Expo kommentera att det är så här högerextrema jobbar. De försöker synas med populära personer för att vinna legitimitet.

Men så plötsligt har media stött på patrull.

SDU bokade bord på E-types restaurang. Och när media ringde för att få sin sedvanliga ursäkt och avståndstagande fick de bara till svar att SDU var välkomna.

Media ogillade sådana svar och hotade med stor artikel där E-type utmålas som SD-sympatisör. E-type svarade att han sket i vilket. Media gjorde allvar av sitt hot.... och inget hände....

Så när nu inte heller Lill-Babs svarar vad media önskar, och inte heller hon visar oro över vad media ska skriva om hon inte tjuter "förlåt, jag visste inte, jag tar avstånd". Då fann media för gott att bara hålla käft. De vet att skriverierna bara skulle gynnat SD och dessutom vill de inte påminna sig själva om hur deras forna makt försvunnit.
2015-07-15, 00:24
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Kan sätta en miljon på att media sett bilden och ringt Lill-Babs. Det har de alltid gjort förr när kändisar råkat posera på bild med "fel" människor eller råkat retweeta något av fel person.

Sen så kommer alltid en artikel som ska visa att ordningen är återställd. Kändisen visste inte vem det var han skakade hand med. Artisten visste inte vem det var hon retweetade. Osv.

Det bes om ursäkt. Förtydligas från kändisen att han/hon avskyr SD. Och så får Expo kommentera att det är så här högerextrema jobbar. De försöker synas med populära personer för att vinna legitimitet.

SDU bokade bord på E-types restaurang. Och när media ringde för att få sin sedvanliga ursäkt och avståndstagande fick de bara till svar att SDU var välkomna.

Media ogillade sådana svar och hotade med stor artikel där E-type utmålas som SD-sympatisör. E-type svarade att han sket i vilket. Media gjorde allvar av sitt hot.... och inget hände....

Så när nu inte heller Lill-Babs svarar vad media önskar, och inte heller hon visar oro över vad media ska skriva om hon inte tjuter "förlåt, jag visste inte, jag tar avstånd". Då fann media för gott att bara hålla käft. De vet att skriverierna bara skulle gynnat SD och dessutom vill de inte påminna sig själva om hur deras forna makt försvunnit.
Jag tror det här är på pricken exakt vad som hände. Bra som vanligt av Pung.
2015-07-15, 08:45
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung

Citat:
Ursprungligen postat av E-type
– Vi lever i ett demokratiskt land och alla är välkomna. Det är en otroligt svår bransch och skulle man börja neka folk. Det blir fel. Då har man plötsligt 900 000 svenskar inte få gå och äta hos mig.

Haha. Det här hade jag missat. Såg att artikeln är från april, så den gode E-type har örnkoll på SDs väljarstöd, och gör ingen hemlighet av det heller. Med tanke på att det är medelålders män som ingår i SDs väljarkår vore det ganska idiotiskt att säga nej till folket med den köpkraften.

Nu fattas det bara att Henrik Schyffert kommer ut som SD-sympatisör också.
2015-07-15, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja

Det beror på hur allvarligt attentatet är. Ett litet antal döda skulle inte hindra MSM från att direkt tala om för oss hur synd det är om muslimer blah blah. Men rör det sig om Breivik-attacker eller ännu större, så kommer de inte våga. Då kanske tom SD skulle få komma till tals någonstans och jag är säker på att det skulle vara droppen för många, ursäkten de behöver etc.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Men Sverige och Danmark är väldigt skilda. Debattklimatet är ett helt annat i Danmark och situationen är flera gånger värre/större i Sverige vad gäller volymer, antal terrorister, kriminalitet etc. Därför kan effekterna vid en händelse där sakernas tillstånd tvingas fram i ljuset, bli radikalt mycket större här, tror jag.
Senast redigerad av icefrontier76 2015-07-15 kl. 09:05.
2015-07-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Haha. Det här hade jag missat. Såg att artikeln är från april, så den gode E-type har örnkoll på SDs väljarstöd, och gör ingen hemlighet av det heller. Med tanke på att det är medelålders män som ingår i SDs väljarkår vore det ganska idiotiskt att säga nej till folket med den köpkraften.
Jag köper det E-type säger, men inte hur Expressen väljer att nedteckna det. Ofullständiga meningar och felstavat, resultatet blir oerhört dissonant, jag undrar om det var med flit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in