2015-07-12, 18:01
Medlem
Hej,

Har en fråga om CSN. Läser ett program där jag klarat första årets kurser galant, läser nu en sommarkurs med bidrag och lån. Om jag inte blir klar med den innan angiven tid kommer jag inte få studiemedel för årkurs två på mitt program då?
2015-07-12, 20:02
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levottomatjalat
Behöver hjälp med att göra en uppskattning av hur stor summa som ska betalas per år till CSN. Utgångsläge: studieskuld på 160000 kronor (lån tagna före 2001), planerar ta nytt studielån, fullt belopp för en treårig utbildning. Antag att årsinkomsten efter avslutad utbildning ligger på 200 000 kronor. Låntagaren är 47 då utbildningen avslutas så återbetalningstiden ligger på 18 år. Ränteläget förutsätts vara oförändrat. Någon som vill pröva lösa uppgiften?
https://www.csn.se/rut/registreraUppgifter.do
2015-07-12, 20:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levottomatjalat
Behöver hjälp med att göra en uppskattning av hur stor summa som ska betalas per år till CSN. Utgångsläge: studieskuld på 160000 kronor (lån tagna före 2001), planerar ta nytt studielån, fullt belopp för en treårig utbildning. Antag att årsinkomsten efter avslutad utbildning ligger på 200 000 kronor. Låntagaren är 47 då utbildningen avslutas så återbetalningstiden ligger på 18 år. Ränteläget förutsätts vara oförändrat. Någon som vill pröva lösa uppgiften?
Har du inte kollat på CSN:s hemsida? Finns utmärkta redskap för att beräkna storleken av skulder m.m. där.
2015-07-12, 23:44
Medlem
Hej,

Kollade någon sida bak i tråden men kunde inte hitta något liknande som är likt mitt problem, hoppas ni kan svara någorlunda på detta flashbackare.

År 2013 påbörjade jag en utbildning i Malmö som var YH, på 2 år totalt. Blev godkänd CSN-bidrag och pluggade den första kursen som jag blev godkänd i, dock kuggad i kursen efter och (om jag inte minns fel) kursen därpå. Då jag tyckte det blev tråkigt så slutade jag studera, dum som man var ringde man inte csn direkt för studieavbrott.

Saken är: jag fick runt 3-4 månaders utbetald csn utan att jag studerade, men sen informerade jag dom. Har nu 2015 kommit in på en utbildning igen som jag vet mitt intresse ligger i, kommer INTE vara lika idiotisk som sist och tröttna eller hoppa av. Sökte CSN-bidrag för den här utbildningen också men nu kräver dom att jag kompletterar min ansökan med betyg från den utbildningen.. Är livrädd för att bli nekad och är villig att göra vad fasen som helst för att få mitt sketna bidrag har räkningar som ska betalas varje månad också.

Nu när jag berättat hur de ligger till kanske de finns någon som suttit/sitter i samma sits och vet hur de kan sluta? Kan jag göra något åt det? Be på mina bara knän till en handläggare?

Tack på förhand,
2015-07-13, 00:02
Medlem
CSN fråga, osäker och behöver hjälp.

Hejsan! Läste förra terminen en kurs som jag fick 0 poäng i, 30p heltid var på ett halvår typ. Sket i kursen helt enkelt. Denna terminen har jag arbetat istället och alltså ej gått högskola/universitet. Frågan är kommer jag få CSN nu när jag blivit antagen till högskolan igen?
2015-07-13, 00:07
Medlem
SpoonyOnes avatar
Hade du sökt CSN för den kursen? Helt eller delvis spelar ingen roll.

Tog du emot pengar av CSN på ditt konto?
2015-07-13, 00:08
Bannlyst
Första terminen/året (beroende på vad du har sökt) = krav på minst 62,5% av poängen, därefter minst 75% av poängen. Så nej, inte innan du har dragit in poängen - vilket du kan göra för vilka kurser som helst.
2015-07-13, 00:13
Medlem
tog emot pengar ifrån CSN ja. 14130 kr totalt under en period av 5 månader verkar det som.
2015-07-13, 00:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skillekillen
tog emot pengar ifrån CSN ja. 14130 kr totalt under en period av 5 månader verkar det som.
Betala tillbaka pengarna, eller läs in poängen. Gör du inte det så får du självklart inte några pengar.
2015-07-13, 00:18
Medlem
Shieet, finns det någon chans att de "missar" det?
2015-07-13, 00:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skillekillen
Shieet, finns det någon chans att de "missar" det?
Varför skulle det missas? Det ligger ju i registret. Dessutom är detta regler som är välkända för alla studenter, då CSN:s regelverk ju läses innan man tar ett lån.
2015-07-13, 00:26
Medlem
Har för mig att CSN kräver aldrig tillbaka bidragspengar om man inte har avbrutit studierna? Tog endast emot bidraget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in