2015-07-13, 14:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Han berättade ju som sagt i TV4-intervjun där han tipsar om hjulspåren vid dammen att han är uppvuxen på orten. Jag får intrycket att han vill försöka hjälpa till genom att dela med sig av informationen som han fått om att gästarbetarna varit till affären i Källby och köp 3 st pizza så pass snart efter Lisas försvinnande. Det här bör väl också vara enkelt att kolla för polisen, om de t ex handlat med kort, och/eller om det finns övervakningskameror i affären. I Källby med omnejd kanske de flesta också känner eller känner till varandra som det brukar vara på små orter? Det är väl värdefullt att ortsbefolkningen eller de som är uppvuxna på orten och/eller har kontakter där, försöker hjälpa till och delar med sig av information så gott de kan, för man vet ju inte än vilka tips som kan bidra till att lösa detta?
Det är i sig värdefullt om folk med lokalkännedom delar med sig av information, men här rör det sig alltså inte om förstahandsinformation, utan om i bästa fall andrahandsinformation förmedlad av en person som uppenbarligen dessutom har ett starkt intresse av att resonera och spekulera om mordfallet. Sånt kan vi måhända diskutera i tråden, men vi bör inte betrakta det som bekräftad information.
2015-07-13, 14:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Du har aldrig funderat på att drällandet av saker kan bero på att MGM ville se till att inget fokus lades på Martorp för att han hade tänkt att flytta kroppen eller kanske gräva ner den . Jag tror inte han var en komplett idiot . Bara stressad och panikslagen . Det som ställde till det var att sökpådraget kom igång alldeles för snabbt . Han vågade aldrig försöka sig på att flytta kroppen . Hade han hunnit flytta eller gömma kroppen bättre så hade väl MP och polisen trampat runt där fortfarande . Att han betedde sig klantigt ska vi väl vara väldigt tacksamma för .

Att lägga spåren norrut hade varit att få bort fokus från södergående riktning dvs Martorp.
2015-07-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Nu var det faktiskt så att offret hittades just på fredagen em-kväll vilket kan tyda på att byggnaden inte var genomsökt innan för då skulle hon hittats tidigare med din likhundsteori.

Jag förklarade, "Vad som blev avgörande är ännu höljt i dunkel och å menar jag, vad triggade polisen att dels gripa trion och samtidigt styra resurser mot gårdsbyggnaderna och FP. Stod gården på listan att bli nästa att genomsöka eller var det männens koppling till byggnaderna och man gick "all in" med resurser."
I det här fallet måste det finnas en spaningsledning som kommer med direktiven, en nära anhörig vill inte tro att personen blivit mördad, men spaningsledningen borde satt in resurser för det.
Det enda är att rekvirera likspårshundar och spårhundar för levande person.
Med en likspårhund går det mycket snabbt att scanna av ekonomibyggnaderna som det rörde sig om, polisen hade rätt att gå in i byggnaderna och en likspårhund känner snabbt om det finns kadaverine lukten där. Jag anser på 1 dag skulle alla byggnader varit avslutade med sök.
Jag tror aldrig att polisen har missat någon byggnad sett till förundersökningar jag följt är de mycket noggranna och missar inte det som bör tas upp.
Om det hade funnits journalister som kan kallas för det, borde de ha tagit upp den här frågan när det hölls presskonferens, istället jamsade de om vilket bra jobb de gjort som hittat kroppen efter 5 dygn.
Det som framkommit är att först anhölls gästarbetarna alla tre sedan gick en hundförare mot lokalen och hunden gav skall utanför lokalen som är en mycket säker markering om lik där inne, som gjorde att de bröt upp dörren och där fanns kroppen.
Jag anser alltsammans MYSKO.
2015-07-13, 14:29
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att lägga spåren norrut hade varit att få bort fokus från södergående riktning dvs Martorp.

Martorp ligger väl österut om inte jordklotet har börjat luta mer nyligen ...
Norrut finns ju bara bara större vägar . Inte så smart att kasta ut saker där kanske .
Och betydligt fler som hade sett honom dessutom utefter vägen .
Och varför ta en lång omväg om han nu skulle till Martorp .
Sen kanske tanten satt hemma och väntade och han hade inte hur mycket tid som helst .
Men käbbla på du , du kan ju ha rätt
2015-07-13, 14:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Vet vi om Lisas moppe fungerade när hon skulle hem?

Kanske var den fixad,,,Så att den inte skulle fungera, därav pappans snabba agerande och test av moppe på platsen
Fast när pappan testade moppen, så funkade den ju. Kan du nåt sätt att sabba en moppe på som bara slår ut den i typ en timme, varefter den funkar finfint igen?
2015-07-13, 14:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den äldre brodern har funnits i Sverige längre tid än MPS.
Kanske det. Men hur mycket hade han följt med i svenska media?
2015-07-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Det där om hjulspår vid dammen är någonting jag tyvärr har missat. Kanske inte så konstigt med en tråd som väl snart går om Palmemordet i antal inlägg. Är det någon som vet vilken damm han menar?

Hej M.Marple, såg att du svarat på mitt inlägg, och såg din fråga så jag skrev ner intervjun där han berättar att dammen som ligger strax söder om Martorpsfallet, och att avståndet till ladan i Blomberg är ca 5 km.

Tipset om försvunna Lisa: "Såg hjulspår vid dammen"
KLIPP ONSDAG 10/6 KL 15:48
LÄNGD 1:27
TV4Nyheternas utsände träffade P*r-Ol*v Er*ksson som hade intressanta iakttagelser som kan vara relevanta för sökandet efter Lisa Holm.
TV 4-nyheternas utsände intervjuare: ”Ja vi står här precis utanför sökområdet precis vid avspärrningarna. Härinne pågår ju sökningarna för fullt, och jag har P*r-Ol*v Er*ksson med mig, en privatperson här som har kommit för att lämna ett tips till polisen. P*r-Ol*v berätta, vad är det du har sett?”
Han berättar: ”Jaa, som sagt var, jag är ju uppväxt på den här orten och jag åkte upp av ren nyfikenhet. Och jag vet ju genom gamla tider att det finns en damm strax söder om Martorpsfallet. Och att den här vägen leder ditupp, det visste jag också om. Vi cyklade ju oftast här som barn. Och jag tänkte, jag tar mig en tur uppöver där, och då får jag se nåt märkligt som jag aldrig har sett tidigare. Jag fick se hjulspår i vegetationen som var ungefär 1,10 breda, och det ledde ner emot den här dammen. Men jag ville alltså inte gå ner till dammen, utan jag tänkte att jag ska åka ner och anmäla det här till polisen. Och när jag då kom ner på den här vägen som vi alltid cyklade som barn, så var det ju avspärrat här. Och längre än så här har jag ju inte kommit, men jag är på väg ner.”
TV 4-nyheternas utsände intervjuare: ”Du hur långt ifrån ladan i Blomberg ligger den här dammen?
Han svarar: ”Jaa, ca 5 km, kan vi säga. Och att…jag vet ju inte om det har sammanhang med just det här försvinnandet, men som sagt var, jag har aldrig sett några spår däruppe tidigare i vegetationen.”
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tipset-om-f%C3%B6rsvunna-lisa-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-vid-dammen-3185155

Här finns bilder och information om Martorpsfallet och karta:
http://www.vastsverige.com/sv/lackokinnekulle/products/62146/Martorpsfallet/
2015-07-13, 14:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kanske det. Men hur mycket hade han följt med i svenska media?
Han behöver inte ha följt särskilt mycket. MPS är aktiva och syns titt som tätt i media. De märktes i nyhetsrapporteringen från Kalmar det senaste året, om inte annat. Dessutom finns det säkert polishundar i Litauen, och kan de hitta grejer i vägkanten kan svenska hundar det också. Det fanns ingen anledning för honom att lägga ut hansochgretaspråret. Han måste rimligtvis ha insett att identifikationen skulle ske på nolltid, och att avsaknad av dessa smågrejer inte skulle göra någon skillnad.
2015-07-13, 14:40
Medlem
Citat:
Det är i sig värdefullt om folk med lokalkännedom delar med sig av information, men här rör det sig alltså inte om förstahandsinformation, utan om i bästa fall andrahandsinformation förmedlad av en person som uppenbarligen dessutom har ett starkt intresse av att resonera och spekulera om mordfallet. Sånt kan vi måhända diskutera i tråden, men vi bör inte betrakta det som bekräftad information.
Hej Hamilkar. Nej det har du rätt i, vi bör inte betrakta det som bekräftad information. Men det är ju förmodligen lätt att kolla upp, och vem vet, polisen kan ju redan ha gjort det?
2015-07-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi kan ju förflytta oss till dåtid en kort stund:

När Missing People gör den här skallgången tänker man fortfarande i banor av "försvunnen", inte i "mördad". Att göra husrannsakningar i ortens olika byggnader kan man visst göra (på misstanke, och om man är polis) men det normala och förväntade är ju att folk i allmänhet inte gömmer mordoffer, utan är med på att hjälpa till. Detta trodde man med stor säkerhet om alla som bodde på orten, inklusive litauerna. Något har gjort att den åsikten ändrades, och sedan gick det fort.

Ett mer typiskt "sommarmord" har en opportunistisk gärningsman utan koppling till offret och sedan hittas kroppen gömd (mer eller mindre väl) ute i naturen medan det här fallet besväras rätt kraftigt av att kroppen hittats på en plats där den litauiske brodern hade tillgång.

Jag är ganska säker på att länsman hade inställningen efter fynden av handsken, mobildelar mm anade att denna flicka hittar vi inte i livet utan nu är det att hitta en avliden person men var.

Det är ett ganska stort område och en mängd byggnader dessutom, söken utvidgas efterhand men något fick länsman att agera kvickt med gripande och riktat sök i byggnaderna på FP.

Förmodligen en i sig enskild händelse eller iakttagelse som för utomstående är svår att koppla till någon särskilt men som hamnade hos rätt poliser som la ihop 1+1 och man agerade direkt.
2015-07-13, 14:42
Medlem
[quote=Ka7700|54000203]
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag anser den här litauern som nu sitter häktad och är misstänkt för mordet på Lisa är helt oskyldig.
Orsaken till det baserar jag mig på att det är helt omöjligt att för en ensam person ta en levande kvinna som Lisa från cafeet, till fyndplatsen där kroppen hittades.
Som Lisa? Hur menar du nu?
Jag menar endast att en levande kvinna i den åldern som Lisa var hon skulle göra våldsamt motstånd den som hade tänkt förflytta henne med våld av en ensam person.
Om den här gästarbetaren hade haft planer att våldta henne han skulle ha gjort det vid cafeet, finns väl ingen logik att bära henne 1,5 km till Martorp och våldta henne där och sedan mörda henne.
Hela det här scenariet att gästarbetaren är gärningsmannen är så orealistiskt att jag kan inte förstå hur någon överhuvudtaget kan tro på det.
2015-07-13, 14:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Fast när pappan testade moppen, så funkade den ju. Kan du nåt sätt att sabba en moppe på som bara slår ut den i typ en timme, varefter den funkar finfint igen?

Rycka tändkabeln till tändstiftet går på ett par sekunder. ( LH´s moped är en 2-taktare ) Samma tid att sätta tillbaka den igen.
Flöda förgasaren är också ett alternativ, men det kräver en del meck för att iscensätta, och det ger troligtvis inte en timmas "sur maskin"

Men jag känner mig ganska säker på mopeden är fullständigt orörd av en gärningsman.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in