2015-07-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safirvin
Återigen,Jag väntar på var du gick i skolan med polismannen.

Och även ditt sista meddelande om att du arbetade med hundföraren på en fabrik.

Väntar på närmare information,annars kommer jag att ha svårt att tro att du är en verklig person,och inte ett alias för ngn annan

Väntar på svar sen ganska länge?
Citera
2015-07-11, 23:03
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Om vi återvänder till ämnet för tråden så tror jag det är ganska naturligt att folk blir upprörda över att en polis går in i en privat trädgård och dödar en familjehund. Det är fler än vi kanske inser som reagerat på detta fall. Varför? Ja, dels väcker djur som far illa känslor. Dessutom upplever säkert många det skedda som ett angrepp på vår trygghet. Det är fullt förståeligt att så många blivit upprörda över vad A*ders Timou* gjort.

Att ärendet sedan sopas under mattan ökar knappast hans popularitet...
Nu tar du upp något viktigt. Det är nämligen så att bara för att något känns fel, så betyder det inte att det är fel per automatik. Och är det inte fel så kan det inte hanteras som att det är fel. Bara för att folk tycker att det känns fel.
Citera
2015-07-11, 23:03
Medlem
dynaflows avatar
Citat:
Väntar på svar sen ganska länge?

Fråga Madde på kommun som käjner oss bägge
Citera
2015-07-11, 23:13
Medlem
Citat:
Om vi återvänder till ämnet för tråden så tror jag det är ganska naturligt att folk blir upprörda över att en polis går in i en privat trädgård och dödar en familjehund. Det är fler än vi kanske inser som reagerat på detta fall. Varför? Ja, dels väcker djur som far illa känslor. Dessutom upplever säkert många det skedda som ett angrepp på vår trygghet. Det är fullt förståeligt att så många blivit upprörda över vad A*ders Timou* gjort.

Återigen har vi inte varit här hundra gånger,blir så trött
Hunden var ute i trädgården, polisen och hans hund kom in i jakt på tjyvar.

Polisen blev\upplevde sig bli attackerad, skjöt hunden för att freda sig och sin tjänstehund!

Vad är problemet?

Suck,läs trådarna!
Citera
2015-07-12, 00:24
Medlem
För att berätta lite om min kunskap om vapen.

Jag har hållit på med skytte av olika slag de senaste 20 åren, allt från luftgevär till militära automatvapen. Jag jagar, jag skjuter pistol, jag har tidigare arbetat beväpnad och jag har arbetat som vapeninstruktör i bevakningsbranschen.

Detta ter mig en åtminstone skaplig förståelse för och kunskap om hur vapen fungerar och hur olika ammunition uppför sig beroende på vad det träffar för mål.
Citera
2015-07-12, 00:25
Medlem
Citat:

Such,återigen,är vi inte överens om huvudscenariot?

Låt mig börja från början IGEN!

Hundföraren med sin tjänstehund springer in i en privat trädgård i jakt på bovar Överens?

I trädgården finns en lösspringande hund som polisen blir \upplever sig bli attackerad av.

Polisen skjuter hunden för, som han upplever det,freda sig och sin tjänstehund.

Seadan finns hundra och ett skeenden vad hundföraren skulle gjort i stället och säkert ett där ingen kom till skada.

Nästa gång jag har en akut situation skall jag koppla upp mig på facebook istället för att göra någonting.....
Citera
2015-07-12, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forhelvete
Dessa teknikaliteter är skrattretande och ett hån mot vanliga mäniskor. En hund är en levande varelse och inte ett dött ting. Lagen bör ses över då den är inhuman och saknar mänsklighet.
Företag räknas som juridiska personer och hundar räknas som döda ting, det är uppenbart att det är något som är fel. Vi (folket) borde ha rätt att ifrågasätta dessa "lagar" som gynnar en liten del av sammhället (inte folket eller djuren), men det verkar som att du menar att bara för att det är skrivet att hundar är egendom (precis som en brödrost eller en väska) så är det så. Men alla vet att en hund är en levande varelse och inte en "egendom", alla utom "lagen", det säger en hel del om hur sjukt vårat samhälle är.

Företag räknas inte som Juridiska personer i Sverige(dock i USA). Vi folket har rätt att ifrågasätta lagar och gör det tämligen ofta. Lagstiftningen och dess tillämpning reflekterar folkets vilja(eller iaf efter hur vi röstat). Om än att det brukar släpa efter eftersom det tar tid att ändra och införa lagar.

Ett par tydliga exempel på hur opinion påverkar lagstiftning och tillämpning är t.ex lagen om våldtäkt.
Folket ville ha en skärpning trots att huvuddelen av expertisen menade på att det enbart skulle ge mer anmälningar, svårare utredningsläge och inte ge mer fällande domar.
Lagen ändrades ändå. Och fick de konsekvenser som man befarat utan någon fördel alls(shocking).

Ett annat exempel är fängelse vs vård. Det blev en väldig opinion mot att våldsverkare dömdes i hög grad till vård vilket ledde till att man nu istället dömer en stor majoritet till fängelse.
Detta trots att expertisen pekade på att våldsverkare dömda till vård faktiskt oftast satt inne längre.
Numera tack vare en okunnig opinion från folket döms graft sjuka individer till fängelse istället för vård vilket leder till saker som att t.ex Hagamannen snart går fri trots kriminalvårdens bedömning om väldigt hög risk för återfall.

Men visst är det så att alla vet att en hund är en levande varelse men det är också en egendom.
Varför skall en hund ha mer rättigheter än en ko, eller en älg eller en varg?
Enda skillnaden är den känslomässiga anknytningen.
Menar du att man inte skall kunna anse hundar, katter, kor etc som ägodelar? Då innebär det ju då att du inte längre får köpa/sälja dessa djur. Inte heller avla eller beröva dem deras frihet.

Jag tror mycket väl att du förstår varför lagen ser husdjur som ägodelar. Allt annat vore otänkbart
Citera
2015-07-12, 07:24
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Företag räknas inte som Juridiska personer i Sverige(dock i USA).

En juridisk person är även i Sverige ett företag, en verksamhet eller en organisation som har samma juridiska rättigheter som en fysisk person.

Citat:
Ett par tydliga exempel på hur opinion påverkar lagstiftning och tillämpning är t.ex lagen om våldtäkt.
Folket ville ha en skärpning trots att huvuddelen av expertisen menade på att det enbart skulle ge mer anmälningar, svårare utredningsläge och inte ge mer fällande domar.
Lagen ändrades ändå. Och fick de konsekvenser som man befarat utan någon fördel alls(shocking).

Så lindrigare straff för våldtäkt skulle ge bättre utredningsläge och fler fällande domar?

Citat:
Ett annat exempel är fängelse vs vård. Det blev en väldig opinion mot att våldsverkare dömdes i hög grad till vård vilket ledde till att man nu istället dömer en stor majoritet till fängelse.
Detta trots att expertisen pekade på att våldsverkare dömda till vård faktiskt oftast satt inne längre.
Numera tack vare en okunnig opinion från folket döms graft sjuka individer till fängelse istället för vård vilket leder till saker som att t.ex Hagamannen snart går fri trots kriminalvårdens bedömning om väldigt hög risk för återfall.

Det må vara intressant men jag har svårt att se relevansen för denna tråd.

Citat:
Men visst är det så att alla vet att en hund är en levande varelse men det är också en egendom.
Varför skall en hund ha mer rättigheter än en ko, eller en älg eller en varg?
Enda skillnaden är den känslomässiga anknytningen.

Älgar och vargar brukar inte vara domesticerade i samma grad som hundar...

Citat:
Menar du att man inte skall kunna anse hundar, katter, kor etc som ägodelar? Då innebär det ju då att du inte längre får köpa/sälja dessa djur. Inte heller avla eller beröva dem deras frihet.

Varför inte? Det synes som en konstig slutsats att dra.
Citera
2015-07-12, 07:27
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Such,återigen,är vi inte överens om huvudscenariot?

Låt mig börja från början IGEN!

Hundföraren med sin tjänstehund springer in i en privat trädgård i jakt på bovar Överens?

I trädgården finns en lösspringande hund som polisen blir \upplever sig bli attackerad av.

Polisen skjuter hunden för, som han upplever det,freda sig och sin tjänstehund.

Seadan finns hundra och ett skeenden vad hundföraren skulle gjort i stället och säkert ett där ingen kom till skada.

Nästa gång jag har en akut situation skall jag koppla upp mig på facebook istället för att göra någonting.....

Det här är väldigt enkelt. Vad som Anders har gjort är i förlängningen ett hot mot allas vår trygghet i hemmet och en grav kränkning av vår personliga sfär. Skulle han komma undan med detta så öppnar sig en fasansfull, rättslös avgrund för vanliga medborgare. Om vi inte kan känna oss trygga för olämpliga poliser i vårt eget hem, vart är vi då på väg? Vill du leva i ett sådant samhälle, där våldsverkare skyddas och offren hånas, bespottas... Skulle inte tro det.
Citera
2015-07-12, 07:38
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Det här är väldigt enkelt. Vad som Anders har gjort är i förlängningen ett hot mot allas vår trygghet i hemmet och en grav kränkning av vår personliga sfär. Skulle han komma undan med detta så öppnar sig en fasansfull, rättslös avgrund för vanliga medborgare. Om vi inte kan känna oss trygga för olämpliga poliser i vårt eget hem, vart är vi då på väg? Vill du leva i ett sådant samhälle, där våldsverkare skyddas och offren hånas, bespottas... Skulle inte tro det.
För att ta upp min tidigare frågeställning igen. Kan du inte vara snäll att besvara vem av de inblandade det är som är svinet?
Citera
2015-07-12, 07:39
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
För att ta upp min tidigare frågeställning igen. Kan du inte vara snäll att besvara vem av de inblandade det är som är svinet?

Svinet? Hur menar du nu?
Citera
2015-07-12, 07:44
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Svinet? Hur menar du nu?
Ja den som ska få skiten, vem som gjort fel?

Edit:Om du hör att en man blivit oprovocerat påhoppad av en ung tjej och sparkad i skrevet så att han blir skadad för livet . Och sedan får höra att tjejen blivit påhoppad av mannen, dragen i kläderna men lyckats få in en fullträff i mannens skrev och slita sig.

Vem ska du bli förbannad på?

Det enda som finns är ett skadat skrev, inga andra skador..
Senast redigerad av Optiroc 2015-07-12 kl. 07:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in