Citat:
Grejen med House och Rejects är att jag tycker att allt känns så fejk och påklistrat, lite wannabe. Allt känns för nyktert och studioproducerat. När jag ser en exploitationfilm vill jag att det ska kännas som att det sitter en dåre i regissörsstolen, men här känns det verkligen som att det är en latte-drickande snubbe som sitter och säger "that's great!" efter varje tagning.
Men största problemet jag har med filmerna är den förbannade Firefly-familjen - fy helvete vad jag hatar dem. Att de mördar och torterar folk är en sak, okej, men det är deras fjantiga käbblande och tjafsande med varandra som driver mig till vansinne. Det kanske är gjort för att de ska framstå som människor, men jag kan liksom inte sympatisera med Charlie Manson-citerande dårar som stymp-slaktar människor bara för skojs skull. Och sen, i Rejects, när familjen har sin stand-off mot polisen till tonerna av den där jävla Freebird...
Det enda positiva jag har att säga om filmerna är William Forsythes medverkan i Rejects. Han är alltid bra, och kriminellt underskattad.
Men största problemet jag har med filmerna är den förbannade Firefly-familjen - fy helvete vad jag hatar dem. Att de mördar och torterar folk är en sak, okej, men det är deras fjantiga käbblande och tjafsande med varandra som driver mig till vansinne. Det kanske är gjort för att de ska framstå som människor, men jag kan liksom inte sympatisera med Charlie Manson-citerande dårar som stymp-slaktar människor bara för skojs skull. Och sen, i Rejects, när familjen har sin stand-off mot polisen till tonerna av den där jävla Freebird...
Det enda positiva jag har att säga om filmerna är William Forsythes medverkan i Rejects. Han är alltid bra, och kriminellt underskattad.
Då är jag med på vad du förväntar dig av dem. Förlåt min okunskap men jag visste inte ens att de var exploitation filmer och lika lite så vad en sådan film "skall" vara. Jag uppskattar dem för vad de är, fristående från allt annat.
Vad menar du med regin? Visst är skådespelet inte top of the line men så illa tycker jag inte att det är.. eller tar dom i i underkant? Ville du att dom skulle spelat över ännu mera? Jag förstår att du och jag har helt olika åsikter på saken men utveckla gärna vad du menar och ge exempel på vad som skulle varit bättre för en exploitation film.
Nu kanske det verkar som om du har attackerat min heliga graal här men så är det självklart inte. Det är inga absoluta favoritfilmer men jag håller dem ändå högre än vissa andra filmer man har sett genom åren. Varför jag egentligen vill komma in i din hjärna och förstå lite mera av dig är för att jag ser dig allt som oftast kasta mängder med skit åt höger och vänster men väldigt sällan ge filmer cred för sina positiva bitar, även om de inte helt föll dig i smaken. Du är kanske en hardliner, som Bill Hicks kallade det för en gång i tiden men samtidig tycker jag det är konstigt för du själv gör film och vet lite om hur saker kan gå till och vad som kan krävas för att göra ett "mästerverk" (vad det nu är?). Tycker kanske att du skulle vara en av någon här som har lite mer förståelse och insikt i saker än att smutskasta så mycket och så hårt. Det känns underligt att behöva göra så här istället för att se det goda med det dåliga.
Edit: PS: Ge gärna tips på en bra exploitation rulle, så har jag något att titta på till ikväll.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2015-07-10 kl. 19:32.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2015-07-10 kl. 19:32.
. Visst stör man sig på Firefly-trashet och deras käbbel. Försöker Zåmbi efterapa Texas Chainsaw Massacre-filmerna i detta avseende? Vad jag minns innehåller de en hel del störigt tjäbbel. Ja, uppföljarna TCM II+ mer precist bör jag nämna, innan alla kissar på sig av ilska. 
... jo jag hittade
... nää det var fel. FAN!