Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Jag påpekar att när man får en avsevärd del av röstetalen (jag tror att 15-18 % är realistiskt i en valrörelse) så kommer man att få svara för sina löften på ett annat sätt än om man är ett marginalparti.
Som opposition och oprövat alternativ i en missnöjesposition kan man nå opinionsframgångar, utan tvekan. Svenska folket begick ett litet misstag då man valde bort den fungerande borgerliga regeringen, och de som nu "valt fel" (hur det nu skall definieras) kan ju mycket väl välja att sympatisera med SD, i ren frustration. Missnöjespolemik, helt enkelt.
För en avsevärd del av valmanskåren är det fortfarande insikten om att Sverige inte kan klara sig utan ett fungerande näringsliv som är prioritet ett. Utan ett sådant finns det inga välfärds- och amhällspengar att fördela, hur man än ser på fördelningsprinciper, och hur man än ser på tanken att en oproportionerlig andel läggs på asylanter och ekonomiska flyktingar (vilket är en tillräckligt sann sanning för att få starkt genomslag).
15-18%, vad baserar du de nivåerna på? Nästan alla institut underskattar ju SD, de flesta är ju själva öppna med det. Många, även av de som inte skulle rösta SD tror ju att SD skulle få 20-25% om det vore val idag. Är det inte så egentligen att du hoppas att SD bara får 15-18%.
Så länge de inte sitter i regeringsställning har SD inga löften att svara inför annat än göra vad de kan att försöka begränsa invandringen. De gör exakt det. Du verkar försöka förvilla läsarna. Alliansen fick svara inför sina väljare mellan 2006-2014 och M tappade historiska nivåer. Det är fakta. Nu ska S och MP svara inför sina väljare och de verkar också tappa historiska nivåer.
Det jag har fetat håller jag med dig om och där har du en av orsakerna till att SD rusar. Folk har synat bluffen.
Folk gjorde ett litet fel (och stödde inte alliansens massinvandringspolitk) och är nu inte nöjda med S+MP och då missnöjesröstar de på SD, låter det som ett vettigt resonemang? Allt pekar på att en växande andel av befolkningen tycker att invandringspolitiken 7K drivit är så illa så nu är det den viktigaste frågan. Den växande andelen ökar dessutom i hastighet. Det här är du medveten om.
Om vi bortser från västerländska invandrare så i alla större grupper (ca 20) som invandrat till Sverige senaste 30 åren är det ingen som är lönsam eller ens bär sin egen kostnad. Alla är en förlust för svenska befolkningen. Vissa östeuropeiska invandrargrupper klarar sig hyfsat efter 20 år, men fortfarande en förlust.
All MENA, somalier etc kostar enorma summor, bortsett från att de är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken.
Ca 2-4% av de som invandrat till Sverige sedan 1980 är riktiga flyktingar enligt FN-konventionen. Av ca 1,8 miljoner invandrare är högt räknat ca 70000 riktiga flyktingar. De nivåerna under 30 års tid är jag övertygad om att 99% av svenskarna skulle acceptera utan problem.
Lögnen att 600000 invandrare går till jobbet varje vecka gör att allt fler inser vilket fulspel som råder från 7K/MSM.
Förtroende tar åratal att bygga upp och det kan förloras under en mening. För en politiker är det det enda de har - förtroende. Tappar man väljarnas förtroende så tappar man väljarna. De har inte röstat fel. De har inte gjort ett litet misstag. De som går till SD vet exakt vad de gör och det vet du om.