2015-07-07, 08:40
Medlem
Själv arbetar jag som säljare på Finansbolag och tjänar ca 75.000kr per månad. Tjänstebil och pensionsavsättningar och andra förmåner andra skulle döda för😄

Bör tilläggas att tillvaron är helt fantastisk; stor del av tjänsten bygger på relationer, vilket innebär gratis luncher, fika, krogen, andra representationsaktiviteter. Många gratis golfrundor:-)

Visst får man svara på lite mail och samtal vissa kvällar/ helger, men man arbetar knappast "heltid" under veckodagarna.

Krävs ingen akademisk bakgrund, men det kan vara en fördel. Om man inte har erfarenhet eller är en dokumenterat bra relationsbyggare. Man säljer inget ur ett traditionellt synsätt, utan allt handlar om att stärka befintliga relationer.

Finns en uppsjö av företag som alltid söker kompetent/rätt personer. Synnerligen då inom leasingbranschen, där tillvaron är bäst😜
Citera
2015-07-07, 08:59
Medlem
Plugga matte/mat.stat. Och jobba knom försäkring/bank/finans. Känner till få som gick in på under 30k/mån med relevanta jobb. De flesta ligger runt 40-45k/mån efter ca 2-3 års erfarenhet och ökar därifrån, detta med endast 3 års studier. Kräver ju dock att man är lite analytisk av sig och kan förklara matematiska koncept för folk.
Citera
2015-07-07, 09:04
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Det är fan ingen myt fittskalle. Du får också kolla på hur mycket dom jobbar för att få ut en sån lön och det är inte mycket.

Hur mycket är det, du som vet?
Citera
2015-07-07, 15:24
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Vilket inkluderar kongresser m.m. Läkarlönen är högt för Sverige, visst, men som läkare så är det allmän kännedom 'man aldrig slutar lära sig'.

Vill man tjäna bra med pengar så finns det nog andra mer tillämliga inriktningar.

... och vilka jobb/utbildningar syftar du på egentligen när du skriver så?
Senast redigerad av lighten-up 2015-07-07 kl. 16:13.
Citera
2015-07-07, 15:50
Klart man har en bra lön som läkare. Den är inte superhög, men den är knappast dålig. Som läkare är en bra lön näst intill garanterad, sen finns det folk som pluggar till annat som kommer tjäna väldigt mycket mer, men det är nog få yrken där chansen till en bra lön är lika god. Sen tar det visserligen lång tid innan man tjänar bra, så sett över en livstid så finns det säkert många andra yrken som är bättre lämpade.
Citera
2015-07-07, 16:30
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
Klart man har en bra lön som läkare. Den är inte superhög, men den är knappast dålig. Som läkare är en bra lön näst intill garanterad, sen finns det folk som pluggar till annat som kommer tjäna väldigt mycket mer, men det är nog få yrken där chansen till en bra lön är lika god. Sen tar det visserligen lång tid innan man tjänar bra, så sett över en livstid så finns det säkert många andra yrken som är bättre lämpade.

Vilka yrken då?

Citera
2015-07-07, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dabe
Själv arbetar jag som säljare på Finansbolag och tjänar ca 75.000kr per månad. Tjänstebil och pensionsavsättningar och andra förmåner andra skulle döda för😄

Bör tilläggas att tillvaron är helt fantastisk; stor del av tjänsten bygger på relationer, vilket innebär gratis luncher, fika, krogen, andra representationsaktiviteter. Många gratis golfrundor:-)

Visst får man svara på lite mail och samtal vissa kvällar/ helger, men man arbetar knappast "heltid" under veckodagarna.

Krävs ingen akademisk bakgrund, men det kan vara en fördel. Om man inte har erfarenhet eller är en dokumenterat bra relationsbyggare. Man säljer inget ur ett traditionellt synsätt, utan allt handlar om att stärka befintliga relationer.

Finns en uppsjö av företag som alltid söker kompetent/rätt personer. Synnerligen då inom leasingbranschen, där tillvaron är bäst😜
Ljug lagom troll
Citera
2015-07-07, 17:03
Bannlyst
De flesta utbildningar är det inte garanti på att man kommer tjäna mycket, särskilt inte i sverige. Detta högskattade kukland ska man lämna så fort man är klar med utbildningen.
Citera
2015-07-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasifieradhen
Ljug lagom troll

Troll? Varför skulle jag ljuga?

De flesta i min branch taxerar mellan 700'kr-1.5 milj per år. Om du har några års erfarenhet vill säga och levererar lite volym.

Min grundlön om 57.000kr/mån är betydligt mer än de flesta av mina studiekamrater som blev revisorer, jurister mm...
Citera
2015-07-07, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dabe
Troll? Varför skulle jag ljuga?

De flesta i min branch taxerar mellan 700'kr-1.5 milj per år. Om du har några års erfarenhet vill säga och levererar lite volym.

Min grundlön om 57.000kr/mån är betydligt mer än de flesta av mina studiekamrater som blev revisorer, jurister mm...

Ok, pm:a bolaget du arbetar för så ska jag skicka en ansökan
Citera
2015-07-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
... och vilka jobb/utbildningar syftar du på egentligen när du skriver så?
Om man vill tjäna mycket pengar som lönearbetare och inte vill bli läkare skulle jag säga att det finns fyra vägar:
  1. Antingen så läser man på handelshögskolan eller industriell ekonomi på en av de större tekniska högskolorna och satsar förslagvis på någon middle management- position på något större företag. Ganska tråkig väg men man har hyffsade chanser att tjäna mer än en läkare (speciellt när det gäller ingångslön).
  2. Eller så läser man datateknik, elektroteknik, teknisk fysik eller någon annan lite tyngre civilingenjörsutbildning och siktar på it-branshen. Jag känner exempelvis flertalet som läst elektroteknik och efter examen siktat in sig på inbyggda system. De flesta har gått in med ingånslöner på 36-38 tusen (vilket är betydligt mer än läkare på 25) . Läser man någon av dessa utbildningar och siktar in sig mot it-branshen är sannolikheten låg att man inte ska nå upp till 60-70 efter 10 års arbetslivserfarenhet.
  3. Eller så siktar man in sig på matematisk statistik. Antingen så läser man matematikprogrammet eller civilingenjör i teknisk fysik eller teknisk matematik och läser en master mot matematisk statistik (det sistnämda är att rekommendera) och kompletterar med en del programmering. Det råder en väldigt stor brist på olika analytikertjänser och arbetsmarknaden är mycket god.
  4. Eller så läser man juridik och siktar in sig på affärsjuridik. Juridikprogrammet är lite av en joker. Antingen kan man hamna på en statlig myndighet eller på facket med en riktig skitlön. Eller så kan man hamna på riktigt välbetalda yrken i det privata näringslivet där affärsjuridik oftast ligger på top. För det sistnämda är juridikexamen viktig (alltså inte läsa något av alla skitprogram dom heter något med "affärsjuridik" som det fullkomligt kryllar av) och goda betyg är också väldigt viktigt (arbetsgivarna kollar betydligt mer på betyg om man väljer detta alternativ än något annant av ovanstående).
Citera
2015-07-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasifieradhen
Ok, pm:a bolaget du arbetar för så ska jag skicka en ansökan

Tyvärr, då jag inte vet vem du är. Men vårt bolag kommer anställa fler innan vintern, så har du någon erfarenhet av finansiella tjänster och arbetat med relationsbyggande roller tidigare, får du mer än gärna PM:a mig så skall du få en möjlighet att komma på intervju😃

Och nej, jag varken trollar eller ljuger. Förstår inte varför jag skulle göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in