Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfj
Men om han skulle åka så långt för att bränna kunde han lika gärna ta med liket.

Ja jag såg detta när du länkade att det var i Laxå..
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om bagaren redan var på plats så faller ju den teorin.. Om inte - så hade Jag i BO,s ”kläder” inte stått kvar ute på grusgården i den blåsten utan gått tvärs över vägen till den öppna ladan och inväntat arbetskompisarna där. Dessutom så är ljusförhållande bättre där för att kolla av mobilen.
Kolla av mobilen gör man inte med båda handskarna på. Tappade hon den där och då så skulle det förklara varför hon blev försenad när hon skulle åka hem och upptäcker att en handske saknas.
På så sätt blev hon ju också exponerad för en GM under längre tid och kanske på olämplig plats.

Bra tänkt LeeVan. Kan hon haft flera orsaker att gå in i ladan tro?
Följt efter och filmat en gullig igelkott t ex, -eller något annat som 17-åringar kan få för sig?
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Eller laddat mobilen först.
Är inte det där med "dåligt batteri" något som polisen gått ut med som ett alternativ till att mobilen slocknade? - Eller finns vittnen till det dåliga batteriet, eller har man med hjälp av upphittade mobildelar kunnat dra några slutsatser i detta avseende? - Kan inte gm som en första åtgärd ha stängt av hennes mobil, för att sedan krossa den?
2015-07-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om du tittar tillbaka till vad jag skrev så skrev jag att det var Lisas föräldrar som ville att caféet skulle vara öppet medan man letade efter Lisa. Du pratar om dödsbeskedet som kom flera dagar in i letandet. Det är en viss skillnad, eller hur? Vad som bestämdes om cafeets efter dödsbeskedet vet jag inget om. Det har inte stått en rad om varför caféet fortsatte att vara öppet. Jag tänker så klart som du för vinnings skull. Däremot tror jag att föräldrarna verkligen ville att caféet skulle vara öppet medan man letade. Den sista platsen hon sågs på. Ett ställe att ta sin tillflykt till medan polisen, och sedan även MP, sökte efter Lisa. Ser inget konstigt i att det hålls öppet under letandet. Efter dödsbeskedet så har jag som sagt var liknande tankar som du.

Vid det laget visste man ju inte alls vad som hade hänt med Lisa. När folk anmäls försvunna händer det att de dyker upp efter ett tag. De har kanske gått hem till en kompis (förstås mindre sannolikt i Lisas fall).

De kan vara deprimerade och vandrar omkring planlöst.

Ibland visar det sig att de har begått självmord. Inte så få tonåringar tar livet av sig varje år. Lisa beskrivs inte som en ledsen person, men det händer att personer som tycks vara precis som vanligt överraskande begår självmord. Lisa kunde, obs kunde, ha lämnat mopeden och gått och hängt sig i ladan. Eller vandrat runt i terrängen och letat efter en sjö.

Allt det här tar polisen med i sina beräkningar.

Så länge allt var så ovisst var det rimligt att hålla kaféet öppet. Den dagen hon hittades stängdes kaféet.
2015-07-12, 22:05
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om det var en ensam gm så kunde han omöjligt veta hur snabbt LH skulle fara i väg. Att han då skulle ha inväntat att LH:s kollegor försvunnit från parkeringen, för att sedan köra fram sin bil, låter som ett vanskligt företag: Då skulle han också ha behövt krångla tillbaka hennes moped före avfärd, t.ex.

LH har mopeden så att hon måste ta sig förbi GM eftersom hon är instängd.
Jag tror hon suttit på sin moped i bra många minuter och fipplat med mobilen och GM har nog
sett att det är helt öde runt cafe´t och även sett dom övriga farit för länge sen.
GM kör fram emot LH och hoppas hinna fram innan hon far eller annars så har GM missat sin chans.
Men att se LH sitta still i många minuter på mopeden gör att GM bestämmer sig för att at chansen.
Lyfter henne i nackskinnet och kastar in henne i färdmedlet och moped står på plats.
Inga konstigheter
2015-07-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Åklagaren skulle anklaga för mord, dråp, vållande till annans död och griftefridbrott.
För mord, dråp och vållande till annans död fordras starka bevis och därför kunde han inte fällas för de brotten, däremot skulle det gå bra att fälla honom för griftefridbrott.
Med griftefridbrott räcker det med att antaga det är han som flyttat kroppen från brottsplatsen till fyndplatsen.

Finns inte griftefridsbrott med i gärningsbeskrivningen till mord, dråp, vållande?
Nu blir jag osäker dock, Hamilkar vet.
2015-07-12, 22:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Så kan det naturligtvis vara.
Jag tillhör dom som INTE tror att någon handske skulle placeras där i efterhand.
Förstår inte heller vinsten i ett sådant förfarande.
Jag är ju en av de som tror att BO aldrig har varit i ladan vid kafeet och att handsken alltså är planterad. Teorin här är ju då att när polisen utvidgade sökområdet österut mot Martorp så skulle man alltså då felaktigt börja söka åt andra hållet istället så att man inte skulle hitta kroppen på Martorp. Taktiken lyckades ju också iaf fördröja upphittandet av kroppen. Nu finns det ju inte så mycket bevis för nånting än så länge och sen finns det ju också teorier om att kroppen har flyttats runt under de första dygnen vilket också försvårar ett upphittande.
2015-07-12, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Har hon en sjukdomsbild som gjorde att man snabbt var igång med sökningen?
Tjo! Där satt den!!!!!
Lisa kan ha haft diabetes och kvar vid mopeden fanns hennes insulinsprutor.
detta förklarar varför polisen tog till dom starka orden så tidigt "Detta ser inte bra ut".
Ingen med diabetes lämnar sina insulinsprutor och blir borta en längre tid.
Förklarar också pappans oro och hastiga resa för att leta efter Lisa.
Japp Lisa hade diabetes!
2015-07-12, 22:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Finns inte griftefridsbrott med i gärningsbeskrivningen till mord, dråp, vållande?
Nu blir jag osäker dock, Hamilkar vet.
Det är inte en del av brottet. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=311528
2015-07-12, 22:13
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är inte det där med "dåligt batteri" något som polisen gått ut med som ett alternativ till att mobilen slocknade? - Eller finns vittnen till det dåliga batteriet, eller har man med hjälp av upphittade mobildelar kunnat dra några slutsatser i detta avseende? - Kan inte gm som en första åtgärd ha stängt av hennes mobil, för att sedan krossa den?
Jo det är troligt. Dock... vet att jag läst (eller hört en intervju) där polis sa att det fanns indikationer på att hon hade dåligt batteri... men att man inte vet om den laddat ur, förstörts eller stängts av. Då har jag tänkt att någon (t ex pappa, kompis, eller arbetskamrater) kände till att batteriet var dåligt och har berättat detta för polisen.

Sen vill jag gärna "få in henne i ladan" på eget initiativ.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Är du ironisk pga diskussionen om hans resor..? Eller hittade man något i bilen han sålde..?

Nej, inte ironisk. Bekantas bekanta på orten påstod detta, att "resorna" var hittepå, och att han sitter i husarrest och att det bland annat har med handsken att göra som " hittades" på måndagen och som L.Hs pappa är helt övertygad om inte fanns där tidigare. Ville höra om någon mer hört om denna påstådd husarrest.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Tjo! Där satt den!!!!!
Lisa kan ha haft diabetes och kvar vid mopeden fanns hennes insulinsprutor.
detta förklarar varför polisen tog till dom starka orden så tidigt "Detta ser inte bra ut".
Ingen med diabetes lämnar sina insulinsprutor och blir borta en längre tid.
Förklarar också pappans oro och hastiga resa för att leta efter Lisa.
Japp Lisa hade diabetes!
I så fall hade det sannolikt framkommit vid söken, att det var extra bråttom att hitta Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in