2015-07-09, 23:38
Medlem
.zemuns avatar
Ordningsvakt, 2 veckor, 25.500kr i månaden i ingångslön.
+ Krog lediga kvällar / helger, 1200kr efter skatt per 5,5 arbetad timme.

Förra månaden drog jag ut en lön på ca. 38.000 kr skattade och klara.

Jobbet är väldigt roligt, givande och man kan komma högt upp i företagen man jobbar för med rätt inställning och lite jävlar anamma.

mvh
Senast redigerad av .zemun 2015-07-09 kl. 23:41.
Citera
2015-07-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Nu när jag tänker på det - vilken jävla utbildning ger hela 35 000 kr/mån i ingångslön?

Enligt denna statistik (2) är de högsta ingånglönerna för nyexaminerade mer runt 28 000-30 000 kr! Alltså långt ifrån 35 000 kr!

Min tidigare jämförelse verkar alltså vara gentemot en ingångslön som typ inte existerar öht. Det hela innebär att jämförelsen ska egentligen se ut såhär:

https://minfil.org/VaX1i3babc

Härmed kan man alltså slå hål på myten att läkarstudenter har så relativt låga ingångslöner som det ges sken av

Varför ökar du kandidatexamenslönen med 2% per år medan läkarens med mycket mer när den går mellan olika tjänster? Att sedan jämföra medellön för en bred utbildning med en utbildning mot ett specifikt yrke blir också lite snett då de bredare utbildningarna gås av dolk som vill jobba både med högavlönat och lågavlönat.

Finns många utbildningar där du kan inrikta dig på ett specifikt område och då söker en viss typ av yrke med högre löner. Du kan utan problem gå in på 30-35k och öka 10-15% om året de första 5-10 åren innan du saktar ned inom vissa yrken.

Det sagt tjänar ju inte läkare dåligt, men det går helt klart att få bättre lön med mindre utbildning.
Citera
2015-07-09, 23:48
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Intressant, fast var finns statistik på detta egentligen?

https://www.hhs.se/contentassets/420...ort_bsc_be.pdf
Citera
2015-07-10, 03:40
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Varför ökar du kandidatexamenslönen med 2% per år medan läkarens med mycket mer när den går mellan olika tjänster? Att sedan jämföra medellön för en bred utbildning med en utbildning mot ett specifikt yrke blir också lite snett då de bredare utbildningarna gås av dolk som vill jobba både med högavlönat och lågavlönat.

Håller med att det är bättre att jämföra med specifika utbildningar/jobb och resp. löneutveckling. Har dock inte nån sån statistik på mig för några andra yrken än just läkare
Citera
2015-07-10, 04:23
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
https://www.hhs.se/contentassets/420...ort_bsc_be.pdf

Ja, jävlar vilka löner vissa kommer undan med

Statistiken gäller ju mycket riktigt ingångslöner för examinerade från B&E på HHS i Stockholm. De flesta rapporterade löner är över 30 000 kr (totalt sett bara 49 st rapporterade inom Sverige), men inte alla - kanske lite förvånande.

Flera andra källor styrker bilden av ingångslönerna för folk på HHS (1, 2, 3, 4)
Citera
2015-07-10, 11:25
Medlem
beastlyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .zemun

Jobbet är väldigt roligt, givande och man kan komma högt upp i företagen man jobbar för med rätt inställning och lite jävlar anamma.

mvh
38 000 efter skatt som ordningsvakt, visst.
Citera
2015-07-10, 18:24
Medlem
.zemuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beastlyy
38 000 efter skatt som ordningsvakt, visst.

Bor du i Sthlms området? Jag erbjuder dig att få träffa mig och ta del av mina lönespecar så får du se att jag drog ut 38.000kr netto förra månaden.

mvh
Citera
2015-07-10, 18:43
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:

mvh

Är du den typen av ordningsvakt som går runt på köpcentrum och griper snattare eller är du mer av dörrvaktstypen?

Var kommer alla pengar ifrån, folk som är för fulla för att komma in på krogen och sticker åt dig en femhundring för att komma in?

En nettolön på 38k motsvarar ju runt 60k i Bruttolön, vilket är ungefär vad en läkare tjänar. Har väldigt svårt att tro att det är en vanlig lön i Sthlm för en dörrvakt/väktare.
Citera
2015-07-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dabe
Själv arbetar jag som säljare på Finansbolag och tjänar ca 75.000kr per månad. Tjänstebil och pensionsavsättningar och andra förmåner andra skulle döda för😄

Bör tilläggas att tillvaron är helt fantastisk; stor del av tjänsten bygger på relationer, vilket innebär gratis luncher, fika, krogen, andra representationsaktiviteter. Många gratis golfrundor:-)

Visst får man svara på lite mail och samtal vissa kvällar/ helger, men man arbetar knappast "heltid" under veckodagarna.

Krävs ingen akademisk bakgrund, men det kan vara en fördel. Om man inte har erfarenhet eller är en dokumenterat bra relationsbyggare. Man säljer inget ur ett traditionellt synsätt, utan allt handlar om att stärka befintliga relationer.

Finns en uppsjö av företag som alltid söker kompetent/rätt personer. Synnerligen då inom leasingbranschen, där tillvaron är bäst😜

Visst.. Men det jag sett av den branschen har avskräckt mig.
Det är emellanåt rätt grova snazar som avsuges där mellan varven.
Man får heller inte glömma att ränteläget spelar roll för branschens lönsamhet?
Citera
2015-07-11, 05:23
Medlem
.zemuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Är du den typen av ordningsvakt som går runt på köpcentrum och griper snattare eller är du mer av dörrvaktstypen?

Dörrvakt + Behovsanställning på ett större bolag där jag gör annat men icke köpcentrum.

Var kommer alla pengar ifrån, folk som är för fulla för att komma in på krogen och sticker åt dig en femhundring för att komma in?

Nej. Jag vill inte riskera mitt jobb och ta emot pengar vid sidan om för att släppa in för berusade personer. Däremot kan det komma att någon tycker att man gör ett bra jobb och lägger en röding i dricks, självklart, men dessa delar man med sina kollegor. Detta händer inte allt för ofta för mitt yrke är förmodligen sveriges mest hatade yrkesgrupp efter polisen.

1. Skulle arbetsgivaren få reda på det skulle jag få sparken.

2. Skulle arbetsgivaren inte få reda på det men tillsynsmyndigheten komma på plats och hitta på tok för många berusade personer upprepade gånger kan dom dra in alkoholtillståendet, vilket i sin tur innebär att krogen stänger igen och jag blir av med jobbet. Pengarna kommer från den höga timlönen som ligger när det kommer till krogbranschen, iallafall när vi pratar om ordningsvakter.

En nettolön på 38k motsvarar ju runt 60k i Bruttolön, vilket är ungefär vad en läkare tjänar. Har väldigt svårt att tro att det är en vanlig lön i Sthlm för en dörrvakt/väktare.

Ordningsvakter och väktare har långt ifrån samma löner. Pratar vi ordningsvakter på krogen, med lite erfarenhet och bra rykte så kan du gott få 250-280kr i timmen i dörren, dock inte alla krogar utan dom med lite mer problem. Förortskrogar betalar även väldigt bra, vi pratar drygt 1300-1400kr skattade och klara på 5,5 arbetade timmar per kväll. Lite mer ansvar som te.x. vaktchef kan även ge timlön uppemot 300-330kr i timmen.

Sen kan ju inte vem som helst begära den typ av lön. Du ska kunna jobba snyggt och ha ett gott rykte för att antigen vara duktig på att plocka fylla, eller steka folk i dörren, ev. känna problemfolk som dras till den krogen och kunna steka dom utan att det blir tjafs m.m.

Vill inte gå in exakt på vart jag jobbar, men du ska få en liten insyn i mitt jobb så ska du se hur kalkylen går ihop.

25 dagar i månaden, 5,5 timmar betalt = 35,000 brutto. Krogjobb.

Behovsanställning på ett större vaktbolag där jag kör 11 timmars pass, 10 gånger i månaden. = 110 timmar /månad.

151 kr i timlön enligt avtalet ger mig 16500 kr brutto.
Här har jag inte räknat att jag även brukar köra helgdagar, utan detta är bara grundlönen utan tillägg som te.x. OB eller annat att man hoppar in akut och kör ett pass som även ger ett tillägg på en viss summa pengar beroende på bolag.

Drygt 51,500kr brutto. Detta är lågt räknat utan alla tillägg och annat som tillkommer. Så ja, drygt 58 tusen brutto är ganska simpelt att komma upp i om man tar många vakanspass i sista sekund, kräva lite extra pengar för att köra ett visst pass osv.

Vissa dagar i veckan blir alltså att man kör ganska långa pass, men i slutändan är det helt klart värt det.

Jag personligen känner många ordningsvakter i Stockholm som taxerat över halv mille senaste året.

mvh
Citera
2015-07-11, 05:28
Medlem
Vem0ths avatar
Väninna hade typ G i alla ämnen, hade lägre första Hp än mig(0,6) och sedan studerade två kurser(Datakommunikation och Windowsadministration: 15HP). Tjänar 35k innan skatt på att pilla naveln som helpdesk support.
Senast redigerad av Vem0th 2015-07-11 kl. 05:32.
Citera
2015-07-11, 05:31
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Vill inte gå in exakt på vart jag jobbar, men du ska få en liten insyn i mitt jobb så ska du se hur kalkylen går ihop.

25 dagar i månaden, 5,5 timmar betalt = 35,000 brutto. Krogjobb.

Behovsanställning på ett större vaktbolag där jag kör 11 timmars pass, 10 gånger i månaden. = 110 timmar /månad.

151 kr i timlön enligt avtalet ger mig 16500 kr brutto.
Här har jag inte räknat att jag även brukar köra helgdagar, utan detta är bara grundlönen utan tillägg som te.x. OB eller annat att man hoppar in akut och kör ett pass som även ger ett tillägg på en viss summa pengar beroende på bolag.

Drygt 51,500kr brutto. Detta är lågt räknat utan alla tillägg och annat som tillkommer. Så ja, drygt 58 tusen brutto är ganska simpelt att komma upp i om man tar många vakanspass i sista sekund, kräva lite extra pengar för att köra ett visst pass osv.

Vissa dagar i veckan blir alltså att man kör ganska långa pass, men i slutändan är det helt klart värt det.

Jag personligen känner många ordningsvakter i Stockholm som taxerat över halv mille senaste året.

mvh

Är ditt liv ditt jobb?
Umgås du med andra människor utanför ditt jobb?
Vad är det roliga att höra på babbel från fulla människor?
Vad har du tänkt att göra med alla dina pengar, spara, spendera. Ja vad gör du med dina pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in