2015-07-13, 00:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kompis, vaa f-n

Jag förklarade tidigare hur det låg till med signalementet och dom två paren byxor som uppgavs.
Japp och det var ingen bra förklaring. Och jag tror inte jag vill ha någon förklaring av dig heller i just det ämnet.
2015-07-13, 00:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Nej, alltså jag menar ingenting förutom att försöka blottlägga hur det här eländet ser ut, efter som att det verkligen inte går ihop.

Men i grova drag:

1/
Det ser inte ut som att handsken legat i ladan under Söndagskvällen.

2/
I händelse att den häktade litauern släppt den i ladan under Måndagen så är han en komplett idiot därtill extremt motsägelsefull ( förutsatt att han är skyldig till gällande rubricering )
Snuten genomsöker ju ladan ännu en gång efter att handsken är hittad och hittar inget av intresse. Sen vet jag att det sk mjölkrummet har tilldragit sig mer intresse men jag står på mig och tror inte att man har hittad nåt intressant där heller. Hela den längan ligger längs med den största vägen i området så det känns fel som brottsplats helt enkelt. Visserligen inte mycket trafik en söndagkväll men det är mord vi pratar om nu och då vill man nog inte chansa. Jag lutar åt att BO slängdes in i en bil och kördes ner till Martorp eller det där ödehuset och mördades där.
2015-07-13, 00:23
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Nej, alltså jag menar ingenting förutom att försöka blottlägga hur det här eländet ser ut, efter som att det verkligen inte går ihop.

Men i grova drag:

1/
Det ser inte ut som att handsken legat i ladan under Söndagskvällen.

2/
I händelse att den häktade litauern släppt den i ladan under Måndagen så är han en komplett idiot därtill extremt motsägelsefull ( förutsatt att han är skyldig till gällande rubricering )

Men min käre Watson om det är så att hans fingeravtryck eller DNA med säkerhet inte finns på handsken . Är det då inte ett smart drag att slänga dit handsken och få flera av dom andra att ta i den . På det viset finns ju istället deras spår på handsken. Det enda farliga med att placera handsken i ladan hade ju varit att hans DNA eller fingeravtryck finns på den . Troligtvis har han väl gjort ren den ordentligt . Däremot så finns ju hans spår överallt i ladan . Men det beror ju på att han har jobbat där och nödvändigtvis inte att han mördat LH där i ladan vilket han ju då kan skylla på . Och den andra vinsten är att poliserna håller sig till ladan ett tag och inte snokar runt t.e.x uppe vid Martorp eftersom det också hör till AJ:s domäner . Han kanske trodde att det fanns risk att man skulle leta även där eftersom Martorp ingår i AJ:s företag . Bättre att polisen håller sig i ladan än att dom tar en runda uppe vid Martorp också . Han kanske ville köpa sig tid för att hinna flytta eller gräva ner kroppen . Men planen sket sig för att det blev ett hiskeligt pådrag på en gång .
2015-07-13, 00:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Japp och det var ingen bra förklaring. Och jag tror inte jag vill ha någon förklaring av dig heller i just det ämnet.

Tack! Jag tror nämligen inte jag orkar förklara mer för dig.
2015-07-13, 00:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Genom ett kombinationslås behöver de inte hålla reda på någon nyckel till nyckelskåpet. Inne i skåpet kan det finnas hur många nycklar som helst.
Ja, det behöver du inte upprepa. - Frågan var vilken klantskalle som skulle kunna tänkas ha ett sådant nyckelskåp där all personal kom åt nycklar både till kaféet och AJ:s övriga utrymmen.

I kaféets fall skulle jag kunna tänka mig att bagarna, kaféinnehavarinnan och en av servitriserna har var sin nyckel, och att LS sedan har reservnycklar i ett låst utrymme som endast hon och hennes dotter känner till. - Sedan om AJ vill ha nyckel till alla sina utarrenderade ställen är en öppen fråga, men i så fall bör även han förvara dessa nycklar inlåsta på ett säkert ställe.
2015-07-13, 00:30
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varför skulle kaféet ha en reservnyckel förvarad i ett låst nyckelskåp till vilket man bereder sig tillträde med en särskild nyckel, när personalen (eller utvalda personer) på ett betydligt enklare och säkrare vis kan ha kafényckeln med sig..? På det sättet har man också bara en nyckel att hålla reda på. Att det sedan i nämnda nyckelskåp också skulle hänga nycklar till andra utrymmen för tankarna till masskopiering av nycklar till AJ:s olika fastigheter...). - Kanske inte så konstigt med inbrott två nätter i rad. - Det kan hur som helst inte finnas ett låst nyckelskåp av nämnt slag som all personal har tillträde till; endast en eller två personer.
1. Många lås har en sifferkombination. Kan också finnas nyckel till skåpet på annan plats i närheten. Kan finnas flera nyckelskåp.
2. De kan haft en hemlig ´inbrottssäker´ plats för nyckeln. (Vanligt enligt min erfarenhet).
3. Lisa såg NB på gården/i ladan och gick för att fråga om nyckel, alternativt låna toalett, el eluttag.
4. Alla i personalen kanske inte hade egen nyckel.
5. Det är logiskt att det fanns en plats för reservnycklar eftersom alla hade lång resväg till arbetet (ifall man glömmer nyckeln på morgonen).
6. Kan också vara så att Lisa skulle lämna extranyckel där eftersom de andra hade bråttom till tåget.

Blir orimligt med dessa hypoteser. Hur som helst kan det finnas flera olika helt omärkliga anledningar till att Lisa gick över vägen till ladan.

Edit: LS förefaller bara ha personal som hon verkligen litar på, som jobbat hos henne tidigare, är vän med familjen, eller mamma till.
Senast redigerad av ME077 2015-07-13 kl. 00:34.
2015-07-13, 00:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Vad är det egentligen för svar vi söker här på FB.
1. Vem rövade bort Lisa
2. Varför?
3. Vart fördes hon bort
4. Hur länge levde hon
5. Hur dog hon

Fem st punkter och ingen kan svara på någon.
Fan va svårt.
Och vi kan banka på med ytterligare en punkt kanske:

Hur rövades Lisa bort?
2015-07-13, 00:31
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Är väl många som har psykisk ohälsa som inte väljer våldta folk.
Är väl väldigt många som mår dåligt ibland,säkert betydligt mer än 3-6 %
Läs psykisk störning som psykopater eller schizofrena, alla dessa är inte är inte direkt farliga även om dom ligger närmare att begå denna typen av brott än "normala" människor.
Psykisk ohälsa är ett ganska brett begrepp som innefattar även bl a deprimerade, transexuella och folk med utmattningssyndrom etc, dessa begår inte våldtäkter eller mord i större utsträckning än andra nej.
2015-07-13, 00:33
Avslutad
[quote=boidis12|53996695]Men min käre Watson om det är så att hans fingeravtryck eller DNA med säkerhet inte finns på handsken . Är det då inte ett smart drag att slänga dit handsken och få flera av dom andra att ta i den . På det viset finns ju istället deras spår på handsken. Det enda farliga med att placera handsken i ladan hade ju varit att hans DNA eller fingeravtryck finns på den . Troligtvis har han väl gjort ren den ordentligt . Däremot så finns ju hans spår överallt i ladan . Men det beror ju på att han har jobbat där och nödvändigtvis inte att han mördat LH där i ladan vilket han ju då kan skylla på . Och den andra vinsten är att poliserna håller sig till ladan ett tag och inte snokar runt t.e.x uppe vid Martorp eftersom det också hör till AJ:s domäner . Han kanske trodde att det fanns risk att man skulle leta även där eftersom Martorp ingår i AJ:s företag . Bättre att polisen håller sig i ladan än att dom tar en runda uppe vid Martorp också . Han kanske ville köpa sig tid för att hinna flytta eller gräva ner kroppen . Men planen sket sig för att det blev ett hiskeligt pådrag på en gång .[/

Det finns tidigare i tråden, det var ett ljushuvud som knäckte det med handsken före MGM blev gripna. När det blev känt att handsken blev hittad skrev skribenten på FB så här: GM har planterat handsken för att köpa sig tid samt att hans arbetsgivare går i godo så att säga för handsken.
Han trodde väl att involvera sin arbetsgivare AJ skulle leda bort misstankarna från honom själv.
(Men det sprack ju). OBS detta skrevs innan MGM greps.
2015-07-13, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och vi kan banka på med ytterligare en punkt kanske:

Hur rövades Lisa bort?
Visst, grundregeln När,Var,Hur
2015-07-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jo rå ,men han hade grova alkoholproblem och är tydligen inte helt frisk i övrigt heller då han vill tillbaks till staden han satt skräck i.
Den här litauern verkade ju rätt normal psykiskt ändå.

Har du någon "insiderinformation" om MGMs mentala hälsa?

Här kan du läsa lite om olika typer, tex själviska och osjälviska våldtäktsmän. En del är tom omtänksamma mot offret och ger komplimanger mm. Läs framförallt under rubriken 9.3 "våldtäktsmän", sidan 29 om du söker och sidan 25 om du skrollar manuellt och även de följande sidorna. Jag kände att man fick reda på en del om våldtäktsmän som man inte kände till. Kolla de olika fallen också om du orkar sidan 39 om du söker i sökrutan och sidan 35 om du skrollar.
http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.75757.1328890812!/menu/standard/file/1995c_Toni_Demitz-Herlin.pdf

Uppsatsen är tyvärr från 1995 (GW handledare), så jag vet inte hur superaktuell den är nu men jag tror att man får en bra överblick över olika typer av våldtäktsGM vilket kan kopplas ihop med profilering av LHs GM om nu våldtäkt var inblandat..
2015-07-13, 00:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Snuten genomsöker ju ladan ännu en gång efter att handsken är hittad och hittar inget av intresse. Sen vet jag att det sk mjölkrummet har tilldragit sig mer intresse men jag står på mig och tror inte att man har hittad nåt intressant där heller. Hela den längan ligger längs med den största vägen i området så det känns fel som brottsplats helt enkelt. Visserligen inte mycket trafik en söndagkväll men det är mord vi pratar om nu och då vill man nog inte chansa. Jag lutar åt att BO slängdes in i en bil och kördes ner till Martorp eller det där ödehuset och mördades där.

Du får stå på dig hur mycket du vill. Det kan bli två gällande rubriceringar också. Våldtäkt & Mord.
Bägge behöver inte skett på samma plats...
Eller rättare sagt, brottsoffret kan ha blivit utsatt för något mer, än mord.

Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Men min käre Watson om det är så att hans fingeravtryck eller DNA med säkerhet inte finns på handsken . Är det då inte ett smart drag att slänga dit handsken och få flera av dom andra att ta i den . På det viset finns ju istället deras spår på handsken. Det enda farliga med att placera handsken i ladan hade ju varit att hans DNA eller fingeravtryck finns på den . Troligtvis har han väl gjort ren den ordentligt . Däremot så finns ju hans spår överallt i ladan . Men det beror ju på att han har jobbat där och nödvändigtvis inte att han mördat LH där i ladan vilket han ju då kan skylla på . Och den andra vinsten är att poliserna håller sig till ladan ett tag och inte snokar runt t.e.x uppe vid Martorp eftersom det också hör till AJ:s domäner . Han kanske trodde att det fanns risk att man skulle leta även där eftersom Martorp ingår i AJ:s företag . Bättre att polisen håller sig i ladan än att dom tar en runda uppe vid Martorp också . Han kanske ville köpa sig tid för att hinna flytta eller gräva ner kroppen . Men planen sket sig för att det blev ett hiskeligt pådrag på en gång .

Så vi skickar alltså upp MGM från total imbecill till den nivån? Att han tvättar bort sitt eget DNA på handsken innan han droppar den, i en slags plan att köpa tid?
Hur rimmar det med Lisas tillhörigheter utspridda hur som haver, plus det faktum att åklagaren har teknisk bevisning som stärkt misstankarna på honom till häktning nr2.
För att inte tala om det smarta draget att inledningsvis gömma kroppen på en befolkad gård.
För att inte tala om det extremt smarta draget att föröka jaga bort en MP-sökpatrull som närmade sig deras hem och gjorde ett fynd alldeles intill.

Säg,, undrar om allt detta ingick i samma plan?
Även om jag inte tror att litauern är en tok-idiot, så tror jag inte heller han är såpass kapabel som du målar upp, inte ens i affekt eller med hjälp av tex sin bror.

Nu ingår inte jag i GMP, men jag uppfattar vad du anför som ännu mer motsägelsefullt än vad jag hade i mitt ursprungs-inlägg.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-13 kl. 00:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in