2015-07-12, 13:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
När det gäller Demoskop, så är ju deras siffror baserade på telefonintervjuer.
Men minst en gång i månaden gör dom ju diverse undersökningar i sin Webpanel, där nästan alltid frågan om vilket parti man skulle rösta på om det var val idag finns med.

Detta borde väl innebära att dom kan justera sina vägningar lite bättre än om dom bara kört telefon?
2015-07-12, 13:48
Medlem
Om Sverigedemokraterna får 25%+ i riksdagsvalet 2018 så kan man absolut nå nivåer på 40%+ i olika kommuner och distrikt. Näst intill egen majoritet och förmodligen kan man ta makten på vissa platser då med lokala partier och liknande Underbart!
2015-07-12, 14:55
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
I princip bygger ju sedan den statistiska analysen på att man utgår från nollhypotesen, det vill säga att det inte finns någon skillnad i hur grupperna föredrar glass, och sedan beräknar man sannolikheten att få fram den observerade skillnaden med hjälp av slumpen. I just det här fallet är det ju rätt enkelt att förstå att sannolikheten är tämligen stor att ett så här litet urval av personer kan ge en sådan här skillnad beroende på slumpen. Det vanligaste statistiska signifikanskriteriet är 0,05, d.v.s att sannolikheten är 5 procent att få fram den observerade skillnaden givet att det inte finns någon skillnad i verkligheten. Det här får absolut inte tolkas som att det är 95 procents säkerhet att skillnaden är sann om man rör sig utanför den här typen av mätningar där man mäter en känd faktor som antingen ändrar sig eller inte men i varje fall garanterat finns på riktigt.
Detta (dvs. det fetmarkerade) är tyvärr inte helt korrekt. Eftersom p-värdet beräknas betingat över att nollhypotesen är sann så beror all observerad avvikelse per definition på sampling error, det vill säga slumpen. Icke-formellt gäller p = Pr(D+|H0), eller lite mer korrekt som p = Pr(T(X)>=T(x)|H0) det vill säga sannolikheten att observera datan (eller snarare teststatistikan) vi har observerat eller "mer extrem" sådan. Detta är ju tyvärr inte är särskilt användbart när vi vi egentligen vill veta Pr(H0|D). Signifikansbegreppen och p-värden är notoriskt svårtolkade och även statistiker blir ofta "lurade" och drar icke underbyggda slutsatser ibland. Jag upptäckte även nyligen Lindleys paradox, en paradox som inte är särskilt betryggande för p-värdesälskarna. Paradoxen lyder: ∀p och ∀Pr(H0) > 0, så finns det ett n så att posteriorisannolikheten Pr(H0|x) är 1-p. Alltså "null hypothesis that is soundly rejected at, say, the .05 level by a Fisherian significance test can nevertheless have 95% support from a Bayesian viewpoint. That these inferences are diametrically opposed is the paradox", eftersom faktumet är att "no matter how small the p value, the likelihood ratio Pr(x | H0) / Pr(x | HA) approaches infinity as the sample size increases. Consequently, for large n, a small p value can actually be interpreted as evidence in favor of H0 rather than against it".
Senast redigerad av VonFanderblad 2015-07-12 kl. 15:30.
2015-07-12, 15:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1126
Om Sverigedemokraterna får 25%+ i riksdagsvalet 2018 så kan man absolut nå nivåer på 40%+ i olika kommuner och distrikt. Näst intill egen majoritet och förmodligen kan man ta makten på vissa platser då med lokala partier och liknande Underbart!
Fast kommuners styrelse är sällan lika ideologiskt eller principfast som i rikspolitiken.
2015-07-12, 17:33
Medlem
Mac-Arthurs avatar

Bäste Doktor Pork!

Du verkar vara en ytterst omdömesgill och kompetent person, inte bara vad gäller statistiska angelägenheter.

Du borde av den anledningen kanske producera fler inlägg i Tråden i vårt ämne!
2015-07-12, 21:32
Medlem
Energiknippes avatar
Efter att ha läst Doktor Porks & FranzLisztblevej75 inlägg så blev jag riktigt sugen på att börja plugga statistik, om inte annat för att förstå på ett djupare plan vad dessa herrar talar om

Det är riktigt härliga tider numera. Det känns som att svenskarna börjat vakna upp ur en koma. När det börjar ryktas om att det ska släppas en ny OU så blir jag som ett barn på julafton. När Pihlblad skriver på twitter att "i morgon presenterar jag novus senaste undersökning" ställer jag klockan. Är vi uppe i nio raka rekord för SD nu? Härliga tider! Nu ska bara Sifo gå i konkurs och SCB pyssla med annat så vore lyckan total.
2015-07-12, 21:50
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
En första version av förklaring av Partimodellen, SD bubbles, och Kommunmodellen SD finns nu tillgänglig. Har lagt till den i min signatur också. Många tekniska detaljer saknas och kommer eventuellt läggas till senare.
2015-07-12, 21:55
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
När Pihlblad skriver på twitter att "i morgon presenterar jag novus senaste undersökning" ställer jag klockan. Är vi uppe i nio raka rekord för SD nu?

Mycket spännande! Partimodellen säger 64% chans för rekord. Personligen tycker jag det låter lite för lite..
2015-07-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
En första version av förklaring av Partimodellen, SD bubbles, och Kommunmodellen SD finns nu tillgänglig. Har lagt till den i min signatur också. Många tekniska detaljer saknas och kommer eventuellt läggas till senare.

Jag tittade på SD Bubbles. Det tog en halvminut innan jag fick allting på plats, men vilken grymt bra illustration!
2015-07-12, 22:58
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
När Pihlblad skriver på twitter att "i morgon presenterar jag novus senaste undersökning" ställer jag klockan. Är vi uppe i nio raka rekord för SD nu? Härliga tider! Nu ska bara Sifo gå i konkurs och SCB pyssla med annat så vore lyckan total.
När har han skrivit det? Hittar inte det på hans twitter.
2015-07-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Mycket spännande! Partimodellen säger 64% chans för rekord. Personligen tycker jag det låter lite för lite..
Kan väl inte vara dags än? Det är måndag imorgon (Novus brukar släppa på torsdagar) och den senaste kom torsdag 18 juni. Den 16:e nu på torsdag borde det bli i så fall.
2015-07-12, 23:53
Medlem
Det var nog bara ett exempel han gav på när han brukar ställa klockan.

Men någon mätning kan mycket väl komma imorgon, Yougov till exempel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in