2015-07-13, 17:46
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Vidrigt agerat av fadern! Hur kan det överhuvudtaget vara tillåtet för en sådan som Niklas Lindgren att skriva över alla sina tillgångar på sin far för att undgå att betala skadestånd till offren? Niklas Lindgren borde väl ha blivit dömd till att sammanlagt betala ut miljonskadestånd? Åtgärden att föra över tillgångarna till fadern bör självklart ogiltigförklaras. Hus, bilar och alla andra ägodelar, som tillhört Niklas Lindgren, skall säljas och behållningen skall oavkortat gå till offren.
Då vet vi i alla fall att hans far sankar heder och hoppas att han överlever sin son.

Hur svårt är det att ha ett system där om du döms till X kronor i skadestånd så är det din uppgift att hosta upp just X antal kronor? Om du betalar det genom att sälja av massa saker eller får skulden betald av någon annan är det din ensak.
Citera
2015-07-13, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Då vet vi i alla fall att hans far sankar heder och hoppas att han överlever sin son.

Hur svårt är det att ha ett system där om du döms till X kronor i skadestånd så är det din uppgift att hosta upp just X antal kronor? Om du betalar det genom att sälja av massa saker eller får skulden betald av någon annan är det din ensak.

Vad jag vet, så har Sverige ett sådant "system" som Herr Lindholm efterlyser.

Det "systemet" förkortas KFM -i vardagsspråk "Kron-Kalle"
KFM hjälper gärna till med att sälja dina "massa saker", så du behöver inte lyfta ett finger för att få hjälp med att betala skulden.
Senast redigerad av Enzenn 2015-07-13 kl. 18:46.
Citera
2015-07-13, 18:53
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn

Vad jag vet, så har Sverige ett sådant "system" som Herr Lindholm efterlyser.

Det "systemet" förkortas KFM -i vardagsspråk "Kron-Kalle"
KFM hjälper gärna till med att sälja dina "massa saker", så du behöver inte lyfta ett finger för att få hjälp med att betala skulden.
Ja, fast hur troligt är det att Niklas Lindgren kommer vara tillmötesgående mot Kronofogden, lägga upp en avbetalningsplan och jobba av skulden? Möjligheterna att få några pengar från Niklas Lindgren kommer att vara lika med noll. Glöm införsel på lön, för han kommer aldrig att få något arbete.
Citera
2015-07-13, 18:59
Medlem
murder_us avatar
Betsson ger 1.25 på att han slår till igen innan 2017
Citera
2015-07-13, 18:59
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hecktors
Hagamannen är ett fall som både intresserat och berört mig. Än idag kan jag inte greppa hur han kunde hålla Umeå i skräck så många år som han gjorde. Hur man klarar av att genomföra helt sjuka handlingar gång på gång och ändå lyckas leva ett normalt liv med "villa, Volvo och vovve".

Just att leva ett sådant extremt dubbelliv som Niklas gjorde, visar ju på hur pass störd han faktiskt är. Dessutom är det skrämmande att han motsätter sig behandling (relationer/alkohol)på utsidan. Han vill inte ha hjälp. Han vill tillbaka till en stad som är en enda stor brottsplats. Han har bara haft övervakade permissioner, aldrig varit ute på egen hand.

Den 28 juli kommer han ut. Jag lider med de kvinnor och tjejer som bor i Umeå.
Citera
2015-07-13, 19:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ja, fast hur troligt är det att Niklas Lindgren kommer vara tillmötesgående mot Kronofogden, lägga upp en avbetalningsplan och jobba av skulden? Möjligheterna att få några pengar från Niklas Lindgren kommer att vara lika med noll. Glöm införsel på lön, för han kommer aldrig att få något arbete.
Hur hade du tänkt dig att man skall driva in pengar från honom då? Han har inga tillgångar, inget jobb, är 43 år gammal och inte speciellt snygg. Han kommer med andra ord inte heller att kunna sälja sig till äldre män.
Citera
2015-07-13, 19:07
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Hur hade du tänkt dig att man skall driva in pengar från honom då? Han har inga tillgångar, inget jobb, är 43 år gammal och inte speciellt snygg. Han kommer med andra ord inte heller att kunna sälja sig till äldre män.

Jag tvivlar på att han ens skulle vilja betala tillbaka om han nu kunde. Niklas känns inte direkt som den som ödmjukt återvänder till civilisationen och vill göra rätt för sig. Hans återvändo till Umeå är som ett bisarrt segertåg.
Citera
2015-07-13, 19:19
Bannlyst
Citat:

Det där är en helt annan fråga än det som Herr Lindholm efterlyste. Han önskade alt letade efter ett "system" som skulle göra att skulder man har till andra skulle kunna regleras.

Det finns möjlighet för åklagare att i domstol begära kvarstad i t ex fast egendom om åklagare har anledning att förvänta sig att det kommer att bli en fällande dom med fordringsägare som vill ha ut sina skadestånd från den dömde/dömda. Regleras i kap 26 i RB (rättegångsbalken).

Nu var det väl så att NL föregrep ett sådant domstolsbeslut genom att föra över sina tillgångar på fadern. Därför misstänker jag att NL fått rådgivning av sin advokat.
Förresten är det någon som minns vilken advokat som NL hade till sin hjälp?
Svar nedan:
Citera
2015-07-13, 19:56
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Den stora risken som jag dock aldrig skulle ta som arbetsgivare är ju att mina kvinnliga och kanske även manliga anställda ska behöva känna sig otrygga och kanske även rent ut äcklad av att jobba med denne person.

Att ta in någon som troligtvis alla kommer att avsky och förakta kan leda till jobbiga konsekvenser efter ett tag. Det är väl en bra tanke om man vill döda moralen.

Mycket bra sagt ovan!

Fanskapet kommer inte att få ett arbete på många år, det har gått alldeles för kort tid.
Jag kan tänka mig att om en tio år då möjligen kan AF via Samhall låta han göra något för syns skull, typ ensamma industristädning tidigar morgon, nattetid på tomma arbetsplatser, men att han någonsin kommer att kunna vistas bland anställda där kvinnor finns är helt uteslutet.
Citera
2015-07-13, 20:36
Medlem
Kriminella brukar ju få mycket brev från kvinnor, har nicke fått de?
Citera
2015-07-13, 20:47
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Är det dödslängtan som driver han tillbaka till Umeå?
Senast redigerad av Ostfralla2000 2015-07-13 kl. 20:57.
Citera
2015-07-13, 20:59
Medlem
Z0DIACs avatar
Ett namnbyte och en flytt utomlands vore nog på sin plats förr herr Lindgren. Dock, betydligt enklare sagt än gjort. Hur ska han annars kunna leva sitt liv utan förföljelse? Han kommer att vara igenkänd vart än han sätter sin fot i riket, som någon tidigare skrev; att göra något så simpelt som att handla lite mjölk på butiken torde bli ett rent helvete.
Inget företag vill anställa Hagamannen. Ingen vill sitta runt samma bord som denne på en arbetsplats. Lindgren är körd och vi får helt enkelt hoppas på att han tar den enkla vägen och knyter snaran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in