Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Inte så galet – för den som försöker syihop ett alibi i efterhand.

Det gick väl sådär med alibit om nu bara två sågs vid inköpet?
2015-07-11, 19:42
Medlem
Hjälmen hittades inte utav sökgruppen, MP. Och inte var det vid medelplana heller.
Däremot hittades ett visir, men om det var Lisas eller inte fick man inte reda på.
Men hade det vart hennes hade dom gått ut med det för längesen, för visiret hittades på onsdagen.

Det här fick jag av en användare 22/6...Vad det nu är värt
2015-07-11, 19:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Åklagren kan ju ha bevis för strypmärken, knivstick eller dylikt som bevisar att det var mord och inte en olycka. Men ett sådant bevis berättar ju tyvärr inte omedelbart vem som mördat Lisa.
Jag berättade igår om Sandra i Sollentuna. Där räckte inte ens ett skotthål i pannan för att bevisa att det var mord, eller ens dråp. Domstolen dömde det som en olycka.
2015-07-11, 19:52
Medlem
katws avatar
Olika bud

Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Hjälmen hittades inte utav sökgruppen, MP. Och inte var det vid medelplana heller.
Däremot hittades ett visir, men om det var Lisas eller inte fick man inte reda på.
Men hade det vart hennes hade dom gått ut med det för längesen, för visiret hittades på onsdagen.

Det här fick jag av en användare 22/6...Vad det nu är värt

Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Delar av hjälmen hittades av missing people på tisdagskvällen vid Medelplana kyrka. Det är bekräftat av flera i sökgruppen men hålls hemligt i denna vidriga katt och råttalek.
2015-07-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Olika bud
Nja..delar av hjälmen kan ju vara visiret?
2015-07-11, 19:54
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag berättade igår om Sandra i Sollentuna. Där räckte inte ens ett skotthål i pannan för att bevisa att det var mord, eller ens dråp. Domstolen dömde det som en olycka.

Inte bilolycka väl som vissa tror.
Senast redigerad av Ralfj 2015-07-11 kl. 20:03.
2015-07-11, 20:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jag kommer ihåg det fallet och det är ju ytterst besynnerligt att det blev vållande. För mig är det ett klockrent mord iaf. Har för mig att GM tom först erkände mord innan han började komma med sk alternativa teorier. Fattar fan inte hur domstolen kan dalta med idioter med såna lama domar. Men som sagt innan så liknar det fallet inte detta överhuvudtaget. Iaf inte om MGM är rätt gubbe.
2015-07-11, 20:16
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det har kommit lite info via PM, och infon ska ha kommit från en person som har anknytning till letandet efter Lisa.

Infon säger att Lisa hittades intryckt i ett stängt skåp. Att hon hade kläder på överkroppen men att trosor och byxor var avtagna.

Som vanligt när info kommer från PM får var och en själv bedöma sanningshalten.

Då stärks det jag tidigare skrivit , att jag tror att BO har hittats i ett av dom gamla smala ( gissar på ca 30-40 cm bredd ) klädskåpen i den gamla byggboden .
Om det är sant att BO hittades " intryckt i ett stängt skåp "
2015-07-11, 20:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ja, men har man nu tydliga strypmärken på offret här eller det kan visas på kraftigt knivvåld
så är väl risken för att det ska klassas som en olycka helt obefintlig.
"Jag slant med kniven när jag skulle tälja en trägubbe till frugan inne i ladan och
tjejen råkade stå där och få den i sig till all olycka."

"Jag snubblade till och råkade få händerna om halsen på henne och strax andades hon
inte längre."

Funkar ju inte dylikt att dra till med helt enkelt.
Det borde inte heller ditt exempel ovan göra. Skott genom skallen på flickvännen
från ytterst nära håll som väl inte längre ville ha med vederbörande att göra
och så måste några ha fått totalt hjärnsläpp vid bedömningen av målet och låtit det
stanna vid en vådaskjutning vilket fick till konsekvens att Sandras baneman var ute
fortare än kvickt till mångens upprördhet som inte undgått mig vid några små besök
i tråden under årens lopp.
2015-07-11, 20:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Håller med rakt ut om det fetade. Men det är också därför jag inte tror att någon polishund-patrull var med från direkt start.
Kanske tillkom under morgonen eller tidig Måndag?

Men om nu sökhund varit med från start, då står det troligt att:

1/
GM hade bil på plats. Det blir därmed omöjligt för hunden att fortsätta spår.

2/
Handsken befann sig ej i ladan under Söndagskvällen. Men det bör läggas lösa reservationer här pga:
* Hunden har helt enkelt missat handsken. ( föga troligt )
* Hunden ej hade tillgång till hela ladan.

Ladan är med all tydlighet kollad redan under Söndagen, vare sig polishund var med eller inte.
Det är angivet att både AJ och LS kontaktades direkt under söndagskvällen. Det är därmed givet att café låsts upp för genomsök.
Samt även ladan, men med viss reservation kring att delar av ladan kan ha varit oåtkomlig trots AJ´s närvaro.

1. Det vore verkligen att yra runt som i en höstack när mörkret ganska snart bröt in om inte hund rekvirerats. Det är stort pådrag ganska omgående verkar det som och de sökte under natten enligt media.
2. Hunden hade inte missat handsken.
3. "Tillgång till hela ladan" verkar inte ha haft betydelse:
Den sågs med okulär besiktning på morgonen, helt plötsligt ser de den - de lyfter inte runt saker och letar.
4. En påse med tillhörigheter (doft) fanns vid mopeden som givetvis är utgångsläget.
Den verkar ligga nära öppningen iom att polisen tror inledningsvis att den blåst dit. Då snackar de väl rena tromben.. att den flugit genom luften 30 m. utan att toucha backen (= inga spår) och sen high score rätt in i ladan?

Inget spårupptag från moped - in i bil direkt. Oavsett så är ladan enbart 30 m bort = direkt närområde till ursprungsplats. Tyvärr porterades den bort från fyndplats (fullständigt galet..)
Ska bli intressant att läsa FUP om sök relaterat till uppgifter om fyndet.
2015-07-11, 20:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, men har man nu tydliga strypmärken på offret här eller det kan visas på kraftigt knivvåld
så är väl risken för att det ska klassas som en olycka helt obefintlig.
"Jag slant med kniven när jag skulle tälja en trägubbe till frugan inne i ladan och
tjejen råkade stå där och få den i sig till all olycka."

"Jag snubblade till och råkade få händerna om halsen på henne och strax andades hon
inte längre."

Funkar ju inte dylikt att dra till med helt enkelt.
Det borde inte heller ditt exempel ovan göra. Skott genom skallen på flickvännen
från ytterst nära håll som väl inte längre ville ha med vederbörande att göra
och så måste några ha fått totalt hjärnsläpp vid bedömningen av målet och låtit det
stanna vid en vådaskjutning vilket fick till konsekvens att Sandras baneman var ute
fortare än kvickt till mångens upprördhet som inte undgått mig vid några små besök
i tråden under årens lopp.
Jag påstår inte att det finns några likheter mellan sandrafallet och lisafallet, bara att om en åklagare påstår att det är mord så är det inte säkert att det är mord. Det finns fler exempel där domstolar har sänkt brottsrubriceringen.
2015-07-11, 20:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket märkligt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Då stärks det jag tidigare skrivit , att jag tror att BO har hittats i ett av dom gamla smala ( gissar på ca 30-40 cm bredd ) klädskåpen i den gamla byggboden .
Om det är sant att BO hittades " intryckt i ett stängt skåp "

Utan att vi vet något, så kan det mycket väl ha varit där som hon anträffades.

Har nog aldrig någonsin varit med om ett liknande fall där knappast någon information har kommit den stora allmänheten tillhanda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in