Allt talar givetvis för att överfallet samt mordet ägt rum inne i ladan någonstans; sannolikt
mjölkrummet. Det verkar de allra flesta vara överens om i tråden.
Någon GM som är så pass förslagen i det här fallet att han planterar offrets
ena handske i samma ladugårdsbyggnad eller någonting annat någon annanstans bedöms
som ytterst osannolikt på den här kanten.
Vidare: att som någon föreslog: ta offret längs färdvägen - denne utgår alltså ifrån att LH
verkligen farit iväg från arbetsplatsen - och sen ha dödat henne nånstans och låtit kroppen
ligga i nåt skogsparti för att senare återvända, ta med sig offret och placera det inne på
Martorps-området, är knappt värt att kommentera, så dumt ter det sig. Lika knasigt
som att inbilskt uppehålla sig vid Lisas fotbollsspelande ex och föreslå scenariot att några
andra överfallit flickan för att ett hämndlystet exet senare skulle komma och göra saker
med henne som avslutades med hennes bortgång.
Vad man genom de två exemplen ovan kan sluta sig utan vidare till är att somliga har
för livlig fantasi minst sagt och bör hålla sig undan allt vad tv-deckare är för ett tag.
Fallet Lisa utspelar sig alltså inte mitt inne i en pågående konspirationsthriller från
böckernas eller televisonens värld som man många gånger kan tro när man läser här i tråden.
Detta fall liksom så oerhört många andra där mord ingår rymmer en GM som med all
sannolikhet agerat i panik efter dödandet och därför ser det också ut som det gör med
Lisa saker kastade lite hur som helst efteråt. Och
handsken, den snart mytomspunna,
missades alltså, inte dagen efter beräknande placerades dit.
Lite info om det där med
strypning förresten:
http://www.forensicpathologyonline.com/e-book/asphyxia/ligature-strangulation
Robert Rusk stryper med sin slips:
https://www.youtube.com/watch?v=zMHS9jNWjdk
Hans Landa stryper med händerna:
https://www.youtube.com/watch?v=fLdRYiio8eg
I verkligheten lär det dock inte gå så pass fort alla gånger. Det kan vara en utdragen
process innan det är över. En dödskamp på flera minuter i värsta fall beroende på vad
som används och hur det går till.
Någon kanske invänder nu: Ja, men vi vet ingenting om hur Lisa bragtes om livet så
varför dra upp det här med strypning när det är så osäkert på den punkten?
Nej, vi vet inte, det är sant, men eftersom jag själv ser ingenting i dagsläget som tyder
på annat än att Lisa angripits i syfte att förgripa sig på henne så blir det då högst
troligt att när hon sedan dött så har det skett till följd av just strypning.
Knappast slagits eller huggits ihjäl.
Sedan slutligen så betvivlar jag nog ändå att vi har en misstänkt som erkänt någonting.
Gjort "vissa medgivanden", knappast det heller.
Jag tror att vi har att göra med en person som kommer att neka in i kaklet.
Ofta i samband med sexualmord så tenderar GM att bete sig på det viset nämligen.
Oavsett erkännande eller inte - fram i augusti, september tippas det på att man har tillräckligt
med bra underlag för att besluta om ett åtal. Och det lär hålla hela vägen.
Även om det som sista räddningsplanka försöks med Högsta Domstolen så landar det
i samma kompakta besvikelse för vederbörande. Han är helt enkelt körd så in i h*lvete!