Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 01:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo, jag såg att du hade länkat ett brottsfall men jag såg inte då och ser inte nu relevansen; att en domstol dömer till något annat än vad åkl yrkat på är ju en sak, det är ju trots allt åkl som står för brottsrubriceringen.
Är du fortf lika säker?
Japp, lika säker. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-11, 01:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vadå samma lokal. Då låg det väl på ett annat ställe?

Lena Svedung öppnade caféet våren 2014
2015-07-11, 01:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Samma här,, det var längesen jag såg bilden på man+kvinna i trappan, och jag är normalbegåvad vad gäller bildminne, så det blir plywoodskivan för mig också

Byxorna är jag dock säker på. Det gula motivtrycket (vänster lår) syns på både bilden där polis för iväg honom i bojor, som på trapp-bilden.

Har du trapp-bilden?

En gång för alla: Det är lillebror som syns i trappan!
Lillebror är den långe av de två, vilket syns särskilt väl på denna omtalade bild.
Här synes han dock klart negativt överraskad av att ett foto tas - vem tog fotot?
Kanske storebror (som han just då inte tålde, av oklar anledning).

Klart är, att lillebror går ner för en trappa, med sin lille son (som syns längre ner i trappan) före sina föräldrar. Jag tror faktiskt, med stark övertygelse och goda skäl, att kvinnan på denna bild är mamma till barnet och alltså lillebrors hustru snarare än MGM:s dito.

Ni som hävdar att kvinnan på bilden måste vara MGM:s fru pga hon ser fet ut här, är nog ute och cyklar. Kvinnan som syns i trappan är ingalunda fet, även om rumpan ser lite bred ut. Vinkeln snett bakifrån när hon tar en steg nerför trappan, kan förstärka det intrycket. Men om man ser till armarna och kroppen i övrigt, kan man inte säga att hon ser fet ut.
Jag har också sett, att lillebrors fru haft samma frisyr vid annat fototillfälle.
2015-07-11, 01:38
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, jag är säker och länkade ett brottsfall. Åklagaren åtalade för mord och domen blev vållande till annans död. Jag länkar igen: (FB) 17-åriga Sandra Litzell skjuten till döds, Malmvägen, Sollentuna 6/8 -12

Du har fel. Åklagarens uppgift är just att för statens/samhället räkning åtala misstänkta brottslingar. I sakens natur ligger då att det är åklagaren som avgör vilket brott som den misstänkta skall åtalas för. Det är vanligt att åklagare väljer att ange ett alternativt brott i åtalet, t ex att åtala för mord, alternativt vållande till annans död. Så och i det fall du refererar till.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15847366.ab
2015-07-11, 01:40
Medlem
Citat:
Japp, lika säker. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Så du sätter alltså likhetstecken mellan brottsrubricering och lagakraftvunnen dom? Ok, då vet vi.
2015-07-11, 01:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Du har fel. Åklagarens uppgift är just att för statens/samhället räkning åtala misstänkta brottslingar. I sakens natur ligger då att det är åklagaren som avgör vilket brott som den misstänkta skall åtalas för. Det är vanligt att åklagare väljer att ange ett alternativt brott i åtalet, t ex att åtala för mord, alternativt vållande till annans död. Så och i det fall du refererar till.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15847366.ab
Läs stämningsansökan: "Mord och grovt vapenbrott". Läs tingsrättens domslut: "1. Vållande till annans död". Läs hovrättens domslut: "1. Hovrätten ändrar tingsrättens dom endast i fråga om påföljd på så sätt att hovrätten bestämmer fängelsestraffets längd till 3 år". Åklagaren och domstolarna var oense om brottsrubriceringen, och det är domstolen som bestämmer.
2015-07-11, 01:45
Nja, min teori är att Lisa hade kuckelimuck med sin syster om de gästarbetare som fanns på Kinnekulle. Troligen har pappan ringt systern och frågat henne om hon hört från Lisa.
Syster anar oråd och säger till pappan åk!. Ja vad visste hon?
2015-07-11, 01:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så du sätter alltså likhetstecken mellan brottsrubricering och lagakraftvunnen dom? Ok, då vet vi.
Ja, det är ju domen som får verkan, dvs bestämmer påföljden. Inte brottsrubriceringen i åtalet, den bryr sig ingen om efter att dom har vunnit laga kraft.
2015-07-11, 01:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ja, det är ju domen som får verkan, dvs bestämmer påföljden. Inte brottsrubriceringen i åtalet, den bryr sig ingen om efter att dom har vunnit laga kraft.
Ja då är det väl så då att domstolen kan sätta vilken brottsrubricering de vill bara den passar in i åklagarens gärningsbeskrivning. Jag har iaf alltid trott att domstolen endast kan döma brottsrubriceringar som åklagaren yrkar på.
2015-07-11, 01:53
Nu vet jag iofs inte hur Lisas syster kom till föregående cafee, beror på hur gammal hon är.
Praktiserade hon moped? Blev hon skjutsad av förälder? egen bil. Jaa?
2015-07-11, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Skrev tidigare att jag tror de städade upp runt fiket. De var sugna på pengar och det var ett bra extraknäck som sköttes efter stängning.
Kärran eller vagnen som undersöktes vid ladan kanske användes för att samla upp skräp och tömma papperskorgar i för vidare transport till containern på baksidan.
Någon av bröderna parkerade sin bil bakom ladan tog vagnen och gick en soprunda. Inget konstigt med detta. Denna söndag hände något bakom fiket. I stället för att köra vagnen tillbaka tom fanns LH med på returen.
Frågan är då vad hände bakom fiket?

Nu låter ditt inlägg för lite bra för att vara sant Har faktiskt inget att invända förutom att jag tror bilen stod så nära moppen som möjligt. Men vem vet, GM kanske tog en rundtur med vagnen.

En litet inhopp i sammanhanget. Det har påpekats att LH kanske hörde dåligt att GM närmade sig, utifall hon haft hjälmen på sig. Tanken slog mig idag att man hör ännu sämre om man lyssnar på musik (hörlurar), vilket hon kan ha gjort.
2015-07-11, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack för svar. De flesta allvarliga brott idag innefattar kartläggning av mobiltrafik. Jag undrar om du vet hur exakta positioner det går att få fram? Har det att göra med hur många master det finns i ett område,
typ: ju fler master desto noggrannare kan man bestämma mobilens position samt rörelse?

I detta fallet, skulle man t.ex. kunna se huruvida Lisas mobil har färdats en sträcka samtidigt som en annan mobil, åt samma håll s.a.s.? Eller är det inte möjligt med sådan precision då det här rör sig om kortare sträckor.

Ursäkta jag dröjde.
Det är minst tre master är involverade. Då går det att få en position på ca en meter. Finns det fler master så att ev. positionsfel på masterna kan minskas går det att få ännu bättre. Normalt räcker dock en meter.
Det du frågar om Lisas mobil är fullt möjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in