Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Förståndet
Det är stor skillnad mellan Pink Floyd och Queen. Queen körde en musikstil som dog ut för cirka 30 år sedan. Pink Floyd (både Barrett- och Waters-perioden) influerar fortfarande nya artister.
Man behöver inte vara kunnig i musik för att tycka om låtar som "Astronomy Domine", "Shine On" eller "Comfortably Numb".
Alltså, jag kan inte köpa påståendet att Queen körde en musikstil som dog ut för cirka 30 år sen. I sådana fall får du specificera något eller ett par album då bandet skiftade i stilar något ofantligt. Du kan inte sätta en etikett på gruppen - även om man rent generellt kallar det rock/pop. Finns ju inslag av tidig thrash metal, punk, jazz, funk, opera, folkmusik, synth, radiopop, disco etc...
Queen är inte överskattade, inte i Sverige. Snarare underskattade. Deras enda listetta i Sverige är ju Radio Ga Ga från 1984 vilket är pinsamt. De var ju som bäst på 70-talet (tycker jag) med Killer Queen, Bohemian Rhapsody, We Will Rock You, We Are The Champions, Don't Stop Me Now, Fat Bottomed Girls, yada yada...
Pink Floyd? Inte överskattade så. Jag vet inte. Inte lyssnat så mycket på bandet. Grymt bra ljud live dock.