Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 21:32
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, sökhund borde närvarat ganska omgående - definitivt. Men det blir svårt att röna ut om så varit fallet, och antagande om det hänger på stor del kring handsken och ladan.

1/
Utan hund - Söndag
Handsken kan ha missats vid avsök efter person i ladan Söndagskväll.
Att den istället upptäcks av en slump under Måndagen visar på att den möjligtvis blev ditlagd/planterad där och då.

2/
Med hund - Söndag
Sökhunden har en startpunkt iom LH´s tillhörigheter. Ladan 30-40m bort borde hamnat under lupp av denna anledning, samt även av anledning att det är en närliggande byggnad med gårdsdörrarna på trekvarten.
Om handsken legat inblåst eller slarvigt tappad i ladan, borde hunden markerat den med all sannolikhet. ( Handske därmed ditlagd - Måndag)
GM´s har använt bil = spårlöst. Bil lär i så fall stått i eller kring ladan. Hade den stått vid caféet, så hade möjligtvis kollegorna reagerat. Ett stängt café innebär en tom parkering, och det finns inga utrymmen att husera en bil kring caféet i övrigt.

Men man ska absolut inte ta för givet att polishundar inte missar.
Så har gjorts tidigare.

Det sägs bla att tillfället gör tjuven.
Och jag tror inte att mördaren stått och väntat på henne. Det kan mycket väl vara på det viset att GM antingen kastat skräp i containern eller plockat upp skräp i den samma .
När plötsligt flickan dyker upp vid sin moped...
2015-07-12, 21:33
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är helt i sin ordning att skicka skit på mig också om du känner för det, det hör väl till jargongen
Men vad som inte är glädjande, det är faktumen kring handsken och i förlängningen ladan.
Det går ju inte att bringa klarhet i något som står och väger 50-50, men det ser onekligen ut som att den har tillkommit i ladan under Måndagen, oavsett förutsättningar med/utan sökhund.

Det går ju knappt spinna vidare på det heller, utan bara hoppas på att det kunnat lämnats vittnesmål av det herrskap som närvarade i ladan, samt att utredningen fogat ihop det på lämpligt vis, utan skygglappar.

Ja , det är ju vad jag har trott hela tiden . Att den placerats där på måndagen .
Visst , i slutändan så är ju huvudsaken att det här får sin lösning så att MGM fälls för det han har gjort och att straffet blir därefter . Där är vi helt överens . Vi får hoppas att man kan få reda på hur det gått till så småningom .
2015-07-12, 21:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Bagaren som kommer långt före än de andra borde kunnat öppna om LH kom tidigt.

Å andra sidan kanske hon kollade i ladan om det fanns någon bra parkering för moppen under dagen? Under tak och i skydd för oväder...

Om bagaren redan var på plats så faller ju den teorin.. Om inte - så hade Jag i BO,s ”kläder” inte stått kvar ute på grusgården i den blåsten utan gått tvärs över vägen till den öppna ladan och inväntat arbetskompisarna där. Dessutom så är ljusförhållande bättre där för att kolla av mobilen.
Kolla av mobilen gör man inte med båda handskarna på. Tappade hon den där och då så skulle det förklara varför hon blev försenad när hon skulle åka hem och upptäcker att en handske saknas.
På så sätt blev hon ju också exponerad för en GM under längre tid och kanske på olämplig plats.
2015-07-12, 21:40
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ja , det är ju vad jag har trott hela tiden . Att den placerats där på måndagen .
Visst , i slutändan så är ju huvudsaken att det här får sin lösning så att MGM fälls för det han har gjort och att straffet blir därefter . Där är vi helt överens . Vi får hoppas att man kan få reda på hur det gått till så småningom .

Och i vad skulle förtjänsten ligga i att placera en handske i efterhand där ?
2015-07-12, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Håller med i mycket.
MGMs och broderns Dna finns över hela Blomberg, precis överallt. De har gått runt som hustomtar där i flera år, som i ett eget hem, det går att binda MGM till i princip alla platser på hela gården direkt. Således TROR jag att det är den tekniska bevisning som finns.
Min fundering (spekulation) är följande.
Att MGM, en byggarbetare skulle mörda/frakta, eventuellt våldta/stycka en flicka inom detta mycket lilla område .. han har ingen "mördarkunksap", var under tidspress med mycket folk, dagtid, UTAN att lämna helt solklara spår efter sig är helt osannolikt. Polisen har ett helt solklart case där han är mördaren, eller så håller de honom enbart på små skitsaker, mittemellan finns inte.

Men nu är det för i helvete inte de misstänktas DNA som polisen letar efter, du måste väl haja att det är Lisas DNA som ska hittas och finns den i deras bil så är det besvärande omständigheter för gm. Vad tror du händer då? Tänk nu noga innan du svarar...
2015-07-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Lisa stannar för att surfa på mobilen. (18.10 - 18.23)
Eftersom det är så pass nära (25 meter) mellan ladan och caféet, bör NB ha märkt när tjejerna varit på väg om han nu varit på platsen.
Tidpunkten för överfallet talar mot ett planerat brott.

Kanske något berusad, har NB försökt snacka lite med Lisa, som ju varit en öppen och trevlig personlighet.
Det kan ha varit NB:s framfusighet som föranlett sms:et till pappan.
NB tolkade Lisas öppenhet totalt fel, och blev lite väl närgången och Lisa gav honom ett slag. Full och ilsken släpar han snabbt över henne till ladan.

Detta är det mest självklara scenariot för mig.

Är öppningen på ladan på andra sidan ladan, med den avhängda dörren, så stor att man kan köra in en bil? Kan GM ha stått där och väntat på rätt tillfälle? Alternativt stått bakom ladan och tittat rakt genom. På de bilder jag sett är ladan öppen rakt genom vid dörren där hennes handske hittades. Om LH gjorde motstånd och han bestämde sig för att tysta henne och förgripa sig på henne i slaktrummet där hon sen blev mördad. Sen tillbaka till bilen för att göra sig av med hennes tillhörigher och gömma henne tills han kom på något bättre ställe.

Någon skrev om en upphittad HL jacka som någon försökt elda upp. Var det inte någon på FB samma natt som hon hittades var påväg norröver i jobbet som sett någon stå och elda kl 00.
2015-07-12, 21:47
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om bagaren redan var på plats så faller ju den teorin.. Om inte - så hade Jag i BO,s ”kläder” inte stått kvar ute på grusgården i den blåsten utan gått tvärs över vägen till den öppna ladan och inväntat arbetskompisarna där. Dessutom så är ljusförhållande bättre där för att kolla av mobilen.
Kolla av mobilen gör man inte med båda handskarna på. Tappade hon den där och då så skulle det förklara varför hon blev försenad när hon skulle åka hem och upptäcker att en handske saknas.
På så sätt blev hon ju också exponerad för en GM under längre tid och kanske på olämplig plats.

Så kan det naturligtvis vara.
Jag tillhör dom som INTE tror att någon handske skulle placeras där i efterhand.
Förstår inte heller vinsten i ett sådant förfarande.
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det här är ingen deckare. Om man spanar in någon är man inte bekant med denne. Statistiken talar för att GM och BO är bekanta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige
Nej tyvärr så är det ju inte det men nu är det ju så att vaktmästaren har suttit en månad och skakat galler så något måste det ju finnas som pekar mot att han är GM. Bevis slår statistik det borde tom du fatta. Så sluta nu spamma tråden med samma jäkla statistik du har postat otaliga gånger innan. Att det finns fyra fastigheter som polisen har visat intresse för som samtliga ägs av AJ kan ju bara inte vara en tillfällighet. Vaktmästaren borde ju vara den första man kollar upp.
Medlem
Sitter Arne Jönsson i husarrest?
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Har säkert missat något men jag tror inte att man släpar någon över vägen i en sådan stressig
situation.Det måste ha gått på några sekunder alltihopa.Övriga anstallda med bilen var nog borta för
länge sedan innan GM kört fram med sitt färdmedel.Handsken verkar ju ha varit allas ägodel så den bortser jag ifrån eller möjligen har man hivat ut den från bilen.Kanske LH själv kastade ut den?
Om det var en ensam gm så kunde han omöjligt veta hur snabbt LH skulle fara i väg. Att han då skulle ha inväntat att LH:s kollegor försvunnit från parkeringen, för att sedan köra fram sin bil, låter som ett vanskligt företag: Då skulle han också ha behövt krångla tillbaka hennes moped före avfärd, t.ex.
2015-07-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Han gav, enligt tidigare uppgift i tråden, tillgång till alla utrymmen. Dom betraktade honom nog inte som en misstänkt och han svarade förmodligen artigt på alla deras frågor

Sen hade han förmodligen inte tänkt att emigrera. Sedan borde det inte vara något fel på kommunikationerna heller. Hade utredarna velat nå honom var det säkert inga problem.
2015-07-12, 21:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Sitter Arne Jönsson i husarrest?

Det är inget som framgått någonstans. Var har du hört det?

Det har inget med en viss bil att göra i så fall...?
Senast redigerad av rotesau 2015-07-12 kl. 21:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in