2015-07-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillixo
Låt R vara en relationen på R² definierad av att (a,b)R(c,d) om a²+b²=c²+d²

Rita ekvivalensklassen som innehåller (1,1) i ett koordinatsystem

Beskriv ekvivalensklasserna geometriskt

Ge en mängd med exakt ett element ur varje ekvivalensklass

Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Ett tips är att relationen R kan tolkas som att (a, b) är relaterat till (c, d) om (a, b) ligger lika långt från origo som (c, d) gör. Detta innebär att ekvivalensklasserna kan tolkas som cirklar.

Så att ekvivalensklassen ska vara som en cirkel runt origo på (1,1),(1,-1),(-1,1),(-1,-1) osv. Med avståndet sqrt(2) från origo?
Hur ger jag en mängd med exakt ett element ur varje ekvivalensklass då?
Citera
2015-07-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Därför att x1 och x2 är ändpunkternas koordinater längs markytan, med start vid 0 rakt under ballongen.

Ja juste

Tack för hjälpen!
Citera
2015-07-14, 13:32
Medlem
Jonna har fyra stickor med längderna 1, 2, 4 och 5 cm. På hur många olika sätt kan hon bygga en triangel av tre olika stickor?

Enligt facit går det bara på ett sätt med stickorna som är 2, 4 och 5 cm långa. Men det går väl att forma en triangel av t.ex. stickorna som är 1, 4 och 5 cm också? Jag antar att det hela är baserat på a + b ≥ c eller har jag fel?
Citera
2015-07-14, 13:38
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Jonna har fyra stickor med längderna 1, 2, 4 och 5 cm. På hur många olika sätt kan hon bygga en triangel av tre olika stickor?

Enligt facit går det bara på ett sätt med stickorna som är 2, 4 och 5 cm långa. Men det går väl att forma en triangel av t.ex. stickorna som är 1, 4 och 5 cm också? Jag antar att det hela är baserat på a + b ≥ c eller har jag fel?

Om du har 1, 4 och 5 så måste stickorna ligga som ett rakt streck, vilket inte bildar en triangel.
Citera
2015-07-14, 13:41
Medlem
Citat:
Om du har 1, 4 och 5 så måste stickorna ligga som ett rakt streck, vilket inte bildar en triangel.

Ja juste det har du rätt i. Jag antar att a+b alltid är större än c då. Tack.
Citera
2015-07-14, 13:42
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillixo
Så att ekvivalensklassen ska vara som en cirkel runt origo på (1,1),(1,-1),(-1,1),(-1,-1) osv. Med avståndet sqrt(2) från origo?
Hur ger jag en mängd med exakt ett element ur varje ekvivalensklass då?

Ja, ekvivalensklassen blir de punkter med avståndet sqrt(2) från origo.

Ett förslag för att välja ett element från varje ekvivalensklass är att välja punkterna {(x, 0): x ≥ 0}. Detta kan man säga motsvarar att välja radien på cirkeln.
Citera
2015-07-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ja, ekvivalensklassen blir de punkter med avståndet sqrt(2) från origo.

Ett förslag för att välja ett element från varje ekvivalensklass är att välja punkterna {(x, 0): x ≥ 0}. Detta kan man säga motsvarar att välja radien på cirkeln.

Vadå så svaret skulle kunna vara: {(x, 0): x ≥ 0} där x motsvarar radien på cirkeln för varje ekvivalensklass
Citera
2015-07-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Målmängden är de reella talen. När du beräknar cos(A) kommer det att bli ett reellt tal för alla A (som cosinus är definierad för). Värdemängden är som tidigare sagt "mellan vilka tal som cosinusfunktionens värde kan ligga", vilket är alla reella tal mellan -1 och 1. Det kan du beskriva som ett intervall [-1,1]. En funktion är surjektiv om varje element i dess målmängd är ett funktionsvärde.

I ditt fall är målmängden de reella talen, medan dina funktionsvärden för cosinus ligger mellan [-1,1]. Exempelvis är 5 ett reellt tal, men det talet kan du inte få ur din cosinusfunktion. Med andra ord är inte varje element i målmängden ett funktionsvärde och din funktion är inte surjektiv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Surjektiv_funktion

Exakt såhär skrev jag men min mentor anser att det är fel.

Hint:
b) Du vet att definitionsmängden är Z+ för att h(a)=f(g(a)) och g:Z+→Q.

Vad kommer målmängden vara om f:Q→R?
Se att h=f(g(a)) och målmängden ärvs av den yttre funktionen f..

c) värdemängden är mängden som av alla olika tal h kan få. beräkna h(0),h(1),h(2),h(3),…,h(10) och kanske du kommer se ett mönster..

e) du måste motivera den här del när du klarar med (c).
Citera
2015-07-14, 16:53
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshineabc
Exakt såhär skrev jag men min mentor anser att det är fel.

Hint:
b) Du vet att definitionsmängden är Z+ för att h(a)=f(g(a)) och g:Z+→Q.

Vad kommer målmängden vara om f:Q→R?
Se att h=f(g(a)) och målmängden ärvs av den yttre funktionen f..

c) värdemängden är mängden som av alla olika tal h kan få. beräkna h(0),h(1),h(2),h(3),…,h(10) och kanske du kommer se ett mönster..

e) du måste motivera den här del när du klarar med (c).
Kan du skriva exakt vad du svarade så kanske jag eller någon annan kan lista ut vad som är fel?
Citera
2015-07-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Kan du skriva exakt vad du svarade så kanske jag eller någon annan kan lista ut vad som är fel?
Såhär svarade jag:

b)Målmängden av h(a) är de reella talen och det är pga cosinusfunktionen alltid ger reella värden som resultat.
c)1≤cos(7a/6π)≤1 cosinusfunktionen bara kan ge värden mellan -1 och 1. Således är värdemängden [-1,1]

e)Eftersom målmängden och värdemängden är inte lika så funktionen är inte surjektiv.
Citera
2015-07-14, 17:16
Medlem
2 matte-4 uppgifter:

y=cos x+ √(3)sin x ska omvandlas till y=2sin(x+30). Vet inte ens var jag ska börja.
http://www.kunda.nu/dennis/dj/kap1/ma4_2.pdf
uppgift 2140 c

I denna uppgift förstår jag inte vad som menas:
undersök lösningar till ekvationen sin 2x= a. Vad är största möjliga differens i grader, mellan två intilliggande lösningar?
Senast redigerad av transkript 2015-07-14 kl. 17:18.
Citera
2015-07-14, 17:34
Medlem
Hur kommer man från;

1 - (v^2/c^2) = 1/y^2

till

v = c* √(1-(1/y^2)

(Y:et ska representera ett gamma, men eftersom frågan snarare rör matematik än fysik använder jag den till synes liknande bokstaven y)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in