2015-07-13, 00:26
  #32377
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skillekillen
Shieet, finns det någon chans att de "missar" det?

CSN har koll, sörru

I vanliga fall måste man ha läst in 75% av de poängen som man fått CSN för innan man kan få ytterligare utbetalningar av CSN. Om det handlar om din första högskoletermin är gränsen på typ 62,5%.

Med andra ord måste du läsa in en del av poängen innan du kan få mer studiemedel


Det står om allt detta klart och tydligt på CSN:s hemsida: http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat-1.2581
2015-07-13, 00:28
  #32378
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skillekillen
Har för mig att CSN kräver aldrig tillbaka bidragspengar om man inte har avbrutit studierna? Tog endast emot bidraget.

Står även om detta på CSN:s hemsida: http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/avbrott-1.2587

Citat:
Om du avbryter dina studier får du behålla de studiemedel du fått fram till avbrottet. Söker du studiemedel på nytt prövar vi resultatet för de veckor du studerade före avbrottet.
2015-07-13, 00:32
  #32379
Medlem
jag gjorde aldrig ett avbrott som sagt.
2015-07-13, 01:55
  #32380
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saaskii
Hej,

Kollade någon sida bak i tråden men kunde inte hitta något liknande som är likt mitt problem, hoppas ni kan svara någorlunda på detta flashbackare.

År 2013 påbörjade jag en utbildning i Malmö som var YH, på 2 år totalt. Blev godkänd CSN-bidrag och pluggade den första kursen som jag blev godkänd i, dock kuggad i kursen efter och (om jag inte minns fel) kursen därpå. Då jag tyckte det blev tråkigt så slutade jag studera, dum som man var ringde man inte csn direkt för studieavbrott.

Saken är: jag fick runt 3-4 månaders utbetald csn utan att jag studerade, men sen informerade jag dom. Har nu 2015 kommit in på en utbildning igen som jag vet mitt intresse ligger i, kommer INTE vara lika idiotisk som sist och tröttna eller hoppa av. Sökte CSN-bidrag för den här utbildningen också men nu kräver dom att jag kompletterar min ansökan med betyg från den utbildningen.. Är livrädd för att bli nekad och är villig att göra vad fasen som helst för att få mitt sketna bidrag har räkningar som ska betalas varje månad också.

Nu när jag berättat hur de ligger till kanske de finns någon som suttit/sitter i samma sits och vet hur de kan sluta? Kan jag göra något åt det? Be på mina bara knän till en handläggare?

Tack på förhand,
De kommer inte bevilja det. Du måste klara poängen du missade först.
2015-07-13, 05:18
  #32381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skillekillen
jag gjorde aldrig ett avbrott som sagt.
Exakt, det du pysslat med är rent bedrägeri och det kommer CSN inte blunda för. Eftersom du inte ens har klarat en enda poäng kommer det förmodligen ses som att du lurar dom på pengar, inte att du bara hade svårt för skolan eller dyl. Hoppas du slipper anmälan iaf.

Så du vet till nästa gång, för att fortsätta få CSN måste du ha klarat 50% av poängen du sökt studiemedel för första året, resten av tiden måste du se till att klara 75% av poängen. Det bästa du kan göra nu är att betala tillbaka pengarna och vara glad över att du inte tog lån också, då hade det blivit riktigt dyrt för dig. Ring CSN och fixa en avbetalningsplan om du inte har hela summan. Alternativet är att du väntar med att söka CSN tills du har läst in åtminstone 15hp.
2015-07-13, 05:27
  #32382
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Exakt, det du pysslat med är rent bedrägeri och det kommer CSN inte blunda för. Eftersom du inte ens har klarat en enda poäng kommer det förmodligen ses som att du lurar dom på pengar, inte att du bara hade svårt för skolan eller dyl. Hoppas du slipper anmälan iaf.

Det tror jag knappast, eftersom han aldrig avregistrerade sig från kurserna. Hade han avregistrerat sig och officiellt hoppat av så hade han nog blivit återbetalningsskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Så du vet till nästa gång, för att fortsätta få CSN måste du ha klarat 50% av poängen du sökt studiemedel för första året, resten av tiden måste du se till att klara 75% av poängen. Det bästa du kan göra nu är att betala tillbaka pengarna och vara glad över att du inte tog lån också, då hade det blivit riktigt dyrt för dig. Ring CSN och fixa en avbetalningsplan om du inte har hela summan. Alternativet är att du väntar med att söka CSN tills du har läst in åtminstone 15hp.

Gränsen är faktiskt på 62,5% (och inte 50%).
2015-07-13, 06:22
  #32383
Medlem
SpoonyOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skillekillen
tog emot pengar ifrån CSN ja. 14130 kr totalt under en period av 5 månader verkar det som.

Yes då måste du ta igen 75% av de poängen (22.5 HP).

De är svinhårda om detta. Bidragsdelen blir du inte återbetalningsskyldig på trots att du inte tagit dina poäng.

Antar att du inte skrev tenta? Hade du tagit låndelen också och inte ens skrivit tentorna hade du blivit återbetalningsskyldig.

Notera att du kan ta vilka 22.5 HP som helst, du kan med andra ord börja ditt nya program gå 1 termin och typ leva knapert på de pengar du har för att terminen efter ta CSN.
2015-07-13, 07:49
  #32384
Medlem
Har ej tagit lån, endast bidrag, dessutom så var utbildningen svår så jag kände att det inte var lönt att göra tentorna. Så jag blir ej återbetalningsskyldig?
2015-07-13, 10:41
  #32385
Medlem
Det handlar inte om du skrivit tentor eller inte, utan om du har varit på obligatoriska moment (seminarier och föreläsningar etc.). Du kan strunta i varenda tenta och slippa bli återbetalningsskyldig så länge du dyker upp på obl. moment. Med detta sagt så får du så klart inga pengar nästa gång du söker om du inte klarar 62,5/75% av poängen som du fått studiemedel för.

CSN kan räkna med föregående termin i en ansökan, så om du ex.vis läser ditt första år och klarat 30HP på hösten och 0HP på våren så behöver du 7,5HP till (37,5HP) för att uppnå 62,% och därmed gränsen för studiemedel.

Som någon skrev: blev du avregistrerad på kurserna? Då måste du betala tillbaks, annars behöver du bara klara poängen på något sätt.
2015-07-13, 10:58
  #32386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Betala tillbaka pengarna, eller läs in poängen. Gör du inte det så får du självklart inte några pengar.

Går verkligen detta? Hört från en polare att det kvittar om man betalat tillbaka eller inte, vilket jag tyckte lätt konstigt. Kan iofs varit antal veckor man pluggat som inte går att ta tillbaka även när man betalat tillbaka. Någon som vet?
2015-07-13, 16:41
  #32387
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Går verkligen detta? Hört från en polare att det kvittar om man betalat tillbaka eller inte, vilket jag tyckte lätt konstigt. Kan iofs varit antal veckor man pluggat som inte går att ta tillbaka även när man betalat tillbaka. Någon som vet?

Det är inte säkert att CSN kräver tillbaka några pengar eftersom TS inte anmält studieavbrott, och då skulle TS lika gärna kunna använda de pengarna (om hen nu har några såna pengar tillgängliga) istället som en inkomst under första terminen.
__________________
Senast redigerad av lighten-up 2015-07-13 kl. 16:45.
2015-07-13, 17:12
  #32388
Medlem
Gjorde i stort sett samma sak förra året, med undantag att jag tog lån också. Detta var för gymnasiekurser på ett universitet, gäller samma sak för mig ifall jag vill ha studielån igen eller kan jag köra vidare på CSN när jag börjar med en högskoleutbildning nu istället? Inte blivit kontaktad av CSN ang detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in