2015-07-13, 22:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Snarare stor ”tur” att hon hittades. Lite andra förutsättningar och hon kunde lika gärna varit nergrävd ett antal mil därifrån.
Ja, antingen hade GM ont om tid, eller så ville han att kroppen skulle hittas och bara dölja mordplatsen. Troligen det senare, då kroppen hittades på en plats där den garanterat skulle hittas förr eller senare.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-13 kl. 22:07.
2015-07-13, 22:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, antingen hade GM ont om tid, eller så ville han att kroppen skulle hittas och bara dölja mordplatsen. Troligen det senare, då kroppen hittades på en plats där den garanterat skulle hittas förr eller senare.

Det blev nog lite ont om tid tror jag. Däremot befarar jag att att BO förflyttats vid ytterligare ett tillfälle och då inom Martorp till ett låst utrymme. Därav klädespersedel på ”fel” plats.
2015-07-13, 22:15
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoOffence
Spelade fotboll

NoOffence spelade fotboll i Källby och åkte förbi kaféet på dit och hemvägen.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det blev nog lite ont om tid tror jag. Däremot befarar jag att att BO förflyttats vid ytterligare ett tillfälle och då inom Martorp till ett låst utrymme. Därav klädespersedel på ”fel” plats.
Varför tror du det? Och om Lisa flyttades en gång till, varför inte miltals ut i skogen, eller ner i ett hål i marken?
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Det är inget speciellt med den här FU:n. Det är FU som det läcker om som är speciella. Någon sprider information i strid med lagar och bestämmelser.

Jag menade nu inte läckor utan visst brukar polis informera media och allmänhet vid presskonferenser och dylikt om utredningens framåtskridande mer än vad som gjorts här? Jag förstår att man inte vill riskera att utredningen blir lidande men här informeras inte om något som helst. Är det verkligen vanligt att det är så tyst?
2015-07-13, 22:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag menade nu inte läckor utan visst brukar polis informera media och allmänhet vid presskonferenser och dylikt om utredningens framåtskridande mer än vad som gjorts här? Jag förstår att man inte vill riskera att utredningen blir lidande men här informeras inte om något som helst. Är det verkligen vanligt att det är så tyst?
Polisen släpper inte avsiktligt mer än vad den behöver för att gynna utredningen och få PR. Det händer dock att åklagare är lite lösmynta, men åklagaren i det här fallet är inte så mediakåt.
2015-07-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moanell
Fast det har ju hänt hemska saker sedan LH dog. Dottern som dödades, styckmordet osv. I alla andra fall har man fått veta vart och hur så kan inte vara nån ny grej utan unikt för detta fallet.
Har det varit häktningsförhandlingar i de fallen och blev det yppandeförbud då? För det var vad som hände i LH-fallet efter första häktningsförhandlingen
2015-07-13, 22:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Varför tror du det? Och om Lisa flyttades en gång till, varför inte miltals ut i skogen, eller ner i ett hål i marken?

Jag tror inte att den möjligheten fanns - och GM förefaller ha kommit till samma slutsats.
2015-07-13, 22:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag tror inte att den möjligheten fanns - och GM förefaller ha kommit till samma slutsats.
Varför skulle inte den möjligheten finnas om möjligheten att flytta kroppen fanns?
2015-07-13, 22:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moanell
Fast det har ju hänt hemska saker sedan LH dog. Dottern som dödades, styckmordet osv. I alla andra fall har man fått veta vart och hur så kan inte vara nån ny grej utan unikt för detta fallet.

Nej, ingalunda. Det förekommer i princip två sorters utredningar, den andra sorten är där man vill ha in "detektiven allmänheten" på banan, men inte denna. Hade inte Lisa hittats kunde det sett mycket annorlunda ut och många detaljer kunde presenterats för att underlätta ytterligareinformationsinhämtning. Ibland talar man om spaningsmord och utredningsmord. Det handlar av allt att döma om det senare i detta fall.

Här är man extremt tillknäppt, troligen därför att man vill ha full frihet att testa hypoteser och inte kontaminera vidare utredning med de mer eller mindre skarpa fakta som man samlat in.

Det man heller inte vill ha är erkännandestollar (som erkänner det mesta, bara det stått litet i tidningarna), och när det gäller den huvudmisstänkte, inga Quick-erkännanden som sedan dras tillbaka. Det finns ju (bör sägas) också en liten risk att det finns en alternativ gärningsman, och även om det inte verkar så troligt, så vill man inte bränna några bevis i så fall. Kanske faller en riktigt viktig pusselbit in i pusslet på ett överraskande sätt, och då skall inte allt vara utlagt utan fortfarande vara funktionellt i utredningen.

Man samlar under sekretess material till ett åtal, och när det väcks så får vi alla reda på alla relevanta detaljer. Väcks inte åtal mot den nu misstänkte får vi inte reda på något förrän det är nytt läge och efter att man kommit längre med utredningen, antingen med en annan gärningsman eller den nuvarande misstänkte.
2015-07-13, 22:29
Medlem
Stina-Linas avatar
Vad jag vet finns det inga säkra källor som påstår något om något DNA. Jag tror helt enkelt att det bara är rena spekulationer som så mycket i den här tråden. Det har varit extremt tyst om allting gällande detta fall.Yppandeförbudet har ju funnits där ifrån början i praktiken och gäller också de som frisläppts såvitt man informerat om
2015-07-13, 22:30
Medlem
Citat:

Eller så var det en tillfällig plats som han valde i panik. Han hade bråttom eftersom brodern och frun kanske skulle fatta misstankar om han var borta för länge. Om det nu var brodern och frun som handlade pizza 19.30 så var det väl snart dags för kvällsmat. När GM plötsligt såg att det kryllade av poliser och MP på söndagskvällen fick han skrinlägga planerna om att flytta henne till ett ställe där ingen skulle hitta henne i första taget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in