Citat:
Ursprungligen postat av
Moffegrev
Är du den typen av ordningsvakt som går runt på köpcentrum och griper snattare eller är du mer av dörrvaktstypen?
Dörrvakt + Behovsanställning på ett större bolag där jag gör annat men icke köpcentrum.
Var kommer alla pengar ifrån, folk som är för fulla för att komma in på krogen och sticker åt dig en femhundring för att komma in?
Nej. Jag vill inte riskera mitt jobb och ta emot pengar vid sidan om för att släppa in för berusade personer. Däremot kan det komma att någon tycker att man gör ett bra jobb och lägger en röding i dricks, självklart, men dessa delar man med sina kollegor. Detta händer inte allt för ofta för mitt yrke är förmodligen sveriges mest hatade yrkesgrupp efter polisen.
1. Skulle arbetsgivaren få reda på det skulle jag få sparken.
2. Skulle arbetsgivaren inte få reda på det men tillsynsmyndigheten komma på plats och hitta på tok för många berusade personer upprepade gånger kan dom dra in alkoholtillståendet, vilket i sin tur innebär att krogen stänger igen och jag blir av med jobbet. Pengarna kommer från den höga timlönen som ligger när det kommer till krogbranschen, iallafall när vi pratar om ordningsvakter.
En nettolön på 38k motsvarar ju runt 60k i Bruttolön, vilket är ungefär vad en läkare tjänar. Har väldigt svårt att tro att det är en vanlig lön i Sthlm för en dörrvakt/väktare.
Ordningsvakter och väktare har långt ifrån samma löner. Pratar vi ordningsvakter på krogen, med lite erfarenhet och bra rykte så kan du gott få 250-280kr i timmen i dörren, dock inte alla krogar utan dom med lite mer problem. Förortskrogar betalar även väldigt bra, vi pratar drygt 1300-1400kr skattade och klara på 5,5 arbetade timmar per kväll. Lite mer ansvar som te.x. vaktchef kan även ge timlön uppemot 300-330kr i timmen.
Sen kan ju inte vem som helst begära den typ av lön. Du ska kunna jobba snyggt och ha ett gott rykte för att antigen vara duktig på att plocka fylla, eller steka folk i dörren, ev. känna problemfolk som dras till den krogen och kunna steka dom utan att det blir tjafs m.m.
Vill inte gå in exakt på vart jag jobbar, men du ska få en liten insyn i mitt jobb så ska du se hur kalkylen går ihop.
25 dagar i månaden, 5,5 timmar betalt = 35,000 brutto. Krogjobb.
Behovsanställning på ett större vaktbolag där jag kör 11 timmars pass, 10 gånger i månaden. = 110 timmar /månad.
151 kr i timlön enligt avtalet ger mig 16500 kr brutto.
Här har jag inte räknat att jag även brukar köra helgdagar, utan detta är bara grundlönen utan tillägg som te.x. OB eller annat att man hoppar in akut och kör ett pass som även ger ett tillägg på en viss summa pengar beroende på bolag.
Drygt 51,500kr brutto. Detta är lågt räknat utan alla tillägg och annat som tillkommer. Så ja, drygt 58 tusen brutto är ganska simpelt att komma upp i om man tar många vakanspass i sista sekund, kräva lite extra pengar för att köra ett visst pass osv.
Vissa dagar i veckan blir alltså att man kör ganska långa pass, men i slutändan är det helt klart värt det.
Jag personligen känner många ordningsvakter i Stockholm som taxerat över halv mille senaste året.
mvh