Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-10, 22:31
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så om man frågat en skyldig GM så skulle den personen gett MGM alibi? Nu har det väl brunnit i hjärnkontoret
Nu hänger jag inte med riktigt. Är temat nu att nån av grannarna skulle vara misstänkt? Jag antog att snacket om grannarna hade med alibi för MGM att göra.
2015-07-10, 22:33
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hela vägen = Kidnappning, mord plus allt som kan tänkas innefattas.

Det är mina ögon ej klart att den häktade är skyldig till allt detta, men inblandning av någon form är verkligen inte fel att anta.
Vid omhäktningsförhandlingen 28/7 kan vi eventuellt räkna med att få reda på mer.

De kanske agerat "städpatrull"? Men osannolikt att de gått med på det när det gäller ett så pass allvarligt brott.
2015-07-10, 22:34
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad som låg bakom denna explosion vet vi inte. Men lilla Luna var säkert inte målet, möjligtvis hennes manliga anhöriga som fanns med i bilen, om det rörde sig om någon uppgörelse i den undre världen. När det gäller mordet på LH så har jag bara två teorier. Antingen är NB skyldig eller någon annan enskild person, sannolikt en man. Främmande statsmakter eller maffia har inte med saken att göra. LH:s pappas betydelse som militär har överdrivits in absurdum i denna tråd liksom litauernas ondska och kättja (som enligt många går att se på ett par foton på dem för att inte glömma vad NB gillar på Facebook!).

Om det inte är en närstående som mördade LH - och med närstående menar jag någon som LH kände och litade på - är det antingen NB eller någon annan man som ville förgripa sig på LH och mördade henne efteråt. En sak har undrat över. Varför bodde NB:s hustru med honom i Sverige? Hon verkar inte ha haft något jobb här sedan förra året då hon fick byggstäda kafét under ett par dagar. NB:s bror AB lämnade sin hustru i Litauen år efter år. Det är ju det normala. Bara männen åker till Sverige för att tjäna pengar, att ta med sig en hustru som måste försörjas minskar förtjänsten. Jag har undrat om NB:s hustru följde med för att hålla honom i schack, för att hindra honom från att spåra ur med alkohol, sexmissbruk eller liknande.
De hade väl inga barn ihop som den yngre brodern vars fru och barn fanns kvar i Litauen, den yngre brodern skulle vad jag förstått snart återvända för gott till Litauen.
Det är väl tänkbart att den äldre broderns fru följde med för att sköta marktjänsten, serva med mat, tvätt osv. och kanske försöka få något jobb eller påhugg även hon för att dra in lite extra pengar.
Inte ett dugg konstigt att hon var med.
Att hon drog som en avlöning tillbaka till Litauen då hon släpptes från häktet signalerar dock att hon inte står vid sin makes sida, stöttar honom inte, det pekar än mer mot att han är skyldig.
2015-07-10, 22:34
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den här Madeleine verkar hålla till på Stureplan i Stockholm. På bilderna från Stureplan verkar hon vara "lagd åt andra hållet".
Såg verkligen någon att hon körde iväg på moppen eller stod hon bara kvar bakom knuten och väntade?

Imponerande sökförmåga. Hon ser fortfarande väldigt förälskad i sin pojkvän på Facebook dock.
2015-07-10, 22:35
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
De kanske agerat "städpatrull"? Men osannolikt att de gått med på det när det gäller ett så pass allvarligt brott.
Gärning och orsak kommer komma fram tro mig! Även om svaren är totalt sjuka
så får vi fram det.
2015-07-10, 22:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det som är officiellt är 18.30 (finns i tråden).
Den inofficiella är något jag påstår. Den har framkommit vid mastsökning.

18:30 finns såvitt jag vet endast i tråden. Det är ingen bekräftad eller offentlig tidsangivelse.
Därmed hade det varit bra med en länk. Hur vet du att denna tid lästs vid en masttömning?
Senast redigerad av rotesau 2015-07-10 kl. 22:40.
2015-07-10, 22:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag kanske inte var tydlig men den som länkade artikeln för nån sida sen fick mig att tro att den innehöll något av intresse för tråden. MGM var hemma så huruvida grannen med partner var hemma eller på Maui när det knackades dörr kan jag inte se någon relevans i.
Är vi ense om det? Isf droppar jag med förtjusning detta som ännu ett stickspår.

Helt ok att droppa Den där artikeln är makalöst dåligt sammansatt. Faktan rinner iväg som smör i solen.
Det enda av lite betydelse är att litauerna fick en påknackning på morgonkvisten. Det är av intresse att ha reda på om alla tre var hemma.

Edit (även om det skulle droppas):
Här är en artikel som är lite lättare att begripa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20968550.ab
Senast redigerad av rotesau 2015-07-10 kl. 22:48.
2015-07-10, 22:40
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Allt talar givetvis för att överfallet samt mordet ägt rum inne i ladan någonstans; sannolikt
mjölkrummet. Det verkar de allra flesta vara överens om i tråden.
Någon GM som är så pass förslagen i det här fallet att han planterar offrets
ena handske i samma ladugårdsbyggnad eller någonting annat någon annanstans bedöms
som ytterst osannolikt på den här kanten.
Vidare: att som någon föreslog: ta offret längs färdvägen - denne utgår alltså ifrån att LH
verkligen farit iväg från arbetsplatsen - och sen ha dödat henne nånstans och låtit kroppen
ligga i nåt skogsparti för att senare återvända, ta med sig offret och placera det inne på
Martorps-området, är knappt värt att kommentera, så dumt ter det sig. Lika knasigt
som att inbilskt uppehålla sig vid Lisas fotbollsspelande ex och föreslå scenariot att några
andra överfallit flickan för att ett hämndlystet exet senare skulle komma och göra saker
med henne som avslutades med hennes bortgång.
Vad man genom de två exemplen ovan kan sluta sig utan vidare till är att somliga har
för livlig fantasi minst sagt och bör hålla sig undan allt vad tv-deckare är för ett tag.
Fallet Lisa utspelar sig alltså inte mitt inne i en pågående konspirationsthriller från
böckernas eller televisonens värld som man många gånger kan tro när man läser här i tråden.
Detta fall liksom så oerhört många andra där mord ingår rymmer en GM som med all
sannolikhet agerat i panik efter dödandet och därför ser det också ut som det gör med
Lisa saker kastade lite hur som helst efteråt. Och handsken, den snart mytomspunna,
missades alltså, inte dagen efter beräknande placerades dit.

Lite info om det där med strypning förresten:
http://www.forensicpathologyonline.com/e-book/asphyxia/ligature-strangulation

Robert Rusk stryper med sin slips: https://www.youtube.com/watch?v=zMHS9jNWjdk
Hans Landa stryper med händerna: https://www.youtube.com/watch?v=fLdRYiio8eg

I verkligheten lär det dock inte gå så pass fort alla gånger. Det kan vara en utdragen
process innan det är över. En dödskamp på flera minuter i värsta fall beroende på vad
som används och hur det går till.

Någon kanske invänder nu: Ja, men vi vet ingenting om hur Lisa bragtes om livet så
varför dra upp det här med strypning när det är så osäkert på den punkten?
Nej, vi vet inte, det är sant, men eftersom jag själv ser ingenting i dagsläget som tyder
på annat än att Lisa angripits i syfte att förgripa sig på henne så blir det då högst
troligt att när hon sedan dött så har det skett till följd av just strypning.
Knappast slagits eller huggits ihjäl.

Sedan slutligen så betvivlar jag nog ändå att vi har en misstänkt som erkänt någonting.
Gjort "vissa medgivanden", knappast det heller.
Jag tror att vi har att göra med en person som kommer att neka in i kaklet.
Ofta i samband med sexualmord så tenderar GM att bete sig på det viset nämligen.
Oavsett erkännande eller inte - fram i augusti, september tippas det på att man har tillräckligt
med bra underlag för att besluta om ett åtal. Och det lär hålla hela vägen.
Även om det som sista räddningsplanka försöks med Högsta Domstolen så landar det
i samma kompakta besvikelse för vederbörande. Han är helt enkelt körd så in i h*lvete!

Tänk så olika tänk det finns.
Jag däremot tror att flickan gick till sin moped och att svinet/svinen uppehöll sej vid containern på baksidan av cafet. Därefter sprang flickan i rädsla mot ladugården där GM kom i fatt henne.
Därefter blev hon indragen i bilen.
Eftersom man sett flickan ta upp mobilen för sitt sms till fadern så stängde man av mobilen och slog i sönder den senare.Antingen i bilen eller på platsen för finnandet.

Att kasta ut mobilen på ängen/åkern i delar gör man naturligtvis för att man inte tror att någon skulle kunna finna den där.
Och dessutom är ju risken stor att man senare kommer att köra där med traktor med såväl plog som harv och kanske skördetröska .

Hur som helst så hoppas jag innerligt att man får lagfört aset som dödade flickan,oavsett vem aset är.Och att aset får ett långt straff.

Var och varannan dag finns att läsa hur någon tagit död på en annan människa.
Visst att folk dödar för att äta.
Men hur i h-vete kan någon överhuvudtaget döda en annan människa ?

Nog för att jag tror att den nu häktade är den skyldige.
Men ni som bor i eller omkring området bör ändå hålla koll på om någon betett sej märkligt den senaste tiden. För även den mest sjuke fan kan ju faktiskt plötsligt förändras.
Senast redigerad av locknloll 2015-07-10 kl. 22:44.
2015-07-10, 22:44
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Helt ok att droppa
Det enda av lite betydelse är att litauerna fick en påknackning på morgonkvisten. Det är av intresse att ha reda på om alla tre var hemma.
Jag vet inte om jag drömt detta, men jag har nån svag aning om att i början av fallet så framkom det att när polisen knackade på sa kvinnan att bröderna inte var hemma, men att de i själva verket var det. Kanske inte var i skick att visa sig...
Undrar om nån mer som minns detta.
2015-07-10, 22:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag vet inte om jag drömt detta, men jag har nån svag aning om att i början av fallet så framkom det att när polisen knackade på sa kvinnan att bröderna inte var hemma, men att de i själva verket var det. Kanske inte var i skick att visa sig...
Undrar om nån mer som minns detta.

Hände inte det vid gripandet? Om det hände alls.
2015-07-10, 22:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
De hade väl inga barn ihop som den yngre brodern vars fru och barn fanns kvar i Litauen, den yngre brodern skulle vad jag förstått snart återvända för gott till Litauen.
Det är väl tänkbart att den äldre broderns fru följde med för att sköta marktjänsten, serva med mat, tvätt osv. och kanske försöka få något jobb eller påhugg även hon för att dra in lite extra pengar.
Inte ett dugg konstigt att hon var med.
Att hon drog som en avlöning tillbaka till Litauen då hon släpptes från häktet signalerar dock att hon inte står vid sin makes sida, stöttar honom inte, det pekar än mer mot att han är skyldig.

Det finns ju (också) en mer prosaisk förklaring, och det är att de ekonomiska förutsättningarna att stanna i Sverige troligen inte finns. Något arbete finns inte och kostnader uppstår - det betalar inte polisen.

Sedan gör man väl i att påminna sig om att initialmisstanken var "skyddande av brottsling" och det brottet är extra svårt att belägga om det handlar om en make, medan det är litet enklare om det handlar om en släkting.

Något pekar därför mot att hustrun gjort åtminstone något för att skydda en brottsling (maken, som nu är huvudmisstänkt). Straffbarheten har då varit oklart eller mer öppen så länge brodern varit (lika) misstänkt, för att bli ej straffbart om det handlat om maken (där man får ett större spelrum, av begripliga skäl).
2015-07-10, 22:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Imponerande sökförmåga. Hon ser fortfarande väldigt förälskad i sin pojkvän på Facebook dock.

Men om vi skulle hålla oss till det vesäntliga:

Är det bekräftat att hon körde iväg på moppen eller stod hon bara kvar bakom knuten och väntade?
Alla andra ställer ju den typen av fråga fast de vet att ingen kan svara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in