2015-07-10, 20:04
  #5821
Medlem
Den avgörande majoriteten på marknaden lyckas ju med att få ihop till kontantinsats samt i övrigt hålla privatekonomin i sådant skick att de har råd att agera på Sveriges bostadsmarknad där alltid permanent efterfrågeöverskott föreligger.Detta eftersom priserna hela tiden stiger.

Bostadsrätten är på sådant sätt självsanerande.

Problemet är inte att det finns för lite bostadsrätter och villor.Problemet är att det råder en skriande brist på hyresrätter i snart nog varje svensk stad.Ju större stad ju större brist.

Det problemet kan endast åtgärdas genom ett borttagande av hyresregleringen.
Dock är detta en för het politisk potatis att ta tag i förrän situationen blir helt ohållbar.
Direkt jämförelse kan göras med massinvandringspolitiken.

En omsvängning på båda områdena kommer att komma om inte förr så dax det är rent grekisk situation.

Hyresregleringen är död..stendöd.Det är bara en fråga om tid och intet annat.
Citera
2015-07-12, 10:30
  #5822
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den avgörande majoriteten på marknaden lyckas ju med att få ihop till kontantinsats samt i övrigt hålla privatekonomin i sådant skick att de har råd att agera på Sveriges bostadsmarknad där alltid permanent efterfrågeöverskott föreligger.Detta eftersom priserna hela tiden stiger.

Bostadsrätten är på sådant sätt självsanerande.
Det stämmer. Det är bara en liten minoritet som inte har råd och för dessa kan man ha bostadsbidrag. Det är mycket billigare än att ha generella subventioner till den dyraste boendeformen av alla: Hyresrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Problemet är inte att det finns för lite bostadsrätter och villor.Problemet är att det råder en skriande brist på hyresrätter i snart nog varje svensk stad.Ju större stad ju större brist.
Det som är lite märkligt är att vänsterdebattörer verkar har fått för sig att det är brist på bostadsrätter och villor. Det stämmer inte alls. Det är bara att kolla hemnet.se

Det enda det är brist på är sådant som inte har rätt pris på marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det problemet kan endast åtgärdas genom ett borttagande av hyresregleringen.
Dock är detta en för het politisk potatis att ta tag i förrän situationen blir helt ohållbar.
Direkt jämförelse kan göras med massinvandringspolitiken.
Ja men det vill ingen politiker ta i och därmed kommer det aldrig att bli någon lösning på problematiken med skenande priser på den ägda marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
En omsvängning på båda områdena kommer att komma om inte förr så dax det är rent grekisk situation.
på längre sikt kommer den billiga hyresrätten vara ett minne blott i takt med att det befintliga billiga beståndet behöver renoveras.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Hyresregleringen är död..stendöd.Det är bara en fråga om tid och intet annat.
Ja på längre sikt absolut. Vi får hoppas att politikerna vaknar någon gång.
Citera
2015-07-12, 11:14
  #5823
Medlem
Överliggarens avatar
Hej, länge sedan jag tittade in här.

Skulle bara säga att tills random arbetslös har lätt att hitta en billig hyresetta så råder det bostadsbrist.

Random arbetslös är bara gårdagens stuveriarbetare, fabriksarbetare eller sättare. Om dessa yrkesgrupper hade stått utanför bostadsmarknaden på 20-talet och inte haft råd att hyra någonstans så hade man ansett att bostadsbrist rådde.

Antingen får enkla jobb utan krav på personlighet, nätverk eller utbildning återkomma en masse eller så är det bara att inse att de arbetslösa jobbar inom nutidens stora bransch: inflationsbekämpning, och följaktligen gör rätt för sig.
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2015-07-12 kl. 11:18.
Citera
2015-07-12, 13:14
  #5824
Medlem
kurt-sunes avatar
Nykter debattartikel av en Sosse som verkar förstå vad problemen på hyresmarknaden handlar om...

http://m.gp.se/nyheter/ledare/gastkronikor/1.2774099-johan-westerholm-bostadsbristen-en-explosiv-cocktail?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_c ampaign=redirect
Citera
2015-07-12, 13:47
  #5825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nykter debattartikel av en Sosse som verkar förstå vad problemen på hyresmarknaden handlar om...

http://m.gp.se/nyheter/ledare/gastkronikor/1.2774099-johan-westerholm-bostadsbristen-en-explosiv-cocktail?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_c ampaign=redirect
Men han använder ju boverkets åsikt:

"Fram till 2019 kommer det krävas 430 000 nya bostäder"

Enligt dig behövs väl inte detta pga utbudet på hemnet?

Utbudet på hemnet är just nu 23420 bostäder av alla typer över hela landet. Dvs 0.0026 tillgängliga bostäder per invånare.
Citera
2015-07-12, 13:55
  #5826
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nykter debattartikel av en Sosse som verkar förstå vad problemen på hyresmarknaden handlar om...

http://m.gp.se/nyheter/ledare/gastkronikor/1.2774099-johan-westerholm-bostadsbristen-en-explosiv-cocktail?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_c ampaign=redirect

Onekligen intressant. Han ger den bild av läget som framstått som ganska klarlagd på Flashback sedan flera år tillbaka.

För övrigt uppseendeväckande med GP:s omorientering på senare tid med tanke på att Göteborg kanske är en av de hårdast PK-töckenstyrda kommunerna i hela landet. Ideokratin inom offentlig förvaltning, dvs att politiskt styrda "värderingar" genomsyrar förvaltningen på alla nivåer, är total i denna stad. Vilket med andra ord utgör en funktionell beskrivning av totalitarism.

"Effekterna av att låta nyanlända gå före i köerna till de få lägenheter som till slut kan produceras med kommunens egna medel kan komma att bli dramatiska."

Frågan är när de ska inse att det dessutom är ren och skär rasism, dvs antivit diskriminering.
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2015-07-12 kl. 14:12.
Citera
2015-07-12, 14:45
  #5827
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Men han använder ju boverkets åsikt:

"Fram till 2019 kommer det krävas 430 000 nya bostäder"

Enligt dig behövs väl inte detta pga utbudet på hemnet?

Utbudet på hemnet är just nu 23420 bostäder av alla typer över hela landet. Dvs 0.0026 tillgängliga bostäder per invånare.

Han pekar ut grundproblemet nämligen finansieringen och riskerna med om detta för fortgå. (Antar att han menar att SD kommer att öka)

Det finns inte finansiering på långa vägar till alla dessa nya lgh som behövs byggas.

Min lösning på problemet finns inom det befintliga beståndet och inte i nyproduktionen främst.

Men det vågar sig ingen politiker på och därmed har vi ett moment 22 på bostadsmarknaden.
Citera
2015-07-12, 17:20
  #5828
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den avgörande majoriteten på marknaden lyckas ju med att få ihop till kontantinsats samt i övrigt hålla privatekonomin i sådant skick att de har råd att agera på Sveriges bostadsmarknad där alltid permanent efterfrågeöverskott föreligger.Detta eftersom priserna hela tiden stiger.

Bostadsrätten är på sådant sätt självsanerande.

Problemet är inte att det finns för lite bostadsrätter och villor.Problemet är att det råder en skriande brist på hyresrätter i snart nog varje svensk stad.Ju större stad ju större brist.

Det problemet kan endast åtgärdas genom ett borttagande av hyresregleringen.
Dock är detta en för het politisk potatis att ta tag i förrän situationen blir helt ohållbar.
Direkt jämförelse kan göras med massinvandringspolitiken.

En omsvängning på båda områdena kommer att komma om inte förr så dax det är rent grekisk situation.

Hyresregleringen är död..stendöd.Det är bara en fråga om tid och intet annat.

Det råder ett utbudsunderskott på hyresrätter i varenda stad pga av massinvandringen av 800-900 000 individer sen millenieskiftet. Detta har boverket bekräftat i sin rapport som kom i vintras någongång.

Vi har haft ytterst marginell befolkningstillväxt bland svenskar sen millenieskiftet på några tiotusen individer och hade haft en bra fungerande hyresmarknad nu som den var vid millenieskiftet.

Alliansen tog även bort stöd och höjde skatterna för hyresrättsproduktion år 2007-2008. Dom sänkte fastighetsskatten, höjde reavinstskatten, sänkte skatten för BRF-föreningar, avreglerade andrahandshyror, ROT/RUT och jobbskatteavdraget för att öka belåningen och få upp bostadspriserna och låsa fast människor och minska rörligheten. Nu sitter folkpartiet m m och skriker reavinstskatten skall tas bort. Dom värsta svinen som finns. Den privligerade delen av befolkningen i storstäder ska kunna få ut sin vinst skattefritt nu och kunna byta bostad utan kostnad och klassklyftorna cementeras och nyproduktionshyrorna som var på Ok nivå år 2006 har ökat med 40% pga av detta och bostadsbubblan och markpriserna. Alliansen vet vad dom håller på med och har lurat skjortan av svenska folket i sin egen girighet att få ett jobbskatteavdrag som åts upp direkt av reavinstskatt man får betala vid flytt med denna enorma värdeökning och högre hyror som går rätt ner i fickan på såna som kurt-sune.

Vi ska inte låta politikerna och alliansen som ökade invandringen till extremnivåer låta det rättfärdiga ett slopande av hyresregleringen. Det är deras mål för dom får aldrig igenom det genom att säga det rakt ut och det vet dom om.

Sverigedemokraterna är Sveriges och våra medborgares räddning mot bostadsbristen, kommunisterna, nyliberalarna, kaosinvandrarna, psykopaterna, kriminaliteten, giriga svin och feminismen. Sverigedemokraterna är en garant att vi börjar röra oss mot hur Sverige och det homogenare folkhemmet var på 60/70-talet och den tryggheten, gemenskapen och välstånd för alla vi hade då.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2015-07-12 kl. 17:37.
Citera
2015-07-12, 17:24
  #5829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det råder ett utbudsöverskott på hyresrätter i varenda stad pga av massinvandringen av 800-900 000 individer sen millenieskiftet. Detta har boverket bekräftat i sin rapport som kom i vintras någongång. Alliansen tog även bort stöd och höjde skatterna för hyresrättsproduktion år 2007-2008 någongång.
Vi ska inte låta politikerna och alliansen som ökade invandringen till extremnivåer låta det rättfärdiga ett slopande av hyresregleringen. Det är deras mål för dom får aldrig igenom det genom att säga det rakt ut och det vet dom om.

Sverigedemokraterna är Sveriges och våra medborgares räddning mot bostadsbristen, kommunisterna, nyliberalarna, psykopaterna, kriminaliteten, giriga svin och feminismen.

Du menar att det råder en stor efterfråga istället för utbudsöverskott?
Citera
2015-07-12, 17:30
  #5830
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorjävel
Du menar att det råder en stor efterfråga istället för utbudsöverskott?

Tack för tipset. Ändrat nu
Citera
2015-07-12, 20:37
  #5831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nykter debattartikel av en Sosse som verkar förstå vad problemen på hyresmarknaden handlar om...

http://m.gp.se/nyheter/ledare/gastkronikor/1.2774099-johan-westerholm-bostadsbristen-en-explosiv-cocktail?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_c ampaign=redirect
Han hade ju humor.
Citat:
Riksrevisionen har riktat hård kritik mot regeringen och den bristande etableringen för nyanlända. Detta har föranlett Arbetsförmedlingen att anställa fler handläggare som ska få fram mer bostäder.
Ett handfast och resolut agerande från Regeringen får man säga. Löfven & Co verkligen förstår hur man ordnar allt till det bästa.

Citat:
Arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) besked till kommuner som inte har tillräckligt med bostäder när tvingande lagstiftning för placering av nyanlända införs för att lösa de nyanländas situation är beskt men rakt: ”Se till att börja bygga.”
Också ett klart besked till de förståndshandikappade kommunerna. Men det hade kanske behövts lite mer ledning. Det är inte säkert att kommunerna förstår vilken verksamhet de ska lägga ned för att få finanser till byggandet. Lokaltrafiken kanske. Och skolorna.

Citat:
Men vad är då förutsättningarna för detta? Utan statlig finansiering ser situationen mörk ut.
Men detta är ett mysterium. Varför skulle statlig finansiering behövas?
Tar inte dom som vill ha hyresregleringen och varje månad skänker en del av lönen till det kommunala allmännyttiga bostadsbolaget så det kan bygga?

Citat:
Till detta skall läggas de mer än 8 miljarder kronor i framtida pensions- åtaganden samt ökande kostnader för nyanlända i behov av försörjningsstöd.
Fast jag ser inte problemet. Man bara ökar social expenditure. Det är väl bara att beskatta näringslivet hårdare. Vinster är något negativt som Sjöstedt skulle ha sagt. Förlust ska det vara.

Nja, jag tycker nog att han verkar lite negativ.
Citera
2015-07-14, 11:06
  #5832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför skyller du ombildningarna på alliansen?! De är inte skyldiga till några ombildningar.

Det är inte ett brott att sälja ut allmännyttan, eller att skänka bort vårdcentraler
och liknande. Men det är strikt ideologisk politik utan inslag av samhällsnytta.
Och det krävdes alltså till att börja med riksdagsbeslut gällande den s k stopplagen
för att kunna göra så här.

Och vi har alltså nu en situation där ingen av de politiker som fullt medvetet har
genomfört det här slår sig för bröstet utan bara vill tysta ner saken. Men med en ny
majoritet kommer samma politik tillbaka.

http://www.svd.se/sa-blev-ombildningarna-en-fest-for-ett-fatal/om/ombildningarna

Inga marknadshyror men gentrifiering i motsvarande grad ...
__________________
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2015-07-14 kl. 11:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in