2015-07-12, 23:57
Medlem
Härliga tider!

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2015-06-18/Matning%20juni%202015.PNG
2015-07-13, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1126
Härliga tider!

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2015-06-18/Matning%20juni%202015.PNG

Fantastiska siffror. Syftar främst på SD som cemeterar sin ställning som ett 20+%-parti och att F! dyker.
2015-07-13, 00:48
Medlem
atts avatar
Citat:
Härliga tider!

Det här är mätningen från 18 juni.
2015-07-13, 03:28
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
En första version av förklaring av Partimodellen, SD bubbles, och Kommunmodellen SD finns nu tillgänglig. Har lagt till den i min signatur också. Många tekniska detaljer saknas och kommer eventuellt läggas till senare.
Jag har väntat på den här enda sen du sa att den skulle komma. Det är en bra och hyfsat lättförståelig förklaring. Jag uppskattar att du har förklarat med ord och inte med formler.
2015-07-13, 09:31
Medlem
Tompeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kan väl inte vara dags än? Det är måndag imorgon (Novus brukar släppa på torsdagar) och den senaste kom torsdag 18 juni. Den 16:e nu på torsdag borde det bli i så fall.

Ingen novus i juli :/
2015-07-13, 10:19
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
När har han skrivit det? Hittar inte det på hans twitter.

Det var bara ett exempel, ursäkta otydligheten.

Citat:
Det var nog bara ett exempel han gav på när han brukar ställa klockan.

Men någon mätning kan mycket väl komma imorgon, Yougov till exempel.

Precis! Ja, den undersökningen tas emot med spänning!

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kan väl inte vara dags än? Det är måndag imorgon (Novus brukar släppa på torsdagar) och den senaste kom torsdag 18 juni. Den 16:e nu på torsdag borde det bli i så fall.

Som sagt, ett exempel

Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Ingen novus i juli :/

I juli 2014 kom faktiskt både Novus, Sentio, Yougov och Demoskop.
2015-07-13, 10:57
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe

I juli 2014 kom faktiskt både Novus, Sentio, Yougov och Demoskop.

2014 var ju valår
2015-07-13, 11:10
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
2014 var ju valår

Det borde det vara 2015 också om inte Löfvén i vanlig ordning lurat det svenska folket.
Samtidigt kan det vara bra med lite distans mellan mätningarna så att det sänder rejäla "chock" besked till Decemberalliansen och dess anhängare.
2015-07-13, 11:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
För det första, varför skriver du att SD har 15-18% när majoriteten av de senaste OU indikerar +20% när deras tidigare felfaktor korrigerats?

Vilka säger att SD alltid varit ett vanligt borgerligt parti? Jag själv är gammal moderat, från en blå släkt. Jag ser inte SD som ett borgerligt parti. Jag märker att jag har mer gemensamt med tidigare gamla sossar, tidigare KD:are, till och med tidigare kommunister där vi alla samlas och enas under SDs politik än vad jag har med de i min familj som fortfarande röstar M.

Vi som vaknat och insett att den politik som förts senaste 30 åren, mycket i det dolda, kommer vara förödande för Sverige, svenskar och för framtida generationer både i sammanhållning, välfärd, trygghet, pensioner osv. När min familj ser samma sak kommer de släppa M som en död fisk. Jag utgår från att det är likadant i de andra partierna.

Om något med SD förr och nu så är det väl snarare att det som de varnat för och försökt lyfta på dagordningen har de haft mer rätt i än någon kunnat ana.

Ditt svammel om att SD med hårdhandskarna kastat ut nazister nu i våras är bara ... svammel. Det var tydligt att det var en intern maktstrid.

Jag påpekar att när man får en avsevärd del av röstetalen (jag tror att 15-18 % är realistiskt i en valrörelse) så kommer man att få svara för sina löften på ett annat sätt än om man är ett marginalparti.

Som opposition och oprövat alternativ i en missnöjesposition kan man nå opinionsframgångar, utan tvekan. Svenska folket begick ett litet misstag då man valde bort den fungerande borgerliga regeringen, och de som nu "valt fel" (hur det nu skall definieras) kan ju mycket väl välja att sympatisera med SD, i ren frustration. Missnöjespolemik, helt enkelt.

För en avsevärd del av valmanskåren är det fortfarande insikten om att Sverige inte kan klara sig utan ett fungerande näringsliv som är prioritet ett. Utan ett sådant finns det inga välfärds- och amhällspengar att fördela, hur man än ser på fördelningsprinciper, och hur man än ser på tanken att en oproportionerlig andel läggs på asylanter och ekonomiska flyktingar (vilket är en tillräckligt sann sanning för att få starkt genomslag).
2015-07-13, 11:35
Medlem
Axess vd och SvD:s förre politiske chefredaktör reflekterar, och ser tillbaks på hur det såg ut i opinionsundersökningarna innan alliansen och MP enades 2011 gällande migrationspolitiken:

Citat:
PJ Anders Linder ‏@pjaxess 10 jul
. @pjolsson @AdamDavidsson @bodilsiden och om man nu ska analysera opinionen: månaden före migrationsöverenskommelsen hade M 33 % och SD 6 %
2015-07-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag påpekar att när man får en avsevärd del av röstetalen (jag tror att 15-18 % är realistiskt i en valrörelse) så kommer man att få svara för sina löften på ett annat sätt än om man är ett marginalparti.

Som opposition och oprövat alternativ i en missnöjesposition kan man nå opinionsframgångar, utan tvekan. Svenska folket begick ett litet misstag då man valde bort den fungerande borgerliga regeringen, och de som nu "valt fel" (hur det nu skall definieras) kan ju mycket väl välja att sympatisera med SD, i ren frustration. Missnöjespolemik, helt enkelt.

För en avsevärd del av valmanskåren är det fortfarande insikten om att Sverige inte kan klara sig utan ett fungerande näringsliv som är prioritet ett. Utan ett sådant finns det inga välfärds- och amhällspengar att fördela, hur man än ser på fördelningsprinciper, och hur man än ser på tanken att en oproportionerlig andel läggs på asylanter och ekonomiska flyktingar (vilket är en tillräckligt sann sanning för att få starkt genomslag).

15-18%, vad baserar du de nivåerna på? Nästan alla institut underskattar ju SD, de flesta är ju själva öppna med det. Många, även av de som inte skulle rösta SD tror ju att SD skulle få 20-25% om det vore val idag. Är det inte så egentligen att du hoppas att SD bara får 15-18%.

Så länge de inte sitter i regeringsställning har SD inga löften att svara inför annat än göra vad de kan att försöka begränsa invandringen. De gör exakt det. Du verkar försöka förvilla läsarna. Alliansen fick svara inför sina väljare mellan 2006-2014 och M tappade historiska nivåer. Det är fakta. Nu ska S och MP svara inför sina väljare och de verkar också tappa historiska nivåer.

Det jag har fetat håller jag med dig om och där har du en av orsakerna till att SD rusar. Folk har synat bluffen.

Folk gjorde ett litet fel (och stödde inte alliansens massinvandringspolitk) och är nu inte nöjda med S+MP och då missnöjesröstar de på SD, låter det som ett vettigt resonemang? Allt pekar på att en växande andel av befolkningen tycker att invandringspolitiken 7K drivit är så illa så nu är det den viktigaste frågan. Den växande andelen ökar dessutom i hastighet. Det här är du medveten om.

Om vi bortser från västerländska invandrare så i alla större grupper (ca 20) som invandrat till Sverige senaste 30 åren är det ingen som är lönsam eller ens bär sin egen kostnad. Alla är en förlust för svenska befolkningen. Vissa östeuropeiska invandrargrupper klarar sig hyfsat efter 20 år, men fortfarande en förlust.

All MENA, somalier etc kostar enorma summor, bortsett från att de är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken.

Ca 2-4% av de som invandrat till Sverige sedan 1980 är riktiga flyktingar enligt FN-konventionen. Av ca 1,8 miljoner invandrare är högt räknat ca 70000 riktiga flyktingar. De nivåerna under 30 års tid är jag övertygad om att 99% av svenskarna skulle acceptera utan problem.

Lögnen att 600000 invandrare går till jobbet varje vecka gör att allt fler inser vilket fulspel som råder från 7K/MSM.

Förtroende tar åratal att bygga upp och det kan förloras under en mening. För en politiker är det det enda de har - förtroende. Tappar man väljarnas förtroende så tappar man väljarna. De har inte röstat fel. De har inte gjort ett litet misstag. De som går till SD vet exakt vad de gör och det vet du om.
2015-07-13, 13:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
15-18%, vad baserar du de nivåerna på? Nästan alla institut underskattar ju SD, de flesta är ju själva öppna med det. Många, även av de som inte skulle rösta SD tror ju att SD skulle få 20-25% om det vore val idag. Är det inte så egentligen att du hoppas att SD bara får 15-18%.

Så länge de inte sitter i regeringsställning har SD inga löften att svara inför annat än göra vad de kan att försöka begränsa invandringen. De gör exakt det. Du verkar försöka förvilla läsarna. Alliansen fick svara inför sina väljare mellan 2006-2014 och M tappade historiska nivåer. Det är fakta. Nu ska S och MP svara inför sina väljare och de verkar också tappa historiska nivåer.

Det jag har fetat håller jag med dig om och där har du en av orsakerna till att SD rusar. Folk har synat bluffen.

Folk gjorde ett litet fel (och stödde inte alliansens massinvandringspolitk) och är nu inte nöjda med S+MP och då missnöjesröstar de på SD, låter det som ett vettigt resonemang? Allt pekar på att en växande andel av befolkningen tycker att invandringspolitiken 7K drivit är så illa så nu är det den viktigaste frågan. Den växande andelen ökar dessutom i hastighet. Det här är du medveten om.

Om vi bortser från västerländska invandrare så i alla större grupper (ca 20) som invandrat till Sverige senaste 30 åren är det ingen som är lönsam eller ens bär sin egen kostnad. Alla är en förlust för svenska befolkningen. Vissa östeuropeiska invandrargrupper klarar sig hyfsat efter 20 år, men fortfarande en förlust.

All MENA, somalier etc kostar enorma summor, bortsett från att de är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken.

Ca 2-4% av de som invandrat till Sverige sedan 1980 är riktiga flyktingar enligt FN-konventionen. Av ca 1,8 miljoner invandrare är högt räknat ca 70000 riktiga flyktingar. De nivåerna under 30 års tid är jag övertygad om att 99% av svenskarna skulle acceptera utan problem.

Lögnen att 600000 invandrare går till jobbet varje vecka gör att allt fler inser vilket fulspel som råder från 7K/MSM.

Förtroende tar åratal att bygga upp och det kan förloras under en mening. För en politiker är det det enda de har - förtroende. Tappar man väljarnas förtroende så tappar man väljarna. De har inte röstat fel. De har inte gjort ett litet misstag. De som går till SD vet exakt vad de gör och det vet du om.

Jag påpekar bara att när man nått till över 15 % eller så, så kan man inte längre agera som ett alternativt missnöjesparti, och försiktigtvis gissar jag på 15-18 % i ett val (då är det allvar, motståndarna jobbar hårt och det är inte lugna gatan, som det är nu.) Det är med nöd och näppe SD kan neutraliseras idag, med tanke på deras vågmästarposition.

Om SD får 15, kanske 20 % och de rösterna ändå inte påverkar, kommer man att förlora, ligga still eller öka? Hittills har det varit enkelt att vara SD, men det blir svårare om man verkligen skall uträtta något.

Du slår in öppna dörrar då det gäller invandringsdiskussionen (det är ju i storleksordningen 60 % eller så som tycker det, jag också), men det är ju alldeles klart att om enbart SD adresserar det problemet kommer opinionen att förstärkas ytterligare. Men den grupp som ser invandringen som den enda frågan är eventuellt inte hur stor som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in