Jag har en fråga: Jag har skapat mitt eget lag via editorn, där spelarna är jag och mina polare. Det hade varit kul om man kunde lägga in bilder på alla också, och jag har googlat runt lite och det verkar som om det bara går på ett sätt. Man tar varje spelares unika Id nummer och sen så skapar man en mapp i grafik-mappen för fm 15, och man för in id-nummret i ett dokument som man tankar ner. I mappen som är skapad i grafik-mappen så lägger man alltså in det färdiga dokumentet, samt bilden du vill ha på spelaren. Jag har även tagit mig tiden att rendera bilderna och gjort så att det är rätt storlek på de. Trots det så vill inte bilderna visa sig ingame. Jag har följt instruktionerna som angavs i de klipp jag kollat på till fullo också.
Tacksam för svar!
Har du lagt in bilderna när spelet varit igång? Om så är fallet, så behöver du troligtvis ladda om grafiken i spelet. Minns inte exakt vad det står i inställningarna, men gå in där och leta lite så ska du nog hitta det. Hittar du inte det så testa helt enkelt med att starta om spelet.
Bilderna lades in medans saven va igång. Laddade om grafiken(uppdatera skal eller nåt sånt), och det funkade inte. Har också försökt med att starta om spelet, dock utan framgång.... :/
Värvade in Caulker för dyra 147 miljoner. Dessutom Forster för 75 och Widmer för 32 miljoner kronor.
Säsongen gick okej. Kvalade enkelt in till Euro Cupen, och grejade även en andraplats i gruppen. Väl i slutspelet ut på straffar mot starka Benfica. I ligan gick det bättre än föregående år. En åttondeplats och 60 poäng. 7 poäng från CL, 3 poäng från EL.
Säsong fem har spelats klart också. 5 i ligan. Fantastiskt bra. Vi hade en sån jävla bra andra halva av säsongen. Inför sista matchen låg vi fyra, med City på poängen bakom. En seger borta mot Sunderland hade räckt för CL-kval... Släpper in 1-0 i mitten av första. Kommer tillbaka och fantastiske Maupay kvitterar runt 50:e. Sedan raseras alla förhoppningar när vi släpper in 2-1 runt 80:e minuten. En femteplats och 70 poäng är jag dock mycket nöjd med.
Men det var inte slut där. Vi hade en FA-cup-final kvar. Min första titelmatch... Vi sveper Arsenal med 3-0 trots en man mindre i en halvlek. Vi spelar 2-0 under perioden 10vs11... Bra skit. Maupay gör två mål, Delph gjorde det första.
Värvningar inför succésäsongen var: Mutch 115 miljoner, Jovetic 57,5 miljoner, Gibbs 45 miljoner. Plus en regen-forward som bosman. Halvtalang. Säljs nog snart.
Ut gick Grealish för ca 300 miljoner till City. För bra bud för att tacka nej. I januari lämnade Weiman för 40 miljoner.
..............................................
Nu har jag påbörjat säsong 6. Målet är givet - vinna ligatiteln.
Fantastiske Maupay med 18 mål i ligan och fyra i FA-cupen har sålts svindyrt. Arsenal hostar upp 400 miljoner i fasta pengar, plus närmare 200 miljoner i klausuler som bör infrias. Även Westwood har gjort sitt i klubben. Ut för 47 miljoner.
Så med redan mycket pengar att handla för, fick vi mer...
IN: Två tjeckiska sjuttonåringar. Båda ca 40 miljoner/st.
In kom också den fina regen-ytterbacken (20 år, bättre än Gibbs) Flores för billiga 55 miljoner. Ett kap. Dessutom två regenmittfältare. Båda för ca 100 miljoner. En in i förstaelvan, en rotationsspelare som kommer bli en nyckelspelare i framtiden. 20 och 19 år gamla.
Och så Maupays ersättare. Talangen Jovic, som gjort tre bra år i Atalanta. Jag fick pröjsa dyrt för honom, men hittills har det varit värt. Han har gjort 6 mål på de tre inledande matcherna i ligan - alla segrar. Priset för honom blev 270 miljoner plus klausuler för ca 50 miljoner. Skönt dock att ha pengar för att kunna pröjsa de 270 miljonerna direkt, utan avbetalning.
.........................
Överlag har vi en ganska gammal trupp. Så det här transferfönstret var nödvändigt för att föryngra en del
.
En del har hunnits med sen sist.
Säsong sex var extremt bra. Vi inledde ligan med nio segrar i rad, och på de tretton första matcherna hade vi resultatraden 12-1-0. Men trots att spelet fortsatte rulla på bra resten av säsongen, så blev slutresultatet inte bättre än en andraplats. 28-3-7, 87 poäng, åtta poäng efter Chelsea. I cuperna avancerade jag till EL-semi. Efter att ha slagit ut Metalist, Liverpool och Porto i slutspelet, så tog det stopp mot duktiga Bayern efter 2-0-förlust borta och 2-2 hemma. Ungefär samtidigt åkte jag även ut i FA-cupsemin mot United. Tufft som regerande mästare, och efter att ha slagit ut Spurs och Liverpool. Som tur var så lyckades jag knipa Capital One Cup någon månad innan - min andra titel för Aston Villa. QPR, West Brom och City var de PL-lag som behövdes slå. Totalt sett en bra säsong.
.................................................
Säsong 7, spelare in:
Mitchell 95 miljoner kr från United
Merino (regen) 240, Sevilla
Romagnoli, 75, Roma
Vallejo, 145, Granada
Barbosa, 410, Porto
Crowley, 97.5, Arsenal (kom i Januari)
Spelare ut:
Blackett 40, Newcastle
Suliman, 5.25, Huddersfield
Beñat, 0, free transfer
Jovetic, 130, Cagliari
Sangare (regen), 26, Metz
Zeidan, 50, Fulham
Caulker, 475, Manchester City
Benteke, 82.5, Udinese
En total netspend på 196 miljoner. Försäljningen av Caulker gav klirr i kassan.
Resultat:
4:a i ligan. 24-6-8, 78 poäng. 10 poäng efter Chelsea, 4 efter Arsenal, 1 efter Liverpool. Men nog så viktigt: 3 poäng före United, 5 poäng före City. 81-28 i målskillnad var bättre än 81-41 året innan.
Ut tidigt i båda inhemska cuperna. Respass i första omgången mot WBA på bortaplan efter att ha tappat 2-0. Respass i FA-cupens kvartsfinal mot Liverpool på bortaplan - efter att ha tappat 2-0. Båda matcherna förlorades med 3-2. Generellt var det signifikativt för stora delar av säsongen. Jag tappade alldeles för mycket poäng sent.
CL: Motstånd i form av Bayern, Sevilla och Besiktas - en knallhård grupp. Så blir det med dålig ranking (tredje seedningspotten). 4-0-2 i resultatrad, efter två bortaförluster mot Sevilla och Bayern. Men tror ni inte att jag ryker på inbördes målskillnad. Som jag skrev här ovanför, mycket gick emot.
I unlucky-loosers-turneringen Euro Cupen så slog vi ut Lyon och Clu Brugge, innan vi gjorde en sorglig returmatch mot Olympiakos, en match som slutade 1-3. Hemmamötet dessförinnan vann vi sent med 1-0. Målet med EL var dock att ta tillräckligt med rankingpoäng för att nå seedningsgrupp 2 i nästa säsongs CL-spel, och det målet infriades i alla fall.
Sammanfattningsvis var det första säsongen vi gick bakåt resultatmässigt, även om vi tagit spelmässiga steg.
..............................................
Jag har precis påbörjat säsong 8 - och nu jävlar. In har en regen-mittback kommit in. Vi pröjsade hela 560 miljoner, mycket uppdelat över fyra år. Och det sätter mig i en del problem. Även Barbosa värvades mestadels på lång avbetalning. Pengarna lär sina till kommande fönster. För att fortsätta kunna spendera så behöver vi etablera oss som ett CL-lag. Det är inte alldeles enkelt i den här tuffa ligan. Ut har bara Delph gått, för billiga 11 miljoner.
En utbyggnad av Villa Park har inletts. Från att rymma knappa 43 000, så ska den om ett år rymma fem tusen fler. Kostnaden är relativt liten, 67.5 miljoner. Det är en investering som högst tar två år att generera nettovinst.
Taktiskt har jag tidigare varit fast i mitt 5-3-2 (med offensiva yb). Visserligen har jag haft en backup i 4-2-3-1 som används 5-10 gånger per år. Inför den här säsongen så slopade jag den sistnämnda taktiken, och har skapat en 4-3-1-2 samt en 5-1-2-2 (en defensivare variant av 5-3-2 som fortsatt är min formationsgrund). Hittills har jag bara lirat 2 matcher i ligan (Arsenal (b), Saints (h)), där vi kryssade mot Arsenal (med nya, defensiva taktiekn), och vann mot Saints. I CL-kvalet trodde jag allt var lugnt efter 3-0 hemma mot Plzen... Men vad fan händer?.. Efter 0-0 i ht i returmötet (och kraftig trupprotation), så är jag ännu mer lugn. Men vad i helvete. 3 ganska sena mål och vi får en förlängning. Mitt lag är paralyserat av sin egna oförmåga att slå ett ängagäng. Paralyserat av att lyckas ligga under med 3-0 mot ett fucking ängagäng. Vi är rädda, har det mesta att förlora, vi håller på att skämma ut oss. Känslan är att förlängningen bara förlänger pinan av känslan av att förlora något så viktigt - och det helt i onödan. Vi lyckas freda oss från Plzen-attacker i förlängningen, men skapar inget av värde framåt.
Vi börjar straffläggningen. Mål. Skönt. Missa nu då. Nej. 1-1. Lugnt och sansat. Bra Aguirre. 2-1. Nu kan du väl ändå missa. Nehepp. 2-2. Så fortsatte det, tills den tionde straffen. Där och då skjuter en förmodad tjeck utanför, och lättnaden är påtaglig.
Några dagar senare hamnar vi i en lättare grupp visserligen bestående av Bayern, men också Steaua Bukarest och FC Basel.
Senast redigerad av anteri17 2015-07-14 kl. 02:38.
När man börjar en ny save och vill ha så stor databas som möjligt är det väl bara att lägga till så många ligor som möjligt som spelbara för att sedan ta bort dem när spelet väl laddats in, för inte försvinner spelare då?
När man börjar en ny save och vill ha så stor databas som möjligt är det väl bara att lägga till så många ligor som möjligt som spelbara för att sedan ta bort dem när spelet väl laddats in, för inte försvinner spelare då?
Tror att de gör det.
Då är det bättre att välja anpassa där du tar stor databas och fylla i de kriterier du vill ha.
Ex. Ta med alla spelare med nationellt rykte eller högre osv.
Tänk på att gör du på ditt sätt måste du spela en hel säsong innan ligorna plockas bort.
Tror att de gör det.
Då är det bättre att välja anpassa där du tar stor databas och fylla i de kriterier du vill ha.
Ex. Ta med alla spelare med nationellt rykte eller högre osv.
Tänk på att gör du på ditt sätt måste du spela en hel säsong innan ligorna plockas bort.
Nice visste inte att det gick att göra faktiskt så nu ska man också välja lag.. Sevilla kanske men pallar man stångas mot Real och Barca?
Säsongen 2015:
Inledde säsongen med Svenska cupen, där skrällde vi hemma mot Hammarby då vi lyckades slå dom med 2-0! Andra matchen mot Ängelholm så spelade vi 1-1 på borta plan, sedan tredje matchen hemma mot Landskrona så förlorar vi med 5-1 vilket innebar att vi slutar trea på målskillnaden..
I serie spelet vilket är Div 1 Norra så tänkte jag mest satsa på att vara med och slåss om första platsen medans styrelsen sade att dom förväntade mig sluta i mittenstrecket. Jag inledde starten ganska så svagt där jag på 6 matcher hade spelat 2-2-2 i vinster/oavgjorda/förlorade. Sedan anordnade jag ett lagmöte där jag sa till spelarna att vi har gjort det bra men att vi kan bättre vilket resulterade att vi efter 14 matcher låg etta för första gången! Sedan efter så rullade det bara på och utan spänning så vann vi div 1 Norra utan någon större utmaning med mitt 4-4-2 spel.
Roligt är att en 16 år gammal regen Jesper Magnusson var troligen den bästa försvararen i laget då det står på hans rapport att han knappt skulle platsa i ett div 2 lag. Sen har vi också en 17 år gammal Max Wårell som gjorde 7 mål och fem assist på 17 matcher vilket var riktigt kul eftersom han tydligen inte var nog bra för ettan.
Jag har en fråga: Jag har skapat mitt eget lag via editorn, där spelarna är jag och mina polare.
Jag funderar på att gör samma sak, fast där samtliga spelare är påhittade. Dock så känns det som för mycket jobb med att göra en klubb, en ny arena, 20 spelare. Samt komma på ett bra klubbnamn, stad, land osv...
Vad blev det för lagnamn? Är laget hemmahörande i Sverige och Allsvenskan direkt?
Har en fråga: Kan man bli sönderläst av de andra tränarna? Alltså, ska man byta taktik lite då och då för att överraska motståndarna?
Har kört 3 säsonger med Hammarby med exakt samma taktik och det har gått skitbra (2 raka SM-guld och gått till CL), men nu under fjärde säsongen går det sämre (ligger 3a), trots att vi förstärkt med 3-4 klasspelare.
Jag vet att massor med saker spelar in, men kan det vara så att jag blivit sönderläst?
Har en fråga: Kan man bli sönderläst av de andra tränarna? Alltså, ska man byta taktik lite då och då för att överraska motståndarna?
Har kört 3 säsonger med Hammarby med exakt samma taktik och det har gått skitbra (2 raka SM-guld och gått till CL), men nu under fjärde säsongen går det sämre (ligger 3a), trots att vi förstärkt med 3-4 klasspelare.
Jag vet att massor med saker spelar in, men kan det vara så att jag blivit sönderläst?
Jag tycker mig känna av en sån effekt, men förmodligen har det mer att göra med att de använder sig av defensivare taktiker när de ser sig själva som underdogs i matcherna.
Förmodligen var taktiken bättre anpassad för motståndare som ger större ytor, när du vinner serien 2ggr går ditt rykte upp och motståndarna kör mer på kontringsspel. Det kan vara klokt att själv försöka med en kontringstaktik då, för att försöka locka upp motståndaren.
edit: Jag är inte helt hundra på exakt vad det har för effekter att ändra "mentalitet" under matchen (tror det mest påverkar de positioner som är inställda på automatiskt?), men har märkt att det kan vara ganska effektivt att bara ändra där under matchens gång. Ofta funkar det bäst att ändra lite kontraintuitivt och tex ta kontringsspel när man jagar mål, eller offensivt när man har en ledning men motståndaren börjar jobba sig in i matchen.
Senast redigerad av Smerch 2015-07-19 kl. 18:56.