Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Om du tittar tillbaka till vad jag skrev så skrev jag att det var Lisas föräldrar som ville att caféet skulle vara öppet medan man letade efter Lisa. Du pratar om dödsbeskedet som kom flera dagar in i letandet. Det är en viss skillnad, eller hur? Vad som bestämdes om cafeets efter dödsbeskedet vet jag inget om. Det har inte stått en rad om varför caféet fortsatte att vara öppet. Jag tänker så klart som du för vinnings skull. Däremot tror jag att föräldrarna verkligen ville att caféet skulle vara öppet medan man letade. Den sista platsen hon sågs på. Ett ställe att ta sin tillflykt till medan polisen, och sedan även MP, sökte efter Lisa. Ser inget konstigt i att det hålls öppet under letandet. Efter dödsbeskedet så har jag som sagt var liknande tankar som du.
Vid det laget visste man ju inte alls vad som hade hänt med Lisa. När folk anmäls försvunna händer det att de dyker upp efter ett tag. De har kanske gått hem till en kompis (förstås mindre sannolikt i Lisas fall).
De kan vara deprimerade och vandrar omkring planlöst.
Ibland visar det sig att de har begått självmord. Inte så få tonåringar tar livet av sig varje år. Lisa beskrivs inte som en ledsen person, men det händer att personer som tycks vara precis som vanligt överraskande begår självmord. Lisa kunde, obs kunde, ha lämnat mopeden och gått och hängt sig i ladan. Eller vandrat runt i terrängen och letat efter en sjö.
Allt det här tar polisen med i sina beräkningar.
Så länge allt var så ovisst var det rimligt att hålla kaféet öppet. Den dagen hon hittades stängdes kaféet.